Sök:

Skolträdgården

Skolträdgårdsarbetets positiva effekter på skolresultat, hälsa och social utveckling för elever i grundskolan


Syftet med detta examensarbete var att underso?ka vilka positiva effekter som forskning visat att skoltra?dga?rdsarbete har fo?r elever i grundskolan. Vidare hade vi fo?r avsikt att go?ra en kartla?ggning av skillnader och likheter mellan de vetenskapliga texterna, vilka resultatet a?r grundat pa?. Na?r o?ver- siktsla?sningen av litteratur hade gjorts delades de positiva effekterna in i tre huvudomra?den: skolre- sultat, ha?lsa och social utveckling. Sedan gjordes en so?kning efter relevanta studier, vilka kategorise- rades i de olika omra?dena. Resultatet grundades pa? 12 olika vetenskapliga texter besta?ende av en doktorsavhandling, en licentiatavhandling och flertalet vetenskapliga tidskriftsartiklar. Positiva re- sultat som beskrivits av forskningen a?r betra?ffande skolresultat bland annat: fo?rba?ttrade testresultat i de naturorienterande a?mnena, fo?rba?ttrad fo?rma?ga att dra slutsatser och att utva?rdera, o?kad moti- vation i skolarbetet och fo?rba?ttrad koncentrationsfo?rma?ga. De positiva ha?lsorelaterade effekter som beskrivits a?r: o?kad fysisk aktivitet och mer positiva attityder till att a?ta gro?nsaker. Positiva effekter pa? social utveckling a?r: etablerandet av nya roller, o?kad sja?lvka?nsla samt minskad etnocentrism. Kartla?ggningen visade att den vanligast fo?rekommande datainsamlingsmetoden var genom intervju och enka?t. 

Författare

Stina Persson Ronja Koskinen

Lärosäte och institution

Högskolan i Jönköping/Hållbar utveckling & naturvetenskapens didaktik

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..