Sök:

Sökresultat:

12756 Uppsatser om Utveckling och lärande - Sida 58 av 851

Tolkning av konsumentavtal-En 43 Ärig resa genom HD:s tolkningsförfarande

Syftet med studien var att skapa en förstÄelse för hur pedagogerna pÄ fritidshem frÀmjar barns sociala utveckling. I styrdokument och litteratur om fritidshemmets roll tas det upp hur arbete ska frÀmja utveckling hos individer, men sÀllan hur det ser ut i verkligheten. Eftersom att fritidshemmetsverksamhet Àr grupporienterat Àr ocksÄ verksamheten styrd utifrÄn bland annat antalet barn och personalgrupp. DÀrför blir det intressant att försöka förstÄ hur pedagoger jobbar för att frÀmja alla individer och hur de ser pÄ sin roll i att frÀmja social utveckling. Litteraturen om grupprocesser och utveckling Àr mÄnga till antalet, men inte sÄ mÄnga som berör fritidshemmet specifikt.

Musik i förskolans verksamhet

Mitt syfte med arbetet har varit att fÄ en inblick i hur musik ser ut i förskolans verksamhet i UmeÄ kommun. Detta arbete tar Àven upp om barnets motoriska utveckling stimuleras genom musik. Arbetet bygger pÄ litteraturstudier och intervjuer. Jag har intervjuat sex stycken förskollÀrare i en spridd radie i staden för att inte för att inte hamna inom samma samhÀllsklass och typ av förskolor. FörskollÀrarna arbetar i olika Äldersblandade grupper med spÀnnvidd av barn i Äldrarna 1-5Är.

SprÄkdeprivation - en litteraturstudie om sprÄkets betydelse för döva och hörselskadade

SprÄkets betydelse för mÀnniskans utveckling Àr viktig för individens utveckling. SprÄket ger oss möjligheten till en god kognitiv förmÄga och vÀgleder oss fram till vÄr identitet och personlighet. Genom sprÄket uttrycker vi vem vi Àr och vad vi vill. Men vad hÀnder om sprÄket inte blir en sjÀlvklarhet och om vi inte fÄr tillgÄng till det? Den hÀr studien handlar om vilken betydelse sprÄket har för döva, hörselskadade och personer med cochleaimplantat och vad som hÀnder om de inte fÄr tillgÄng till det sprÄk de Àr i behov av..

Motorikens betydelse för det sociala samspelet och lÀrandet : En studie om förskollÀrares upplevelser av förskolebarns motorik

Syftet med undersökningen var att studera pedagogers upplevelser av barns motorik i förskolemiljö. För att fördjupa samt tydligare beskriva syftet valdes nÄgra frÄgestÀllningar ut: Hur upplever pedagogerna motorikens betydelse i det sociala samspelet? Hur upplever pedagogerna motorikens betydelse i lÀrandet? Vad kan pedagogerna göra för att hjÀlpa barn med den motoriskautvecklingen? För att undersöka studiens syfte anvÀndes kvalitativa intervjuer, som genomfördes med fem stycken verksamma pedagoger i tvÄ förskolor. Resultatet visade att pedagogerna har olika erfarenheter och upplevelser av begreppet motorik, men att pedagogerna gemensamt lyfter vikten av motorikens betydelse för barns utveckling. Studiens slutsats Àr att pedagogerna samt tidigare forskning och litteratur lyfter motorikens betydelse för barns fortsatta utveckling.

Den digitala arbetsterapeuten En kvalitativ studie

Bakgrund: Sverige har som m?l att bli v?rldens b?sta land inom E-h?lsa 2025. Det finns begr?nsad forskning kring arbetsterapeuters erfarenheter att arbeta med digitala patientm?ten. Digitala patientm?ten kr?ver digital kompetens och att arbetsterapeuter kontinuerligt f?ljer utvecklingen. ?r 2020 fick prim?rv?rden drastiskt g? fr?n en traditionell och fysisk v?rd till en mer digital v?rd n?r pandemin br?t ut.

Ska de kunna lÄten eller genren?: En studie i hur metoden pÄverkar elevers utveckling inom ensemblespel.

Avsikten med denna studie var att ta reda pÄ i vilken omfattning lÀrare inom musikÀmnet ensemble jobbar mot produktioner/resultat eller elevers egna utveckling pÄ instrumentet och skapandet av en bred musikkunskap. Fyra musiklÀrare som undervisar i Àmnet ensemble intervjuades och intervjuerna transkriberades. I resultatdelen redovisas det relevanta innehÄllet frÄn intervjuerna och i diskussionen jÀmfördes slutsatserna med teorier men Àven de förutfattade meningar vi haft.Det huvudsakliga resultatet i studien var att lÀrarna generellt vill jobba med elevers utveckling inom ensemblespelet, men att vÀgen dit endast blir genom konserter - d.v.s produktioner. De menar att de inte finns resurser för att kunna fokusera pÄ en genre pÄ djupet och att undervisningen dÀrmed ofta hamnar pÄ en grundlÀggande nivÄ. De menade Àven att samarbetet mellan de olika musikestetiska Àmnena behöver bli bÀttre för att underlÀtta utvecklingen hos elever eftersom allting inom Àmnet musik hÀnger samman..

Bildskapande i en förskola och förskoleklass : Mallar eller inte mallar - det Àr frÄgan...

Denna studie innefattar mallarnas vara eller inte vara i barnens kreativa bildskapande i en förskola och förskoleklass. Avsikten med denna undersökning var att studera om mallar förekommer ofta i bildskapandet samt mallarnas funktion, dess syfte och om det fanns nÄgon forskning kring detta. Hur pÄverkar mallar, schabloner och mÄlarblad barnens utveckling i bildskapande? Vi anser att det Àr av stor vikt att lyfta fram denna undersökning för att bildskapandet har betydelse för barnets fortsatta utveckling. Det Àr vÀsentligt att de som arbetar med barn och har barn kan ta del av denna studie av barnens utveckling i ritandet.

Pedagogens roll i barns lek, lÀrande och utveckling

SammanfattningStudiens syfte Àr att undersöka och tolka vad utvecklingspedagogik innebÀr, samt vad pedagogen har för roll ochbetydelse i barns lek, lÀrande och utveckling. Mina huvudfrÄgor Àr: 1. Hur definierar pedagogerna begreppetutvecklingspedagogik? 2. PÄ vilket sÀtt dokumenterar de verksamheten för att synliggöra metakognition? 3.

Dramapedagogik : en mÄngsidig utmaning

Uppsatsen inleds med att relatera dramapedagogiken till en skolkulturell problematik som handlar om hur det kognitiva angreppssa?ttet fa?tt en slagsida som bearbetar information pa? bekostnad av meningsskapande. I bakgrunden beskrivs och fo?rdjupas teoretiska perspektiv pa? dramapedagogik, med hja?lp av dess egen forskning men ocksa? belyst med korta estetiska, erfarenhetsbaserade, kognitiva, sociokulturella och pragmatiska perspektiv.Den centrala fra?gan i uppsatsen a?r vad som a?r det specifika fo?r den dramapedagogiska undervisningsmetoden i en skolkontext. Tre informanter som ba?de a?r la?rar- och dramapedagogutbildade, intervjuas om sina upplevelser av dramapedagogisk undervisningsmetod, kontrasterad mot skolans generella la?rkulturer.Hermeneutisk helhetsanalys sammansta?ller svaren tematiskt och analyserar med hja?lp av den teoretiska bakgrunden specifika aspekter som informanterna bero?r.

VÄr nÀtverkande verklighet: Bemanningsföretags stÀllning pÄ den informationella arbetsmarknaden

Bakgrund: Bemanningsbranschen har vuxit vÀldigt mycket sedan 1990-talets början, dÄ en avreglering av arbetsförmedlingsmonopolet skedde.Syfte: Att fÄ en överblick över bemanningsbranschens utveckling samt att se vad den har för stÀllning idag pÄ den informationella arbetsmarknaden.UtgÄngspunkter och upplÀgg: Uppsatsen börjar med en bakgrund och översikt över bemanningsbranschens utveckling sedan tidigt 1990-tal och framÄt. Som teoretiska utgÄngs-punkter anvÀnds begrepp som nÀtverkssamhÀlle, informationell arbetsmarknad, flexibilitet och individualisering. Huvudsaklig metod Àr fyra semistrukturella intervjuer som gjorts med fyra kvinnliga anstÀllda pÄ fyra olika bemanningsföretag. De teoretiska utgÄngspunkterna har sedan kopplats till empirin för analys.Slutsatser: Bemanningsbranschen Àr vÀl anpassad till den informationella arbetsmarknaden. Den har en stadig och stabil stÀllning, finns till för att den behövs och Àr hÀr för att stanna..

Konstruktion av rigg för utveckling av mjukvara till datorsystem i bÄtar

PÄ senare Är har datorer blivit allt mer utvecklade och utbredda inom de flesta omrÄden. En av datorns mÄnga fördelar Àr dess flexibilitet, en och samma dator och bildskÀrm kan anvÀndas till mÄnga olika saker. Detta arbete syftar till att utnyttja datorns resurser i fritidsbÄtar. MÄlet med arbetet Àr att konstruera och bygga en rigg för ett datorsystem att anvÀnda i bÄtar. Riggen skall anvÀndas som plattform för vidare testning och utveckling av programvara.

Utredning samt förslag pÄ utveckling av IT-infrastruktur

Rapporten för examensarbetet beskriver olika omrÄden inom en IT-infrastruktur.Rapporten presenterar ett antal förslag pÄ lösningar för varje omrÄde som Àr inriktade mot att fungera för företaget Lundqvist TrÀvaru AB.Faktadelen i rapporten innehÄller arbetsmetod samt introduktion till författaren.Rapporten innehÄller förslag pÄ lösningar i följande Àmnen: inventering, datakap, IT-system, server, klient, backup, nÀtverksstruktur och VPN. Utöver förslagen tillkommer Àven kortare diskussioner kring varje Àmnes för- och nackdelar..

UtvÀrdering av stödet för utveckling av Web Services i J2EE och .NET

För att underlÀtta program-till-programkommunikation har SOA (Service Oriented Architecture) utvecklats. SOA har som mÄl att bidra med riktlinjer för att det ska bli lÀttare för tvÄ applikationer att kommunicera med varandra (Samtani & Sadhwani 2002a). Web Services Àr en standard som bygger pÄ SOA-arkitekturen och det som gör Web Services speciellt Àr att tekniken ska vara plattforms- och sprÄkoberoende (Clabby, 2003).Sun och Microsoft har utvecklat varsin plattform för utveckling av Web Services-applikationer. I denna rapport genomförs en litteraturstudie för att undersöka vilket stöd plattformarna har för utveckling av Web Services och för att ta reda pÄ vilka skillnader som finns mellan plattformarna. Skillnaderna undersöks sedan för att se om de kan leda till problem dÄ en anvÀndare vill integrera Web Services skrivna i olika plattformar.Resultatet i denna rapport visar att de bÄda plattformarna har ett bra stöd för att utveckla Web Service-applikationer.

Musicerandets roll i barns utveckling

Vilka erfarenheter har lÀrare av att barns musicerande leder till effekter pÄ andra omrÄden i livet Àn det musikaliska? Vad sÀger forskning om sÄdana samband? Vi har tittat pÄ bl. a. transferbegreppet, som innebÀr att övande inom ett omrÄde fÄr verkningar pÄ helt andra omrÄden. Om det existerar transfereffekter skulle det kunna vara en anledning till att se över synen pÄ musikÀmnet.

MervÀrdesskatt undantaget för förvaltning av investeringsfonder : TillÀmpningssvÄrigheter avseende 3 kap. 9 § 3 st. 2 p. MervÀrdesskattelagen medför rÀttsosÀkerhet

Syftet med denna studie var att undersöka vilka metoder lÀrare anvÀnder vid undervisning för hÄllbar utveckling i grundskolans tidigare Är. För att operationalisera begreppet hÄllbar utveckling i vÄr studie anvÀnde vi oss av fyra av de förmÄgor som presenteras i Inger Björneloos studie; förmÄgan att se helheter och sammanhang, förmÄgan att med inlevelse ha förstÄelse för andra mÀnniskors livssituation, förmÄgan att se sin delaktighet och sitt ansvar samt förmÄgan att argumentera för olika stÄndpunkter. Vi undersökte i vilken utstrÀckning relationen mellan lÀrares metodval och ett specifikt undervisningsinnehÄll överensstÀmmer med de miljöundervisningstraditioner som vÀxt fram i den svenska skolan. Studien bygger pÄ en enkÀt som delades ut till lÀrare i en liten kommun i Sverige. För att analysera vÄra data anvÀnde vi oss till viss del av programmet IBM SPSS Statistics 22.Resultatet visade att det inte var nÄgra markanta skillnader gÀllande lÀrares metodval vid undervisning för hÄllbar utveckling.

<- FöregÄende sida 58 NÀsta sida ->