Effekten av visuell och kompletterande haptisk feedback på föraren i ett fordonsgränssnitt
Förardistraktion, prestation i en sekundär föraruppgift samt subjektiv
arbetsbelastning studerades för att undersöka effekten av kompletterande
haptisk feedback på 18 yrkeschaufförers prestation i ett simulerat
förargränssnitt. Undersökningen utformades som ett experiment med upprepade
mätningar. Förardistraktion mättes i LCT (lane change test), prestationen i
den sekundära föraruppgiften i ett experimentprogram och subjektiv
arbetsbelastning med NASA-RTLX. Utöver detta utfördes en kompletterande
intervju. Undersökningen jämförde tre former av feedback i en sekundär
föraruppgift: enbart visuell, visuell tillsammans med haptiska hack samt
visuell tillsammans med haptiska hack och textur. Den sekundära
föraruppgiften löstes med ett dynamiskt multifunktionsvred. Resultatet
indikerade ingen huvudeffekt av feedback även om ett visst samband mellan
ålder och antal rätt i den sekundära föraruppgiften kunde urskiljas.
Samtliga tre sekundäruppgifter utgjorde dock en förardistraktion som kan
förklaras av en ökad belastning på arbetsminnet.