Sök:

Sökresultat:

348 Uppsatser om Unmanned Areal Vehicle - Sida 6 av 24

Drevjaktens sekundära effekter på dovhinden (Dama dama)

I största delen av Europa är det jakt utförd av människan som är den huvudsakliga dödsorsaken för hjortdjur som till exempel dovhjort, kronhjort och älg. Men jakt kan även ha andra negativa effekter på djur än de dödliga. Forskning har visat att jakt kan påverka hjortdjurs beteende och hur de använder sitt hemområde där man bland annat sett att hjortar ökar storleken på sitt hemområde, vistas mer i skogsområden än öppna områden samt lämnar och undviker områden där det förekommer mänsklig aktivitet. Varför detta kan vara negativt för hjortar är för att det är viktigt att de har god kunskap om området de vistas i då det gör det möjligt för dem att hitta bra föda samt skydd vid faror. Detta har de i sina normala hemområden och om de tvingas lämna dessa kan det leda till negativa konsekvenser. I detta arbete, som genomfördes genom ett samarbete med Grimsö forskningsstation, Sveriges lantbruksuniversitet, undersöktes huruvida dovhinden (Dama dama) påverkas av jakt.

Arbetsmätningssystem på Scania Vehicle Service Information : En analys av nuläget samt framtagande av rekommendation för framtida utveckling

Scania CV is one of the world's largest truck manufacturer. It is not only the directproduction of vehicles and methods that are important for Scania but also the servicemarket handling spare parts, repairs and workshops. The department Vehicle ServiceInformation construct standard times through work measurement for particularworks in the workshops. The software application STAM is used in the servicemarket to create and store standard times which then are exported to theworkshops' own systems.The purpose of this master thesis is to analyse and evaluate the internal workmeasurement system that includes standard times and the software STAM. Also,based on external analysis and benchmarking of other systems suggest appropriatefuture development within the area for Scania Vehicle Service Information.In order to perform the investigation, interviews and studies have been doneinternally at the departments that are involved in work measurement as well asexternally at Scania workshops.

Lönsamhet i ett framtida samarbete : en fallstudie på två växtodlingsgårdar

I dagens läge arbetar många lantbruksföretag med en ansträngd ekonomi där det gäller att sänka sina kostnader för att öka sin vinst. Då många inkomster och utgifter är rörliga och ändras varje år så som priset på insatsvaror och priset på den sålda varan, gäller det att sänka de kostnader man kan styra över själv. En sådan kostnad är maskinkostnaden, ett sätt för att minska den är att ingå ett samarbete för att bruka maskinerna på större areal. I detta examensarbete görs en analys av två gårdar med hänsyn till deras aktuella maskinkostnader, och de maskinkostnader som skulle uppstå vid två olika samarbeten. De två olika produktionsinriktningar som samarbetet grundas på är en konventionell odling och en ekologisk odling. För att ge en helhetsbild av dessa samarbeten så har vi förutom maskinkostnader även räknat på läglighetskostnader, transportkostnader och intäkter för varje produktionsgren. För att uppnå syftet har fakta samlats in genom litteratur och beräkningar gjorts i ett maskinkalkyleringsprogram från JTI. De två gårdarna som arbetet omfattar brukar idag ca 300 hektar vardera och skulle genom ett samarbete få en samlad areal på ca 600 hektar.

Nivådiagnos med sensorfusion : Utveckling av koncept för nivåmätning i lutande tankar 

Today?s system to measure the volume in a tank consists of a vertically placed sensor. When a vehicle is tilted the level of the fluid might change and if the volume is calculated based only on the information from the sensor it could result in a incorrect value.This thesis exams a new method to calculate the volume in tanks by using sensor fusion to crosscheck the i formation from the level sensors when the vehicle is tilted. The information is then used to see if it is possible to identify the grade of tilt by the change of fluid level. If the grade of tilt can be measured then the volume can be calculated in a more accurate way.

PSQS ? Power Supply Quality Simulator

Kitron had wishes to be able to test and measure how disturbance affects their vehicle electronic units before they have been verified by SP Technical Research Institute of Sweden in Borås. This work started with the writing of a demand specification together with Kitron for a product PSQS, Power Supply Quality Simulator, which can generate some test pulses according to a standard for electronic units to Volvos vehicles. A design proposal was developed with the help the demand specification and was verified with the help of simulations. All electric schematics was designed with the guide of the design proposal. The pulses realized in the works of this thesis are those which Kitron experienced that they have a need to test in their own premises and which are possible to generate with the means available.

Utveckling av Mätmetoder för Färdmotstånd

The student project Elba at KTH started in 2011 and is a project where a battery driven prototype car is developed. The vehicle competes in Eco Shell Marathon in Rotterdam, Holland. In this competition the vehicle that travels a certain distance including several starts and stops with the lowest energy consumption wins. To minimize the consumption is therefore very important, which requires knowledge of the vehicles energy losses.A vehicle's energy losses depends on several factors and can be divided into the powertrain efficiency and the driving resistance. The driving resistance can then be divided in to rolling and air resistance, if smaller losses like vibrations are ignored.

Virtuell hållfasthetsprovning av en turistbuss

The competitive nature of the automotive industry has always implied a necessity to improve product development concerning time-to-market, cost and product quality. As capacity of computer-aided engineering (CAE) tools has evolved, so has the strive for simulation-driven design. Virtual durability testing using full vehicle models is one of many challenges posed in front of vehicle manufacturers when computer simulations are given a key role in product development.This thesis has been initiated as a preliminary step towards implementing dynamic virtual durability testing in the development of buses and coaches at Scania. The objective has been to assess the predictability of a full vehicle coach model and to what level of precision structural loads can be predicted. Previously performed proving ground testing of a Scania Touring coach has been the basis for the modelling and simulations in this thesis.A virtual model of the Scania Touring coach has been created in multi-body simulation software package MSC.Adams.

Flygbilder och fotogrammetriprogramvaran PI-3000 som alternativ vid 3D-modellering för volymberäkning

Projektet har med uppdrag av WSP utförts i syfte att testa och utvärdera ett nytt tillvägagångssätt för volymbestämning av vanligtvis terrestert inmätta objekt. Det nya konceptet innebär att med hjälp av fotogrammetriprogramvaran PI-3000 och, på lämpligt sätt, insamlat digitalt flygbildsmaterial utföra volymbestämningar på objekt av intresse. Detta i syfte att ersätta den normalt terrestert utförda metoden för att göra framförallt tids- och kostnadsbesparingar. I syftet ingick även att jämföra skillnader i resultat av framtagna 3D-modeller och dess beräknade volymer vid användandet av två olika flygburna system. Dessa utgjordes dels av en traditionell variant i form av ett vanligt Cessnaflygplan och dels av en UAV (Unmanned Aerial Vehicle) vid namn Microdrone md4-200.För att kunna utföra jämförelserna genomfördes ett mätprojekt där två stenhögar i en bergtäkt utgjorde testobjekt.

GROT uttag i Värmlands Län : Extraction of Harvest residues in the County of Värmland

På uppdrag av skogsstyrelsen skall beräkning av framtida potential för uttag av skogsbränsle (GROT) vid slutavverkning av skog göras. Skogsbränsle utgörs till stor del av GROT som är avverkningsrester i form av GRenar Och Toppar. Flera faktorer påverkar hur mycket skogsbränsle det blir vid uttag efter avverkning. Stora snabbväxande träd har en större gren- och barrmassa. I detta arbete har lämplig mark, beståndens ålder och sammansättning selekterats ut med hjälp av GIS för att erhålla största möjliga volym GROT.

Axle Link - en kortslutningsskyddad säker DC-överföring

Denna examensrapport redogör för hur man kan få en kortslutningsskyddadoch säker inkoppling av en DC-länk mellan två skiljda elektriska system.Rapporten bygger på hur en lastbil ska kunna få en större säkerhet för attbibehålla sina elektriska bromsar om tex ett av bromssystemen tappar sinordinarie matning.Lastbilens bromssystem består idag av två skiljda elektriska system med ett 24volts strömförsörjande batteri vardera. Det ingår två stycken elektriskabromsar i varje system. Om det tex blir fel på en av bromsarna och dennapåverkar ett av systemen vill man kunna koppla bort denna enskilda bromsmed sitt system. Man vill även kunna försörja den fungerande bromsen somsitter i samma system via en så kallad Axle Link. Denna strömmatningslänksitter mellan två hjulpar på samma axel.I denna studie undersöktes möjligheten att realisera en kortslutningsskyddadoch säker DC-överföring via en Axle Link, i första hand med diskretakomponenter.

Visuell informationshantering i tunga fordon : Behovsanalys och förslag till förbättringsåtgärder

The flow of information in road vehicles intensifies as new techniques develop. Informationsources such as cell phones, navigation equipment and radios demand the driver?s attentionwhile he or she must stay focused on the road to perform a safe driving. Today the visualinformation inside the vehicle is mostly located on the dashboard, which forces the driver tolook down when shifting attention between the environment outside and the informationinside the vehicle. One way to avoid this is to useHead-up Display (HUD), a technique thatprojects information in the visual field of the user.This master thesis has been performed in cooperation with Scania CV AB, a world leadingtruck producer.

Sammanfogning av videosekvenser från flygburna kameror

The usage of Unmanned Aerial Vehicles (UAV) for several applications has in-creased during the past years. One of the possible applications are aerial imagecapturing for detection and surveillance purposes. In order to make the captur-ing process more efficient, multiple, cameraequipped UAV:s could fly in a for-mation and as a result cover a larger area. To be able to receive several imagesequences and stitch those together, resulting in a panoramavideo, a softwareapplication has been developed and tested for this purpose.All functionality are developed in the language C++ by using the software li-brary OpenCV. All implementations of different techniques and methods hasbeen done as generic as possible to be able to add functionality in the future.Common methods in computervision and object recognition such as SIFT, SURF and RANSAC have been tested..

Energibalans för biogas på mjölkgård : högkvalitetsvall till mjölkkor och lågkvalitetsvall till biogas

Den studerade hypotetiska gården ligger i Uppland och producerar mjölk med en besättning på 240 kor och lika många djur av alla åldrar i rekryteringsbas. Grovfoder och spannmål odlas delvis på gården och delvis på mark som erhålls av grannar mot ersättning. Att tilldela korrekta värden på ersättningen är avgörande för ekonomiska beräkningar.Att använda en foderstat bestående av mer grovfoder av högre kvalité ger ett behov av ca 220 ha åkermark utöver gårdens egna ca 240 ha. Beaktas dessutom lämplig växtföljd behovs 760ha men ca 300 av dessa ha kommer inte att direkt användas för att odla biomassa till det här systemet varvid skörden på de 300 ha kan säljas. Den ökade grovfodergivan ger ett stort överskott på biprodukter såsom ensilage, gödsel och halm, närmare bestämt ca 8 ton TS per dag.

CAN-understödda FMS-tjänster för entreprenadbranschen

The comprehensive purpose of this Master of Science thesis is to examine which fleetmanagement services for engineering vehicles, ?Fleetech? preferablyought to develop inorder to reach a broad market and meet the demands of contractors.Scanty explained, fleet management is the management of a company's vehicle fleet and theservices can include a range of functions such as driver management and fuel management. Inshort the thesis encompasses four sections:1.Survey of the general contractor industry: The survey has been preformed toevaluate the potential size of the market for fleet management services in the generalcontractor industry.2.Needs analysis: The needs analysis aim was to define what contractors tasks andgoals are, and to determine what functions they want and need from a system.3.The use of CAN and the technical premises: The prerequisite for developing asophisticated and generic system is that vehicle data can be accessed from the CANbuss.The use of CAN standards in construction equipment has therefore beenexamined.4.Specification: An explicit set of requirements have been set to be satisfied by a fuelmanagement service, based on CAN standard protocol J1939.Important conclusions: The use of CAN protocol standards are extensive and the prerequisitesfor developing elementary and CAN based services good. The services should be compatiblewith different manufacture?smachines.

Skogsbruksplanen och dess inverkan på den skogliga aktiviteten hos enskilda skogsägare i norra Sverige

Detta examensarbete är utfört på uppdrag av skogsägarföreningen Norra Skogsägarna (Norra) för att undersöka om innehavet av en uppdaterad skogsbruksplan har något samband med hur stor andel av den produktiva skogsarealen där avverkning och skogsvård årligen sker hos enskilda skogsägare i norra Sverige. Analyserna baserades på enkätsvar, data från skogbruksplaner, uppgifter om utförda avverkningar enligt Norra skogsägarnas verksamhetssystem NOVA, samt offentlig statistik från Skogsstyrelsen och data från Riksskogstaxeringen. Examensarbetet söker besvara sju frågeställningar, tre handlar om den skogliga aktiviteten på privata enskilda fastigheter. och fyra syftar till att analysera Norras skogsbruksplaner med avseende på hur väl de följs och hur virkesförrådet förväntas utvecklas. Data analyserades med hjälp av olika t-test där insamlade data jämfördes med data från Skogsstyrelsens offentliga statistik och data från riksskogstaxeringen. Resultaten visar att skogsägare som investerat i en skogsbruksplan (SBP) utför avverkning/skogsvårdsåtgärder på större andel av sin produktiva areal än de som saknar plan. Den åtgärdade andelen ökar från perioden före till perioden efter att skogsbruksplanen tas emot.

<- Föregående sida 6 Nästa sida ->