Sök:

Ungdomars motiv kring avhopp från ridskola


Forskningsstudier visar på att en hel del ungdomar slutar att rida på ridskola. Det är därför intressant att undersöka orsaken till varför de gör det. Vi tror att ett minskat antal ridande på ridskolor kan ha en påverkan på sporten i framtiden. Det vara svårt som instruktör på ridskola att få reda på den riktiga orsaken till varför varje elev slutar, då det kan vara ett känsligt ämne. Det kan också vara så att man som instruktör kan bli väldigt förvånad att en viss elev slutar, eller fortsätter rida då man har haft en annan uppfattning av eleven.Huvud syfte: Att försöka belysa varför ungdomar väljer att sluta rida på ridskola och att upplysa ridskolorna om vilka anledningar det kan finnas för ungdomar att sluta rida på ridskola. Arbetets frågeställningar är: Vilka kan anledningarna vara för att välja att sluta att rida på ridskola? Vad skulle ridskolorna kunna göra för att behålla sina elever i ridskoleverksamheten?Denna undersökning är av kvalitativ karaktär. Till studien söktes ungdomar som slutat rida under åldern 13-19 år och slutat under de senaste tre åren. Åtta intervjuer genomfördes. Av tids- och kostnadssjäl valdes att göra intervjuerna över telefon. I intervjuerna har det framgått att tidsbrist ofta varit en mer eller mindre betydande orsak till beslutet att sluta på ridskola. Vad man har tid med beror på hur man prioriterar. Därför tror vi att tidsbristen till stor del bör hänga ihop med ett dalande intresse, alternativt att ett starkare intresse för något annat har väckts.Det faktum att ridsporten är en så dyr idrott blev också bekräftat i resultatet av intervjuerna. Flera svarade att de slutat rida med de ekonomiska aspekterna som en bidragande faktor. I tonåren ökas ofta ambitionsnivån med träningen, man vill ha fler träningstillfällen för bättre möjligheter till resultat. Det i sin tur leder till en stor ökning av kostnaderna, för det redan dyra fritidsintresset.I studien har det framgått att det oftast är en kombination av olika anledningar som leder till det slutliga avhoppet. Några exempel är tidsbrist, för höga kostnader, och att man skaffat egen häst eller påbörjar gymnasieutbildning med hästinriktning.

Författare

Mikaela Brorsson Stina Holgersson Emelie Ritzman

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..