
Sökresultat:
423 Uppsatser om Virtual Terminal - Sida 27 av 29
Patogenes för prostatacarcinom hos hund : en jämförelse med människan
This thesis investigates the possibilities offered to a working landscape architect by anincreased and altered use of digital 3D environments. A basic assumption is that increased useof digital three-dimensional environments promotes the creative processes and presentationoptions of landscape architects.The thesis is based on literature studies and communication with working landscapearchitects, and includes an investigation of the visualization methods available in the Blender3D modelling software. The thesis provides a thorough survey of what it means to model inthree dimensions, as well as of what modelling methods are feasible for a landscape architectto use. As landscape architects, we work with human and unique processes, and thus it isdifficult to develop standardized and automatic software for our profession. One possiblesolution is to turn to open source development, where software and models are shared andanyone can contribute.
Digitala tredimensionella visualiseringsmetoder : ett sätt att kommunicera landskap
This thesis investigates the possibilities offered to a working landscape architect by anincreased and altered use of digital 3D environments. A basic assumption is that increased useof digital three-dimensional environments promotes the creative processes and presentationoptions of landscape architects.The thesis is based on literature studies and communication with working landscapearchitects, and includes an investigation of the visualization methods available in the Blender3D modelling software. The thesis provides a thorough survey of what it means to model inthree dimensions, as well as of what modelling methods are feasible for a landscape architectto use. As landscape architects, we work with human and unique processes, and thus it isdifficult to develop standardized and automatic software for our profession. One possiblesolution is to turn to open source development, where software and models are shared andanyone can contribute.
Webbutiker ? Hur hanteras frånvaron av det fysiska rummet för kommunikation?
Online shopping is growing and its turnover increases each year. Internet hastherefore become an important retail location for companies. Web shops lack thephysical room for marketing as well as face-to-face interaction between customer andsalesperson. Therefore there is a need to develop marketing and customercommunication methods for this way of shopping. In physical shops the customer hasthe ability to try on the garments and be pampered by the staff.
Analys av ny terminalverksamhet hos Östgötafrakt
Syftet med det här examensarbetet är att kartlägga och analysera Östgötafrakts distributionsupplägg för livsmedel. Verksamheten kring livsmedel är nyligen införskaffad och kretsar kring en terminal. Fokus i detta arbete ligger på att analysera och fördela de kostnader och intäkter som uppstått i samband med den nya terminalen.En stor del av det inledande arbetet innefattade intervjuer med involverade personer på Östgötafrakt. Intervjuerna låg sedan till grund för nulägesbeskrivningen. Parallellt genomfördes en litteraturstudie kring distribution och terminalverksamhet.
IT-samhällets kärleksbrev : En kvalitativ innehållsanalys av kommunikationen via nätdejting
Abstract Author: Kristin NäsTitle: The technology society?s love letters ? a qualitative analysis of communication through internet dating.Level: BA Thesis in CommunicationLocation: University of KalmarLanguage: SwedishNumber of pages: 53 Keywords: communication, dating, web dating, gendering talk, interaction, flirting, the internet, contact, communities.Summary: A qualitative study on the subject of internet dating and how people using internet dating chooses to present them self and how they choose to communicate with others to create contact. Internet dating is a phenomenon that is continually growing. 2 million people in Sweden are singles today and more than half of them have tried internet dating at least once. The purpose of this study was to research the way people choose to present them self and how the communication on an internet dating site is used.
Missnöjda kunders agerande : En jämförelse mellan köp i fysisk butik och i virtuell butik
Inledning: Etableringen av e-handel har underlättat vardagen för många människor som nu kan handla produkter över internet, hemifrån och när de vill. Så länge som handel har funnits har även missnöjda kunder varit ett faktum och så länge handeln fortsätter kommer kunder fortsätta att vara missnöjda. E-handeln har gjort att många människor har fått nya shoppingvanor och värderingar, men en del är skeptiska till att handla över internet på grund av att det är krångligt och att de inte får den sinnliga upplevelsen det innebär att handla i en fysisk butik. Missnöjet som uppstår hos kunder som handlar över internet i en virtuell butik, tror vi skiljer sig från det missnöje en kund får efter att ha handlat i en fysisk butik.Syfte: Syftet med uppsatsen är att från ett kundperspektiv utveckla en djupare förståelse för om missnöjda kunders agerande skiljer sig åt vid köp i en fysisk butik jämfört med köp i en virtuell butik. Om så är fallet så ska dessa skillnader beskrivas och analyseras för att ytterligare kunskap inom området ska uppnås.
Kommunikationsalternativ för nätverks-RTK : - virtuell referensstation kontra nätverksmeddelande
Vid användning av nätverks-RTK behöver driftcentralen kommunicera med användarens GNSS-mottagare på ett effektivt sätt oberoende av fabrikat. Av den anledningen finns ett standardiserat format för överföring av data som är utvecklat av RTCM (The Radio Technical Commission for Maritime Services). 2006 publicerades version 3.1 som stödjer utsändning av s.k. nätverksmeddelande som innebär att komprimerade observationsdata skickas till mottagaren för beräkning av korrektioner. För att bestämma GNSS-mottagarens position används i dagsläget till största delen VRS-tekniken (Virtual Reference Station).
Marknadsföring via sociala medier : Social Media Marketing
The thesis work focuses on marketing and its point of departure centers on mapping the utilization of social media as a form of marketing. The choice of this thesis subject has been deemed by the authors as one of particular interest due to the current popularity of social media in the Internet connected society and their use as marketing tools. Specifically, this thesis sets out to explore how companies exploit social media tools in marketing and how their use affects retail operations and customer relations in an effective and creative way.The report concentrates on qualitative data collection, the interview answers of four respondents, of which, two are considered experts within the field of social media. The choice of suitable respondents was strategic with the goal of covering as large a portion of the social media field as possible; one social media educator that works with companies and one who assists companies with social media applications. The remaining two respondents work in marketing and communications and employ, as part of their job, social media tools such as Facebook and Twitter.
Nyttan med 3D-modell i produktionsplanering vid bostadsprojekt
I takt med att besökare och patienter ökar måste kontinuerligt Östra sjukhuset verksamhet utvecklas. Detta medför omläggningar i trafiken och förflyttningar av verksamheter. Idag finns flertalet brister kring Östra sjukhusets fysiska planering som behöver ses över, dessa är bland annat trafikflöden, säkerhetsaspekter och parkeringsmöjligheter.Rapporten redogör för förändringar i den fysiska planeringen som förbättrar dess utformning. Genom studier av relevant litteratur och diskussioner med expertis har förslag av problemområden tagits fram. Dessa har sedan bedömts efter listor av deras respektive för- och nackdelar som kunnat urskiljas.Arbetet visar framtagandet av ett väl fungerande förslag som kan verka som en bas för idéer till nutida och framtida förändringar kring den fysiska planeringen.
Jämförelse av energiberäkningsprogram för byggnader
Syftet med detta arbete var att studera skillnader mellan de tre energi- och klimatsimuleringsprogrammen IDA Indoor Climate and Energy (IDA ICE), VIP-Energy (VIP) och IES Virtual Environment (IES) med avseende på funktioner, användarupplevelse och simuleringsresultat.Av dessa tre olika alternativ för jämförelse lades störst vikt vid simuleringsresultat. En byggnad ritades upp i programmen med samma indata så långt det var möjligt där resultaten för byggnadens specifika energianvändning (BSE), enligt definition av Boverkets Byggregler (BBR), och årlig energianvändning kartlades. Utöver denna simulering gjordes en känslighetsanalys av indata där flera parametrar ändrades stegvis och resultat för BSE jämfördes med grundsimuleringen. De parametrar som testades var bl.a. U-värden för klimatskalets samtliga delar, rumstemperatur, ventilationsflöden samt även programspecifika inställningar.Resultat från simulering av årlig energianvändning visade att IDA ICE och VIP båda räknade med en total energianvändning på ca 129 MWh per år med jämlik fördelning både för tillförd och avgiven energi. IDA ICE beräknade BSE till 101,4 [kWh/(m2 år) Atemp] medan VIP räknade med 102,9 [kWh/(m2 år) Atemp].
Virtuellt byggande och produktmodellering: nytt stöd för produktionsprocessen
Hur skall man effektivisera byggprocessen? Hur långt kan man komma med att införa tekniskt nytänkande i byggindustrin? Slutsatsen av det arbete som redovisas i den här rapporten är att med ett produktionsstyrningsverktyg som är enhetligt med övriga aktörers sätt att arbeta kan man tveklöst göra stora effektiviseringar av hela byggprocessen. Orsaken till att dagens byggande har halkat efter andra branscher när det gäller effektivitet och produktivitet är att byggbranschen är organiserad på ett orationellt sätt. Processen börjar med ett behov och fortsätter med utredning, projektering, konstruktion och produktion för att slutligen övergå till ett driftskede. Det kan jämföras med ett stafettlopp där varje aktör springer sin delsträcka och mycket information förloras i växlingarna.
Magnesium chloride in dry cow silage to prevent hypocalcaemia
Milk fever, or parturient paresis, is the second most common disease in Swedish dairy cows. The disorder is associated with the onset of lactation when some cows are unable to meet the metabolic demands of calcium to support milk production and therefore develop a state of hypocalcaemia. Clinical hypocalcaemia (milk fever) may lead to coma and death in severe cases but subclinical hypocalcaemia has also been shown to have negative effects on e.g. feed intake and production and to increase the susceptibility of the cow to develop secondary diseases. The nutritional strategy applied precalving is of great importance in preventing milk fever and e.g.
Terrester laserskanning eller totalstation : ? en jämförelse vid inmätning i stadsmiljö
Den nya mätningstekniken på marknaden kallas terrester laserskanning. Tekniken bygger på att ett instrument, monterat på ett stativ, sänder ut en laserstråle vilken avlänkas i vertikalled av en spegel samtidigt som det roterar. Laserstrålen reflekteras mot de objekt som befinner sig inom laserskannerns synfält och resulterar i ett punktmoln. Punktmolnet innehåller ofta flera miljoner punkter vilka alla erhåller xyz-koordinater. Tekniken har visat sig lämplig vid dokumentation av byggnader och vid modellering samt kartläggning av industrier och tunnelbyggen.Denna studie har genomförts på Sweco VBB i Karlstad i syfte att ta reda på hur lämplig terrester laserskanning är vid vardaglig inmätning och kartering av objekt i stadsmiljö.
E-deltagandets potential : En explorativ studie av hur offentliga myndigheter möter sociala medier
Internet är idag en ny arena där alla delar med sig av information till alla. Det nya Internet, Webb 2.0, handlar om interaktivitet, kommunikation och dialog. Medborgare och intressenter vill ha större insikt och bättre möjligheter att påverka. De som bidrar med kunskap och synpunkter vill veta hur bidragen påverkar verksamheten, annars slutar de föra dialog. Regering och riksdag vill även att effektiviteten och tillgängligheten till myndigheternas tjänster ska öka.Tidigare forskning visar att det finns en trend mot ämnesarenor och att det kan föreligga ett paradigmskifte från fokus på tjänsteleverans till nätverkade myndigheter som involverar medborgare och intressenter i sin verksamhet.
Business Potential of Software Defined Radio Technology
The business potential of software defined radio (SDR) technology is studied by evaluating whether or not its characteristics correspond to those particular to a disruptive technology. The maturity of the SDR technology concept is illuminated by analyzing the opinions and perspectives of a selection of representatives for different stakeholders in the wireless communications market. Characteristics as, for example, the degree of consensus about the utility of SDR technology and the awareness of features and limitations are studied by application of the theory of technological frames. This theory helps us understand how and when technology evolution takes place. Finally we describe the value network structures of some potentially viable application areas for SDR and suggest some possible business opportunities based on SDR technology.This thesis is carried out as a case study and the research data is obtained from secondary sources, such as literature and Internet publications as well as interviews with people well experienced in the field of wireless communications.