Sök:

Sökresultat:

21470 Uppsatser om Tvärprofessionellt arbete, - Sida 32 av 1432

Systemanalysmodell för att utvÀrdera integrerade systemlösningar: Avlopp ? Avfall - Energi

Syftet med detta arbete Àr att försöka utforma en modell för att analysera olika matavfallssystem. Detta arbete görs med skÀrskilt Kiruna kommun i tanke dÄ detta arbete Àr en del i en önskan frÄn deras sida gentemot LuleÄ tekniska universitet. För att göra en analys sÄ byggs en systemanalysmodell utifrÄn vilka alternativ som Àr intressanta att studera i det hÀr fallet brÀnnbart, en hybrid lösning, kÀrlinsamling för rötning och köksavfallskvarn. Dessa alternativ valdes sedan att utvÀrderas gentemot ett antal parametrar inom omrÄdena anvÀndaraspekter, transport, process och slutavsÀttning, energi och sÀkerhet. Dessa parametrar ska sedan utvÀrderas och poÀngsÀttas.

Nationella minoriteter och mÀnskliga rÀttigheter -ett tematiskt utveclingsarbete med historiedidaktiken som grund

Syftet med detta utvecklingsarbete Àr att visa och ge förslag pÄ hur man pÄ ett tematiskt sÀtt kan undervisa om de svenska nationella minoriteterna och mÀnskliga rÀttigheter. Med hjÀlp av tidigare forskning, historiedidaktik och historiekultur som teorier, och den nya lÀroplanen Lgr 11 har jag arbetat fram en undervisningsplanering för grundskolans senare Är i Àmnena historia, svenska och samhÀllskunskap. Planeringen strÀcker sig över fem veckor och har varierande moment sÄsom teoretiska förelÀsningar, bilder, film, drama, skapande och skrivövningar, för att tillgodose elevers olika lÀrstilar. Utvecklingsarbetet vilar pÄ följande tvÄ frÄgestÀllningar: Vilka didaktiska aspekter Àr viktiga i ett tematiskt arbete om mÀnskliga rÀttigheter och de nationella minoriteterna i skolan med utgÄngspunkt i mÄlen i lÀroplanen Lgr11, och varför? Hur kan ett sÄdant arbete, pÄ ett didaktiskt sÀtt, fÄ eleverna att bli medvetna om Àmnet historia?.

People make a difference: en unik fotobok om mÀnniskors pÄverkan i samhÀllet

Det hÀr projektet Àr det sista och avslutande momentet pÄ vÄr utbildning Medie-design vid LuleÄ Tekniska Universitet och kallas för ett c-arbete. Tack vare moderniseringen av utbildningen som vi gÄr sÄ har vi numera möjligheten att göra ett konstnÀrligt arbete istÀllet för att skriva en vetenskaplig rapport. Det innebÀr att vi har lagt mycket tid pÄ att planera och framstÀlla en grafisk produkt och den hÀr rapporten redogör för vÄr process frÄn planeringsstadiet till den fÀrdiga produkten. Syftet med detta projekt Àr att vi ska lÀra oss hur boktryckningsprocessen fungerar och samtidigt öppna lÀsarnas ögon för hur stor skillnad mÀnniskor verkligen gör i samhÀllet. Vidare kommer vi som nyexaminerade mediedesigners att anvÀnda oss av detta grafiska arbete och visa upp det som en del av vÄr portfolio vid framtida arbetsintervjuer.

Undervisningsmetoder i matematikundervisingen : En kartlÀggning

De svenska elevernas matematikresultat blir sÀmre Är efter Är, samtidigt som det enskilda arbetet blir mer och mer dominerande i undervisningen.I detta arbete presenteras Ätta metoder som kan anvÀndas och som dessutom utvecklar olika matematiska kompetenser. Dessa metoder Àr bland andra grupparbeten, frontalundervisning, problemlösning och undervisning utomhus.För att nÄ sÄ mÄnga elever som möjligt visar detta arbete hur viktigt det Àr att lÀraren varierar undervisningen och blandar de olika metoderna för att eleverna ska lyckas med matematiken..

BevislÀttnadsregeln avseende identitet om slÀktskapsförhÄllandet kan styrkas med DNA-analys : en (o)möjlighet till familjeÄterförening?

Tidigare forskning om skapande verksamhet i socialt arbete berör ofta bara en form av skapande, riktad till en specifik mÄlgrupp som exempelvis konst eller trÀdgÄrdsodling för gruppen psykisk ohÀlsa eller teater för gruppen funktionshindrade. Denna studie syftar till att undersöka hur skapande verksamhet, oavsett form fungerar som metod i socialt arbete.Skapande verksamhet i socialt arbete, Àr en kvalitativ studie som bygger pÄ deltagares upplevelser av att anvÀnda sig av skapande metoder, inom det sociala arbetets verksamhetsfÀlt.Studiens teori utgÄr ifrÄn analysmetoden grounded theory och bygger pÄ intervjumaterial ifrÄn fyra fokusgrupper som representerar olika sociala verksamheter i Sverige.BÀttre sjÀlvförtroende, identitetsskapande och lÀttare integration i samhÀllet Àr nÄgra av slutsatserna som presenteras..

Ämnesövergripande arbete för grundskolans Ă€ldre elever - En undersökning av lĂ€rares syn pĂ„ arbetssĂ€ttet

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka hur lÀrare i ett nybildat arbetslag i en 6-9-skola ser pÄ arbete i Àmnesövergripande arbetsomrÄden. De lÀrare som deltar i undersökningen arbetar i Àmnesövergripande arbetsomrÄden med sina 6-9-elever, och genom kvalitativa intervjuer med fyra lÀrare i arbetslaget samt observationer av nÄgra genomförda lektioner ges en bild av hur lÀrarna upplever att det fungerar att arbeta Àmnesövergripande. LÀrarna menar att det finns pedagogiska vinster i arbetssÀttet eftersom undervisningen ger eleverna bÄde bredd och djup i de kunskaper som lÀrs in. Kunskaperna lÀrs dessutom in i ett sammanhang. Det framkommer dock att det finns svÄrigheter att organisera arbetet, dels att tidsmÀssigt fÄ till stÄnd ett bra samarbete mellan involverade lÀrare, dels att hitta sÀtt att synliggöra respektive Àmnen inom det Àmnesövergripande arbetsomrÄdet..

Sjuksköterskans ansvar? - En litteraturstudie om sjuksköterskans hÀlsofrÀmjande och förebyggande arbete med patienter inom slutenvÄrden.

Bakgrund: HÀlsofrÀmjande och förebyggande arbete Àr en viktig del av sjuksköterskans arbetsomrÄde.BÄde kompetensbeskrivningen för legitimerad sjuksköterska och HÀlso- och sjukvÄrdslagen pÄpekar attsjuksköterskan ska arbeta hÀlsofrÀmjande och förebyggande. Det hÀlsofrÀmjande och förebyggande arbetethar ocksÄ fÄtt en allt större uppmÀrksamhet de senaste Ären i form av bland annat riktlinjer, hÀlsopolitiskamÄl och styrdokument inom landstingen. Trots detta visar det sig att det Àr allt mindre förekommande i denpraktiska verksamheten. Mycket av forskningen som gjorts berör enbart primÀrvÄrden och det Àr ocksÄinom primÀrvÄrden fokus pÄ hÀlsofrÀmjande och förebyggande arbete Àr störst. Syftet: Syftet med studienvar att belysa sjuksköterskans hÀlsofrÀmjande och förebyggande arbete i mötet med patienter inomslutenvÄrden.

ARBETE MED ÅTGÄRDSPROGRAM : En studie kring den innebörd lĂ€rare ger arbete med Ă„tgĂ€rdsprogram och vad det betyder i praktiken

SAMMANFATTNING___________________________________________________________________________ Författare:Annika Köhlström Titel: Arbete med Ă„tgĂ€rdsprogram En studie kring den innebörd lĂ€rare ger arbete med Ă„tgĂ€rdsprogram och vad det betyder i praktikenÅr: 2013 Antal sidor: 28Syftet med studien Ă€r att fĂ„ en fördjupad förstĂ„else av vilken mening utvalda lĂ€rare tilldelar Ă„tgĂ€rdsprogram och hur de ser pĂ„ villkor för arbete med och kring dessa. Studien har en kvalitativ design och utgĂ„r ifrĂ„n intervjuer av tio klasslĂ€rare i Ă„r 5. KASAMs delkomponenter och systemteori har anvĂ€nts som stöd vid analys, som ett försök att fĂ„ ytterligare fördjupad förstĂ„else. Resultatet visar att den tilldelade mening lĂ€rare ger uppdraget att upprĂ€tta Ă„tgĂ€rdsprogram framstĂ„r som lĂ„g. Det framgĂ„r inte att lĂ€rarnaanvĂ€nder Ă„tgĂ€rdsprogram eller ser dem som fungerande pedagogiska verktyg.

Coy

Det Àr en ganska frigörande kÀnsla jag kommit fram till. Att det faktiskt Àr jag som styr, och inte materialet.Jag har lÀnge brottats med min bakgrund i traditionellt smide dÀr problemet har varit att jag alltid velat uttrycka allt i metall, och framförallt med traditionella tekniker. I projektet anvÀnde jag mig av metallen mer som en bas att luta mig tillbaka pÄ, samtidigt som jag lÀmnade utrymme för nya material och uttryckssÀtt.Jag valde att kalla mitt arbete för ?coy?. Engelskans coy som har flera liknande betydelser, men dÀr avskild, blyg och undangömd fick stÄ för mitt arbete.

Helklass vs. individuellt arbete: planeringsstrategier för en bÀttre matematikundervisning pÄ högstadiet

Syftet med denna uppsats Àr att ta reda pÄ vad lÀraren bör ta hÀnsyn till vid planering av matematikundervisningen, med fokus pÄ arbetsformerna undervisning i helklass och individuellt arbete, för att förbÀttra inlÀrningseffekterna hos eleverna pÄ det svenska högstadiet, vilket undersöks med en text/dokumentstudie. Sedan 1990-talet har det blivit mer och mer fokus pÄ individuellt arbete (med lÀrobok) i matematikundervisning pÄ det svenska högstadiet med lÀrare som fungerar som handledare. Samtidigt visar internationella studier som PISA och TIMSS att elevernas matematikkunskaper pÄ högstadiet har försÀmrats till en genomsnittlig nivÄ (eller under) sedan dess vilket innebÀr att den svenska skolan mÄste agera. Undersökningen i denna uppsats visar att arbetsformerna undervisning i helklass och individuellt arbete borde genomföras pÄ rÀtt sÀtt, att mer undervisning i helklass ? utfört pÄ rÀtt sÀtt ? och mindre individuellt arbete, i synnerhet pÄ det sÀtt som det ofta utförts i Sverige, borde anvÀndas, att varken undervisning i helklass eller individuellt arbete som enda arbetsform Àr tillrÀcklig för inlÀrningen och att arbetsformerna borde varieras beroende pÄ det matematiska omrÄdet som ska lÀras eller pÄ den förmÄga som ska utvecklas samt klassammansÀttningen.

Tematiskt arbete som verktyg för sprÄkstimulering och kunskapsutveckling i förskolan

Tematiskt arbete Àr en vanlig arbetsform i dagens förskolor och det sker framför allt i grupper vilket bidrar till att sprÄket som ett kommunikations- och reflektionsverktyg blir allt mer anvÀndbart. I en grupp har en individ större möjligheter och större anledning att anvÀnda ett sprÄk genom att beskriva, förklara och analysera olika komplexa fenomen. Det tematiska arbetet Àr vÀl förankrat i de pedagogiska verksamheterna, trots det Àr det ett omrÄde som Àr förhÄllandevis lite vetenskapligt belyst och utforskat. Syftet med studien Àr att utforska hur tematiskt arbete möjliggör barns sprÄkutveckling och lÀrande. Denna studie belyser förskollÀrarnas syn pÄ tematiskt arbete samt utforskar om och i sÄ fall hur ett tematiskt arbete kan stimulera barns sprÄk- och kunskapsutveckling. Tematiskt arbete utgÄr frÄn barns verklighet och intresse samt ger upphov till ett generativt lÀrande dÀr barns tankar kan utvecklas.

Polisens samverkan med skolan : En proiritetsfrÄga

I Polislagens 2 § 1: a punkten befÀsts polisens brottsförebyggande uppdrag. I Regeringens proposition 1983/84:111, kommenteras att Polislagen 2 § 1: a punkten inrymmer det brottsförebyggande arbetet som inriktar sig pÄ personer som inte Àr föremÄl för rÀttsvÀsendets ÄtgÀrder pga. brott. Vidare skrivs att bl.a. undervisning i skolan och den ungdomsverksamhet som i övrigt bedrivs av polisen hÀr Äsyftas.

Coaching i socialt arbete

Studien avser coaching inom socialt arbete med socialkonstruktionistisk utgÄngspunkt. Coachingen bedrevs inom projektet "StÀrkt skydd för utsatta barn", LÀnsstyrelsen i SkÄne lÀn. Studien syftade till att utforska med vilken mening och betydelse som coachingen anvÀndes inom kontexten av socialt arbete. I studien berÀttas om hur coachingen inneburit utveckling av och lÀrande av metoder och tekniker men framför allt personlig och professionell utveckling för deltagande socialsekreterare. Coachingen omtalas frÀmst som öppna dialoger - involverande dialogiska samtal -med utforskande förhÄllningssÀtt initierat av coachen genom olika frÄgestÀllningar och gemensamma reflektioner.

Införande SPS Arvika Smide AB : SPS och ISO/TS 16949

Rapporten Àr ett examensarbete som utförts i den avslutande delen av Högskoleingenjörsprogrammet i Maskinteknik. Examensarbetet Àr utfört av Anders Dedorsson Ylén, student vid fakulteten för hÀlsa, teknik- och naturvetenskap pÄ Karlstads Universitet.Examensarbetet har utförts pÄ Arvika Smide AB vars uppdrag gick ut pÄ att införa SPS vid pressgrupp 5, samt undersöka hur vÀl företaget jobbar med ISO/TS 16949. I rapporten finns en teoretisk del om SPS och ISO standarden ISO/TS 16949. Vidare beskrivs hur SPS anvÀnts som metod för att mÀta maskinens duglighet och behov av underhÄll, samt hur mÀtningarna utförts. HÀr beskrivs ocksÄ av vad som skett vid renovering av smidespressen och vilka resultateten blev av mÀtningar gjorda efter arbetet.LÀmplig metod för att se vart företaget befinner sig i sitt arbete med ISO/TS 16949 och förslag pÄ förbÀttrat arbete med ISO/TS redovisas.Rapporten redovisar att SPS kan vara ett styrande medel vid tillstÄndsbaserat underhÄll pÄ en smidespress och hur företaget kan utveckla sitt arbete med ISO/TS 16949..

Sjuksköterskors uppfattningar om risker vid arbete med intravenös antibiotika

Bakgrund: Inom hÀlso- och sjukvÄrden kan personal rÄka ut för olika arbetsrelaterade besvÀr. Sjuksköterskan kommer i kontakt med mÄnga olika typer av lÀkemedel. Alla lÀkemedel Àr inte harmlösa för dem som iordningstÀller och administrerar dem. DÄ företagssköterskan ska arbeta hÀlsofrÀmjande och preventivt Àr det intressant att belysa sjuksköterskors arbete med intravenös antibiotika. KASAM kan vara till hjÀlp, pÄ en arbetsplats, för att ta reda pÄ vad som krÀvs för att kunna bevara men ocksÄ förbÀttra hÀlsan hos medarbetarna. Syfte: Att beskriva sjuksköterskors uppfattningar om risker vid arbete med intravenös antibiotika.

<- FöregÄende sida 32 NÀsta sida ->