Sök:

Sökresultat:

8743 Uppsatser om Tvärkulturell kommunikation - Sida 28 av 583

Vad hindrar god kommunikation p? operationssalen? - en strukturerad litteratur?versikt

Bakgrund: Kirurgi ?r ett omr?de som inneb?r h?g risk f?r olyckor och v?rdskador. I operationssalens h?gteknologiska och utmanade milj? m?ste ett flertal professioner med olika utbildning och ansvarsomr?den samarbeta effektivt. Kommunikationen ?r en av de viktigaste faktorerna f?r ett gott interprofessionellt samarbete.

ICA Kvantum, vad Àr dolt under ytan?

ProblemfrÄgestÀllning: Hur yttrar sig den interna kommunikationen pÄ den utvalda ICA Kvantum butiken med fokus pÄ ledarskap och makt?Syfte: VÄrt syfte med den hÀr studien Àr att undersöka, beskriva och förklara om det gÄr att utlÀsa olika hierarkier och maktutövning i organisationens interna kommunikation och ledarskap.Teori: Den teoretiska bakgrunden handlar om intern kommunikation, ledarskap och makt i organisationssammanhang.Metod: Kvalitativa intervjuer, semistrukturerade som följer en intervjuguide i samtalsform.Empiri: ICA Kvantum som Àr en livsmedelsbutik dÀr empirin Àr hÀmtad frÄn kvalitativa intervjuer.Slutsatser: I denna ICA Kvantum butik rÄder en vertikal hierarki med demokratiska ledare dÀr cheferna uppmuntrar till samarbete och tillhörighet. Chefen har det största ansvaret och dÀrmed mest makt. Dock Àr det ledarskapet som avgör om den interna kommunikationen uppfattas positivt..

Kommunikation om kommunikation - medarbetares upplevelser av vad som pÄverkar kommunikationen mellan dem och deras chef

Our study aimed at gaining insight of co-workers experiences of different factors that affects the verbal communication and leads to dialogue and misunderstanding between co-workers and their managers. The empirical material was gained from semi-structured interviews with co-workers at various departments within the same organization. We used a hermeneutic interpretive approach and our data was analyzed concerning different factors affecting communication. The result has been interpreted using the theories of deliberative conversations and dialogue competence. We have also used Illeris theory of learning. The result shows a number of factors that affects communication between co-workers and managers.

Ledarskapsstrategier genom olika kommunikationsvÀgar : Kommunikativt ledarskap, intrycksstyrning och responsarbete ur ett chefsperspektiv

FramvÀxten av informationssamhÀllets möjligheter ger att chefer hanterar kommunikation genom olika kommunikationsvÀgar. Genom en kvalitativ intervjustudie undersöks hur Ätta chefer frÄn större organisationer kommunicerar i sitt dagliga arbete samt hur de agerar som ledare i olika kommunikativa forum. Kommunikativt ledarskap sker muntligt, skriftligt, via uttryck och agerande i bÄde nÀrvarande och distanskommunikation. FrÄgestÀllningarna Àr:Vilka övergripande strategier anvÀnder cheferna i sitt ledarskap genom olika kommunikationsvÀgar i organisationen?Vilka utmaningar uppfattar cheferna med kommunikation och hur hanterar de dessa?Vilka strategier anvÀnder cheferna för att förmedla ett önskat intryck av sig sjÀlva, i relation till medarbetaren? Analysen ger en mÄngfacetterad bild av kommunikation. Cheferna anvÀnder kommunikation stÀndigt, i alla former, i alla kontexter bÄde medvetet och omedvetet för att förmedla önskat intryck till medarbetarna.

VÄrdpersonalens upplevelser av kommunikation med den vakna intuberade intensivvÄrdspatienten

Inom intensivvÄrden vÄrdas patienter med sviktande vitala funktioner dÀr respiratorbehandling ofta kan vara en del av behandlingen. Invasiv respiratorbehandling leder till att patientens förmÄga till verbal kommunikation upphör. Patienten befinner sig ofta i en utsatt situation dÀr förlust av förmÄgan till verbal kommunikation kan leda till kÀnslor av rÀdsla, oro och frustration. Patientens nedsatta kommunikationsförmÄga stÀller höga krav pÄ vÄrdpersonalens förmÄga att förmedla och tolka information.Syftet med studien Àr att beskriva vÄrdpersonalens upplevelser av att kommunicera med den vakna intuberade intensivvÄrdspatienten. Studien genomfördes som en kvalitativ intervjustudie med induktiv ansats.

"De som vÀl har haft oss vill ju aldrig bli av med oss" : Dietisters upplevelse av sin roll vid behandling av anorexia nervosa.

I denna pilotstudie utvÀrderas KomRett, en kommunikationskurs för nÀrstÄende till personer med Rett syndrom som genomfördes för första gÄngen hösten 2009. MÄlsÀttningarna med KomRett var att öka kursdeltagarnas kunskap om kommunikation och strategier för att stimulera kommunikation samt grafisk AKK med eller utan ljud. Kursen utformades med utgÄngspunkt frÄn innehÄllet i förÀldrakurserna i projektet AKKTIV vid DART Center i Göteborg (Alternativ och Kompletterande Kommunikation Tidig InterVention till förÀldrar som har barn med kommunikationssvÄrigheter). Kommunikationspartners till fyra personer med Rett syndrom deltog i studien. I utvÀrderingen anvÀndes analys av olika skattningsformulÀr samt videoanalys av filmer frÄn tvÄ kursdeltagare.

Patienters upplevelser av sjuksköterskors kommunikativa fÀrdigheter, i bemötandet

Ett bra bemötande ingÄr i sjuksköterskors professionalitet, men trots detta fÄr patientnÀmnder Ärligen in anmÀlningar angÄende problem gÀllande bemötande, kommunikation och information. Eftersom bemötande till stor del bestÄr av kommunikation, krÀvs det att sjuksköterskor har goda kommunikativa fÀrdigheter för att kunna bemöta patienter pÄ bÀsta möjliga sÀtt. Syftet med studien var att beskriva hur patienter upplevt sjuksköterskors kommunikativa fÀrdigheter, i bemötandet. Metoden var en litteraturstudie och artikelsökningar genomfördes i databasen Cinahl, dÀr 15 artiklar slutligen valdes ut. I resultatet framkom att patienter upplevde att sjuksköterskors icke-verbala kommunikation var avgörande, dÄ de skapade sig en uppfattning av sjuksköterskor som Àkta.

IT-stöd för distansutbildning

Distansutbildningar har ökat kraftigt under de senaste Ären. Det finns flera aspekter som har möjliggjort denna ökning, och en av huvudfaktorerna Àr utveckling av olika kommunikationstekniker. Om inte denna tekniska infrastruktur hade utvecklats och gjort det möjligt att enkelt skicka information, hade expansionen för distansutbildningar varit betydligt mindre.För att fÄ en vÀlfungerande distansutbildning mÄste det finnas nÄgot slags IT-stöd som Àr lÀnken mellan studenter och lÀrare. Dessa IT-stöd ligger till grund för kommunikation och informationsutbyte i en distansutbildning. Rapporten kommer behandla vilken betydelse IT-stödet har i en distansutbildning nÀr det gÀller kommunikation och informationsutbyte.För att komma fram till ett tÀnkbart resultat har intervjuundersökningen gjorts pÄ lÀrare och experter pÄ Högskolan i Skövde (His).

Kommunikation mellan elever nÀr de jobbar med matematik pÄ datorn respektive papper och penna

Detta examensarbete beskriver hur kommunikationen mellan elever förÀndras vid grupparbete i matematik. Detta beroende pÄ vilket arbetssÀtt de jobbar med. Eleverna jobbar först med uppgifterna pÄ datorer, dÀrefter gör de liknade uppgifter med papper och penna. Datorn som ett alternativt lÀromedel under matematikundervisningen, kan bidra till att kommunikationsmönster och samspel mellan barnen förÀndras. För att kunna fÄ svar pÄ vÄr frÄgestÀllning, sÄ anvÀnde vi oss av observationsmetoden nÀr vi samlade in material.

KravinhÀmtning och kommunikation av krav i en global organisation : En fallstudie pÄ ett multi-nationellt företag

DÄ IT idag spelar en central roll inom i stort sett varje organisation ökar Àven kravet pÄ organisationen att förstÄ verksamheten och dess processer och vilka problem man försöker lösa med hjÀlp av IT. I denna studie kommer vi försöka identifiera de problem som Àr kopplade till kravhantering och kommunikation i ett multi-nationellt företag dÀr kravinhÀmtningsprocessen sker kontinuerligt snarare Àn projektbaserad. Vi kommer ocksÄ att försöka föreslÄ lösningar pÄ de problem vi identifierar. Datainsamlingen har skett via enkÀter och intervjuer. EnkÀten skickades ut till slutanvÀndarna av systemen och intervjuerna riktades till fyra nyckelintressenter i kravhanteringsarbetet.

"Kommunikationen, det Àr ju den som gör hela matematikundervisningen" : LÀrares uppfattningar om att organisera en kommunikativ matematikundervisning

Följande studie genomfördes med hjÀlp av kvalitativa intervjuer med 4 lÀrare i förskoleklass och Ärskurs 1-3. Syftet var att studera deras uppfattningar om att organisera kommunikation i matematikundervisningen. Resultatet visade att lÀrarna ser kommunikation som grunden för elevernas lÀrande i matematik och att denna Àr viktig för att eleverna ska utveckla en förstÄelse för matematiken. Detta Àr nÄgot som Àven grundas i vetenskaplig forskning. Resultatet visade samtidigt att lÀrarna anvÀnder mycket praktiskt material och estetiska uttrycksformer som stöd till eleverna i den kommunikativa matematikundervisningen.

Kommunens kommunikation till invÄnarna : En fallstudie pÄ Norrköping och FinspÄngs kommuns kommunikation av avfallshantering

Studien syftar till att undersöka Norrköping och FinspÄngs kommuns kommunikationsprocesser gÀllande hÄllbar avfallshantering. Genomintervjuer med tjÀnstemÀn frÄn Norrköping och FinspÄngs kommun klarlÀggs kommunernas uppfattning samt tillvÀgagÄngssÀtt förkommunikationen av avfallshantering till sina invÄnare. En textanalys pÄ kommunernas kommunikativa material om avfallshantering utredervidare vilka strategier som anvÀnds för att nÄ ut till invÄnarna. Studien klargör Àven hur kommunerna definierar och förmedlar en hÄllbaravfallshantering. För att sÀtta studien i ett större perspektiv diskuteras studiens analys sedan i förhÄllande till tidigare forskning.

Kommunikationspolicyn : En studie av svenska offentliga organisationers kommunikationspolicys med utgÄngspunkt i samtida forskningsperspektiv

I akademisk litteratur om public relations och strategisk kommunikation talas det om ett paradigmskifte. IstÀllet för att se kommunikation som information som skickas frÄn en aktiv sÀndare till en passiv mottagare, börjar man se kommunikation som nÄgot som skapas i en dialog mellan tvÄ aktiva aktörer. Man rör sig frÄn en strategisk syn pÄ publiken som en pÄverkbar mÄlgrupp till en dialogisk syn pÄ publiken som aktiva deltagare. Har detta paradigmskifte Àven Àgt rum i praktiken? Hur ser man pÄ kommunikation inom svenska offentliga organisationer idag? Finns det nÄgra likheter och skillnader i synsÀtt, och vad kan dessa tÀnkas bero pÄ? Materialet utgörs av elva svenska offentliga organisationers kommunikationspolicys.

SprÄket ? en nyckel för kommunikation: Patienters erfarenheter av sprÄkbarriÀrer i vÄrden

Migrationen ökar, vilket gör att allt fler idag talar ett annat sprÄk Àn majoritetssprÄket i det land dÀr de befinner sig. Det stÀller krav pÄ samhÀllets institutioner, sÄsom hÀlso- och sjukvÄrd. Enligt svensk lag ska vÄrd ges pÄ lika villkor till alla invÄnare vilket krÀver stort engagemang inom vÄrden. Centralt i hÀlso- och sjukvÄrd Àr vÄrdmötet mellan vÄrdgivare och patient. VÄrdmötet krÀver en god kommunikation och att patienten Àr delaktig.

Den elektroniska dialogens möjligheter i den lÀrande organisationen - betydelsen av social interaktion i dialogen

Problem: Vi anser att socialt samspel och en dialog krÀvs för att ett formulering organisatoriskt lÀrande ska ske. Idag blir organisationer allt mer distanserade och kommunikationen sker mer och mer elektroniskt. Tekniken för detta finns men hur arbetar medarbetarna i organisationerna med tekniken för att sÀkerstÀlla lÀrandet? Syfte: Med denna uppsats vill vi bidra till andra mÀnniskors lÀrande sÄ vÀl som till vÄrt eget lÀrande. Vi vill skapa förstÄelse för elektroniska kommunikationsmedel i lÀrande organisationer. Metod: Som metod för insamling av vÄrt empiriska material har vi valt att först göra en förstudie dÀr utvalda organisationer har svarat pÄ ett formulÀr pÄ Internet.

<- FöregÄende sida 28 NÀsta sida ->