Sök:

Pedagogens roll i barns lek, lärande och utveckling


SammanfattningStudiens syfte är att undersöka och tolka vad utvecklingspedagogik innebär, samt vad pedagogen har för roll ochbetydelse i barns lek, lärande och utveckling. Mina huvudfrågor är: 1. Hur definierar pedagogerna begreppetutvecklingspedagogik? 2. På vilket sätt dokumenterar de verksamheten för att synliggöra metakognition? 3. Vadanser pedagogerna att leken har för roll i barns lärande och utveckling, och vad är pedagogens roll? Jag haranvänt mig av halvstrukturerade intervjuer som metod. Den kvalitativa metoden söker sina svar utifrån enskildaindividers tankar, reflektioner och åsikter. Genom intervjuer har jag undersökt och tolkat informanternasuppfattningar inom mina valda områden. Mitt urval bestod av sju pedagoger som alla arbetar på en förskola.Resultatet visar att samtliga pedagoger i min studie vet vad utvecklingspedagogik innebär i stor utsträckning ochhur det kan praktiseras. Pedagogerna är överens om att leken är en viktig del i barns lärande och utveckling.Leken har en central roll i förskolans verksamhet under hela dagen. De vuxna tar till vara på leken och barnensintresse. Pedagogerna anser sig ha en stor roll i barns lek för att leken och barnen skall utvecklas. Detta genomreflektion, utmanande frågor och handledning. De intervjuade dokumenterar verksamheten för att synliggörametakognitionen som innebär förmågan att tänka över sitt eget lärande på olika sätt. Vissa pedagoger gör detgenom samtal och reflektion, några använder sig av fotografier och andra av dagbok.Denna rapport har relevans för läraryrket och visar hur viktigt det är med engagerade pedagoger i förskolan.Det gäller inte bara inom utvecklingspedagogiken, barns lek, lärande och utveckling utan vilken barnsyn ochkunskapssyn som pedagogen anser sig ha och förmedlar. Det är viktigt att man är väl insatt i det förhållningssättman anser sig använda sig av i förskolan för att arbetet skall fortgå och kunna utvecklas och utvärderas. Genompedagogisk dokumentation och reflektion kan detta bli möjligt.

Författare

Cecilia Lager

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Personalvetarprogrammet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..