Sök:

Luleås Norra hamnfjärd och stränder

Förutsättningar, potential och förslag


Luleå stad flyttade från Gammelstad in till Norra hamn under 1600-talet just på grund av stadens behov av en hamn. Området fungerade länge som ett livligt handelscentra i staden med en omfattande hamnverksamhet. Järnmalmsindustrins stora expansionsplaner med ett nytt stålverk i Luleå ställde krav på vägnätets framkomlighet och många av stadens trafikleder dimensionerades efter stora trafikmängder, däribland vägarna runt Norra hamnområdet. Planerna för det nya stålverk -80 lades ned och den ökade trafikmängden uteblev, kvar fanns däremot de stora trafikrummen. På grund av detta har områdets aktivitet decimerats till att idag främst fungera som ett av Luleås största transportstråk för fordonstrafik. I dag utgörs Norra hamnområdet till stor del av Bodenvägen i norr med sina 4 filer och ca 20 meter i bredd. På kustsidan finns en gång- och cykelväg som endast skiljs från bilvägen genom en kantstensbunden trottoar. Bodenvägen avslutas vid Kulturens Hus där Skeppsbrogatan leder trafiken vidare, via 4 filer och ca 17 m i bredd, västerut längs strandlinjen. Dessa trafikrum utgör stora barriärer som separerar Norra hamnfjärdens stränder från Centrum och det övriga hamnområdet. Detta gör att bilar och andra fordon blir kraftigt prioriterade vad gäller områdets ytor och dess användning jämfört med gående och cyklister. Detta examensarbete kommer med hjälp av Jan Gehls metoder för rumslig analys, Kevin Lynchs metoder för visuell analys av området och Space syntax analysmetod för gaturummens integration i staden, att utreda Norra hamnfjärdens förutsättningar och potential att åter kunna utgöra en offentlig plats i staden. Dess syfte är att visa att om man kan skapa bättre utrymmen och förutsättningar för folkliv och rörelse än de nu rådande, kan man bättre ta fasta på områdets kvalitéer som offentlig plats. Arbetet inleds med en litteraturstudie som utgår från det offentliga rummets plats i staden som ett forum för stadens teater med olika typer av aktiviteter, interaktioner och nöjen. Vidare redogörs de olika analys- metoderna för att slutligen fastställa de kriterier inom kategorierna tryggget och säkerhet, komfort och nöje som bör uppfyllas vad gäller rummens utformning. Med litteraturen som grund har en inventering av platsen genomförts vid flertalet tillfällen, med olika färdmedel, dessa dokumenterades med anteckningar och foton. Resultatet från analyserna visar på en rad åtgärder att gå vidare med vad gäller områdets potential att kunna verka som offentlig plats i staden. Åtgärderna återfinns i slutet av varje delkapitel i analysdelen och sammanfattas i delen för utveckling under följande rubriker. Förstärk kopplingarna till övriga staden Utöka och förtäta antalet målpunkter längs stråken på området för att göra det mer sammanhängande och intressant att vistas och röra sig på. Flexibelt och effektivt nyttjande av befintliga ytor där en integrering av trafiken föreslås genom trafikdämpande åtgärder längs Bodenvägen och tillämpning av ?Shared space? för Trekanten och Skeppsbrogatan. Funktioner Utökad vattenkontakt genom en förlängning av den nedsänkta hamnpromenaden längs hela Bodenvägen. Multifunktionella målpunkter längs med stråket som kan nyttjas året om och bjuda in till vistelse och aktivitet. Utveckling av gaturummen Fler verksamheter i bottenvåningarna och lägre hastigheter ger fler ögon på gatan och ett tryggare gaturum. Klimatskydd i form av vegetation och lägre blandad bebyggelse håller vindhastigheterna nere. Fler sittplatser på området, god kvalité på stråken och kortare avstånd mellan målpunkter och avstånd ger en högre komfort på området Utöka möjligheten till vattenkontakt och tillgängliggör fjärden både sommar- och vintertid.

Författare

Erik Johansson Klang

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..