
Sökresultat:
319 Uppsatser om Tyresö gymnasium - Sida 21 av 22
?Liksom vÄldtÀkt, typ?? 13 Är efterÄt : En kvalitativ studie om ungdomars förstÄelse av vÄldtÀkt idag
Det övergripande syftet med studien var att studera hur gymnasieelever kan uppfatta innebörden av begreppet vÄldtÀkt. Avsikten var Àven att undersöka hur denna uppfattning förhöll sig till tidigare forskning och teoretiska perspektiv. UtgÄngspunkten för arbetet var Stina Jeffners doktorsavhandling, ?Liksom vÄldtÀkt, typ? frÄn 1998, dÀr Jeffner intervjuade skolelever om deras förstÄelse för vÄldtÀkt.Den valda metoden för arbetet var kvalitativa intervjuer. Jag ville ha möjlighet att föra en dialog med mina intervjudeltagare, och ansÄg att den metoden var bÀst lÀmpad för detta.
VĂ€gledarens yrkesroll och identitet
Sammanfattning
Jag har under mina tre Är pÄ studie- och yrkesvÀgledarprogrammet mÀrkt att vÀgledares yrkesroll och yrkesidentitet ofta Àr otydlig eller felaktig. Om mÀnniskor i vÀgledares omgivning har en felaktig förstÄelse för deras arbete och inte vÀrderar yrket sÄ högt orsakar detta, enligt min mening, en dissonans hos vÀgledaren. För att pÄ sikt kunna bygga en grund att stÀrka vÀgledares yrkesidentitet pÄ Àr det viktigt att först undersöka om vÀgledare upplever att det finns en dissonans och hur den i sÄ fall pÄverkar dem. Syftet med mitt arbete Àr dÀrför att se hur vÀgledares yrkesidentitet pÄverkas av mÀnniskors förstÄelse och vÀrdering av deras arbete. Undersökningen förankras först i en teoretisk del som dels bestÄr av ett historiskt perspektiv, som, genom att visa hur vÀgledares yrkesroll förÀndrats genom Ären, ger oss en förförstÄelse för hur vÀgledarens yrkesroll ser ut idag, dels ett socialpsykologiskt perspektiv som ger oss en inblick i olika teorier om roller, identiteter och grupper vilket hjÀlper oss att förstÄ och analysera de bakomliggande processerna i resultaten frÄn undersökningen.
Att fÄ sÀtta spÄr : om medbestÀmmande och platstagande pÄ gymnasieskolgÄrden
Every place is a stage where people interact. The nature of the stage and its scenography to some extent shapes the interaction.
Considered as a place, the school ground gives rise to many varying expectations. Lower school pupils often have clear ideas of how they are expected to behave and how they are expected to use the place. But as the pupils age, the purpose of the school ground grows less obvious.
LÀrstilar i praktiken. En ny chans för elever pÄ en vuxenutbildning?
Syfte: Vi vill ta reda pÄ om det verkligen gÄr att möta de olika lÀrstilarna hos vuxna och om elever som misslyckats i grundskola och gymnasium kan lyckas bÀttre om de fÄr arbeta lÀrstilsinriktat. Syftet med studien Àr att undersöka hur pedagoger möter vuxna inlÀrare med skolsvÄrigheter och vad det resulterar i för eleverna i en verksamhet som utgÄr frÄn Dunn & Dunns lÀrstilsmodell.Teori: VÄr forskning bygger pÄ ett sociokulturellt perspektiv. Samspelet mellan lÀrare och elev utgör grunden för att arbeta med lÀrstilar och samspel och kommunikation Àr tvÄ honnörsord inom det sociokulturella perspektivet. SÀljö poÀngterar miljöns betydelse för inlÀrning vilket vi ocksÄ fokuserar pÄ i vÄr studie. Vi beskriver Gardners framgÄngsrika forskning som bygger pÄ olika intelligenser.
Matematik i praktiken. En etnografiskt inspirerad studie om matematiken i tvÄ gymnasieelevers byggvardag
SyfteSyftet med studien var att undersöka pÄ vilka sÀtt tvÄ gymnasieelever, som Àr i matematiksvÄrigheter och gÄr pÄ byggprogrammet, anvÀnder den matematik de lÀr i skolan i sin praktik.TeorianknytningDet sociokulturella perspektivet har anvÀnts som teoretisk bakgrund i denna studie. Med detta perspektiv utgÄr man frÄn att mÀnniskor lÀr sig i interaktion med varandra, i skolan eller i andra sammanhang. I lÀrprocessen anvÀnder man sig av de fysiska och kognitiva verktyg som finns i det omgivande samhÀllet. Dessa verktyg Àr skapade av samhÀllet, och de medierar vardagen för anvÀndaren. Ett centralt verktyg Àr sprÄk, och med det kommunikation.MetodStudien Àr etnografiskt inspirerad.
ĂvergĂ„ngen frĂ„n grundskola till gymnasium : ?En intervjustudie med elever och lĂ€rare om elevers kunskaper i religion
SAMMANFATTNINGSkolverket beskriver att religionsÀmnet idag spelar en allt viktigare roll i vÄrt internationella samt mÄngkulturella samhÀlle, trots detta har Àmnet inom grundskolan blivit otydligt och saknar identitet. Inom gymnasieskolan Àr religionsÀmnet ett kÀrnÀmne och har dÀr en mer tydlig identitet.Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur lÀrare och elever uppfattar övergÄngen frÄn grundskolan till gymnasieskolan. För att göra omrÄdet mindre studeras denna övergÄng endast inom Àmnet religion. Studien vill visa en helhetsbild av hur Àmnet Àr uppbyggt i teorin med de rÄdande styrdokument som idag styr skolan och som anger de ÀmnesmÄl som skolan ska arbeta mot, till hur lÀrare och elever uppfattar och arbetar med Àmnet i praktiken.Som metod för att besvara syftet har tolv intervjuer genomförts pÄ en gymnasieskola i Södra Norrland. Tre av informanterna var behöriga lÀrare inom religionsÀmnet, samtliga var mÀn och de arbetade alla pÄ den aktuella gymnasieskolan.
Bedömning i den svenska gymnasieskolan : en undersökning kring hur vÀl en holistisk bedömningsmetod kan motsvara kriteriebedömningen i den nya lÀroplanen (Gy11),för att dÀrigenom se vilka konstrukt som bÀst överensstÀmmer med respektivelÀrares slutgiltiga
SamhÀllet och skolan följer varandra, de utvecklas hela tiden Ät olika hÄll med olika pedagogik i grunden och olika politiker som styr. DÀremot, det som följer med hela tiden, oavsett förÀndringar, och trots alla olika betygssystem, Àr att eleverna ska bedömas av sina lÀrare.  Bedömning och betygsÀttning Àr en viktig del i lÀrarens arbete och vikten av att det görs rÀtt och rÀttvist Àr i hög grad viktigt dÄ det ocksÄ kan sÀtta elevernas framtid pÄ spel. Eleverna ska senare, efter grundskola och gymnasium, kunna söka sig vidare pÄ sina betyg till högskola eller universitet. Det Àr viktigt att eleverna har fÄtt rÀtt betyg, varken för höga eller för lÄga.
Bratsjackor och förortsloggor : En studie av lokala klĂ€dtrender och varumĂ€rkesassociationer bland elever vid Ăstra Reals gymnasium
Syftet med studien har varit att undersöka hur lokala klĂ€dtrender uppstĂ„r, sprids och avtar bland eleverna pĂ„ gymnasieskolan Ăstra Real i Stockholms innerstad. Vi har Ă€ven velat undersöka den sociala klassens och bratskulturens inflytande över denna trendutveckling. Detta för att skapa oss en förstĂ„else för huruvida företag kan förutspĂ„, kontrollera och ta tillvara pĂ„ lokala klĂ€dtrender bland ungdomar. Vi utgĂ„r ifrĂ„n att det finns ett antal skolor i Stockholms innerstad dĂ€r en livs ? och ? klĂ€dstil som associeras till överklassen och den s.
Specialpedagogers tal om handledning. En socialkonstruktionistisk studie med ett diskursanalytiskt angreppssÀtt
Bakgrund: Handledning Àr ett Àmne som ligger i tiden bÄde inom förskolans och inom skolans vÀrld. Centralt i vÄr studie Àr hur handledningen praktiskt bedrivs av specialpedagoger samt hur de talar om handledning som verktyg och om sin handledarroll. DÄ man som samtalsledare ocksÄ har en möjlighet att styra samtalet sÄg vi begrepp som ansvar, makt och pÄvekan som viktiga ord att föra fram i vÄr studie. Syfte: Syftet med vÄr studie Àr att belysa hur de tillfrÄgade specialpedagogerna talar om handledningssamtalet och sin handledarroll, samt om begrepp som makt, pÄverkansmöjlighet och ansvar i ett specialpedagogiskt perspektiv. UtgÄngspunkten för studien Àr att synliggöra olika diskurser inom Àmnet och belysa det faktum att hur specialpedagogerna talar om handledning, ansvar, makt och pÄverkan ger olika konsekvenser för verksamheten och för barn i behov av sÀrskilt stöd.
Kompetensförsörjning inom svensk skogsindustri : verksamheten inom Skogsindustriernas kompetensförsörjningskommitté - utvÀrdering av delprojekt Egna branschen ? Vad gör företagen?
Kunskap och kompetens Àr en förutsÀttning för företagens konkurrenskraft och lÄngsiktiga
överlevnad. Den snabba teknikutvecklingen inom mÄnga branscher, det minskade intresset för
mÄnga utbildningar inom teknik och naturvetenskap liksom de förvÀntade stora
pensionsavgÄngarna sÀtter frÄgan om kompetensförsörjning i fokus. Skogsindustriernas
kompetensförsörjningskommitté arbetar bl a med branschens image och attraktionskraft med
syfte att stÀrka den lÄngsiktiga konkurrenskraften för branschens företag. MÄlgrupperna för
satsningen Àr ungdomar inom gymnasium och högskola samt företrÀdare för den egna
branschen. För nÀrvarande pÄgÄr en utvÀrdering som ska visa om
kompetensförsörjningskommitténs verksamhet Ästadkommer efterstrÀvade reella resultat.
Syftet med den delstudie som redovisas i denna rapport har varit att fÄnga branschens
synpunkter pÄ kompetens och hur man vÀrderar kompetensförsörjningskommitténs
verksamhet.
Let's talk about sex : En studie om unga tjejer, Internet och kommunikation om sex
Internet anvÀnds idag av vÀldigt mÄnga ungdomar som kommunicerar genom Instant messaging och e-post eller Àr medlem i olika Communitys sÄsom Facebook. MÄnga ungdomar anvÀnder Àven Internet till att kontrollera och söka efter fakta. Unga tjejer tillhör den första generationen som vÀxer upp i detta enorma informationsflöde som Internet och de sociala medierna innebÀr och de Àr Àven en av de grupper som Àr vÀldigt pÄverkningsbara genom bland annat olika medier. PÄ Internet kommuniceras det mycket kring sex, vilket bland annat mÀrks genom att sex Àr det vanligaste sökordet pÄ Internet.Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur unga tjejer anvÀnder sociala medier, dvs. Internet, nÀr de vill ha information om sex och samlevnad och vi vill Àven fÄ reda pÄ hur tjejerna vill ha information om sex.
Ăldre idrottslĂ€rare, problem och möjligheter i arbetssituationen
I projektarbetet gjordes en intervjuundersökning med avsikt att belysa Àldre idrottslÀrares arbetssituation, sedd med ?deras egna ögon?. 17 lÀrare erbjöds att medverka, 7 deltog i undersökningen. LÀrarna var födda 1940 ? 1949, vid intervjutillfÀllet verksamma i grundskola och gymnasium.I intervjuerna lÄg tyngdpunkten pÄ lÀrarnas egna berÀttelser, deras tankar om sitt arbetsliv och sin arbetssituation, vilka specifika problem de upplevde som Àldre lÀrare i detta yrke med, inte minst, fysiskt starkt slitage.I fokus under intervjuerna fanns ocksÄ lÀrarnas egna tankar om möjliga lösningar pÄ de problem som fanns, och likasÄ om de utvecklingsmöjligheter i yrket som kunde finnas vid deras Älder och i deras situation.De Àldre idrottslÀrare som intervjuats har var och en haft sin bild av Àmnet idrott och sin egen arbetssituation.
Konflikter och relationer : en studie över konflikter pÄ gymnasiet mellan lÀrare och elev utifrÄn lÀrares perspektiv.
Syftet med detta arbete var att göra en undersökning frÄn lÀrares perspektiv pÄ konflikter pÄ gymnasiet. För att kunna dra ytterligare slutsatser söktes efter aktuell forskning inom omrÄdet för att kunna stÀlla det i jÀmförelse med studien. Studien Àr baserad pÄ semistrukturerade intervjuer dÀr tvÄ kvinnliga samt tvÄ manliga lÀrare intervjuades. De deltagande har arbetat som lÀrare i minst fem Är och de Àr verksamma inom tvÄ olika skolformer, ett friskolegymnasium samt ett kommunalt gymnasium i en mellanstor svensk stad. Studien samt tidigare forskning visar bÄda att det finns ett flertal olika faktorer som kan pÄverka utvecklingen av en konflikt mellan lÀrare och elev. Brist pÄ kommunikation dÄ lÀrare och elever kan missförstÄ varandra Àr en orsak.
Trevlig och vacker flicka: vÀgen till höga betyg?
Den hÀr uppsatsen startade i en reflektion över vilka elever som kommer in pÄ populÀra gymnasieutbildningar. Uppslaget kom efter en genomgÄng av skolkatalogernas klassfotografier, pÄ en gymnasieskola i en medelstor svensk kommun. PÄ bilderna som visade det populÀra Medieprogrammets elever var tvÄ aspekter tydliga. För det första att flesta studerande Àr flickor. Det andra Àr att mÄnga av flickorna har ett utseende och en kroppsform som anknyter till de klassiska proportionerna och dragen hos klassisk grekisk och italiensk konst, ett ideal som ligger till grund för vad vi idag upplever som estetiskt vackert.
Individuella programmet- elevers syn pÄ sin studievÀgledning
Syftet med min undersökning har varit att ta reda pÄ hur elever pÄ individuella programmet ser pÄ studievÀgledaren och den studievÀgledningen de fÄr pÄ skolan. Jag har Àven valt att undersöka hur studievÀgledarna arbetar med eleverna och se om det krÀvs specifika kunskaper frÄn dem nÀr de arbetar pÄ individuella programmet. Att ge sig ut och hitta svaren pÄ de frÄgor man har, som i mitt fall handlat om elevers syn pÄ studievÀgledaren pÄ individuella programmet, har för mig varit mycket roligt och intressant. Intervjuerna med studievÀgledaren och eleverna fick mig att förstÄ att det finns mycket att skriva om nÀr det gÀller elever pÄ individuella programmet.
För att fÄ svar pÄ mitt syfte valde jag att anvÀnda mig av en kvalitativ metod.