Sök:

Generationsskifte

framgångsfaktorer förknippade med övergången av ledarskapet i två familjeföretag


Familjeföretag har stor betydelse i västvärldens ekonomier. Dessa företag, i likhet med alla uthålliga företag, kommer förr eller senare till ett skede där ett ägarskifte/generationsskifte blir nödvändigt. Det är därför av intresse att studera vad som leder till att detta blir framgångsrikt. Detta eftersom vart tredje ägarskifte misslyckas. Denna magisteruppsatts syftar till att identifiera viktiga framgångsfaktorer förknippade med övergången av ledarskapet vid ett generationsskifte i ett familjeföretag med fokusering på introduktionen av efterträdaren, företrädarens/efterträdarens vision och hur dessa personer upplever företagets omgivning. För att uppnå syftet har en fallstudie utförts på två företag. Resultatet av studien visar att det finns ett antal framgångsfaktorer inom varje undersökt område. Dessa faktorer skiftar delvis mellan företagen, speciellt vilken roll den äldre generation har/haft efter generationsskiftet och betydelsen av samsyn, liksom den situation/omgivning som företagen befinner sig i. Det är därför mot bakgrund av detta viktigt att känna till företagets situation/omgivning, eftersom det som utgör en framgångsfaktor i en situation kan ha motsatt effekt i en annan.

Författare

Per Hällmark Bengt Markström

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..