Sök:

Resebarnvagn ett chassikoncept

 

Syftet har varit att i en förstudie åt BRIO ta fram ett koncept till en ny barnvagn. Detta konceptska ligga till grund för fortsatt utvecklingsarbete hos företaget. Den nya barnvagnen, sombenämns resebarnvagn, ska vara ett komplement till BRIO:s nuvarande sortiment ?To Go?.Vagnen ska vara enAllt i ett-vagn och ska således vara brukbar i flera skeden av ett barns förstauppväxtår. Barnvagnen ska vara konkurrenskraftig på en internationell marknad och attraktiv fören målgrupp som kallas "On The Go Parent".Målet för konstruktionen var att den skulle uppfylla krav på minimal vikt (hela barnvagnenska väga under 8 kg), minimal volym (hopfällt läge ska vagnen ha dimensionerna 550 x 400 x200 mm) och färre komponenter (färre än 100 stycken). Avgränsningen var att fokusera påchassikonstruktionen. Övriga delar skulle bidra med att skapa en helhetsbild av barnvagnenmen genomgick bara en enklare analys i jämförelse med chassikonstruktionen.Barnvagnskonceptet, Cubic3som togs fram har ett chassi i form av en kolfiberlamineradsandwichstruktur. Barnvagnen är att betrakta som en vision till vad som kan tillverkas i den alltmer växande barnvagnsindustrin snarare än en färdig produkt som kan sättas i produktion. Cubic3blickar fram fem till tio år i tiden för hur barnvagnar kan komma att se ut. Det som kan sägas äratt barnvagnen har ett innovativt utseende till skillnad för vad som finns på marknaden idag. Denhar en kropp istället för ett system av ledade rör.Cubic3fick en vikt på 8,95 kg, en volym på 745 x 480 x 280 mm i fällt läge och det totalaantalet komponenter uppgick till 125 stycken. Vidare tester utifrån Europeiskasäkerhetsstandarden, EN1888:2003 måste göras på barnvagnskonceptet innan den kan tänkassättas i produktion.

Författare

Oskar Lindkvist David Rynde

Lärosäte och institution

KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..