Sök:

Sökresultat:

1086 Uppsatser om Utanför arbetslivet - Sida 2 av 73

Motiverad att kÀnna arbetsglÀdje nu? : Mindfulness betydelse för arbetsmotivation ocharbetstillfredsstÀllelse

Tidigare forskning har visat att mindfulness kan höja livskvaliteten inom en rad omrÄden som till exempel vÀlbefinnande, inre motivation och prestation. Dock saknas studier om dess inverkan pÄ arbetslivet. Syftet med den hÀr uppsatsen var att undersöka vilken roll mindfulness eventuellt kan spela för mÀnniskan i arbetslivet, sÀrskilt för arbetstillfredsstÀllelse och arbetsmotivation.  Respondenter var 103 yrkesverksamma individer i olika Äldrar och frÄn olika yrkesgrupper, varav 78 kvinnor. En kvantitativ enkÀtstudie gjordes dÀr respondenterna sjÀlvskattade 81 pÄstÄenden bestÄende av de tre etablerade mÀtinstrumenten Five Facet Mindfulness Questionairre (FFMQ), Work Extrinsic and Intrinsic Motivation Scale (WEIMS) och An Index of Job Satisfaction.

Det (o)synliga lÀrandet : Upplevelser om arbetet med kompetensutveckling och lÀrande i arbetslivet

Studien behandlar kompetensutveckling och lÀrande i arbetslivet genom upplevelser frÄn individer som arbetar med detta. Intresset för kompetens och lÀrande ökar samtidigt som forskning kring planerat lÀrande har minskat. Forskning belyser planering som en avgörande faktor men uppföljning nÀmns mindre. Studiens syfte Àr att undersöka hur personer som arbetar med kompetensutveckling beskriver sina upplevelser kring kompetensutveckling och lÀrande i arbetslivet. Studien innehar en hermeneutisk ansats.

HÀlsoarbete i arbetslivet : mer Àn bara floskler och hurtbulleri

MÀnniskors ohÀlsa i arbetslivet har fÄtt stort intresse i Sverige pÄ senare Är i och med alarmerande siffror om hög frÄnvaro och psykisk ohÀlsa. FrÄgor rörande medarbetares hÀlsa har kommit att bli av intresse för företag dÄ det rÄder en stark koppling mellan medarbetares hÀlsa och företags lönsamhet. Föreliggande studie syftar till att identifiera och beskriva processer och faktorer som Àr av betydelse vid hÀlsoarbete pÄ arbetsplatser. Studien baseras pÄ sex intervjuer gjorda med verksamma hÀlsopedagoger och insamlad data Àr analyserat utifrÄn induktiv tematisk analys. Resultaten tyder pÄ att det rÄder mÄnga missuppfattningar och osÀkerheter kring synen pÄ, motiven bakom samt det sÀtt vilket man arbetar med hÀlsoarbete pÄ.

Dom dÀrnere: Om makt, lydnad och olydnad i och utanför arbetet

Avsikten med det hÀr arbetet Àr att utreda, förstÄ och förklara begreppen makt, lydnad och olydnad. HÀr finns tvÄ fokus: Hur makt, lydnad och olydnad kan manifesteras i organisationer dÀr mÀnniskor befinner sig som anstÀllda. Hur makt, lydnad och olydnad kan manifesteras för mÀnniskor som befinner sig utanför arbetslivet och i arbetsmarknadsÄtgÀrder.Max Weber, Emile Durkheim och Michel Foucault med sina respektive ansatser utgör teoretisk bas och analysverktyg för undersökningen. Avsikten Àr att applicera deras respektive teorier pÄ exempel ur verkligheten för att fÄ större insikter i hur makt, lydnad och olydnad kan te sig för mÀnniskor som finns i arbetslivet som anstÀllda ? eller utanför arbetslivet som arbetslösa.En kvalitativ litteraturstudie anvÀnds som metod för att kunna undersöka vilka former makt, lydnad och olydnad kan ha.

Stress i arbetslivet för studie- och yrkesvÀgledare

Stress och sjukskrivningar i samband med stress har ökat radikalt de senaste Ären. Arbetsbelastningen och kraven pÄ individer ute i arbetslivet verkar ha blivit allt svÄrare att klara av. Detta examensarbete handlar om en grupp studie- och yrkesvÀgledare och deras relation till stressutlösande faktorer. Jag har utifrÄn en kvantitativ enkÀt undersök-ning försökt fÄ svar pÄ min problemformulering om i vilka avseende upplever studie- och yrkesvÀgledare negativ stress och hur kan de upplevda stressreaktionerna knytas till den subjektiva arbetssituationen? Jag kommer i denna uppsats att presentera att studie- och yrkesvÀgledare Àr en yrkes-grupp som mÄr förvÄnansvÀrt bra.

Det (o)synliga lÀrandet - Upplevelser om arbetet med kompetensutveckling och lÀrande i arbetslivet

Studien behandlar kompetensutveckling och lÀrande i arbetslivet genom upplevelser frÄn individer som arbetar med detta. Intresset för kompetens och lÀrande ökar samtidigt som forskning kring planerat lÀrande har minskat. Forskning belyser planering som en avgörande faktor men uppföljning nÀmns mindre. Studiens syfte Àr att undersöka hur personer som arbetar med kompetensutveckling beskriver sina upplevelser kring kompetensutveckling och lÀrande i arbetslivet. Studien innehar en hermeneutisk ansats.

Att ta steget : Sjuksköterskestudenters upplevelse av att gÄ ut i arbetslivet efter avslutad utbildning. En kvalitativ intervjustudie

Bakgrund: I Sverige har sjuksköterskeprogrammet under Ă„ren genomgĂ„tt ett flertal reformer för att anpassas efter de förĂ€ndrade behoven av hĂ€lso- och sjukvĂ„rd. År 1993 blev sjuksköterskeutbildningen en treĂ„rig utbildning som bĂ„de leder till en kandidatexamen i omvĂ„rdnad och en yrkesexamen. Detta har inneburit svĂ„righeter för lĂ€rosĂ€tena gĂ€llande förmĂ„gan att kombinera den akademiska skolningen med den yrkesförberedande utbildningen. Tidigare gjorda studier visar att utbildningen ansetts otillrĂ€cklig i vissa avseenden vilket har lett till att sjuksköterskestudenter upplevt sig vara oförberedda inför att gĂ„ ut i arbetslivet.Syfte: Syftet Ă€r att beskriva om sjuksköterskestudenter i termin sex upplever sig förberedda inför arbetslivet som legitimerad sjuksköterska.Metod: Studien Ă€r en empirisk intervjustudie med en deskriptiv kvalitativ ansats. Semistrukturerade intervjuer med fem sjuksköterskestudenter i termin sex utgör studiens material.

LÄt inte stress hindra dig! : Hur övningar i perspektivtagande inspirerade av ACT kan öka psykologisk flexibilitet i arbetslivet samt minska stressresponsens skadeverkningar

Stressade medarbetare kostar pengar, sÀnker produktivitet och bidrar till ohÀlsa. Genom perspektivtagande kan vi Àndra förhÄllningssÀtt till vÄrt psykologiska innehÄll. ?SjÀlvet-som-kontext? ingÄr i ?psykologisk flexibilitet? och innebÀr att ta perspektiv till sitt psykologiska innehÄll. ?Prosocialt hjÀlpbeteende? Àr att ta ett nytt perspektiv till andra.

Mobbning i arbetslivet : en dokumentanalys

Mobbning i arbetslivet Àr ett dolt problem som alltid funnits pÄ arbetsplatser i Sverige. Vuxenmobbning handlar om psykiskt vÄld och upprepade krÀnkningar som skadar mÀnniskor och leder till utfrysning, utslagning och isolering. Syftet med studien Àr att öka förstÄelsen och kunskapen kring mobbningsproblematiken pÄ arbetsplatsen och dess konsekvenser. Syftet Àr ocksÄ att ta reda pÄ vilka rÀttsliga möjligheter och begrÀnsningar det finns att vidta, samt vilka förebyggande strategier som forskning och utredningar föreslÄr. Materialet bestÄr av fyra domstolsbeslut kring mobbning i arbetslivet.

Generation Y : En studie om chefers upplevelser av unga i arbetslivet

Syftet med den hÀr studien Àr att beskriva chefers förestÀllningar om och upplevelser av att leda unga, generation Y, i arbetslivet. Detta syfte leder oss till följande frÄgestÀllningar:1. Hur upplever chefer generation Y i arbetslivet i förhÄllande till Àldre generationer?2. Hur anpassar chefer sitt ledarskap med avseende pÄ ledarstil till generation Y?För att besvara dessa frÄgor har vi genomfört en kvalitativ undersökning dÀr Ätta operativa chefer intervjuats.

Om sorg och arbetslivet : En studie om sorgehanteringen i samband med att en medarbetare mister en nÀrstÄende

Syftet med den hÀr studien Àr att beskriva chefers förestÀllningar om och upplevelser av att leda unga, generation Y, i arbetslivet. Detta syfte leder oss till följande frÄgestÀllningar:1. Hur upplever chefer generation Y i arbetslivet i förhÄllande till Àldre generationer?2. Hur anpassar chefer sitt ledarskap med avseende pÄ ledarstil till generation Y?För att besvara dessa frÄgor har vi genomfört en kvalitativ undersökning dÀr Ätta operativa chefer intervjuats.

Kommunikation som skapar mening

Syftet med studien var att fÄ en ökad förstÄelse för hur personer med psykisk ohÀlsa upplever bemötandet i arbetslivet. Bemötandet i studien kommer att förklaras utifrÄn ett stigmatiseringsperspektiv. Detta eftersom bemötandet i arbetslivet i tidigare forskning visar pÄ en stigmatisering av personer med psykisk ohÀlsa. Studien presenteras utifrÄn hur stigmatiseringen tar sig i uttryck i arbetslivet samt om detta pÄverkar individens sjÀlvbild. Hanteringen av den upplevda stigmatiseringen hos personer med psykisk ohÀlsa kommer Àven behandlas under studiens gÄng.

Dold samÀganderÀtt - Hur sambor, makar och borgenÀrsskyddet pÄverkas

Syftet med studien var att fÄ en ökad förstÄelse för hur personer med psykisk ohÀlsa upplever bemötandet i arbetslivet. Bemötandet i studien kommer att förklaras utifrÄn ett stigmatiseringsperspektiv. Detta eftersom bemötandet i arbetslivet i tidigare forskning visar pÄ en stigmatisering av personer med psykisk ohÀlsa. Studien presenteras utifrÄn hur stigmatiseringen tar sig i uttryck i arbetslivet samt om detta pÄverkar individens sjÀlvbild. Hanteringen av den upplevda stigmatiseringen hos personer med psykisk ohÀlsa kommer Àven behandlas under studiens gÄng.

Ett steg i sÀnder : Fibromyalgisjukas upplevelser av att ÄtergÄ till arbetslivet

Studiens syfte Àr att fÄ en uppfattning om hur individer som lider av fibromyalgi upplever ÄtergÄngen till arbetslivet efter en tids sjukskrivning och hur de resonerar runt sin sjukdom och arbetet. Vidare studeras den fibromyalgisjukes upplevelse av bemötandet frÄn arbetsgivare och arbetskamrater. Den empiriska delen baserar sig pÄ kvalitativa intervjuer som berör fibromyalgisjukas arbetsliv, vardag och bemötande frÄn olika samhÀllsinstitutioner. I den teoretiska referensramen behandlas Baumans och Sennetts teorier om arbetets, individens och vÀlfÀrdsstatens villkor i det moderna samhÀllet ur ett makroteoretiskt perspektiv. PÄ mikroteoretisk nivÄ behandlas Goffmans stigmateori och Hochschilds teori om emotionshantering.

LÀrande i arbetslivet : Studie- och yrkesvÀgledares reflektioner om sitt eget lÀrande

Syftet med denna uppsats Àr att nÄ en ökad förstÄelse av studie- och yrkesvÀgledares reflektioner om sitt eget lÀrande i arbetslivet. FrÄgestÀllningarna som ligger till grund Àr vilka erfarenheter vÀgledare ger uttryck för nÀr det gÀller sitt lÀrande i arbetslivet, samt i vilka situationer de anser att de lÀr i arbetet. Inriktningen har valts mot bakgrund av vÀgledarnas viktiga roll att vÀgleda individer till utbildnings- och yrkesval. LÀrande i arbetslivet Àr en viktig aspekt som leder till förbÀttrade kunskaper vilket i sin tur ökar kvalitén i vÀgledningen av elever och klienter.Uppsatsen Àr en kvalitativ studie och har en hermeneutisk ansats. Datamaterialet samlades in genom fyra semistrukturerade intervjuer.Resultatet har tolkats med hjÀlp av teoretiska modeller om lÀrande och kompetensutveckling.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->