
Sökresultat:
1834 Uppsatser om Visual perception - Sida 21 av 123
Svängda hyllor - den raka vägen till en attraktiv butik? En kvantitativ studie om konkava hyllors effekter på kundens perception av sortimentet, upplevelse av butiksmiljön och köpbeteende.
Due to the harsh competition among Swedish food retailers, in-store marketing is a crucial component in the stores marketing strategy. In an attempt to differentiate among its competitors, COOP Sweden has begun to use concave store shelves. Although the food retailing industry is one of the most studied, no research has been conducted on the concave store shelves. The objective of this study is to describe how these shelves effect the customer perception of the assortment, their experience of the store environment and their buying behavior. An S-O-R framework is used as an overall basis in order to outline the effects investigated in this paper.
Webbdistribuerad pedagogisk multimediaproduktion : en studie i designarbetets tvärvetenskapliga natur
Arbetet bygger på att de informationssystem som används idag men som blir allt äldre och därigenom inte klarar de krav som ställs på dem. Detta medför att informationssystemen måste migreras till modernare plattformar, då företagen dels inte klarar sig utan dess nuvarande funktionalitet och dels måste vidareutveckla systemen.Detta arbete tar upp olika sätt som detta kan genomföras på och vilka problem som kan komma att uppstå när detta sker. För att kunna undersöka detta så genomfördes ett antal migrationer. Språken som migrationen kommer att ske mellan är Visual Basic 6 och Visual Basic .net. Migrationerna kommer att ske med hjälp av ett migrationsverktyg, samt ett ramverk som i arbetet skräddarsys för just arbetets typ av migrationer.Det arbetet kommer fram till är att det sker problem vid användande av ett verktyg och även att det inte ger tillräckligt med respons på vad som gått snett under migrationerna..
Web services : en integration av CRM och kundzon
Detta projekt drevs på uppdrag av Flex Datasystem som behövde en vidareutveckling av deras aktuella hemsida. Här finns bland annat möjlighet att direkt ladda ner uppdateringar för kundernas program. Problemet var att hemsidan inte innehöll någon information om uppdateringarna. Kunderna måste då vända sig direkt till supporten för att få information om vad som har åtgärdats. Det här projektet gick ut på att utveckla en funktionalitet som, med automatik, publicerar information om varje uppdatering.
Visual merchandising online : Utformning av produktsidor för sportkläder
Denna uppsats handlar om visual merchandising online med fokus på företag som säljer sportkläder. Studien har genomförts ur ett konsumentperspektiv. Vår undersökning syftar till att studera produktsidor för sportkläder för att se hur konsumenter uppfattar den produktinformation, både visuell och verbal, som produktsidorna innehåller. Därigenom ska en kartläggning kunna göras av vilka element som är av vikt för respondenterna samt hur dessa bör utformas. Visual merchandising kan förklaras som den strategiska presentationen av ett företag och deras produkt, eller produkter, vars funktion är att attrahera kunder och underlätta inköpsprocessen.
Animerad film som undervisning : En analys av tre tidstypiska animerade undervisningsfilmer
Syftet med arbetet är att identifiera och lyfta fram ett antal riktlinjer för den visuella designen av animerad bild som används i utbildningssammanhang. Vi ämnar också att identifiera vilka stilelement inom animerad undervisningsfilm som står sig över tid och olika medium. Att belysa de nya kvaliteter och möjligheter som framkommer i och med det digitala mediet. Vi kommer också att titta på hur målgrupp och mottagarkontext påverkar formens uttryck och innehåll.Vi har med en gemensam analysmodell gjort en kvalitativ analys av tre tidstypiska animerade undervisningsfilmer, Camouflage (1943), Den Vidunderliga Världshistorien (1993) och Gutten og Torsken (2007) som alla använder sig av humor som en förstärkning av lärandet.Genom analysen har vi kunnat identifiera stilelement så som användandet av stereotyper och metaforer, konstaterat hur innehåll och uttryck till stor del påverkats av målgrupp och mottagarkontext men även av gällande distribution och tekniska möjligheter..
Kulturmiljövärden utan synintryck, en studie med synskadade
This graduate thesis takes its hold in an idea that many values, in cultural heritage environments, other than the onesthat can be seen with the eyes are as important for the experience of the environment as the visual ones; however theenvironments are usually defined by values that can be experienced visually!Interviews were held with four visually impaired persons. This to get a better understanding for how big part othersense modalities play in the experience of the cultural heritage environments. Questions were asked about what thevisually impaired especially value in cultural heritage environments and what is of value for preservation. Also whatcan be done to make the environments more impressive for them, how they experience the material part of theheritage, architecture, shape and color and with what senses they primarily remember. Furthermore the thesis aims todraw attention to how value definitions made by the conservation field affects the experience of the environmentsand therefore the accessibility for visually impaired.
Fråga mig! En trygg bildmanual alltid till hands.
Technology has grown rapidly in recent years. At present, almost all social interaction are through computers and telephones. It is, however, not everyone who can manage these media. This applies mostly to elderly people who have not kept pace with technological developments. A major contributing reason is that the manuals are usually bulky and too technical for this group.The purpose of this paper is to develop a concept/prototype into a product that will facilitate the use of mobile phones for seniors.
Ormar eller stora rovdjur : vilka resulterar i snabbast responser i visual search?
Fyrtio deltagare fick som uppgift att genom ett visuellt avsökningsexperiment, så kallat visual search, avgöra om alla bilder i 3 x 3 matriser kom från samma kategori av djur eller om det fanns med någon bild från en avvikande kategori. Studiens syfte var att studera huruvida deltagarnas reaktionstider inför målbilder av ormar skilde sig från målbilder av stora rovdjur: björnar och vargar. Dessutom undersöktes om bilder i gråskala resulterade i snabbare, långsammare eller lika snabba responser som bilder i färg. Kortare reaktionstider observerades för målbilder av ormar än för björnar och vargar. Ormar skattades dessutom som mer obehagliga.
Den oretuscherade sanningen - En oretuscherad modells påverkan på konsumenters CSR-uppfattning, attityder och köpintention
Within the subject of retouching there is an ongoing debate about whether fashion retailers should retouch their ads or not. There has been a large amount of criticism to the communication of stereotyped beauty ideals that is used by companies in their marketing. The stereotyped ideals also contribute to negative psychological effects among people. As a response to the criticism, or as a way to differentiate one-self from competitors, retailers are starting to use unretouched models in their advertising. How this affects the consumer's perception of CSR along with the attitudes and behaviors is still unknown.
Skalbar distribuerad positionsreglering avgodtyckliga vinschsystem
SammanfattningSom den avslutande delen på en Civilingenjörsutbildning på KTH utförs ett Examensarbete.Examensarbetet syftar till att ge erfarenheter och att utveckla förmågan i att lösa entidsbegränsad uppgift under realistiska förhållanden på ett ingenjörsvetenskapligt sätt. Dessaprojekt har i stor utsträckning samarbeten med arbetslivet och i detta fall var uppdragsgivarenVisual Act AB i Värmdö. Uppgiften gick ut på att implementera en regulator som styr motoraxlarpå en PC. I dagsläget nyttjar Visual Act intelligenta drivsteg som själva sköterpositionsregleringen. Exjobbet syftade till att undersöka möjligheterna att användaointelligentare och billigare drivsteg genom att flytta regleringen från drivstegen till en PC somredan är befintlig i Visual Acts system.Två applikationer utvecklades för att lösa detta.
Om värld och bevakning : en studie av en företagslednings omvärldsbild och dess samband med omvärldsbevakningen
Background: Increasing globalization makes companies more influenced than before by actors and factors in their environment. For some this has lead to a more dynamic and complicated business context. Therefore it is of strategic importance to understand what is currently going on as well as to have a general idea of what the future brings. Purpose: To contribute to a deeper understanding of how a corporate management can perceive its business environment and how it affects he gathering of business information from a strategic perspective. Realisation: In-depth interviews were conducted with all four members of the management in the studied company, Volvo Competence Center in Skovde, Sweden.
Vårdpersonalens uppfattningar om fibromyalgi
Aim Our aim is to highlight perceptions of fibromyalgia among health care personell.MethodsA systematic literature review conducted with a deductive approach.FindingsHealth care personell felt insecure because of a lack of understanding which lead to avoiding contact with these patients. Many felt that the fibromyalgia patient was categorised and that they would have been better served with another name of their disease. There was a great distrust against the diagnosis and its aetiology. The patient was perceived as troublesome, illness-fixated and draining the personell of energy. The paradox that the patient is looking so healthy but bearing so much pain was confusing for the health care personell.Conclusions Communication and an empathic encounter was identified as important elements for patient care.
Människobehandlande organisationer : - En studie i upplevelser av positiva och negativa kontakter ur ett klientperspektiv
This is a qualitative study that includes participants that are in connection with a non-civic organization in Sweden. The study aims to capture the participants? subjective experiences regarding human service organizations. The starting point is to catch both their positive and negative experiences, and then try to concretize what directed their perception in both ways. Is there any specific organization that is represented in positive and the negative column? Is it possible to explain the experience by looking at the organization and the organizational goals? Is it possible to see variables that might explain the perception?The study has a narrative focus that seeks the answers in the organisational context rather than in the stories themselves.
Biljetthanteringssystem
I och med att konkurrensen är hård mellan idrottsklubbar så är det viktigt att uppträda professionellt för att locka publik till sitt idrottsarrangemang. En del av detta är att ta hand om besökare på ett snabbt och smidigt sätt. Denna rapport beskriver hur vi gick tillväga för att skapa ett biljettförsäljningssystem åt Bodens ishockeyklubb. Det är tänkt att programmet ska användas i Björknäshallen, vilken är Bodens IK´s hemma arena. Som det fungerar nu så markerar de på papper vilka platser som säljs och skriver sedan ut biljetten för hand.
Produktplaceringar - i vilken utsträckning uppmärksammar vi dem och hur upplevs de?
En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..