Sökresultat:
1260 Uppsatser om Vision Zero - Sida 38 av 84
Mekanismen i generationsskiftet. Strategisk planering vid generationsskiften i familjef?retag: en kvalitativ unders?kning av processen
This study investigates the succession process in family businesses and aims to enhance the understanding of the process as a whole, as well as how family businesses strategically plan for succession. The research is based on a case study of a family corporate group undergoing a transition from the fourth to the fifth generation. A qualitative research approach was employed, involving interviews with individuals from both the fourth and fifth generations, as well as external stakeholders who have influenced the process.
The results show that the planning and implementation of succession are complex and that there is a certain lack of existing theory. Empirical evidence indicates that contracts and documentation are crucial for advancing the process. Inclusion of external parties is also important, not only for their expertise but also to provide an objective perspective.
Älvsjö Resecentrum
Projektet startade som ett parallellt uppdrag hösten 2004. Beställare var Stockholms Stad, SL och dåvarande Banverket, numera Trafikverket. Programmet beskrev en uppgift att knyta ihop befintlig pendeltågsstation med ett nytt stadsdelstorg i Älvsjö, tunnelbanans gröna linje skulle förlängas från Hagsätra och en ny T-banestation Älvsjö skulle kopplas ihop med pendeltågsstationen. En framtida spårväg syd (spårvagn) skulle få en station i anslutning till Resecentrum. Den befintliga bussterminalen skulle ersättas av en bussgata utmed järnvägen.
Fusionen Telia/Telenor och TeliaSonera : Vad hände?
Denna studie har som fokus att identifiera de faktorer som påverkade utgångspunkten för den tänkta fusionen mellan svenska Telia och norska Telenor samt fusionen TeliaSonera. Ytterligare skall faktorer som kunde ha underlättat och möjliggjort fusionen Telia/Telenor besvaras. Dessutom skall fusionen mellan Telia och finska Sonera studeras och jämföras med den förstnämnda fusionen för att påvisa vad som gjordes annorlunda under förhandlingarna med Sonera.Detta kommer att undersökas genom ett antal tidningsartiklar kring händelseförloppen samt intervjuer med personer som har kunskap och erfarenhet kring ämnet. De personer som intervjuats är; Lars-Johan Cederlund, ämnesråd/Director på svenska näringsdepartementet, Brita-Lena Ekström, f.d. ekonomijournalist på Dagens Nyheter, Ulf Bäckman, f.d.
En samhällsekonomisk analys av trängselskatten i Göteborg, utifrån de bilförares perspektiv som avstår från användandet av bilen under den tid skatten tas ut.
Titel: Internkommunikationen i Primärvården ? en undersökning om de kommunikativa förutsättningarna för att lyckas implementera en ny varumärkesplattformFörfattare: Helena KryssmanHandledare: Monica Löfgren-NilssonKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskapTermin: HT 2012Antal sidor: 45 (ex. bilagor)Syfte: Att undersöka de kommunikativa förutsättningarna i organisationen för att lyckas implementera en ny varumärkesplattformMetod: Kvantitativ (enkätundersökning)Material: 715 enkätsvar från medarbetarna i Primärvården Västra GötalandsregionenHuvudresultat: Medarbetarna anser att de i hög grad får den information de behöver för att kunna genomföra sitt dagliga arbete. De föredrar muntlig information framför skriftlig och de känner högre tillit till den muntliga informationen. Några av informationskanalerna uppfyller inte sitt syfte och mål och några saknar viktig information.
Idealet stadsmässighet - Verklighet eller vision : En studie av Hammarby Sjöstad
Syfte: Syfte är att kartlägga hur Com Hem och ICA arbetar med sina skapade frontfigurer som "spokespersons".Problem: Det kan vara svårt för företag att nå ut till sina kunder i dagens hårda konkurrens. Det är därför viktigt att de använder sig av olika strategier för att differentiera sitt varumärke och bli unika på marknaden. En varumärkesstrategi kan vara "spokespersons", där någon blir företagets ansikte utåt. Företagets "spokespersons" syns därefter kontinuerligt i deras reklam. Det krävs att företaget noggrant överlägger vem som ska sammankopplas med varumärket, för att kommunicera ut rätt budskap till sina mottagare.Metod: Studien är genomförd med kvalitativa intervjuer och textanalyser.Resultat: Våra resultat visade att Com Hem och ICAs "spokespersons" har och är effektiva i deras marknadsföring.
I skuggan av frånvaron : en studie om hur chefer arbetar med frånvaro
Titel: I skuggan av frånvaron ? en studie över hur chefer arbetar med frånvaronFörfattare: Mirela Smailagic och Therese LönnbergHandledare: Olle DuhlinInstitution: LinnéuniversitetetKurs: Företagsekonomi III ? organisation, examensarbete 15 hpSyfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur organisationer hanterar frånvaro. En jämförelse kommer att göras mellan fyra olika statliga organisationers kundtjänst för att se dess likheter och skillnader i denna fråga.Metod: Studien kommer att ske genom intervjuer med hjälp av enhetscheferna för Trafikverket, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och Lantmäteriet. För att på bästa sätt få fram resultat på frågeställningarna har författarna tagit hjälp av referenslitteratur för att utforma intervjufrågorna. Slutsats: Den slutsats som vi har kommit fram till i detta arbete är att det bör finnas en vision inom organisationen som präglas av ett hälsosamt förhållningssätt. Den slutsats vi har kommit fram till är också att förebyggande arbete inom kundtjänsten bör ses som en strategisk åtgärd och utökas samt att cheferna genom sitt ledarskap bör ha en mer implementerande roll när det kommer till förebyggande av frånvaro. .
Folkbiblioteksverksamhet på webben: En kvalitativ studie av svenska folkbibliotekswebbplatser
The aim of this Master?s thesis is to investigate and increase the understanding of Swedish Public Library Websites and to determinate which activity they mediate. To analyse the Public Library Websites Andersson and Skot-Hansen?s model of roles for the Public Library has been used. This model in¬cludes four roles for the library: the library as a cultural centre, a knowledge centre, as an information centre and as a social centre.
Mot toppen : ett gestaltningsförslag för Brukets skidbacke i Järfälla
Jag har valt att göra ett gestaltningsförlagför Brukets skidbacke och dessomgivning i Görväln naturreservat iJärfälla, Stockholm. Att se och tolkaen plats är grunden i detta arbete. Stegnummer två är att utveckla platsensförutsättningar och skapa en visionför områdets framtid. Visionen ärslutresultatet av arbetet och syftar tillatt ge nya idéer och inspirera till denframtida utvecklingen av platsen.SYFTE OCH MÅLSyftet med arbetet är att undersöka och utveckla enplats utifrån dess förutsättningar. Området ingår ien större utredning av Järfälla kommun som syftartill att utveckla platsen med tankar på rekreationoch tillgänglighet.
EKONOMISTYRNING I EN MOTORVERKSTAD: En analys av centralt ställda krav ur ett operationellt perspektiv
The purpose of this thesis is to analyze the design and function of an engine production management?s control system and its intended function, and to contrast it with the present management control systems in use on an operational level. Interviews conducted with employees from all levels of the engine production are the main source of this study?s empirical foundation. Information has also been gathered from relevant written material such as annual reports, internal documents etc.
Är det här spelmusik?!: en undersökning från ett tonsättarperspektiv om musik som ska fungera både i ett dataspel och som självständig musik
Syftet med denna uppsats är att undersöka möjligheterna för att skriva väl fungerande tv- och dataspelsmusik som har de kvalitéer som ett spel kräver och som dessutom fungerar självständigt, till exempel i ett konsertsammanhang eller på cd-skiva. I undersökningen har jag skrivit musik för demoversion av ett dataspel samt gjort en enkätundersökning där musikstuderande har fått lyssna dels till musiken från spelet och dels till musik som inte är skriven för dataspel. I enkäten fick de frågor om hur de upplevde musiken med hjälp av olika musikaliska parametrar, huruvida de trodde att musiken var skriven för ett dataspel samt om sina orkester- och data-/tv-spelsvanor. Informanternas upplevelser var mycket nära den vision jag och spelproducenterna hade om hur musiken skulle upplevas och de kunde i huvudsak skilja på spelmusiken och den självständiga musiken. De kunde också motivera varför de trodde att styckena var skrivna för ett dataspel eller ej.
Delaktighet hos Frontpersonal : En studie om tjänsteinnovation
Denna undersökning behandlar ämnet medarbetarinvolvering inomtjänsteinnovation och genomfördes på Selma Spa i Sunne.Vi har använt en kvalitativ metod där empirin är uppbyggd av djupgående intervjuer. Studien syftar till att undersöka huruvida frontpersonalen på SelmaSpa är delaktiga i tjänsteinnovationsprocesser på företaget. Fokus kommer att riktas mot huruvida den interna kommunikationen fungerar och påverkar innovationsklimatet på Selma Spa. Teorin i studien har inhämtats via vetenskapliga artiklar och litteratur inom området tjänsteinnovation.Av empiriska skäl så fick frågeställningarna under studiens gång utvidgas, då data visade att frontpersonalen var omedvetna om hur Selma Spas strategi och vision såg ut. Detta påverkar enligt teorin graden av involvering hos frontpersonalen i innovationsprocesser och är därav relevant för denna studie.Analysen visade att den interna kommunikationen på Selma Spa skulle kunna förbättras avsevärt.
Brandsäkerhet i stall : En kvalitativ studie om individuell riskuppfattning i samband med brand i stall
Studien bygger på Implicit Leadership Theory, tidigare studiers noterade ledaregenskaper samt egenskaper noterade i denna studie värderade från ett medarbetarperspektiv. Implicit Leadership Theory bygger på hur ledarskap konstrueras av medarbetaren. Deltagare var åtta medarbetare varav tre män. Kvalitativa intervjuer utfördes. Syftet konkretiserades utav önskvärda ledaregenskaper, studiens gemensamma egenskaper och egenskaper överrensstämmande med tidigare studier samt teori. De upplevda egenskaperna delades upp i kategorier som beskrev de önskvärda egenskaperna.
Generationsskifte: framgångsfaktorer förknippade med övergången av ledarskapet i två familjeföretag
Familjeföretag har stor betydelse i västvärldens ekonomier. Dessa företag, i likhet med alla uthålliga företag, kommer förr eller senare till ett skede där ett ägarskifte/generationsskifte blir nödvändigt. Det är därför av intresse att studera vad som leder till att detta blir framgångsrikt. Detta eftersom vart tredje ägarskifte misslyckas. Denna magisteruppsatts syftar till att identifiera viktiga framgångsfaktorer förknippade med övergången av ledarskapet vid ett generationsskifte i ett familjeföretag med fokusering på introduktionen av efterträdaren, företrädarens/efterträdarens vision och hur dessa personer upplever företagets omgivning.
Destinationsutveckling ur ett upplevelseproduktionsperspektiv: En kvalitativ studie av upplevelser hos medlemmar i destinationsorganisationen Piteå Presenterar
En nationell vision om att fördubbla turismomsättningen i Sverige till år 2020 har nyligen publicerats av vår regering. Samtidigt står destinationsutvecklingsorganisationen Piteå Presenterar inför en omorganisation. Syftet med vårt examensarbete är att med detta som bakgrund, utveckla vad begreppet ?destinationsutveckling ur ett upplevelseproduktionsperspektiv? skulle kunna vara. Vi vill också se hur begreppet praktiskt skulle kunna tillämpas på organisationen Piteå Presenterar.
Cirkushallen i Alby : Mot nya höjder
När det pulserar i cirkustältets hjärta sprids vibrationerna även vidare till publiken, som bär med sig upplevelsen och styrkan hem.Cirkus Cirkör jobbar med cirkusformens hjärta, de vibrationer som publiken bär med sig hem och som ger dem ny energi och inspiration. Deras vision är att sprida dessa vibrationer till små många som möjligt.Åskådarna får en ny plats i cirkusformen, då de i den nya hallen placeras i fokus, centralt i byggnaden, och får chansen att vara del av det pulserande hjärta de så länge inspirerats av.Vibrationerna sprider sig ut i byggnaden och varje enhet av byggnaden får ett eget pulserande liv. Det tydliggörs i dess exteriöra form och material. Byggnadens eget engagemang attraherar och inspirerar ankommande besökare.En artist måste alltid sikta mycket högre än vad hen önskar nå, för att lyckas med det som redan frän början verkar omöjligt.Den nya cirkusbyggnaden har försetts med ett pulserande hjärta som för både artister och åskådare vidare mot nya höjder. Trappans storhet gör den till en naturlig mötesplats och en central del av byggnaden och dess verksamhet.