Sökresultat:
8 Uppsatser om Valideringsprocess - Sida 1 av 1
Lärares erfarenheter av validering på Komvux
Thor,Cecilia och Thor Kristina (2006) Lärares erfarenheter av validering på Komvux. ( Teatcher´s experience of assessment at Komvux). Skolutveckling och ledarskap, Lärarutbildningen 60p, Malmö Högskola.Syftet med denna uppsats är att undersöka vad lärare,som arbetar med validering inom omvårdnadsprogrammets flexibla vuxenutbildning,har för erfarenheter av dagens Valideringsprocess på Komvux.Vi vill också ta reda på om de har några förslag på förändringar eller förbättringar gällande Valideringsprocessen.Vi har intervjuat nio lärare som arbetar på tre olika Komvuxskolor.Resultatet visar att många lärare vill flytta Valideringsprocessen från skolmiljön till den kliniska verksamheten.De anser också att själva bedömningen av en individs kunskaper bör ske individuellt men själva självskattningen kan göras i grupp.Vidare menar lärarna att svenska språket har stor betydelse i valideringssammanhang.Nationella riktlinjer och nationell valideringsutbildning är något som vissa lärare anser vara viktigt för att få en likvärdighet i Valideringsprocessen..
Validering som metod i karriärutvecklingsprocessen
Syftet med min undersökning är att genomföra en pilotstudie om svensklärares attityder till sitt ämne och se om dessa påverkas av skolform. Jag har genomfört 4 kvalitativa intervjuer på tre gymnasieskolor varav en är offentlig och de övriga två fristående. Genom att jämföra resultatet av mina intervjuer med tidigare undersökningar samt forskning kring den fristående gymnasieskolan har jag försökt svara på frågeställningen: Finns det hos svensklärare attitydskillnader till ämnet svenska som kan kopplas till skolform? Studiens svar på frågeställningen visar sig kunna tolkas på två sätt, beroende på vilka faktorer som läggs i begreppet attityder till sitt ämne. Enligt en traditionell tolkning av begreppet så blir svaret på frågeställningen negativt.
Utvärderingsmetod Säkerhetskultur : Ett första steg i en valideringsprocess
Företag investerar idag väldigt mycket pengar på att säkra sina fysiska och logiska tillgångar med hjälp av tekniska skyddsmekanismer. Dock är all säkerhet på något sätt beroende av den enskilde individens omdöme och kunskap. Hur går det avgöra att organisationen kan lita på individens omdöme och kunskap? Hur går det avgöra om en organisation har en god kultur kring säkerhet? Genom att utvärdera säkerhetskulturen kan organisationer få ett utökat underlag i riskhanteringsarbetet samt en bättre förmåga att hantera det som hotar verksamhetens tillgångar. Den forskning som finns idag på området säkerhetskultur är både oense kring vad som utgör god säkerhetskultur men framför allt hur kulturen ska utvärderas.
Utvärderingsmetod Säkerhetskultur: Ett första steg i en valideringsprocess
Företag investerar idag väldigt mycket pengar på att säkra sina fysiska och
logiska tillgångar med hjälp av tekniska skyddsmekanismer. Dock är all säkerhet
på något sätt beroende av den enskilde individens omdöme och kunskap. Hur går
det avgöra att organisationen kan lita på individens omdöme och kunskap? Hur
går det avgöra om en organisation har en god kultur kring säkerhet? Genom att
utvärdera säkerhetskulturen kan organisationer få ett utökat underlag i
riskhanteringsarbetet samt en bättre förmåga att hantera det som hotar
verksamhetens tillgångar. Den forskning som finns idag på området
säkerhetskultur är både oense kring vad som utgör god säkerhetskultur men
framför allt hur kulturen ska utvärderas.
Utveckling av ett flexibelt produkt- och processvalideringssystem: en fallstudie på Atlas Copco Rock Drills AB
Detta examensarbete syftar till att utforma ett förslag på ett produkt- och
processvalideringssystem som skall kunna användas för att säkerställa
kvaliteten på inköpta komponenter. Valideringssystemet är utformat för att
användas av företag som arbetar med låga volymer, hög ändringsfrekvens och
stor artikelflora. Utgångspunkten i utformningen har varit standarder och
metoder som används inom fordonsindustrin: QS-9000, ISO/TS 16949, APQP och
PPAP. Examensarbetet är genomfört på Atlas Copco Rock Drills AB (AC) och
systemet har utformats och anpassats utefter de förutsättningar som råder
där vad gäller volym, ändringsfrekvens och artikelflora.
Ökad tillväxt och konsumtion världen över har medfört ett stigande behov av
metall, vilket i sin tur har inneburit en växande efterfrågan på
gruvutrustning. AC som bland annat levererar produkter till gruvindustrin
har upplevt en förhållandevis stor ökning i produktionsvolym de senaste
åren.
Utveckling av ett flexibelt produkt- och processvalideringssystem: en fallstudie på Atlas Copco Rock Drills AB
Detta examensarbete syftar till att utforma ett förslag på ett produkt- och processvalideringssystem som skall kunna användas för att säkerställa kvaliteten på inköpta komponenter. Valideringssystemet är utformat för att användas av företag som arbetar med låga volymer, hög ändringsfrekvens och stor artikelflora. Utgångspunkten i utformningen har varit standarder och metoder som används inom fordonsindustrin: QS-9000, ISO/TS 16949, APQP och PPAP. Examensarbetet är genomfört på Atlas Copco Rock Drills AB (AC) och systemet har utformats och anpassats utefter de förutsättningar som råder där vad gäller volym, ändringsfrekvens och artikelflora. Ökad tillväxt och konsumtion världen över har medfört ett stigande behov av metall, vilket i sin tur har inneburit en växande efterfrågan på gruvutrustning.
Validering : Ett sätt att synliggöra informell kunskap
Studien visar på hur informell kunskap blir synliggjord genom användandet av validering i skolmiljö. Inom ramen för dagens snabba samhällsutveckling ställs det höga krav på moderna, flexibla metoder för det livslånga, livsvida lärandet. Detta kräver att utbildningsanordnare är uppdaterade och förändringsbenägna i sitt ledarskap. Det är också viktigt att lyfta blicken och informera sig om vad som händer och sker i världen. För att kunna uppfylla dessa krav har det krävt förändringar i nationella styrdokument.
Validering - Ett sätt att synliggöra informell kunskap
Studien visar på hur informell kunskap blir synliggjord genom användandet av
validering i skolmiljö. Inom ramen för dagens snabba samhällsutveckling ställs
det höga krav på moderna, flexibla metoder för det livslånga, livsvida
lärandet. Detta kräver att utbildningsanordnare är uppdaterade och
förändringsbenägna i sitt ledarskap. Det är också viktigt att lyfta blicken och
informera sig om vad som händer och sker i världen. För att kunna uppfylla
dessa krav har det krävt förändringar i nationella styrdokument.