Sök:

Att organisera och leda personal inom ungdomsvård

En studie om gruppchefernas betydelse inom behandlande organisationer utifrån personalperspektiv


Syftet med denna studie var att ur ett personalperspektiv undersöka hur ledningsstrukturen äruppbyggd samt hur ledningsarbetet uppfattas och beskrivs av baspersonalen inom deundersökta enheterna. Med utgångspunkt i forskning, litteratur samt organisations- ochledarskapsteorier skapades en förståelsegrund för studien. De huvudteorierna somförekommer i studien är Max Webers byråkratiska organisationsteori och situationsanpassadledarskapsteori. Valet av metod var strukturerade kvalitativa intervjuer och intervjuguidenutformades utifrån syfte samt frågeställningar. Intervjuguiden tematiserades i åtta teman;verksamhet, trygghet inom verksamheten, ledningens roll i verksamheten, personalensupplevelse av ledningen, kunskaper om teorier och modeller som råder på arbetsplatsen,kunskapsinhämtning, ledningsgrupp. Studiens resultat redogörs i fem teman: ledningsgrupp,ledning och förmåga att driva en verksamhet, hindrande och främjande faktorer i ledarskapet,ledarskapets effekt på verksamhets- och kompetensutveckling, trygghet inom verksamheten.Sammanställningen av resultatet visar vikten av en välfungerande ledning inom behandlandeverksamheter för såväl personalens välmående som behandlingseffekterna. I resultatetframkommer vikten av tid avsatt för personal och ledning där diskussioner kan föras om olikaobjekt som berör och är av intresse för såväl personal som verksamhet. Slutsatsen som kunnatdras är att personalens upplevelse av ledningen och den roll som de innehar är överlag positivsamtidigt som den brister inom vissa områden. En förbättring av dessa områden skulle kunnaleda till en välmående personalgrupp som utförde sitt arbete på ett mer tillfredsställande sätt.Nyckelord: socialt arbete, ledarskap, ledning, institutioner, offentlig sektor, ungdomsvård

Författare

Elma Jukic

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..