Sök:

Effekten av visuell och kompletterande haptisk feedback på föraren i ett fordonsgränssnitt


Förardistraktion, prestation i en sekundär föraruppgift samt subjektiv arbetsbelastning studerades för att undersöka effekten av kompletterande haptisk feedback på 18 yrkeschaufförers prestation i ett simulerat förargränssnitt. Undersökningen utformades som ett experiment med upprepade mätningar. Förardistraktion mättes i LCT (lane change test), prestationen i den sekundära föraruppgiften i ett experimentprogram och subjektiv arbetsbelastning med NASA-RTLX. Utöver detta utfördes en kompletterande intervju. Undersökningen jämförde tre former av feedback i en sekundär föraruppgift: enbart visuell, visuell tillsammans med haptiska hack samt visuell tillsammans med haptiska hack och textur. Den sekundära föraruppgiften löstes med ett dynamiskt multifunktionsvred. Resultatet indikerade ingen huvudeffekt av feedback även om ett visst samband mellan ålder och antal rätt i den sekundära föraruppgiften kunde urskiljas. Samtliga tre sekundäruppgifter utgjorde dock en förardistraktion som kan förklaras av en ökad belastning på arbetsminnet.

Författare

Niklas Strand Anders Tegelid

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Arbetsvetenskap/Teknisk Psykologi

Nivå:

Detta är en D-uppsats.

Läs mer..