Sök:

Viral Marketing

en analys av dold marknadsföring på YouTube


Vi vill uppmärksamma en ny sorts marknadsföring som blivit möjlig tack vare YouTube och Internet. På YouTube har företagen en ny arena att marknadsföra sig på och vissa företag använder sig av YouTube för att lansera dolda marknadsföringskampanjer. De flesta videor på YouTube är hemmagjorda av ungdomar, filmade med handkamera eller mobilkamera och estetiken anpassas efter det amatörmässiga. Genom att efterlikna dessa videor försöker företagen dölja sitt verkliga syfte, vilket är att marknadsföra en produkt. Eftersom marknadsföring på YouTube är ett nytt fenomen tycker vi att det är viktigt att belysa detta så att Internetanvändare blir mer uppmärksamma på hur YouTube kan användas. Vi vill också uppmärksamma YouTube och viral marketing eftersom det är nya medier som på kort tid vuxit sig stora och förmodligen kommer att vara en helt naturlig, och viktig, del av vår vardag i framtiden.Det vi vill undersöka i uppsatsen är hur företagen strävar efter att skapa en trovärdig video, vilka filmiska grepp använder de sig av för att skapa n ?hemmagjord? känsla? Vi vill också se ifall vi kan hitta tecken på att klippet är regisserad. Vi kommer även att undersöka hur de som kommenterat reagerar på videorna; hur många är det som inser redan från början att videon är iscensatt, hur reagerar folk när de får reda på sanningen?Våra frågeställningar är följande:Vilka metoder används i videon för att dölja att det är en reklamfilm?Ser vi några tecken på att videon är regisserad, och i såna fall vilka?Hur reagerar tittarna på videon?För att svara på vår första och andra frågeställning kommer vi att använda oss av semiotisk bildanalys. Det uppstår diskussioner kring videorna, både på YouTubes eget kommentarsfält och i andra forum, exempelvis bloggar och communities. Genom att undersöka kommentarerna på YouTube vill vi svara på frågan om hur publiken reagerar.

Författare

Emma Puro Nathalie Randeniye

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Kultur, samhälle, mediegestaltning

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..