
Sökresultat:
377 Uppsatser om Vegetation i vägmiljöer - Sida 25 av 26
Luleås Norra hamnfjärd och stränder: Förutsättningar, potential och förslag
Luleå stad flyttade från Gammelstad in till Norra hamn under 1600-talet just på grund av stadens behov av en hamn. Området fungerade länge som ett livligt handelscentra i staden med en omfattande hamnverksamhet. Järnmalmsindustrins stora expansionsplaner med ett nytt stålverk i Luleå ställde krav på vägnätets framkomlighet och många av stadens trafikleder dimensionerades efter stora trafikmängder, däribland vägarna runt Norra hamnområdet. Planerna för det nya stålverk -80 lades ned och den ökade trafikmängden uteblev, kvar fanns däremot de stora trafikrummen. På grund av detta har områdets aktivitet decimerats till att idag främst fungera som ett av Luleås största transportstråk för fordonstrafik.
Markanvändningens klimatpåverkan
Kraven på gräsytors kvalité inom sportsektorn har under de senaste decennierna ökat kraftigt, exempelvis hur snabbt ytorna blir spelbara efter regn, hur de klarar av att motstå svampangrepp och att överleva vintern utan skador. Det har visat sig att funktionen på avvattningen har stor betydelse för att kunna svara upp på dessa högre kvalitetskrav. Inom sportsektorn är målet med avvattningssystemet just att öka markens lämplighet för rekreation, vilket innebär en gräsyta med hög spelkvalité. Detta uppnås genom att snabbt leda bort överskottsvatten så att marken återfår förmågan att klara trafikbelastning samt genom att skapa en växtbädd med en för gräset gynnsam fördelning mellan luft- och vattenfyllda porer. Vilken förmåga avvattningssystemet får i form av intensitet, kapacitet och hur mycket luft/vatten som finns i växtbädden, kan i praktiken kan vara svårt att säga utan att ha först gjort beräkningar.
Naturlika planteringar - hur lika och hur är de lika naturen? :
Sammanfattning (English below)
Jag har alltid tyckt om naturen och haft en föreställning om att all växtlighet som inte är tydligt anlagd, som en gräsmatta eller en rabatt, är något som naturen åstadkommit av sig själv. Mina ögon öppnades för alternativen när jag för första gången hörde begreppet ?naturlik plantering?.
Det här arbetets syfte är att ta reda på hur lik naturen naturlika planteringar egentligen är, om de är planerat naturlika eller något som används som utfyllnad. Syftet är också att ge en indikation på vilken status den naturlika planteringen har.
Arbetet består av tre delar. En historisk del som utforskar ursprunget till begreppet ?naturlik?.
Trygg och säker : förbättringar av Karlskronas huvudstråk för gång- och cykeltrafik
Detta examensarbete belyser trygghetsdiskussionen inom den fysiska planeringen och ger förslag på förbättringar av den fysiska miljön på otrygga platser, med fokus på gång- och cykelstråk. Idag är trygghet och säkerhet en viktig faktor för trivsel, oavsett om man bor i staden eller på landsbygden. Själva rädslan för att bli utsatt för brott är i sig ett problem. För många människor begränsar rädslan påtagligt vardagens möjligheter att använda stadens miljöer. Rädslan för att drabbas av våld eller annan brottslighet gör att många människor håller sig borta från offentliga platser och allmänna kommunikationer, speciellt efter det har blivit mörkt.
Den engelska parken på Löberöds gods under 1800-talet
Löberöds gods beläget i sydvästra Skåne är ett slott med månghundraåriga anor. Dess historia med framförallt den tidigare parkmiljö och influenserna från Europa med engelsk karakteristik parkmiljö har behandlats i detta arbete. Bakgrunden till arbetet är en förundran över det ståtliga godset som både innehade och innehar ett orangeri, alléer och ett tempel, med trädgårdarna och parker.I den närmast tillgängliga litteraturen beskrivs parkmiljön endast korta noteringar som att ?parken byggdes ut? eller ?parken var enastående?. Ingenstans fanns det att läsa om parken eller trädgårdarnas utformning.
Trygg och säker - förbättringar av Karlskronas huvudstråk för gång- och cykeltrafik
Detta examensarbete belyser trygghetsdiskussionen
inom den fysiska planeringen och ger
förslag på förbättringar av den fysiska miljön på
otrygga platser, med fokus på gång- och cykelstråk.
Idag är trygghet och säkerhet en viktig faktor för
trivsel, oavsett om man bor i staden eller på
landsbygden. Själva rädslan för att bli utsatt för
brott är i sig ett problem. För många människor
begränsar rädslan påtagligt vardagens möjligheter
att använda stadens miljöer. Rädslan för att drabbas
av våld eller annan brottslighet gör att många
människor håller sig borta från offentliga platser och
allmänna kommunikationer, speciellt efter det har
blivit mörkt.
Rädslan är beroende av olika sociala relationer som
finns mellan olika grupper i samhället. Den
föreställda rädslan är bl.
Prydnadsbuskars biologiska strategier, och deras lämplighet för urbana planteringar
Det utbredda slentriantänkandet i vår bransch ligger till grund för många tveksamma, och dyra lösningar.
Den generella mentaliteten verkar vara att, ?man gör de man blir tillsagd? och slutar helt fundera på varför.
Att tänka själv, ifrågasätta, och utveckla sin kunskap inom ett givet område är den enskilt viktigaste förmågan
vi har. När det kritiska tänkandet försvinner och ersätts med jakt på större ekonomiska vinster och ointresse
är branschen ute på hal is. Därför anser jag att det extra viktigt att själv försöka ta reda på varför växter
fungerar, utvecklar och etablerar sig så olika beroende på växtplats och miljö. Grimes C-S-R klassificering,
och ekologiska bakgrund, förklarar på ett bra sätt sambandet mellan växtens konkurrenssförmåga och dess
växtplats.
Litterturstudien av Plant strategies, Vegetation process, and Ecosystem properties (2001) ligger till grund för
resultatdelen och diskussionen.
Handen bakom Vegeholms engelska park - en studie av parken och dess uppkomst
A boom in horticulture characterized the 18th century in Sweden and Skåne. Parks and gardens were gradually built out to become, at the end of the 18th century, large and comfortable facilities which responded to European parks. During the late 1700s the new fashion came to Sweden. In Sweden it was named ?the English style? which directly refers to the English expression ?Romantic style?.
Oscarspark ? alla tiders park : ett gestaltningsarbete i Luleå med fokus på rekreationsvärden över hela året
Syfte:
Syftet med arbetet är att belysa ämnet klimatplanering
och ta fram ett gestaltningsförslag för Oscarsvarv i
Luleå. Arbetet bör ses som en inspirationskälla för
vidareutveckling av området och hur platsen kan
utvecklas till ett högkvalitativt rekreationsområde
med vistelsevärden över hela året.
Frågeställning:
Hur kan ett strandnära grönområde i centrala Luleå
gestaltas för att skapa rekreationsvärden över hela
Ã¥ret?
Litteraturstudie:
Den första delen behandlar resultatet av en
litteraturstudie om klimatplanering och vind.
Här presenteras teorier och undersökningar om
människors aktiviteter och förhållande till det
nodiska klimatet. Den huvudsakliga litteraturen som
studerats är skriven av Norman Pressman, Ralph
Erskine och Jan Gehl.
Vind är en viktig faktor vid klimatplanering och
därför koncentreras en del av litteraturstudien på
teorier om vind. Främst har litteratur av Murtiz
Glaumann studerats.
Markbehandling på boreal skogsmark med fokus på markberedning : en litteraturöversikt
Syftet med föreliggande arbete är att utreda några markbehandlingsmetoders för och nackdelar, samt när och var de bör användas. De markbehandlingsmetoder som behandlas är plöjning, högläggning, harvning, fläckmarkberedning, inversmarkberedning, ångbehandling, mikropreparering, nedmyllning av frön samt grönrisplantering. Även mineralisering som en följd av markberedning berörs, liksom markberedning för sådd och naturlig föryngring. Uppsatsen behandlar huvudsakligen markbehandling på boreal skogsmark. Resultaten sammanställs i praktiska rekommendationer.
Arbetet har genomförts som en litteraturstudie med analytiska inslag.
?Utveckla Arkösund! ? ett förslag till bebyggelse, planstruktur och utveckling av skärgårdssamhället Arkösund i Norrköpings kommun?
Sammanfattning Arkösund är ett samhälle beläget på Vikbolandet i Östergötlands skärgård och utgör Norrköpings kommuns enda större semesterort vid havet. Ortens avstånd till Norrköping är cirka 50 kilometer. Med sin skärgårdsmiljö och marint förknippade aktiviteter är samhället en stor tillgång för kommunen. Arkösund har i dagsläget en permanent befolkning på drygt 200 personer. Arkösunds utveckling tog fart kring mitten på 1890-talet när en järnvägsförbindelse till Norrköping, den så kallade Vikbolandsbanan, iordningställdes.
?Utveckla Arkösund! ? ett förslag till bebyggelse, planstruktur och utveckling av skärgårdssamhället Arkösund i Norrköpings kommun?
Sammanfattning
Arkösund är ett samhälle beläget på Vikbolandet i Östergötlands skärgård och
utgör Norrköpings kommuns enda större semesterort vid havet. Ortens avstånd
till Norrköping är cirka 50 kilometer. Med sin skärgårdsmiljö och marint
förknippade aktiviteter är samhället en stor tillgång för kommunen.
Arkösund har i dagsläget en permanent befolkning på drygt 200 personer.
Arkösunds utveckling tog fart kring mitten på 1890-talet när en
järnvägsförbindelse till Norrköping, den så kallade Vikbolandsbanan,
iordningställdes. Tanken var att hamnen i Arkösund skulle komplettera
Norrköpings hamn, som var belagd med is under den kalla delen av året. Den
nyöppnade järnvägslinjen lade grunden till en positiv utveckling av samhället.
Södra Hamnen- en stadsdel i Helsingborg, Handbok i fysisk planering
Sammanfattning Helsingborg är i behov av att växa. Detta beror bl.a. på dess geografiska placering i centrum av Öresundsregionen. Som en av de större städerna i denna till innehållet växande landsdel är framtidsutsikter extra goda. Av den anledningen förutspås befolkningsantalet fortsätta stiga och behoven öka.
Södra Hamnen-en stadsdel i Helsingborg, Handbok för fysisk planering
Sammanfattning Helsingborg är i behov av att växa. Detta beror bl.a. på dess geografiska placering i centrum av Öresundsregionen. Som en av de större städerna i denna till innehållet växande landsdel är framtidsutsikter extra goda. Av den anledningen förutspås befolkningsantalet fortsätta stiga och behoven öka.
Södra Hamnen- en stadsdel i Helsingborg, Handbok i fysisk planering
Sammanfattning
Helsingborg är i behov av att växa. Detta beror bl.a. på dess geografiska
placering i centrum av Öresundsregionen. Som en av de större städerna i denna
till innehållet växande landsdel är framtidsutsikter extra goda. Av den
anledningen förutspås befolkningsantalet fortsätta stiga och behoven öka.