Sök:

Sökresultat:

1207 Uppsatser om Tusen gćnger starkare - Sida 63 av 81

Finansiella variablers inverkan pÄ Investor Relations

Investor Relations har under de senaste 20 Ă„ren fĂ„tt en allt starkare betydelse för börsnoterade företag. Öppnare marknader och fler intressenter har skapat större krav pĂ„ företag att tydligt kommunicera sin finansiella stĂ€llning. Investor Relations Ă€r funktionen i företag som skall möta detta krav. Studier kring asymmetrisk information har visat att skillnader i informationstillgĂ„ng pĂ„verkar aktiepriset negativt. Investor Relations kan motverka denna effekt.

Ansvaret för barn och ungdomars psykosociala stöd i samband med allvarlig idrottsskada

VÄrden och idrottsledarens sÀtt att agera och uttala sig om behandling och prognos pÄverkar idrottaren pÄ ett sÀtt som bÄde kan stÀrka, men Àven minska tilltron till sin egen förmÄga varför vikten av optimalt stöd och omhÀndertagande av omgivningen genom hela rehabiliteringen har stor betydelse, sÀrskilt hos barn och ungdomar vars reaktioner pÄ trauma Àr starkare Àn hos vuxna. Syfte: Syftet med studien var att ta reda pÄ vem som har ansvaret för att barn och ungdomar fÄr det psykosociala stöd som behövs i samband med en allvarlig idrottsskada, vilken kunskap som finns hos trÀnare, förÀldrar och fysioterapeuter samt om det finns nÄgon handlingsplan för de som inte lyckas ÄtergÄ. Metod: Kvalitativa intervjuer med trÀnare, förÀldrar och fysioterapeuter med erfarenhet av allvarliga idrottsskador hos barn och ungdomar i Äldern 12-16 Är frÄn olika idrotter i Stockholmsregionen analyserades med innehÄllsanalys. Resultat: Alla informantgrupper oberoende av varandra ansÄg att kommunikationen var det största problemet och att rollen som koordinator saknades. De förmedlade en kÀnsla av kognitiva, emotionella och beteendemÀssiga reaktioner hos barnen, som i likhet med tidigare studier ansÄgs större ju yngre barnen var.

Fysisk aktivitet och dess betydelse för individens upplevda hÀlsa- En studie gjord pÄ individer med diagnosen depression samt stressymptom

Den fysiska aktivitetens betydelse för vÄr hÀlsa Àr vÀl dokumenterad. Fysisk aktivitet har visats ge sÄvÀl fysiologiska som psykologiska effekter. Exempel pÄ fysiologiska effekter Àr en effektivare syreupptagningsförmÄga dÄ ventilationen blir mer effektiv. HjÀrtat vÀxer och blir starkare vilket resulterar i att hjÀrtat kan pumpa ut en större mÀngd blod vid varje sammandragning. PÄ sikt har fysisk aktivitet bl.a.

Outsourcing : En studie om relationen mellan redovisningskonsulter och företag vid outsourcing av ekonomifunktioner

Bakgrund: Outsourcing har funnits sedan 1960-talet, men var dÄ vanligast inom IT-sektorn. Numera Àr outsourcing betydligt mer förekommande efter ett större genomslag under 1990-talet. DÄ kom en slogan att bli vanlig lydande ?satsa pÄ din kÀrnkompetens?. Outsourcing handlar om att lÀmna ut en del av ett företag till en extern aktör för att denne ska sköta den delen.

Effekter av fysisk trÀning vid lÄngvariga icke specifika eller Äterkommande besvÀr frÄn lÀndryggen: en litteraturöversikt

BesvÀr i lÀndryggen Àr en vanlig Äkomma som drabbar majoriteten av alla mÀnniskor i vÀstvÀrlden nÄgon gÄng under livet. LÀndryggsbesvÀr delas upp i tre underkategorier ? akuta, subakuta och lÄngvariga. LÄngvariga besvÀr utgör den största av dessa kategorier och bestÄr av en patientgrupp som upplever stort lidande. BesvÀren fÄr stora konsekvenser bÄde för individen och för samhÀllet.

Bloggar - det nya marknadsföringsverktyget? : En studie i vilka för- och nackdelar det finns för företag med att anvÀnda sig av den indirekta marknadsföringen i bloggar.

Vi möts dagligen av marknadsföring i olika former vart vi Àn befinner oss, men hur pÄverkas vi egentligen av den? Internet har blivit en central informationskÀlla för mÄnga och det tillkommer nya anvÀndare hela tiden. Ett av de senaste fenomenen pÄ Internet Àr bloggar vilket har lett till att en helt ny form av marknadsföring har utvecklats, den indirekta marknadsföringen. Den hÀr marknadsföringsformen innebÀr att bloggarna skriver och tipsar om produkter och tjÀnster i sina bloggar. Vi vill veta hur konsumenterna anser att den hÀr nya marknadsföringsformen pÄverkar dem, och har dÀrför valt att jÀmföra med hur de anser att de pÄverkas av den direkta marknadsföringen pÄ Internet, genom pop-ups och banners.

Att mÀta HR - Ett oviktigt behov? : En studie om att mÀta Talent Managements ekonomiska effekter.

SammanfattningExamensarbete, Human Resource Management, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet.Organisation, VT2012. Bakgrund: Intresset för Talent Management har vÀxt allt starkare bland svenska företag men det finns lite forskning som stödjer dess lönsamhet. HR och personalavdelningar har lÀnge försökt att mÀta ekonomiska effekter av de aktiviteter som Àr kopplade till företagens mÀnskliga resurser. Dessa mÀtningar förvÀntas ge HR-avdelningar ett större inflytande i företagen och skulle kunna ge Talent Management teoretisk legitimitet.Syfte: Uppsatsens syfte Àr att kartlÀgga i vilken utstrÀckning svenska företag följer upp de ekonomiska effekterna av Talent Management, hur och varför det görs eller inte görs. Syftet Àr Àven att, om de ekonomiska effekterna följs upp, undersöka om företagen kopplar dessa effekter till lönsamhet.Metod: För att besvara studiens syfte har ett abduktivt angreppssÀtt med en kvantitativ enkÀtundersökning valts som grund för uppsatsen. EnkÀten skickades ut till Sveriges hundra största företag och har följts upp av kvalitativa intervjuer för att skapa en djupare förstÄelse för enkÀtresultaten.Resultat och slutsatser: Majoriteten av Sveriges hundra största företag mÀter inte effekterna av Talent Management, vilket överensstÀmmer med tidigare studier inom omrÄdet.

?Man försöker passa in? - Barns tankar om genus

VÄrt huvudsyfte med detta arbete har varit att ta reda pÄ barns förestÀllningar om genus. För att försöka skaffa oss kunskap om detta och fÄnga elevernas tankar pÄ ett naturligt sÀtt skapade vi en pjÀs om genus dÀr vi kastade om den befintliga genusordningen. Denna pjÀs framförde vi sedan för skolÄr 3 och skolÄr 6. VÄr avsikt med pjÀsen var att den skulle fungera som en utgÄngspunkt och igÄngsÀttare för elevernas tankar om Àmnet och dÀrför intervjuade vi 12 elever parvis efter pjÀsen för att fÄnga upp deras reaktioner. VÄra frÄgestÀllningar var följande: Vilka reaktioner vÀcktes hos eleverna nÀr de genom pjÀsen fick se den traditionella genusordningen omvÀnd? Kan man se nÄgon skillnad i reaktionerna beroende pÄ Älder och kön? Identifierade de sig med rollkaraktÀrerna och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt? Vad hade elevernaför tankar kring genus? Slutsatsen som vi kan dra av vÄra intervjuer Àr att de flesta av vÄra intervjuade elever gav uttryck för att de uppfattat att genusordningen var omvÀnd och det fanns en tendens att reflekterandet över detta var starkare hos flickorna Àn hos pojkarna.

FörbÀttra leveranssÀkerhet mot kund : En utredning för att göra tillverkningsprocessen enklare, rakare och stabilare

Det Àr vanligt att Svenska företag har leveranssÀkerhetskrav pÄ sina underleverantörer. Det Àr normalt att företag fÄr problem att leverera varorna i tid till sina kunder ibland, vilket kan medföra stor ekonomisk förlust för företaget. Denna rapport Àr resultatet av ett examensarbete vid MÀlardalens Högskola som utförts pÄ uppdrag av International Aluminium Casting AB i Eskilstuna.Syftet med denna rapport Àr att se över IAC:s fabrik i Eskilstuna ute pÄ Vilsta, för att kartlÀgga deras tillverkningsprocess och identifiera problemomrÄden i tillverkningen som kan ha direkta effekter pÄ leveranssÀkerheten.För att uppnÄ syftet med arbetet utfördes först en litteraturstudie inom omrÄdet effektiv produktion, följt av en empirisk studie som utfördes i fabriken pÄ företaget. Detta ger arbetet en hög betryggande anknytning om hur verkligheten ser ut och ger innehÄllet en bekrÀftelse emot teorin inom omrÄdet. En noggrann nulÀgesbeskrivning utfördes för att fÄ en konkret bild över hur tillverkningsprocessen gick till och för att kunna se vart i processen det finns problem, vilket skulle kunna pÄverka företagets förmÄga att leverera sina varor i tid till kunden.

Hur dividerar man brÄk? : En studie av lÀroböckers hantering av multiplikation och division av brÄk

Undersökningar har visat att mÄnga elever har bristfÀlliga kunskaper i brÄkrÀkning nÀr de lÀmnar grundskolan. Eleverna har sÀrskilt stora problem med att kunna utföra korrekta multiplikationer och divisioner med brÄk inblandat. Med bakgrund av detta har jag intresserat mig för hur lÀroböckerna hanterar dessa frÄgor. Jag har dÀrför genomfört en lÀromedelsanalys av tvÄ olika lÀroboksserier som Àr aktuella i undervisningen pÄ tvÄ högstadieskolor i Karlstad.Dessa tvÄ lÀroboksserier Àr Matte Direkt Är 7-9 och Matematikboken XYZ. Jag har beskrivit och analyserat de relevanta avsnitten ur instrumentella och relationella aspekter, samt Àven gjort en jÀmförelse med Margareta Löwings förslag pÄ metod att arbeta med brÄk.

Borgen : Enkel borgen eller proprieborgen?

NÀr nÄgon vill lÄna pengar krÀver lÄngivaren nÄgon form av sÀkerhet för lÄnet. Ett sÀtt att sÀkerstÀlla lÄntagarens betalningsförmÄga Àr att nÄgon gÄr i borgen för lÄntagaren. MÄnga mÀnniskor har mycket knappa kunskaper om vad en borgensförbindelse innebÀr och Ätagandet uppfattas bara som en formalitet. De lagregler som behandlar borgen Àr dispositiva, vilket innebÀr att det Àr avtalet som styr. Det Àr ofta en bank som Àr kreditgivare nÀr ett borgensÄtagande sluts och förbindelsen sker enligt bankens formulÀr.

VÀgen till sjÀlvstÀndighet. - En kvalitativ studie om ungdomars identitetsutveckling och sjÀlvstÀndighetsprocess vid placering pÄ ett trÀningsboende

Uppsatsen syftar till att studera hur identitetsutvecklingen och sjÀlvstÀndighetsprocessen ser ut hos ungdomar som av socialtjÀnsten Àr placerade pÄ ett trÀningsboende, samt hur denna placering pÄverkar dessa processer. För att vidga förstÄelsen av dessa ungdomars utveckling vidare har vi Àven valt att undersöka hur personalen pÄ trÀningsboendet upplever att ungdomarnas identitetsutveckling och sjÀlvstÀndighetsprocess pÄverkas av tiden pÄ trÀningsboendet. Vi har i denna studie utgÄtt ifrÄn fyra frÄgestÀllningar: Hur upplever ungdomarna att placeringen pÄ trÀningsboendet pÄverkat deras sjÀlvkÀnsla samt hur de idag uppfattar sig sjÀlva? Upplever ungdomarna att deras förmÄga till att fatta sjÀlvstÀndiga beslut kring livssituationen och att klara sig sjÀlva har förÀndrats under placeringen, och i sÄ fall hur? Hur ser personalens tankar och upplevelser ut kring hur ungdomarnas identitetsutveckling pÄverkats av tiden pÄ trÀningsboendet? Och hur upplever de att ungdomarnas förmÄga till att klara sig sjÀlva förÀndrats under tiden pÄ boendet?Vi har anvÀnt oss av den kvalitativa forskningsmetoden utifrÄn ett abduktivt förhÄllningssÀtt, och vi har valt att göra halvstrukturerade livsvÀrldsintervjuer med fyra ungdomar och tvÄ behandlingsassistenter pÄ ett trÀningsboende i en stadsdel i Göteborg. Vi har i analysen anvÀnt oss av tre olika teoretiska perspektiv, samt ett antal begrepp relaterade till dessa teorier.

Inköp Àr medicinen : En analys av hur konkurrenskraft skapas med hjÀlp av inköp pÄ den svenska apoteksmarknaden.

Examensarbete, handelsekonomprogrammet, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, Kalmar, 2FE60E Företagsekonomi III Ledning och utveckling i handelsföretag, VT2011.Författare: David Brndusic, Eric Danielsson och Lucas LangÄHandledare: Christine TidÄsenDatum: 2011-05-30 Titel: Inköp Àr medicinen - En analys av hur konkurrenskraft skapas med hjÀlp av inköp pÄ den svenska apoteksmarknaden  Bakgrund: Det svenska apoteksmonopolet avskaffades Är 2009, sedan dess har flera kedjor etablerat sig pÄ marknaden (Apoteket AB Ärsredovisning 2009). Delar av Apoteket AB sÄldes av till privata aktörer för att undvika en för stor marknadsandel, de Àr dock fortfarande marknadsledande. Marknaden prÀglas nu av fri konkurrens och det har dÀrför blivit allt viktigare att skapa sig konkurrensfördelar för att fÄ en starkare marknadsposition. Inköpet Àr direkt kopplat till företagens resultat, vilket pÄverkar hur mycket de har rÄd att investera för att bli mer konkurrenskraftiga (Gadde & HÄkansson, 1998). Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att pÄ ett tydligt sÀtt skapa en förstÄelse för hur de professionella kedjorna pÄ den svenska apoteksmarknaden arbetar med inköp för att skapa konkurrensfördelar. Metod: Uppsatsen Àr en kvalitativ studie utförd pÄ tre professionella kedjor pÄ den svenska apoteksmarknaden. Alla kedjor har olika stora marknadsandelar, bakgrunder och dÀrmed olika förutsÀttningar.

Butiken som ett varumÀrke : Hur kan fristÄende butiker genom marknadskommunikation bygga ett starkt och attraktivt varumÀrke?

Marknaden Àr i stÀndig utveckling och det uppstÄr mer och mer konkurrens, dÀrför mÄste butiker skilja sig frÄn andra butiker pÄ marknaden. Detta kan de göra genom ett starkt varumÀrke som kunden föredrar framför andra. Det centrala i marknadskommunikationen Àr varumÀrket, detta skall kommuniceras pÄ ett korrekt sÀtt till den definierade mÄlgruppen för att det Àr dessa som reklamen riktas till.Vi vill sÄledes med denna uppsats belysa marknadskommunikationens betydelse i arbetet med att skapa ett starkt och attraktivt varumÀrke. Detta för att visa vikten av en bra marknadskommunikation som kan visa sig vara deras frÀmsta tillgÄng, för att skapa ett starkare band med den nuvarande och tÀnkbara kunden.Den undersökning som vi har gjort byggdes pÄ öppna individuella intervjuer med Ätta butikschefer i fristÄende klÀdesbutiker. Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ hur de olika butikerna arbetar med sin marknadskommunikation för att signalera sitt varumÀrke.

Ungdomars motiv kring avhopp frÄn ridskola

Forskningsstudier visar pÄ att en hel del ungdomar slutar att rida pÄ ridskola. Det Àr dÀrför intressant att undersöka orsaken till varför de gör det. Vi tror att ett minskat antal ridande pÄ ridskolor kan ha en pÄverkan pÄ sporten i framtiden. Det vara svÄrt som instruktör pÄ ridskola att fÄ reda pÄ den riktiga orsaken till varför varje elev slutar, dÄ det kan vara ett kÀnsligt Àmne. Det kan ocksÄ vara sÄ att man som instruktör kan bli vÀldigt förvÄnad att en viss elev slutar, eller fortsÀtter rida dÄ man har haft en annan uppfattning av eleven.Huvud syfte: Att försöka belysa varför ungdomar vÀljer att sluta rida pÄ ridskola och att upplysa ridskolorna om vilka anledningar det kan finnas för ungdomar att sluta rida pÄ ridskola.

<- FöregÄende sida 63 NÀsta sida ->