
Sökresultat:
964 Uppsatser om Viral spridning - Sida 4 av 65
Viral Marketing : en analys av dold marknadsföring på YouTube
Vi vill uppmärksamma en ny sorts marknadsföring som blivit möjlig tack vare YouTube och Internet. På YouTube har företagen en ny arena att marknadsföra sig på och vissa företag använder sig av YouTube för att lansera dolda marknadsföringskampanjer. De flesta videor på YouTube är hemmagjorda av ungdomar, filmade med handkamera eller mobilkamera och estetiken anpassas efter det amatörmässiga. Genom att efterlikna dessa videor försöker företagen dölja sitt verkliga syfte, vilket är att marknadsföra en produkt. Eftersom marknadsföring på YouTube är ett nytt fenomen tycker vi att det är viktigt att belysa detta så att Internetanvändare blir mer uppmärksamma på hur YouTube kan användas.
Sjukvårdspersonalensroll i att minska MRSA-spridning på vårdavdelningen
Syftet med denna litteraturstudie var att sammanfatta de åtgärder sjukvårdpersonal med sjuksköterska i fokus använder sig av för att minska risk för spridning av MRSA på vårdavdelning. 10 vetenskapliga artiklar från olika europeiska länder granskades. Analysen resulterade i fyra teman som kan generaliseras: kunskap/utbildning, screening och isolering, handhygien, barriärvård. Samtidigt konstaterades att det inte finns någon skillnad mellan åtgärder för minskning av MRSA-spridningen och andra nosokomiala infektioner..
Hur sprider vi kunskap? : En kvalitativ studie om Räddningstjänstens kunskapsöverföring
Syftet med denna studie är att undersöka hur Räddningstjänsten sprider kunskap som erhållits från erfarenheter och övning, samt vilka strukturella faktorer som påverkar denna spridning. Med strukturella faktorer avses exempelvis hierarkier, avdelningsgränser, strategier för kunskapsöverföring och belöningssystem. Studiens empiri har samlats in genom semi-strukturerade intervjuer och är således en kvalitativ studie. Urvalet består av sju medarbetare på olika befattningar som bedömts som nyckelpositioner för kunskapsspridning. Studien utgår ifrån olika Knowledge management-strategier och Communities of practice för att förklara skapande och spridning av organisatorisk kunskap. Resultatet påvisar att det finns olika spridningsmetoder för kunskap som består av ett avvikelsesystem, insatsrapporteringssystem samt Communities of practice inom arbetslagen.
Föreställningen om reklam : Reklammakarnas syn på reklam år 2013
Syfte: Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för de idéer, föreställningar och normer som format underlaget för vår empiriska undersökning. Vår ambition ämnar beskriva reklammakarnas syn på reklam idag och vilka val som påverkat kampanjernas utformande. Syftet ska besvaras med hjälp av frågeställningen, vilka strategiska val ligger bakom skapandet av reklam i vårt konvergerande mediesamhälle?Metod/Material: Vår uppsats är baserad på en kvalitativ forskningsmetod där empirin, som utgörs av personliga intervjuer, står i fokus. Studien speglas av tre teman, vilka reflekterar vår frågeställning om vilka strategiska val som ligger bakom skapandet av reklam.
Optimization of Lentivirus Production for Cancer Therapy
Vectors based on lentivirus backbones have revolutionized our ability to transfer genesinto many cell types. Lentiviral vectors integrate into the chromatin of target cells and do not transfer any viral genes causing vector replication. Both of these features arecommonly used in gene therapy and have been used clinically in individuals sufferingfrom cancer, infections and genetic diseases. It has been discovered that T-cells can be genetically modified to be used as effective weapons against cancer: therefore virus mustbe produced to deliver the gene of interest into the T-cells. In this project, lentiviralvectors have been produced to transfer the gene coding for a chimeric antigen receptor(CAR) which is directed to CD19 on B-cells.
PR och marknadsföring inom sociala medier : En studie kring riskerna att vara social i sociala medier
Social media provides a new position of power to the single individual within PR and marketing campaigns. When a company uses social media as a communication tool in their PR and marketing practice, they have to adapt themselves after the customers' needs and the new communication structure within social media. Communication in social medi is different from traditional media, which is more one-way communicative and visual in its interaction, rather than the digital media that are more two-way communicative av viral through dialogue. If a company creates PR and marketing campaigns within social media without adjusting to the new rules of communication through dialogue, and instead try to apply traditional one-way communication to their social campaigns, they put themselves and their brands in risk of public humiliation and loss of customers; the speed of the viral dialogue over social media can spread bad news fast, and with the newfound power of the single individual, the impliacations can thus be devastating for a company and its brand. If an organization does not respond and take part of the criticism that may be directed at them through the customers' comments, the negative dialogue among clients and the public within social media can quickly create a hazard enviorment for a company and its brand to be seen in. The public within these social media platforms are more independent and continuously conversing with each other on a local an global scale.
Diffusionen av SOA
Uppsatsen ämnar ge en indikation om diffusionen av den tjänsteorienterade arkitekturen SOA, idag och dess framtida diffusion. Genom att operationalisera begreppet SOA med hjälp av litteratur har vi kunnat sammanställa en enkät i syfte att utföra en enkätundersökning. Genom det empiriska material vi samlat in har vi kunnat applicera detta i en modell för teknologisk diffusion, i syfte att ge en indikation i form av en graf för diffusionen av SOA. Resultatet visade på en överraskande hög spridning av SOA då sannolikheten för spridningen blev väldigt hög. Vi misstänker att vissa system- och programutvecklingsföretag tror sig ha spridit SOA utan att de gjort det.
Evaluation of an automated multiplex real-time RT-PCR assay for rapid detection of Influenza A and B viruses
Influenza is a viral infection that affects global health and economy with its endemic and sometimes pandemic spread. Rapid detection of Influenza viruses enables antiviral use and can bring financial savings. It is also essential for the global surveillance of prevalent Influenza strains. RT-PCR is considered the most specific and sensitive method for detection of Influenza, but Influenza mutates at a high rate and it is therefore crucial that RT-PCR methods are updated regularly.In 2014, Cepheid released their Xpert Flu/RSV XC assay, which can detect Influenza A and B and RSV by multiplex RT-PCR in approximately one hour. The aim of this study was to evaluate this assay at Laboratoriemedicin Västernorrland by using the laboratory?s previous PCR assay for detection of Influenza viruses as reference method.Real-time RT-PCR was used to compare Xpert Flu/RSV XC to the reference method.
Det onkolytiska parvoviruset H-1PV : tumörsupprimerande mekanismer
H-1 parvovirus (H-1PV) är ett autonomt onkolytiskt parvovirus. Dess naturliga värddjur är råtta, men det kan även infektera andra vertebrater. H-1PV kan tas upp av alla celler men är endast skadligt för prolifererande celler i neonatala djur och tumöromvandlade celler. Vid infektion av tumörceller kan tumörsupprimerande mekanismer genereras. Dessa kan vara direkt cytotoxiska och celldödande, eller indirekta genom att aktivera viralt eller tumörspecifikt immunsvar.
Emerging infectious diseases : a model of disease transmission dynamics at the wildlife-livestock interface in Uganda
Emerging infectious diseases are a recurring threat to both human and animal health. Understanding the multiple causes behind the emergence of new diseases is key to the prevention of new and potentially devastating outbreaks. The list of underlying causes is long, including a variety of anthropogenic, environmental, molecular and climatic changes that promote the emergence and spread of disease. Two of these factors are central to the emergence of new diseases and receive special attention in this study. The spread of disease from wildlife to livestock and diseases that spread from animals to humans (zoonoses) are of importance as they implicated in the majority of EID events.
Kan olika virussjukdomar blockera varandra? En studie baserad på övervakningsdata
Background: Infectious Diseases Institute points out that the potential of various viraldiseases possibly can block each other. It is said that the virus that causes common cold,Rhinovirus, may have saved many people from the flu. If this assumption proves true, itwould explain why some viral diseases in some countries have been slow to take off and pointto a new way to struggle influenza. Objective: The main purpose of this study, based onreported cases of RSV and influenza type A, type B and H1N1, investigate whether viraldiseases can block each other, i.e. difficult season of flu may delay and / or mitigate thespread of RSV in Sweden.
Etablering genom icke-traditionell marknadsföring : En studie av Goohs etablering på marknaden för färdigmat
Problemformulering: Små företag kan ha svårt att slå sig in på en marknad på grund av en begränsad marknadsföringsbudget och konkurrens från andra aktörer. Dessa företag måste därför i många fall använda andra mindre kostsamma metoder än traditionell marknadsföring för att etablera sig på en marknad.Syfte: Att undersöka hur ett mindre företag kan etablera sig på en marknad genom användandet av andra marknadsföringsstrategier än traditionell reklam. För att besvara vårt syfte två delar ur 4 P undersökts, plats och påverkan (distribution och marknadskommunikation).Metod: En fallstudie har gjorts av företaget Gooh där fyra personer på Gooh har intervjuats genom semi-strukturerade intervjuer.Analys: Gooh har gått från en exklusiv distribution till en mer intensiv distribution för att nå ut till fler kunder och konsumenter. I sin marknadskommunikation har Gooh använt sig av olika aktiviteter som viral och buzz marketing för att generera word-of- mouth både bland konsumenter och kunder.Resultat: Gooh har ökat omfattningen av distributionen samtidigt som de ökat omfattningen av marknadskommunikationen för att nå ut till fler kunder och konsumenter och etablera sig på marknaden för färdigmat.Slutsats: Gooh har använt sig av en kombination av distribution och marknadskommunikation i sin marknadsföring och genom detta fått ett stort antal kunder och konsumenter och därmed etablerat sig på marknaden genom icke- traditionell marknadsföring..
Second Life som marknadsföringsforum : En kartläggning av marknadsföringen i den virtuella världen
TitelSecond Life som marknadsföringsforum ? en kartläggning av marknadsföringen i den virtuella världenFörfattare Malin BandhLina BäckeHandledare Susanne ÅbergNyckelord Varumärkeskapital, relationsmarknadsföring, viral marknadsföring, virtuella världar, Second LifeBakgrund och problem De virtuella världarna växer alltmer och antalet användare ökar. Företag är osäkra på hur marknadsföringen inom den virtuella världen fungerar och hur de kan etablera sig där.Syfte Syftet med denna uppsats är att kartlägga marknadsföringen inom den virtuella världen Second Life idag, samt hur företag kan gå tillväga med sin marknadsföring i den virtuella världen.Problemformulering Grundproblemet är att företag inte vet hur de ska marknadsföra sig i den virtuella världen Second Life i relation till den fysiska världen. Detta leder till frågeställningarna: Vilka faktorer bör företag ta i beaktning vid en etablering i Second Life? Använder företag Second Life för att skapa varumärkeskännedom eller för försäljning? Hur kan företag kommunicera ut sitt varumärke i den virtuella världen?Metod Uppsatsen är en kartläggning av den virtuella världen Second Life.
Hästkastanjsköldlusen Pulvinaria regalis : biologi och utbredning i södra Sverige 2013
Pulvinaria regalis Canard, hästkastanjsköldlusen, är sedan 2006 en ny skadegörare i Sverige och kan beskrivas som en invasionsart. Angreppen av P. regalis kan uteslutande ses i urbana miljöer nära vägar och bebyggelse på trädstammar av flera olika slags stadsträd. Insekten är polyfag och har därmed ett brett värdväxtspektra. Dock ses de största angreppen oftast på lind, lönn och hästkastanj.
Hästkastanjsköldlusen orsakar med honans äggsäckar vita fula fläckar på trädens stammar och nedre grenverk.
?Advertising Nouveau? ? en studie om okonventionell marknadsföring.
Företag inom modebranschen står i dag inför en ökande konkurrenssituation. På grund av globaliseringen och interaktionen mellan kunder över internet, är konsumenterna idag mer medvetna än tidigare. Den största faktorn bakom den nya medvetenheten är den generation av unga människor som växt upp i en digitaliserad värld, benämnd som Generation Y. Företag får kämpa för att få konsumenternas uppmärksamhet och situationen beskrivs som ett marknadsföringskrig. Många marknadsförare misslyckas med att nå fram till konsumenterna med traditionella marknadsföringsverktyg som; reklam, PR, direktmarknadsföring och personlig försäljning.