Sök:

Tyngre transporter på inlandsbanan

en geoteknisk undersökning av sträckan Arvidsjaur - Slagnäs


Inlandsbanan AB (IBAB) har påbörjat ett projekt för att öka STAX (Största Tillåtna Axellast) på Inlandsbanan. Man vill öka axellasten på befintliga spår genom att använda en ny typ av vagn med mjuka axlar. Den nya vagnen ökar nettolasten utan att öka linjelasten, som används vid dimensionering av banunderbyggnad. Projektet heter HAPS (Högre Axellast På Spikspår) och detta examensarbete är det första steget i den geotekniska undersökningen. Undersökningen är utförd på sträckan Arvidsjaur ? Slagnäs. Tre tvärsektioner har valts på sträckan där stabilitetsproblem kan uppstå. I två sektioner är järnvägsbanken hög med branta slänter och i den tredje sektionen flyter banken på torv. Jordprover har tagits på banken och analyserats i laboratorium för att bestämma hållfastheten på materialet. Bankmaterialet består av sandig grusmorän och bedöms ha en låg packningsgrad. Bestämningen av packningsgraden i fält har varit svår att utföra och därför har stabilitetsberäkningar för de valda sektionerna med höga bankar gjorts med varierande friktionsvinkel. I laboratorieförsök har materialets förhållande mellan friktionsvinkel och porositet bestämts. Ett gott antagande är att packningsgraden i banken är 85 % (porositeten n=0,31). Detta ger en säkerhetsfaktor FC=1,04 vid dagens belastning på sektion 320+270, som har den största släntlutningen på sträckan. Det är en extremt låg säkerhetsfaktor, därför rekommenderas förstärkning av banken genom att minska släntlutningen. Georadarundersökning är utförd för att finna sektioner där järnvägsbanken flyter på torv, samt bedöma mäktigheten på torven under banken. 5 meters torvmäktighet upptäcktes i sektion 289+350, och det var den största mäktigheten på sträckan. Inga prover har tagits på torven, utan parametrarna använda vid stabilitetsberäkningarna har antagits på basis av litteraturstudier. Säkerhetsfaktorn med dagens belastning är FC=1,32, och bedöms vara acceptabel. Ökning av linjelasten bör inte göras utan att först utföra kompletterande geotekniska undersökningar. Stabiliteten kan ökas genom att bygga tryckbankar. Byggs en tryckbank som är 0,5 meter hög och 7 meter bred ökas säkerhetsfaktorn på sektionen från FC=1,32 till FC=1,4 vid dagens belastning. En ökning av axellasten med den nya typen av vagn kommer inte att minska stabiliteten på banunderbyggnaden. Vidare undersökningar behöver utföras för att mer exakt bestämma säkerhetsfaktorn.

Författare

Andreas Häggmark Carl Winberg

Lärosäte och institution

Luleå/Väg- och vattenbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..