Sök:

Sökresultat:

105 Uppsatser om Verksamhetsöverlćtelser - Sida 5 av 7

Att organisera och leda personal inom ungdomsvÄrd : En studie om gruppchefernas betydelse inom behandlande organisationer utifrÄn personalperspektiv

Syftet med denna studie var att ur ett personalperspektiv undersöka hur ledningsstrukturen Àruppbyggd samt hur ledningsarbetet uppfattas och beskrivs av baspersonalen inom deundersökta enheterna. Med utgÄngspunkt i forskning, litteratur samt organisations- ochledarskapsteorier skapades en förstÄelsegrund för studien. De huvudteorierna somförekommer i studien Àr Max Webers byrÄkratiska organisationsteori och situationsanpassadledarskapsteori. Valet av metod var strukturerade kvalitativa intervjuer och intervjuguidenutformades utifrÄn syfte samt frÄgestÀllningar. Intervjuguiden tematiserades i Ätta teman;verksamhet, trygghet inom verksamheten, ledningens roll i verksamheten, personalensupplevelse av ledningen, kunskaper om teorier och modeller som rÄder pÄ arbetsplatsen,kunskapsinhÀmtning, ledningsgrupp.

Ett gemensamt socialkontor. En kvalitativ utvÀrdering av metodhandledningen i gemensamma komplexa Àrenden

Uppsatsen handlar om en verksamhet i SocialtjÀnsten BiskopsgÄrden Göteborg, som gick under namnet Metodhandledning i gemensamma komplexa Àrenden. Verksamheten bedrevs under nÀrmare ett Är men kom av olika skÀl att upphöra. Under den tid denna pÄgick kom ett stort antal handlÀggare ? under ledning av tre metodhandledare, vilka i sin tur handleddes av en s.k. superhandledare ? att tillsammans handlÀgga gemensamma komplexa Àrenden, d.v.s.

Sambandet mellanhÄllbarhetsstrategi & innovation

HÄllbarhet Àr förmÄgan att rÀcka under en lÀnge tid och potentialen för Àndlöst vÀlbefinnande för mÀnniskan med ekologiska, ekonomiska, kulturella och politiska dimensioner. Syftet med denna rapport Àr att beskriva hur en mÀnniska genom en verksamhets aktiva arbete med hÄllbarhetsfrÄgor inte bara kan gynna kommande generationer utan Àven öka vÀrdet för verksamheten internt. Detta genom innovationer som öppnar upp för nya affÀrsmöjligheter och marknader. Rapporten besvarar frÄgor som rör företags sÀtt att arbeta med hÄllbarhet genom att behandla olika fakta och teorier om varför just hÄllbarhet Àr ett viktigt Àmne för mÄnga industriföretag att bemöta idag. Den största anledningen till varför detta Ànnu inte Àr en sjÀlvklarhet för alla Àr att mÄnga företagsledningar Ànnu inte insett att hÄllbarhet Àr en aspekt som de bör implementera i organisationsstrategin för att sjÀlva kunna bilda ett hÄllbart företag med en hÄllbar affÀrsstrategi.

Systematiskt brandskyddsarbete pÄ WB TrÀ AB

1 januari, 2004 trÀdde en ny lag i kraft, Lag om skydd mot olyckor, och den gör gÀllande att det Àr fastighetsÀgaren eller verksamhetsutövaren som har ansvaret för brandskyddet pÄ en arbetsplats. I och med den nya lagen upphörde brandsynen frÄn rÀddningstjÀnsten och ersattes med tillsyn. WB TrÀ hade dÀrför behov av att fÄr hjÀlp med att inrÀtta ett fungerande och förebyggande brandskyddsarbete, ett s.k. SBA med tillhörande dokumentation. Mitt uppdrag har bestÄtt av att jag för företagets rÀkning som examensarbete ska organisera och utarbeta rutiner för ett fullgott förebyggande brandskyddsarbete (SBA) samt utföra överenskommen dokumentation av detta arbete.

FörutsÀttningar för ett effektivt miljöarbete : Miljösamordnarens möjligheter att pÄverka verksamhetens strategiska miljöarbete

Dagens samhÀlle orsakar en stor belastning pÄ miljön, och för att minska denna belastning krÀvs att bÄde politiker, myndigheter, företag och enskilda personer hjÀlps Ät. Verksamheter kan minska sin miljöpÄverkan med hjÀlp av ett miljöledningssystem, som ISO 14001 eller EMAS. Den som arbetar mest aktivt med miljöledningssystemet i företaget har vanligtvis titeln miljösamordnare. Miljösamordnarens situation kan dock seolika ut i olika verksamheter, och ett företags miljöpÄverkan kan antas bero pÄ hur mycket miljösamordnaren har att sÀga till om i verksamheten. Denna studie har med intervjuer och enkÀter undersökt miljösamordnarens möjligheter att pÄverka företagets strategiska miljöarbete, samt vilka faktorer som pÄverkar detta.

Kunskapsöverföring genom repatriater - Hur ett företag tar vara pÄ anstÀlldas kunskap frÄn utlandsuppdrag

I denna studie underso?ks hur nyfo?rva?rvade kunskaper hos repatriater ? ansta?llda som kommit tillbaka efter utlandstja?nstgo?ring ? tas tillvara. Trots att det visats att denna kunskap kan bidra till en verksamhets framga?ng a?r det ma?nga fo?retag som misslyckas med att ta vara pa? repatriaters nya erfarenheter och sprida dessa inom fo?rtaget. Fo?r att underso?ka hur repatriaternas kunskap tas tillvara har studien utformats som en fallstudie da?r Syncron (ett fo?retag med erfarenhet av att skicka iva?g ansta?llda pa? la?ngre utlandsuppdrag) studerats.

Äga eller hyra lokaler inom offentlig sektor? : En intervjustudie

Valet att hyra eller Àga lokaler för att tillfredstÀlla sin verksamhets lokalbehov beskrivs som ett av de svÄraste beslut att fatta i modern ekonomi. I offentlig sektor har instÀllningen tidigare varit att de ska Àga de lokaler dÀr de bedriver verksamhet och att inhyrda lokaler endast skulle anvÀndas som tillfÀlliga lösningar. PÄ senare Är har dock instÀllningen Àndrats och inhyrning har börjat anvÀndas som ett permanent sÀtt att tillfredsstÀlla sitt lokalbehov. Antalet tillfÀllen dÀr den offentliga sektorn sÄlt en fastighet för att sedan hyra tillbaka samma fastighet har ökat. MÄnga menar att detta sker utan rationella grunder för beslutet.

Redovisning i komplexa situationer: Hur tolkningar och bedömningar görs för att ge en rÀttvisande bild

I de allra flesta lÀnder regleras redovisningen pÄ ett eller annat sÀtt. Det finns dock ingenting som visar pÄ vilket sÀtt som Àr mest lÀmpligt nÀr det gÀller att framföra en rÀttvisande bild av en verksamhets ekonomiska situation till dess intressenter. Om en situation Àr komplex vilket kÀnnetecknas av svÄrigheter att fÄ en helhetsbild av situationen och osÀkerhet rÄder dÄ situationen Àr svÄrhanterlig och riktlinjer, rekommendationer samt praxis saknas kan en rÀttvisande bild bli svÄrt att förmedla. Stadsomvandlingen av Kiruna Àr en komplex situation dÄ frÀmst för att det i Sverige aldrig hanterats en liknande situation men ocksÄ pÄ grund av att situationen bland annat berör mÄnga olika omrÄden. En fallstudie dÀr syfte Àr att beskriva och analysera utmaningarna inom kommunal redovisning i komplexa situationer genomfördes.

VÀrldens bÀsta jobb - En studie av enhetschefen inom Àldreomsorgen

Föreliggande uppsats har utförts under vÄren 2008 och utgör examensarbete pÄ socionompro-grammet. Vi som författat studien har lÀst utbildningen med fördjupning mot verksamhets-ledning. Syftet med studien Àr att belysa enhetschefens arbetssituation utifrÄn sina möjligheter att pÄ-verka sitt arbete nuvarande och framtida arbete inom Àldreomsorgen utifrÄn boende- och om-sorgsaspekter.I studien har vi anvÀnt en kvalitativ metodik, med en narrativ intervjumetod utifrÄn ett slump-mÀssigt urval. Den empiriska studien utgörs av det material som framkommit vid intervjuer med respondenter som tjÀnstgör som enhetschefer inom Àldreomsorgen. Av intervjumaterialet har fem teman vaskats fram som vi ser har relevans till uppsatsens syfte och frÄgestÀllning, nÀmligen boende, omsorg, organisationskultur, ramar och ledarskap.

Avvecklingen av Estetisk verksamhet som gymnasiegemensamt Àmne

Detta Àr ett examensarbete frÄn Bild och visuellt lÀrande pÄ Malmö Högskolas lÀrarutbildning. Arbetet Àr en sammanstÀllning av diskursanalyser av nio olika texter frÄn den process som resulterat i att Estetisk verksamhet inte blir ett gymnasiegemensamt Àmne i den nya gymnasieskolan Gy 2011. Analyserna utfördes i enlighet med Norman Faircloughs metod för kritisk diskursanalys. Syftet med arbetet var att undersöka den diskursiva och sociala praktiken i de nio olika texterna. Följande tvÄ frÄgor stÀlldes: Vilka diskursordningar rÄder i texternas resonemang om Estetisk verksamhets funktion och mening i gymnasieskolan? Vilka idéer gÄr att uttyda ur texterna om vilken typ av samhÀllsmedborgare som kommer att formas med ett Gy 2011 dÀr Estetisk verksamhet försvinner? Undersökningen resulterade i följande: I de nio texterna rÄdde huvudsakligen tvÄ diskursordningar, en marknadsekonomisk diskursordning och en humanistisk diskursordning.

En studie av sprutbetongförstÀrkningen i Citybanan : Norrströmstunneln

SammanfattningMed tanke pÄ dagens marknad dÀr allt större konkurrens finns gÀller det att som företag ha en flexibilitet och lyhördhet som tillfredsstÀller kunden med rÀtt produkter, kvalitet och kvantitet. En lÄg leveransprecision kan orsaka problem i en verksamhets produktion, vilket innebÀr att företag bör kontinuerligt förbÀttra de interna processerna.Aros Quality Enclosure Systems AB (AQ AB), dÀr projektet utfördes, Àr en del av koncernen Aros Quality Group. Företaget bearbetar plÄtdetaljer och fÀrdigstÀller produkter inom till exempel telekommunikation, bensinpumpar, kaffemaskiner och bankomater.Syftet med denna rapport Àr att presentera förbÀttringsförslag och rekommendationer som AQ AB kan genomföra för att förbÀttra den interna leveransprecisionen pÄ den produkt som har studerats, den sÄ kallade Ericsson-ram. För att uppnÄ syftet behövdes tvÄ frÄgestÀllningar besvaras, nÀmligen ?Vilka förbÀttringsomrÄden i produktionen för Ericsson-ramar kan identifieras?? samt ?Vilka förbÀttringsförslag, utifrÄn de identifierade förbÀttringsomrÄden, kan presenteras för företaget??.För att uppfylla detta syfte och svara pÄ frÄgestÀllningarna har 14 besök pÄ AQ AB i Vaggeryd gjorts.

Dimensioneringsmetoder för pÄldÀck i stÄlfiberarmerad betong

SammanfattningMed tanke pÄ dagens marknad dÀr allt större konkurrens finns gÀller det att som företag ha en flexibilitet och lyhördhet som tillfredsstÀller kunden med rÀtt produkter, kvalitet och kvantitet. En lÄg leveransprecision kan orsaka problem i en verksamhets produktion, vilket innebÀr att företag bör kontinuerligt förbÀttra de interna processerna.Aros Quality Enclosure Systems AB (AQ AB), dÀr projektet utfördes, Àr en del av koncernen Aros Quality Group. Företaget bearbetar plÄtdetaljer och fÀrdigstÀller produkter inom till exempel telekommunikation, bensinpumpar, kaffemaskiner och bankomater.Syftet med denna rapport Àr att presentera förbÀttringsförslag och rekommendationer som AQ AB kan genomföra för att förbÀttra den interna leveransprecisionen pÄ den produkt som har studerats, den sÄ kallade Ericsson-ram. För att uppnÄ syftet behövdes tvÄ frÄgestÀllningar besvaras, nÀmligen ?Vilka förbÀttringsomrÄden i produktionen för Ericsson-ramar kan identifieras?? samt ?Vilka förbÀttringsförslag, utifrÄn de identifierade förbÀttringsomrÄden, kan presenteras för företaget??.För att uppfylla detta syfte och svara pÄ frÄgestÀllningarna har 14 besök pÄ AQ AB i Vaggeryd gjorts.

Sortimentsplanering för modeföretag

Avsikten med denna studie Àr att undersöka hur sortimentsplanering arbetas fram i större och mindre modeföretag och koppla ihop detta med hur man planerar sitt sortiment, vilka beslut som tas, vilka faktorer som pÄverkar, hur sortimentsplanering sker i butik och hur man förbereder en sortimentsplan. Genom att undersöka och analysera arbetet kring sortimentsplanering har vi kommit fram till skillnader och likheter mellan de medverkande modeföretagen. För att uppnÄ syftet med studien och för att fÄ svar pÄ hur modeföretag arbetar med sortimentsplanering och vilka skillnader och likheter som uppstÄr beroende pÄ en verksamhets storlek och företagsform, har vi utgÄtt frÄn fyra företagsintervjuer. TvÄ av dessa skedde genom ett personligt möte, ett via telefonkontakt och ett via mejlkontakt. UtifrÄn de frÄgor som stÀlldes och respondenternas svar var det möjligt att bÄde analysera och dra slutsatser gÀllande Àmnet i frÄga.

Kriget i Georgien 2008 : NĂ„ja, upptakten till det i alla fall

Bakgrund och problematisering: TjÀnsteföretag pÄ konkurrensutsatta marknader motiveras att anpassa sina produkter utifrÄn kundernas efterfrÄgan dÀr utvÀrdering och förbÀttring av en tjÀnsts kvalitet Àr ett tillvÀgagÄngsÀtt. Fallföretaget Vindsurfing.se studeras med en problembakgrund baserad pÄ hur företag kan utvÀrdera kvalitet i sina tjÀnster och vilka positiva och negativa faktorer i produktionen av tjÀnsterna som gÄr att identifiera utifrÄn kundernas uppfattningar.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att undersöka den av konsumenterna upplevda kvaliteten pÄ de nybörjarkurser som företaget Vindsurfing.se erbjuder. Detta för att identifiera olika faktorer med pÄverkan pÄ kvaliteten som kan ligga till grund för utredning av hur verksamheten kan utvecklas i framtiden.Teori och modell: LitteraturgenomgÄng med utgÄngspunkt i begreppet service quality, dess definition, tillÀmpningar och mÀtinstrument. Nyckelmodeller Àr bl.a. Grönroos (1984) ?Service-Quality Model? och Parasuraman et al., (1985) ?Service-Gap-model?.

Effektivisering av intern materialhantering: En fallstudie utförd pÄ Wire i Sandviken

Wire and Heating Technology i Sandviken önskade att undersöka de interna transporterna av material samt processen vid lagerlÀggning av fÀrdigt material. Detta Àr ett omrÄde som inte har studerats i nÄgon vidare utstrÀckning inom företaget och strÀvan var att Ästadkomma förbÀttringar i processerna. Interna materialtransporter och lagerhantering faller under omrÄdet intern materialhantering, vilket utgör Àmnet för denna studie. Syftet med examensarbetet var att kartlÀgga och analysera de interna materialtransporterna samt lagerlÀggning för fÀrdigt material. Studien identifierade arbetssÀtt som klargör hur samverkan kan förbÀttra en verksamhets interna materialhantering.

<- FöregÄende sida 5 NÀsta sida ->