Sök:

Sökresultat:

1094 Uppsatser om Visuell Sökning - Sida 2 av 73

En fallstudie pÄ anvÀndbarheten av en sjukhusavdelnings e-postsystem

Redan 1899 skrev Woodworth om iakttagelser av effekten av visuell feedback pÄ rörelser. Sedan dess har ett stort antal studier berört Àmnet och studerat effekterna de medför. Denna studie anser att det finns brister i kunskapen om visuell feedbacks effekter inom vardaglig anvÀndning. Genom att lÄta deltagare anvÀnda och utvÀrdera instanser av en bokningsplattform för biljetter till ett event har studien observerat anvÀndarens upplevelse och effektivitet under processen.Den insamlade datan analyserades via variansanalys men lyckas inte avfÀrda nollhypotesen. Studiens resultat visade ingen korrelation mellan nÀrvaron av visuell feedback pÄ hover-funktionen och anvÀndarens effektivitet och upplevelse.

Brottslighet som riskfaktor för utsatthet för brott : en tvÀrsnittsstudie i rollblandning hos gymnasieungdomar i VÀstra Götaland

Denna underso?kning tar upp problemet att de som utsa?tts fo?r brott ofta a?r kriminella och syftar till att ge en o?kad fo?rsta?else fo?r utsatthet fo?r brott, oro fo?r brott men fra?mst rollblandning hos gymnasieungdomar i Va?stra Go?taland. Fo?r detta syfte gjordes en kvantitativ surveyunderso?kning med tva?rsnittsdesign: en enka?tunderso?kning som delades ut till en grupp gymnasieelever. Underso?kningen kopplas till rutinaktivitetsteorin som fokuserar pa? orsaker till att man utsa?tts fo?r brott snarare a?n orsaker till att man bega?r brott.

Feedbackens inverkan pÄ kognitiva processer

Arbetet handlar om hur feedbacken pĂ„verkar mĂ€nniskans kognitiva processer nĂ€r denne anvĂ€nder sig av nĂ„gon form av webbrowser. Genom en anvĂ€ndarutvĂ€rdering och enkĂ€tundersökning besvarades följande frĂ„gor:Hur pĂ„verkar visuell feedback de kognitiva processerna uppmĂ€rksamhet och perception, i vanlig webbrowsermiljö?Hur pass stor Ă€r visuell feedbacks effektivitet i olika interaktionssituationer?De resultat som framkom tyder pĂ„ att visuell feedback spelar en betydande roll nĂ€r det gĂ€ller att pĂ„visa funktioner, ge en kĂ€nsla av lĂ€nkning och ge anvĂ€ndaren en uppfattning om vad som kan utföras pĂ„ en hemsida. Även placeringen av feedback spelar en roll för hur vĂ€l feedbacken uppfattas av anvĂ€ndaren..

Visuell Navigation : En studie om vÀgledande visuella element i spel

Visuella vÀgledande element kan höja eller sÀnka en spelupplevelse. DÀrför har vi gjort en studie kring hur man kan uppnÄ intuitiv visuell navigation med fyra beprövade visuella vÀgledande element, nÀmligen ljussÀttning, fÀrgkulör, fÀrgmÀttnad samt objektplacering. Dessa element har anvÀnts för att skapa ett visuellt sprÄk i en bana som vi har lÄtit ett antal respondenter spela och simultant kommentera. Resultaten har varit som vÀntat, att ljussÀttning fungerar som det starkast vÀgledande elementet, samt att respondenterna reagerade pÄ, samt vÀgleddes av, nÀmnda element..

Hey princess: Miljöanpassning av en sÀng med fokus pÄ material

I uppsatsen sta?lls fra?gan hur mycket material som kra?vs fo?r en god natts so?mn. Projektet har utga?ngspunkten i ha?llbar utveckling med fokus pa? material, a?mnesstudier go?rs dels i ha?llbar utveckling men ocksa? i ergonomi och sa?ngen som fenomen. Metoder som anva?nds i projektet a?r intervjuer, marknadsunderso?kning, litteratur och a?mnesso?kning.

Ebbas stil : En studie av Ebba von Sydow och hennes stilguide

En analys av visuell sjÀlvrepresentation inom fÀltet för Den Nya Modejournalistiken med fokus pÄ Ebbas Stil - Guiden till en glammigare garderob av Ebba von Sydow..

Visuell Planering i anlÀggningsproduktion : För en ökad produktivitet

Examensarbetet har utförts pÄ uppdrag av Peab anlÀggning i Karlstad och har varit inriktat mot att med hjÀlp av visuell planering öka produktiviteten i anlÀggningsbranschen. Detta genom att fokusera pÄ involvering, engagemang och förstÄelse hos produktionspersonalen för projektet och hur deras arbete pÄverkar arbetskollegorna. Visuell planering (ursprungligen visible planning) Àr ett verktyg som utvecklades av Toyota för att korta ledtiderna i sin produktutveckling. Metoden syftar till att visualisera mÄlen och fokusera pÄ individen vilket frÀmjar teamwork och ledarskap. För att samla information har litteraturstudier och intervjuer genomförts. Arbetsplatser har besökts för att fÄ en ökad förstÄelse för hur visuell planering anvÀnds i praktiken. Personalen vid Peab anlÀggning i Karlstad har deltagit och varit behjÀlpliga under arbetets gÄng. Som resultat av examensarbetet har verktyg tagits fram för att leda projekt och dessa anvÀnds idag pÄ ett av Peabs projekt.

Visuell projektering : En utvÀrdering och utveckling av byggbranschens nya mötesteknik

Detta examensarbete har utförts pÄ uppdrag av Skanska som pÄbörjat en implementering av arbetsmetoden visuell projektering. Syftet Àr att utvÀrdera hur den nya arbetsmetoden hittills har fungerat och ge förslag pÄ eventuella förbÀttringar. Projektering innebÀr att ta fram ritningar och handlingar pÄ hur den fÀrdiga byggnaden ska se ut. Skanska har uttryckt ett behov av att effektivisera projekteringsfasen sÄ att handlingarna blir fÀrdiga i tid. Samtidigt Àr det av stor vikt att alla handlingar hÄller bra kvalitet dÄ fel i dessa innebÀr stora kostnader.För att effektivisera projekteringen och tillfredsstÀlla hög kvalitet pÄ handlingarna har Skanska börjat anvÀnda sig av en i byggbranschen relativt ny arbetsmetod; visuell projektering.

En studie om unga bloggerskors upplevelser av bloggande : "AlltsÄ för att det ska vara en bra blogg sÄ ska det ju vara sÄ att folk blir avundsjuka, man ska ju ha ett sÄnt liv som andra vill ha liksom"

Syfte: Uppsatsen syftar till att utreda i vilken utstrÀckning visuell stimuli i form av informativ skyltning kan frÀmja kunders köpbeteende angÄende miljömÀrkta produkter. Studien Àmnar Àven klargöra om priskampanjer har en inverkande effekt pÄ sambandet mellan visuell stimuli och köpbeteende i butikslandskapet.Metod: Undersökningen baseras pÄ en kvantitativ metod och resultatet bygger pÄ statistiska analyser. En hypotestestande deduktiv ansats med en experimentell undersökningsdesign har tillÀmpats. Sammanlagt genomfördes 832 observationer pÄ ICA Maxi Stormarknad i Kalmar.Resultat och slutsats: Studiens resultat visar att visuell stimuli, i form av informativa skyltar, pÄverkar individers köpbeteende. Priskampanjer dÀremot, har ett större inflytande pÄ köpbeteendet vilket medför att det inte kan statistiskt sÀkerstÀllas att visuell stimuli kan överkomma ekonomisk rationalisering..

Hur digitala verktyg anvÀnds i matematikundervisningen : Och pÄ vilka sÀtt anvÀndandet av digitala verktyg kan utveckla matematikundervisningen

Redan 1899 skrev Woodworth om iakttagelser av effekten av visuell feedback pÄ rörelser. Sedan dess har ett stort antal studier berört Àmnet och studerat effekterna de medför. Denna studie anser att det finns brister i kunskapen om visuell feedbacks effekter inom vardaglig anvÀndning. Genom att lÄta deltagare anvÀnda och utvÀrdera instanser av en bokningsplattform för biljetter till ett event har studien observerat anvÀndarens upplevelse och effektivitet under processen.Den insamlade datan analyserades via variansanalys men lyckas inte avfÀrda nollhypotesen. Studiens resultat visade ingen korrelation mellan nÀrvaron av visuell feedback pÄ hover-funktionen och anvÀndarens effektivitet och upplevelse.

Imitation och visuell uppmÀrksamhet

Syftet med arbetet Àr att utforma och genomföra ett test för fördröjd imitation och visuell uppmÀrksamhet hos barn i Äldern fyra till sju Är. Testet anvÀnde sig av objekt i olika handlingssekvenser. Deltagarna visades dessa och med hjÀlp av en ögonrörelsekamera kunde omrÄden för visuell uppmÀrksamhet identifieras. Studien har utförts som ett pilottest till en större studie vid Linköpings universitet. Testet omfattade Ätta deltagare och visade att den utformade proceduren fungerar bra, detta för att det tydde pÄ att det skett en imitation, att den visuella uppmÀrksamheten ligger pÄ relevanta omrÄden och att uppgifterna ej var för svÄra.

Kognitiv Belastning och Visuell Sökning

I detta arbete presenteras en ny teori som försöker förklara hur man ytterligare kan förbÀttra instruktioner av processer. Teorin försöker bygga en bro mellan metoder för att stödja bearbetningen i arbetsminnet och hur perceptionen fungerar genom att utgÄ frÄn arbetsminnets roll vid inlÀrning..

Visuell kommunikation inom en butikskedja

Denna uppsats avser att söka, jÀmföra och analysera hur tvÄ butiker inom samma butikskedja, genom sin visuella kommunikation, kan ge kunden olika erfarenheter. Vi valde att begrÀnsa Àmnet till endast undersöka tre faktorer: skyltar, placering av varumÀrken och butikslayout. Vi bestÀmde oss för att jÀmföra tvÄ av Design Onlys butiker i Göteborg, som ligger i Nordstan och pÄ Fredsgatan dÀr vi uppfattar skillnader i den visuella kommunikationen Genom att med utsikt över hela kedjan frÄn Àgarnas visioner för hur butikskommunikatörer fungerar och slutligen hur kunderna uppfattar visuell kommunikation i butikerna, har vi kunnat dra slutsatser om hur vÀl företagets identitet matchar dess image..

Effekten av visuell och kompletterande haptisk feedback pÄ föraren i ett fordonsgrÀnssnitt

Förardistraktion, prestation i en sekundÀr föraruppgift samt subjektiv arbetsbelastning studerades för att undersöka effekten av kompletterande haptisk feedback pÄ 18 yrkeschaufförers prestation i ett simulerat förargrÀnssnitt. Undersökningen utformades som ett experiment med upprepade mÀtningar. Förardistraktion mÀttes i LCT (lane change test), prestationen i den sekundÀra föraruppgiften i ett experimentprogram och subjektiv arbetsbelastning med NASA-RTLX. Utöver detta utfördes en kompletterande intervju. Undersökningen jÀmförde tre former av feedback i en sekundÀr föraruppgift: enbart visuell, visuell tillsammans med haptiska hack samt visuell tillsammans med haptiska hack och textur.

Effekten av visuell och kompletterande haptisk feedback pÄ föraren i ett fordonsgrÀnssnitt

Förardistraktion, prestation i en sekundÀr föraruppgift samt subjektiv arbetsbelastning studerades för att undersöka effekten av kompletterande haptisk feedback pÄ 18 yrkeschaufförers prestation i ett simulerat förargrÀnssnitt. Undersökningen utformades som ett experiment med upprepade mÀtningar. Förardistraktion mÀttes i LCT (lane change test), prestationen i den sekundÀra föraruppgiften i ett experimentprogram och subjektiv arbetsbelastning med NASA-RTLX. Utöver detta utfördes en kompletterande intervju. Undersökningen jÀmförde tre former av feedback i en sekundÀr föraruppgift: enbart visuell, visuell tillsammans med haptiska hack samt visuell tillsammans med haptiska hack och textur.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->