Sök:

Sökresultat:

1012 Uppsatser om Value-profit chain - Sida 63 av 68

?Messlingen ? periferins periferi? : En studie av turismutvecklingens misslyckande och möjligheter i västra Härjedalen

Radio Frequency Identification RFID är en teknologi för att kunna identifiera produkter via radiovågor, detta med hjälp av radiosändare. Denna uppsats intresserar sig för hur RFID kan användas i tillverkningsföretag och om tekniken kan förbättra och förenkla materialflödesprocesserna. RFID är en relativt komplicerad teknik därför har denna uppsats som syfte att ge företag praktiska tips inför en implementering. För att kunna besvara problemformuleringen har Hästens Sängar AB används som praktikfall. Intervjuer har även gjorts med RFID leverantörer och av företag som idag använder RFID, för att få det praktiska perspektivet.RFID används mer och mer i tillverkningsföretag även om utvecklingen har gått långsammare än förväntat.

Vägen till Framgång : En studie om viktiga varumärkesstrategier för svenska medelstora företags långsiktiga överlevnad i klädbranschen

Bakgrund: Klädbranschen har växt oerhört mycket genom tiden där bland annat de förändrande modetrenderna har skapat möjligheter för nya aktörer att ta sig in i marknaden. Med svenska globala aktörer som tagit sig in på den svenska klädbranschen tvingas de övriga företagen att utmärka sig för att överleva bland konkurrenterna. Produktutveckling räcker inte längre för en långsiktig överlevnad i klädbranschen. Företag måste numera utveckla sina varumärken. Medelstora företag är i behov av att utmärka sig i en konkurrensutsatt klädbransch för en långsiktig överlevnad då varumärket har fått en större roll för företags marknadsföring och försäljning.Problem: Vilka varumärkesstrategier är viktiga för svenska medelstora företags långsiktiga överlevnad i klädbranschen?Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera och utvärdera överensstämmelsen mellan företagets interna marknadsföring och kundens varumärkes uppfattning.   Metod: Data insamlas via intervjuer med företag och enkäter med respektive butikskunder.Teoretiskt perspektiv: Relationsmarknadsföringsperspektiv samt TransaktionsmarknadsföringsperspektivTeori: De teoretiska ansatserna som anses relevanta för uppsatsen är Varumärkesstrategier, Brand Equity, Affärsidé, Intern marknadsföring, Service Value Chain, Konsumentbeteende och Involveringsteorin.Empiri: Empirin är hämtad från intervjuerna med respective företags ledning samt en anställd och enkätsvaren från kunderna.Analys: Analysen är tolkad utifrån empirin som är hämtad från intervjuerna med företagen och enkätsvaren från kunderna.

Effektivisering av inköpsprocessen i modeföretag via olika styrmetoder i interorganisatoriska relationer

Bakgrund och problemformulering: Inköpsfunktionen har under de senaste åren fått en allt mer strategisk betydelse för organisationer. De strategiska inköpsbesluten blir därför allt viktigare och siktar mot att skapa effektiviseringar och kostnadsfördelar i processen. Ekonomistyrningstekniker som kan anpassas till företaget kan därför vara en mycket värdefull tillgång på en konkurrenskraftig marknad. Interorganisatoriska relationer i syfte till relationen mellan leverantör och det köpande företaget blir även mycket betydelsefull då de största kostnaderna har identifierats uppkomma hos underleverantörerna för ett producerande företag. Det finns dock en begränsad kunskap angående hur dessa ekonomistyrningstekniker hos interorganisatoriska relationer kan effektiviseras i inköpsprocessen hos ett producerande företag.

Sustainable Supply Chain Management - En studie om hållbar utveckling i leverantörskedjor

Problem och bakgrund: Fram till för ett antal år sedan fokuserade forskare inom Supply ChainManagement på frågor som miljö, säkerhet och sociala rättigheter separat, utan att titta på vadinteraktion mellan dessa frågor kunde innebära för företag. Sedan dess har mängder av akademiskaartiklar skrivits som behandlar hållbar utveckling sett ur ett helhetsperspektiv där ekonomiska,miljömässiga och sociala strategier behandlas tillsammans för att uppnå största möjliga nytta i företagsleverantörskedjor. Dessa har sedermera mynnat ut i ett koncept som benämns Sustainable SupplyChain Management (SSCM). I ljuset av detta ämnar rapporten besvara två frågor: (i) Vilkanyckelområden består ämnesdisciplinen SSCM av? och (ii) i vilken utsträckning arbetar svenskaföretag som anses vara goda exempel inom arbete med hållbar utveckling med SSCM i sinverksamhet?Syfte: Syftet med rapporten är att redogöra för vilka nyckelområden forskningsdisciplinen SSCMbestår av.

Standardisering av kommunikation och styrning av leverantörer inom Build-to-Print vid BAE Systems

Idag arbetar avdelningen för extern produktion vid BAE Systems Hägglunds med produktions stödjande uppgifter för leverantörer av Build-to-Print komponenter. En allt större del av BAE Systems produkter konstrueras av BAE Systems konstruktörer medan tillverkning genomförs av leverantörer. Denna förändring har skapat ett behov för BAE Systems att kunna stödja leverantörer i produktionsprocessen för att förhindra att kvalitetproblem uppstår. Den produktionsstödjande uppgiften blir också viktig då det finns en vilja på BAE Systems att kunna genomföra kvalitetssäkring hos leverantörer innan ankomst. Dagens arbetsprocess för produktionsstöd har vuxit efter olika leverantörers tillfälliga behov vilket har gjort att inget standardiserat arbets- eller kommunikationssätt finns.

Energieffektivisering av Åhlénshuset i Umeå : Utredning av åtgärder för ventilation, värme och kyla

Sweden is a country that has made some progress in developing energy efficient solutions. The problem in Sweden is that many houses and apartment buildings are old and have inefficient ventilation- and heating systems. This energy is lost when systems are inefficient, which then results in huge economic costs. Luckily, more and more people are becoming aware of this, which means that Sweden is on track to become even better within energy efficiency.Energy use for the housing- and service sector amounts to 166 TWh of total use at 616 TWh. Without distribution and conversion losses, these figures show that the housing- and service sector accounts for almost 40 % of the country's total energy consumption.

Attitydundersökning av Arconas arbete med bygglogistik

Kostnaden för att bygga hus stiger mer än kostnaden för vanliga konsumtionsprodukter vilket leder till allt dyrare hus. En anledning till detta är att byggprocessen inte hänger med i utvecklingen och att äldre metoder fortfarande används. För att få ett effektivare byggande behöver metoderna därför utvecklas eller nya metoder behöver träda fram, ett exempel på en ny metod är tredjepartslogistik som fler och fler byggföretag använder sig av.I denna rapport får du läsa om företaget Arcona AB (Arcona) som samarbetar med logistikföretaget Servistik och som vill undersöka hur arbetarnas attityd är till logistikkonceptet som Arcona använder sig av. Ett projekt, Bryggmästaren, är undersökt i det här arbetet och det är en ombyggnation från kontor till hotell i Stockholm city.Anledningen till att Arcona hade intresse av en attitydundersökning av deras koncept var för att de vill få fram information till möjliga förbättringar, för att se om företaget är på rätt spår med konceptet och för att se hur redan gjorda förändringar har påverkat arbetet på byggarbetsplatsen.Logistikkonceptet kan sammanfattas enligt följande. Lagbasarna på byggarbetsplatsen beställer material från olika grossister.

Cause Related Marketing - En strategi för en Rosa framtid

I ett samhälle där det råder allt större konkurrens mellan företag och produkter, och då kunderna blir allt mer krävande, har Cause Related Marketing (CRM) blivit något av en unik win-win strategi. CRM innebär att ett företag tillsammans med en välgörenhetsorganisation skapar ett samarbete för att marknadsföra och sälja en produkt för välgörande ändamål och därmed nå ömsesidig vinst.Syftet med uppsatsen är att se vilka effekter CRM kan ha i jämförelse med traditionell marknadsföring. Vi har valt att undersöka varför företag väljer att engagera sig i välgörenhet och om man kan använda ett sådant samarbete som ett marknadsföringsverktyg.Den metod vi använt för studien är en kvalitativ metod. Till vår hjälp har vi använt oss av tidigare forskning inom ämnet samt genomfört intervjuer med företag som varit relevanta för studien. Företagen som medverkar är verksamma inom detaljhandel eller dagligvaruhandel och samtliga har valt att engagera sig i Rosa Bandet.Slutsatser som dragits genom studien är att CRM är en strategi som alla företag inom detaljhandel och dagligvaruhandel kan använda sig av.

Maasai herding and milking strategies : a case study of goals and decision-making within the household

In Kenya the Maasai pastoralists have based their livelihoods on dairy production and the production goal is to maintain a sufficient milk supply throughout the year. The pastoral dairy production has two vital characteristics; breeding and milking. Traditionally, breeding is the men?s responsibility, while milking is the duty of women. Depending on this partition of chores between men and women, they also have different management routines, ambitions and strategies regarding the milk production.

Informationshantering i en kundorderstyrd försörjningskedja: En fallstudie hos Siemens Industrial Turbomachinery AB

I företag som bygger komplexa produkter mot kundorder läggs ofta en större del av tillverkningen ut på underleverantörer för att företaget ska vara flexibelt och snabbt svara på marknadsförändringar. Företag i dessa kundorderstyrda försörjningskedjor låter då underleverantörer konstruera komponenterna efter underleverantörens egen expertis genom att endast ge riktlinjer för hur komponenterna ska se ut vid inköp av komponenter och system. Detta leder till att komponentinformation som tidigare varit det köpande företagets istället hamnar hos underleverantören. Studien bygger på intervjuer genomförda med personer i hela flödet, från konstruktionsstadiet till överlämning till kund. Även felrapporter samt annan sekundär data har använts för att verifiera intervjuinformationen.

Steget från stort småföretag till litet storföretag - Ett inköpsperspektiv

Den här uppsatsen behandlar ett problem som identifierats bland små till medelstora svenska modeföretag: det stora beroendet av outsourcade produktionsagenter och fullprisproducenter. Syftet med uppsatsen är att identifiera de förutsättningar och hinder dessa modeföretag kan stöta på när de försöker integrera dessa utlagda kompetenser till en intern lösning. Genom detta hoppas författarna kunna tillföra nya perspektiv för befattningshavare som är intresserade av att omstrukturera sin nuvarande inköpsmodell.De metoder som använts för att samla in det teoretiska och empiriska underlaget var skrivbordsstudier, såväl som strukturerade och ostrukturerade djupintervjuer med grundaren av ett svenskt jeansföretag, samt en anställd på en stor svensk modekedjas inköpsavdelning.Resultaten understryker den strategiska betydelsen för växande modeföretag att äga sin inköpsfunktion. Genom att äga kompetenserna för mönsterkonstruktion och inköp kan företag minska sitt beroende av externa organisationer och öka flexibiliteten i sin produktutvecklingsprocess. De hinder som identifierats utgörs bland annat av en ökad affärsrisk under övergången till en intern inköpsavdelning till följd av avsiktliga störningar i värdekedjan av producenterna, samt de extra kostnaderna för det ökade administrativa arbetet.This essay focuses on a problem identified among small to mid sized Swedish fashion companies: the large dependence on out sourced production agencies and full price producers.

Kalkyler i förändring : En kvantitativ studie av den svenska verkstadsindustrin

SAMMANFATTNINGExamensarbete, civilekonomprogrammet, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Växjö, ekonomistyrning, Kurskod: 2FE05E, VT 2013Författare: Peter SvenssonHandledare: Anders JerrelingTitel: Kalkyler i förändring ? en kvantitativ studie av den svenska verkstadsindustrin.Bakgrund: Kalkyler spelar en central roll för företags ekonomiska styrning, då de utgör beslutsunderlag vid många olika situationer. Med tiden då eventuellt företag och dess miljö har förändrats ställer det krav på att kalkylen också förmår att fånga upp denna förändring. T ex har det senaste halvseklet gått ifrån fokus på produktionssidan till marknadssidana, som lett till ökad integration med företagets kunder och leverantörer framåt och bakåt i förädlingskedjan. Produkterna har blivit alltmer kundanpassade och samkostnaderna har ökat i andel.

Boven i det interna samspelet : En uppsats om kommunikationen mellan sälj- och logistikavdelning på industriföretags påverkan på det interna materialflödet

We have left the industrial society, and instead, we live in a post-industrial knowledge and information society. It is often said that industrial production has disappeared or that it has changed greatly. This means that fewer are employed in the manufacturing sector while the service sector is increasing, resulting in that the boundaries between production and administration decreases. The production goes from mass production to more flexible and specialized solutions. This puts greater demands on the logistics chain that continually need to work to meet customer requirements.

RFID - tillämpning och lönsamhet

This report is the result of an investigation of the possibility to use RFID-technology in a producing company. The investigation is focused on a flow between the company?s producing subsidiary company in Lithuania and its main facility in Sweden.RFID is the abbreviation for radiofrequency identification. The RFID-technology forms the base of a system with wireless information transmission between an object to which a transponder, also called tag, has been attached and a reader. The information is transmitted by radio waves and the system is equipped with software that can digitalise the radio waves.

?De ska veta att jag finns strax bakom, om de behöver mig?. En kvalitativ studie om hur ledare inom en ideell organisation ?leder? de frivilliga.

Antalet frivilliga ökar alltmer och därmed ställs det alltfler krav på frivilligledare/ledare inom ideella organisationer. Min förförståelse är att ledare inom ideella organisationer ska värna om de frivilliga, motivera, ?hålla lågan uppe? och stödja ?eldsjälarna?. Då det inte finns mycket skrivet om hur frivilligledare/ledare inom Röda Korset går tillväga för att leda frivilliga, är syftet med studien att belysa hur ledare inom en ideell organisation, Röda Korset, ?leder? de frivilliga som ingår i organisationen och hur ledarna ser på sitt ledarskap.

<- Föregående sida 63 Nästa sida ->