Sök:

Sökresultat:

1020 Uppsatser om Vignette experiment - Sida 37 av 68

Where is the love? - En undervisningsmodell i musikens tecken med fokus på religion och livsfrågor

Syftet med föreliggande examensarbete är att utveckla ett förslag på läromedel för lärare i ämnet religionskunskap i grundskolans senare år. Vi har i uppsatsen beskrivit vårt arbete utifrån ett religionspedagogiskt försök. Analys och utvärdering av detta experiment redovisas och likaså undervisningsmodellen i sin helhet. Modellen behandlar delar av kristendomen och grundar sig på diskussioner utifrån populärmusik samt estetiska moment. Vi har i litteraturöversikten fokuserat på de stöd vi kan för denna undervisningsmodell i läroplan och kursplan samt beskrivit relevant forskning på närliggande områden. Bland annat beskrivs elevers inställning till religion och livsfrågor.

Geografisk presentation i ett mikrosimuleringsverktyg

Samhällsgeografiskt miljöcentrum (Spatial Modelling Centre), SMC, bedriver forskning och utveckling av datorbaserade geografiska modeller. Syftet är att stödja uppdragsgivaren, Kulturgeografiska institutionen vid Umeå universitet, och andra med dessa verktyg. Med hjälp av den egenutvecklade modellen SVERIGE kan man göra experiment i full skala med en syntetisk population som motsvarar hela Sveriges befolkning. Detta examensarbetes syfte var att ta fram möjlighet till geografisk presentation för den grafiska klienten till SVERIGE. Detta som ett komplement till de tabeller som genereras vid körningar av modellen.

Social E-handel?: - Hur närvaro av andra besökare påverkar utvärderingen av en webbsida

Internet - and the website - has developed into an essential key for the relationship between enterprises and its customers. Today, a website might be the first or only impression a customer gets of a company. With this in mind we have focused our study on customer evaluations on websites. Social presence and its impact on people have so far mostly been given attention in the research of behavior in physical environments. However, in the electronic marketplace this has so far been overlooked, which is why our aim is to study how the presence of visitors impacts other visitors on the same website.

"Klang min vackra bjällra" : En studie om sång som didaktisk metod vid uttalsundervisning i svenska som andraspråk

I den här uppsatsen studeras sångträning som didaktisk metod vid uttalsundervisning i svenska som andraspråk. I syfte att undersöka huruvida uttalet hos andraspråkstalare av svenska påverkas av metrisk och musikalisk rytm, gjordes ett experiment för att kunna jämföra betoningsmönster i tre olika modus: sång, läst vers och spontant tal. Tre L2- informanter och en svenskspråkig referensinformant spelades in och analyserades med avseende på vokalkvalitet och längdproportioner i betonade VC-sekvenser (vokal följd av konsonant). Resultatet visade att sångmoduset medför en förlängning av vokalerna hos alla informanter. Denna förlängning visade sig genom ett t-test vara statistiskt signifikant.

Icketext bundna NO hemuppgifter

Examensarbetet undersökte i första hand vilket intresse invandrarelever visar för icketext bundna NO hemuppgifter. Ett annat syfte var att undersöka hur föräldrarna upplevde det att hjälpa sina barn att göra hemuppgifter och vad klassläraren tyckte om detta arbetssätt. Fem av sju valda elever i årskurs 7 utförde en hemuppgift med föräldrarna och redovisade sedan hemuppgiften i klassen. Eleverna och klassläraren intervjuades omkring hemuppgiften. Tre av fem föräldrar svarade på en enkät om hemuppgiften.

Aroma Theory: Scenting the Attitude

The thesis examines the relationship between consumer attitudes and a scented shopping environment. A relationship and phenomena concerning scent marketing, which could be seen as one of the more provocative forms of marketing since the human sense of smell, is connected to the limbic system where motivation and attitudes are created. The use of scent marketing has, so far, been proven effective in sales increasing whereas it is one of the less explored forms of marketing.The purpose of the thesis is to answer the following question: Is it possible to find differences in consumer attitudes in a scented buying environment compared to a nonscented buying environment, and thereby create new basis for segmentation?The thesis is based on a quantitative study where data has been gathered in a scent manipulated buying environment through structured interviews with consumers. The thesis applies a deductive approach to the main theories in the area of interest.The findings suggest new theory discussing that it is difficult to use consumer attitudes, towards a scented store environment, as a foundation for market segmentation.

Mekanisk Hårddisk : Stresstestad för att utvärdera miljöns påverkan på de interna komponenterna

Absolut populäraste lagringsmediet i dagens läge är fortfarande den mekaniska hårddisken, vilken har möjligheten att lagra stora mängder data till ett lågt pris. Livslängden på en mekanisk hårddisk är omöjlig att förutse, men för eller senare kommer den att gå sönder. Orsaken till skadan är i många fall mekaniska brister på insidan av hårddisken, vilket anses vara en mycket komplex procedur att reparera och bör genomföras i ett renrum.I denna rapport har experiment genomförts för att ifrågasätta hur vida faktiskt miljön och kravet på ett renrum är ett krav. Genom att byte komponenter på en känt fungerande hårddisk och därefter stresstesta enheten för att utvärdera hårddiskens hälsa. Detta sker genom utföra en sektoranalys under upprepande tillfällen för att processen skall bli genomförd på ett korrekt och kontrollerat sätt.

En kreativ romans: Konsten att flirta med omtänksamhet

Consumers today are bombarded with innumerable advertising messages. The need for companies to create advertisements that consumers find relevant is thus increasing. In order to break through the ad clutter, companies have to give something extra to their customers and show that they care about them. How a company decides to communicate might then be more important than what the company actually communicates.The purpose of this paper is to investigate whether the use of creative media choices induces signaling effects and enhances advertising value as well as perceived corporate consideration. The two last mentioned variables are explored as potential driving forces behind the signaling effects.

Är avkastning allt

Scarcity due to supply, demand or in time is all factors that affect consumers´buying behavior. The scarcity principle describes how scarce resources appear moreattractive to the customer's eyes than unlimited does. When something is scar thecustomer often draws parallels to the quality and price, that the product will bemore expensive and better. People hate to be deprived of choices. When a certainproduct is scar, the customer will desire the product even more.

Är prestation och perfektion moderna ideal?

Det individualistiska samhället kännetecknas av ett ökat ansvar för individen att utforma sitt liv och sin framtid. Prestation och perfektion är intressanta fenomen direkt relaterade till valmöjlighet. Kan dessa fenomen till och med uppfattas som ideal i det individualistiska samhället? Syftet med studien har varit att undersöka hur det mänskliga beteendet förhåller sig till de samhälliga idealen som markerar perfektion och som utmanar individen att göra sitt yttersta. Studien är explorativ och använder sig av en enkät som undersökningsmetod.

Concept description genom klustring

Concept description är en data mining-uppgift som strävar efter en begriplig beskrivning av koncept och klasser, inte exakta prediceringar. Syftet med studien är att visa hur prototypbaserad klustring kan skapa förståelse för en datamängds underliggande domän, enligt concept description. Experiment har utförts med data från pokerdomänen. Datamängden samlades in från ett low-limit, shorthanded bord, hos en av de stora Internetsiterna för online pokerspel. De två experimenten utfördes med samma datamängd, men där uppsättningen attribut skiljde sig åt.

Att bedöma arbetsplatslärande (APL) inom gymnasieskolans Bygg- och anläggningsprogram : En experiment studie av hur arbetsplatsförlagda handledare uppfattar hur en nyutvecklad bedömningsmatris fungerar i praktiken

Studiens syfte var att få kunskap och förståelse varför medlemmar i en nykter och drogfri förening valt att vara nyktra och drogfria, varför de gick med i föreningen samt vilken betydelse den har. Frågeställningarna som användes var (1) Varför medlemmar i en förening väljer att inte använda alkohol och droger samt vilka faktorer som kan ha bidragit till detta? och (2) Varför gick de med i en nykter och drogfri förening samt vilken betydelse har föreningen? För att besvara frågeställningarna gjordes sex kvalitativa intervjuer. Resultaten analyserades med hjälp av jämförelser med tidigare forskning inom området och relevanta teorier. Resultatet påvisade att anknytning och känsla av trygghet och stöttning från föräldrar hade samband med intervjupersonernas intresse för alkohol och droger.

Keramikens möjligheter i skolan : lärarens möjligheter att använda lera i bildundervisningen.

I denna studie har jag undersökt hur keramiken kan vara en del av bildämnets undervisning. Syftet är att undersöka hur lärare i dagens skolor använder sig av lera som material i undervisningen i ämnet bild, samt att få en djupare förståelse kring hur man kan nyttja de keramiska teknikerna för grundskolans senare årskurser och i den frivilliga skolformen. Genom att använda kvalitativa enkäter, egna experiment och litteratur visar jag hur ett antal lärare och lärarstuderande ser på användandet av keramik i bildämnet. Jag presenterar också fyra olika tekniker, tumning, kavling, ringling och drejning. Utifrån detta skapas en lärarhandledning och ett läromedel som tar upp de olika teknikerna och sätt att handskas med keramiken i undervisningen.

SVÄRM-AI FÖR TAKTISKA BESLUT HOS GRUPPER AV FIENDER

I detta examensarbete tittas det närmare på taktiska beslut för större grupper av autonoma agenter. Arbetet ska försöka besvara följande frågeställning: Hur effektivt kan svärm-AI användas för att utföra taktiska beslut när det appliceras till ett spel med grupper av fiender? För att kunna besvara frågeställningen skapades en applikation där fyra kombinationer av styrbeteenden och beräkningsmodeller inom tekniken ?boids? användes. Inom två av kombinationerna användes traditionella styrbeteenden inom boids, och inom de andra introducerades ett styrbeteende för att flankera spelaren för att ge bättre resultat. Resultatet av arbetet visar att kombinationerna med de taktiska besluten fick överlägset bättre resultat och gav därmed goda förhoppningar för att besvara frågeställningen, men för att kunna ge ett definitivt svar på hur effektivt det är visade det sig att en större bredd av experiment hade behövts användas.

Skriftspråkstillägnan : Ett perspektiv på barns skriftspråkande i förskolan

Produktplacering har blivit ett allt viktigare verktyg för marknadsföraren som vill nå ut till alla reklamtrötta tittare. För att få tittaren att köpa produkten och därmed lyckas med produktplaceringen så krävs det inte bara att tittaren ska uppmärksamma varumärket utan faktorer som intresse, acceptans och önskan spelar också en viktig roll i sammanhanget. För att varumärkesexponeringen ska kunna påverka tittaren i dess köpbeslutsprocess så är det även till fördel om tittaren har medvetenhet och kännedom om varumärket, dock så visar resultatet av denna studie på att det finns undantag. I denna undersökning behandlar vi specifikt hur högskolestudenter påverkas av produktplacering i sin köpbeslutsprocess och hur denna påverkan skiljer sig mellan män och kvinnor. Genom ett experiment kombinerat med enkätundersökningar så har studenternas köpbeslutsprocess undersökts och analyserats.

<- Föregående sida 37 Nästa sida ->