Sök:

Sökresultat:

12756 Uppsatser om Utveckling och lärande - Sida 52 av 851

?Det blir trist utan orkidéer nÀktergalar och lövgrodor? En studie av en lÀgerskolas betydelse för lÀrande om hÄllbar utveckling

En studie av en lÀgerskolas betydelse i lÀrande för hÄllbar utveckling I denna uppsats undersöker jag en grupp 11- Äriga elevers lÀrande pÄ en lÀgerskola samt vad de har för syn pÄ natur- och miljöfrÄgor. Jag undersöker ocksÄ om lÀrandet pÄ en aktuell lÀgerskola kan utgöra en del av lÀrandet för hÄllbar utveckling. LÀgerskolans roll som komplement till den ordinarie skolverksamheten diskuteras vidare i uppsatsen. Jag har sökt svar pÄ mina frÄgor genom att observera en klass med 11- Äringar frÄn en medelstor stad under deras vistelse pÄ en lÀgerskola. Jag har följt upp mina observationer med kvalitativa intervjuer. Undersökningen pekar mot att det Àr möjligt för unga elever att utveckla en förstÄelse för abstrakta fenomen som mÀnniskans pÄverkan pÄ landskap samt mÀnniskans samspel med naturresurser. Detta menar jag Àr en viktig byggsten i lÀrande för hÄllbar utveckling.

Som att flyga utan fallskÀrm. En systematisk litteraturstudie av faktorer som kan gynna respektive hindra den nyutbildade sjuksköterskans utveckling

The aim of this study was to illuminate critical factors that facilitate respectively obstruct the novice nurse's development during her first year in the profession. The method used was a systematic literature review according to Goodman's model. The 8 qualitative scientific articles were scrutinized by using a form developed by Pedersen and Sigling (2002). The result shows that cognitive factors, stress, social factors as well as affective factors are critical during the novice nurse's first professional year. The results are related to Antonovsky's concept sense of coherence..

SkoltrÀdgÄrden : SkoltrÀdgÄrdsarbetets positiva effekter pÄ skolresultat, hÀlsa och social utveckling för elever i grundskolan

Syftet med detta examensarbete var att underso?ka vilka positiva effekter som forskning visat att skoltra?dga?rdsarbete har fo?r elever i grundskolan. Vidare hade vi fo?r avsikt att go?ra en kartla?ggning av skillnader och likheter mellan de vetenskapliga texterna, vilka resultatet a?r grundat pa?. Na?r o?ver- siktsla?sningen av litteratur hade gjorts delades de positiva effekterna in i tre huvudomra?den: skolre- sultat, ha?lsa och social utveckling.

?Att arbeta med sig sjÀlv som verktyg - en kvalitativ studie om sjÀlvreflektion i behandlingsrelationer inom socialt arbete?

Syftet Àr att undersöka, förstÄ och beskriva socialarbetares tankar om sjÀlvreflektion. Syftet gÄr attbryta ner i tvÄ frÄgestÀllningar;Hur resonerar socialarbetaren kring sjÀlvreflektion?Hur reflekterar socialarbetaren kring relationen mellan behandlare och klient?Uppsatsen har en kvalitativ ansats med intervjun som datainsamlingsmetod. Sex intervjuer medverksamma socialarbetare som arbetar med lÀngre behandlingsrelationer har genomförts. Empirinhar analyserats utifrÄn tidigare forskning om sjÀlvreflektion och sjÀlvkÀnnedom, samt utifrÄnteoretiska utgÄngspunkter i systemteori och intersubjektivitetsteori.I resultatet framkommer socialarbetarnas tankar och erfarenheter kring sjÀlvreflektion i förhÄllandetill deras behandlingsarbete.

Re-flektion - "Varför gjorde jag sÄ?"

Flera forskare och debattörer menar att det Àr genom anvÀndning av reflektion, som lÀrare kan bli professionella i meningen sjÀlvstÀndiga kunskapsbildare inom sitt yrkesomrÄde.VÄrt syfte Àr att undersöka om reflektion tillsammans med kollegor kan anvÀndas för utveckling av den vardagliga verksamheten och den egna yrkesrollen. UtifrÄn litteraturstudierna kring reflektion och vÄrt syfte stÀller vi följande frÄgestÀllning: Kan reflektion vara ett gemensamt verktyg för lÀrande och utveckling?För att finna svar pÄ vÄra frÄgor till problemomrÄdet anvÀnde vi oss av aktionsforskning som metod och introducerade ett gemensamt reflektionsverktyg för arbetslaget som ingÄr i studien. Detta verktyg Àr didaktisk analys.Av resultatet frÄn den empiriska studien, som bygger pÄ observationer av arbetslagets gemensamma reflektionstillfÀllen, framkommer det att om reflektion ska kunna bli ett gemensamt verktyg för lÀrande och utveckling beror det pÄ det sociala klimatet, gruppens sammansÀttning, individens kunskaper och tillgÄng till verktyg.Detta resultat fÄr ej ges generell betydelse utan fÄr tolkas som ett resultat frÄn just denna tidpunkt och detta sammanhang..

Att arbeta med lÀsförstÄelse i förskolan. : En studie om förskollÀrares medvetenhet kring förskolebarns lÀsförstÄelseutveckling.

Syftet med den hÀr studien Àr att belysaförskollÀrarnas uppfattningar kring understödjandet av lÀsförstÄelse i förskolan. Studien Àr en kvalitativ studie som baseras pÄ en hermeneutisk ansats. Det innebÀr i denna studie att tolka förskollÀrares uppfattningar kring lÀsförstÄelse i förskolan. Metoden som har anvÀnts för datainsamling Àr halvstrukturerade intervjuer. Det har intervjuats sju förskollÀrare verksamma i förskolan.

?Det ska vara sÄ roligt ute att barnen inte vill gÄ in? : - En studie om hur utomhusmiljön anvÀnds i nÄgra förskolor

Syftet med studien var att ta reda pÄ vilken syn ett antal förskollÀrare hade pÄ utomhusmiljön som ett pedagogiskt verktyg i förskolan. Studien genomfördes med nÄgra lÀrare som arbetar pÄ förskola. Data samlades in genom en enkÀt som svarades av 63 förskollÀrare. Resultatet visade att respondenternas syn och förhÄllningssÀtt till utomhuspedagogik pÄminde om varandra. Resultatet visade ocksÄ att respondenterna hade en positiv instÀllning till utomhusmiljön och anvÀnde sig av den pÄ varierande sÀtt.

Konceptuella modellers roll i agila utvecklingsprojekt

Konceptuella modeller Àr vanligt förekommande i plandriven utveckling men Äsikterna om vad konceptuell modellering Àr och bör anvÀndas till Àr vitt skilda. Agil systemutveckling har vÀxt fram som en motreaktion pÄ den plandrivna systemutvecklingen och forskning har visat att mÄnga traditionella verktyg som förknippas med plandriven utveckling förkastas i detta relativt nya sÀtt att arbeta. Syftet med denna studie Àr att belysa hur yrkesverksamma inom agila projekt ser pÄ konceptuell modellering i relation till det agila manifestet. Detta har Ästadkommits genom intervjuer med flera utövare av agila projektmetoder. Studien visar att det agila manifestet har lÄg grad av förankring hos utövarna av agila metoder och att endast vissa av principerna efterlevs.

Geografi förr och nu / Geography Now and Then

Syftet med vÄrt arbetat Àr att undersöka geografiÀmnets historia och utveckling samt att analysera vilken bild eleverna har av Àmnet idag. Vi har valt att analysera kursplaner och lÀroböcker frÄn 1900-talet samt utföra en enkÀtundersökning bland Ärskurs 9 eleverna pÄ en större skola i SkÄne. VÄr undersökning av kursplaner och lÀroböcker visade att lÀroböckerna följer kursplanerna och att kursplanerna förÀndras med samtiden. EnkÀtundersökningen visade pÄ att naturgeografin dominerar men att deras förstÄelse för geografi Àr förhÄllandevis god..

TvÄsprÄkiga grundskolelevers attityder till modersmÄlsundervisning och studiehandledning

Genom enkÀtundersökningar och en litteraturstudie undersöktes det i detta arbete om hur studiehandledning och modersmÄlsundervisning kan pÄverka tvÄsprÄkiga elever samt hur elevers attityder till undervisningsmetoderna ser ut. Jag kom fram till att modersmÄlsundervisningen har en stor roll för elevens kunskapsmÀssiga utveckling, sÄvÀl i modersmÄl samt i övriga Àmnen samt att det spelar stor betydelse för elevens kulturella utveckling och identitet. MÄnga av eleverna betonade modersmÄlsundervisningens pÄverkan pÄ det kulturella perspektivet och hade ett generellt sÀtt positiv attityd till modersmÄlet. KÀnnedomen kring studiehandledningens effekter var lÄg av eleverna och en del kunde inte se hur studiehandledningen kan pÄverka deras sprÄk, studieteknik, sjÀlvkÀnsla eller utveckling i andra Àmnen. Detta var dock inget generellt mönster dÄ mÄnga av dem kunde se effekterna och hade en positiv attityd till studiehandledning..

Barnsamtal för lÀrande

LÀroplanen för förskolan (Skolverket, 2010, Lpfö 2011) ger förskollÀrarna det övergripande pedagogiska ansvaret i verksamheten. Detta medförde att jag valde att intervjua fyra förskollÀrare för att fÄ svar pÄ hur de anvÀnder sig av barnsamtal. Mitt syfte var att beskriva hur pedagoger uppfattar och anvÀnder samtal i arbetet med barnen i förskolan. De tre frÄgestÀllningarna som jag sökte svar pÄ var; Vad ser pedagogerna inom förskolan som grundlÀggande vid barnsamtal? Varför Àr barnsamtal viktiga? Vem gynnas av barnsamtal? Studien utgÄr frÄn en kvalitativ forskningsansats och jag har anvÀnt mig av intervjuer som informationshÀmtande metod.

Det sociala samspelet - en förutsÀttning för lÀrande bemanning : En studie om upplevda lÀr- och utvecklingsmöjligheter

Ett allt vanligare fenomen i dagens arbetsliv Àr inhyrning av personal. För mÄnga företag ses det som ett sÀtt att öka flexibiliteten och dÀrmed minska osÀkerheten i företaget, och för mÄnga mÀnniskor ses det som en vÀg in i arbetsmarknaden. Men hur ser möjligheterna till lÀrande och utveckling ut för dessa individer? Syftet med denna studie har varit att belysa relationen bemanningskonsulter och deras lÀr- och utvecklingsmöjligheter i arbetet. För att belysa syftet utvecklades tre frÄgestÀllningar; ?Hur upplever bemanningskonsulten att lÀrande och utveckling sker pÄ kundföretaget nÀr denne Àr inhyrd??; ?Hur upplever bemanningskonsulten att kundföretaget bidrar till lÀrande och utveckling pÄ arbetsplatsen för denne?? samt ?Hur upplever bemanningskonsulten att bemanningsföretaget bidrar till lÀrande och utveckling för denne??.

ICAs strategiska beslut - Nyckeln till förÀndring och utveckling

Syfte: VÄrt syftet Àr att skapa förstÄelse för ICAs förÀndring och utveckling under Ären 1993 till 2006 utifrÄn företagets strategiska beslut. Metod: Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ fallstudie med en abduktiv ansats. För att samla in data till empirin granskades ICAs Ärsredovisningar för Ären 1993 till 2006. Vidare genomfördes semi-strukturerade intervjuer med ICA Handlare, leverantörer och kunder. För att fÄ djup och tillförlitlighet i studien har Àkthet och trovÀrdighet behandlats i metoden.

Reflektion; En vÀg till yrket som sjuksköterska

Den kliniska utbildningen Àr en del i sjuksköterskeutbildningen vilken utförs genom övningar och examinationer pÄ lÀrosÀtena samt som verksamhetsförlagd utbildning (Vfu). För att kunna tillgodogöra sig de kunskaper som krÀvs vad det gÀller teori och praktik behövs reflekterande handledning. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva studenternas erfarenheter av reflektion under sin Vfu. Studien bestÄr av tolv kvalitativa artiklar som analyserades, tre olika teman identifierades utifrÄn syftet med litteraturstudien. Dessa teman Àr; reflektion sammanlÀnkar teoretisk kunskap med praktisk kunskap, reflektion frÀmjar personlig utveckling och reflektion har betydelse för socialiseringen till sjuksköterskerollen.

Utveckling av webbshop

Detta examensarbete riktar in sig pÄ utveckling av en webbshop Ät företaget DPFlashes. Webbshoppen ska ha funktioner som lÄter anvÀndare lÀgga till produkter i en kundvagn. AnvÀndarna ska ha möjlighet att registrera sina uppgifter pÄ webbshoppen samt lÀgga en order för valda produkter. För att DPFlashes ska ha en sÄ översiktlig vy av webbshoppen ska en administratörs sida skapas dÀr produkter, kategorier och anvÀndare skall kunna administreras. Förslaget pÄ webbshop jag fÄtt fram har alla dessa funktioner utom funktionen att lÀgga en order för kund.

<- FöregÄende sida 52 NÀsta sida ->