Sök:

Sökresultat:

82 Uppsatser om Tunnel - Sida 3 av 6

Dimensionering av bergförstärkningar : Exempel från vattenrörstunnel, Hauketo, Norge

Hur undviker man ras vid bergbebyggelse, svaret är bergförstärkningar. Det lättaste vore om det alltid byggdes tunnlar ochandra bergbebyggelser med säkra förstärkningar så skulle riskenför ras alltid vara liten. Klart är dock att det inte alltid behövsförstärkningar om bergkvaliteten är god. Att förstärka berg medmycket god kvalitet är både onödigt med avseende på tiden ochkostnader. En bedömning behöver alltså göras för att fastställaom förstärkning är nödvändig eller inte.

  Uppföljning av nyckeltal för större bro- och betongtunnelentreprenader :   Nyckeltal tänkta att användas för att kvalitetssäkra anbudsarbete

Uppdragsgivare för detta examensarbete är Skanska Sverige AB Region Stora Projekt, som arbetar med stora bro- och anläggningsprojekt. Störst behov ligger i att få ökad kunskap om de Allmännai projekten. Arbetet med anbudskalkyler innebär att förutse projektkostnader och kostnaderna Allmänna kostnader utgör en betydande del av projektets totalkostnad och är svårkalkylerade. Generellt uttryckt utgör denna post de byggkostnader som används gemensamt i projektet. Nyckeltal komprimerar information i syfte att göra den mer lättillgänglig för användaren.Syftet med denna rapport är att få fram nyckeltal tänkta att i första hand användas till att kvalitetssäkra kommande anbudsarbeten.Det material och data som rapporten baseras på är intern information om referensprojekten och slutrapporter.För två av resurserna kan nyckeltal presenteras, samma gäller för en tredje baserat på att referensprojekten har liknande utförande.

Observationsmetodens tillämpning på inläckande grundvatten i bergtunnlar Fallstudie: Norra länken i Stockholm

 På senare år har samhället ställt allt högre miljökrav, när nya tunnlar ska anläggas. Ett område där kraven har höjts, är dräneringen av grundvatten på grund av inläckage till Tunneln. Detta kan ge upphov till bland annat sinande brunnar, sättningsskador på byggnader samt påverkan på vegetation och naturmiljö. För att minimera problemen genomförs ett omfattande tät­ningsarbete i Tunneln. Fullständig täthet uppnås dock sällan.

Utmattning av järnvägsbroar i armerad betong : Enligt eurokoder

Commissioned for this report is Ramboll, Bridge and Tunnel Unit in Stockholm. Theidea throughout the work has been to primarily help bridge designers compilingadvice and instructions on how fatigue verification for railway bridges in reinforcedconcrete shall be performed under the new rules, the Eurocodes.After the introduction of the Eurocodes in 2011 has major problems emerged amongdesigners around Sweden. In some areas, it differs in the calculation rules comparedwith rules from the Swedish Transport Administration and the National Board ofHousing, Building and Planning calculation. Fatigue verification is one area where thenew calculation rules are different from the past.A large part of the report has been to interpret and find the relevant information inthe Eurocodes concerning fatigue. When questions or doubts have surfaced, this hasbeen discussed with Elisabeth Helsing at the Swedish Transport Administration andbridge designers at Ramboll.The result is a report where the structure is organized in the way that the bridgedesigners can move from cover to cover and realize that fatigue verification in realityfollows the same order as the report's sections.

Trygghet och säkerhet i offentlig stadsmiljö :

To thoroughly think with safety and security in mind is an important issue in planning of public city spaces. Spaces intended to be available to all inhabitants of a city should have a welcoming appearance. Unfortu-nately, this is not the situation in many pedestrian walkways, parks and such spaces, possibly due to lack in safety and security. This master thesis intend to examine questions at this issue ? what makes you feel safe and what causes insecurity in public city spaces. The safety aspect treats the human psychological and sociological ways of perceiving her milieu and other humans in it, and how the physical shape of her surroundings can affect the sense of safety.

Att genomgå en magnetkameraundersökning. Patientens upplevelser och påverkande faktorer

Bakgrund: Den högteknologiska miljön vid en magnetkamera kan vara svår att ta till sig för patienten. Magnetkameran är uppbyggd av en smal Tunnel och vid bildtagning uppstår höga ljud. För att få bilder med bra kvalitet måste patienten ligga still under undersökningarna somkan ta upp till en timme. Syfte: Att undersöka varför många patienter upplever en magnetkameraundersökning som obehaglig samt vilka faktorer som kan påverka patientens obehag. Metod: Detta arbete har utformats som en litteraturstudie där elva kvalitativa och kvantitativa artiklar ingått för att besvara syftet.

En långsiktig järnvägslösning i Stockholmsregionen : En studie av vilka krav Trafikverket bör ta hänsyn till i sitt planeringsarbete

Travelling by train has increased during the last decades in Sweden. This has put pressure on the existing infrastructure and has created problems with delays and cancelled departures. The railway is a complex system with mutual dependencies and high vulnerability for disruptions. The situation for the railway system in the Stockholm region is today strained. The capacity is fully used.

Alternativt släckvattensystem för Hallandsåstunneln med förenklande antaganden

Den här rapporten undersöker om ett tänkbart alternativt släckvattensystem till HallandsåsTunneln, kan vara i praktiken genomförbart. Rapporten är en del av mitt examensarbete, som består av två delar. En teoretisk del som behandlar en enkel redogörelse om vilka krav det finns på brandsäkerhet i tunnlar och grundläggande förståelse om just släckvattensystem. Därefter presenteras brandsläckningssystem i andra befintliga tunnlar. Detta för att ge läsaren mer kunskap inom området innan redogörelsen för den praktiska delen.Den praktiska delen, har bestått av beräkningar och redogörelse av det tänkta alternativet till HallandsåsTunneln.Det planeras för att bygga ett släckvattensystem med pumpstationer vid båda mynningarna av Tunneln.

Höjning av vattennivån i Mälaren : Ett hot mot Stockholms centrala delar vid en framtida klimatförändring?

In today?s World is climate change an important and hot topic. Climate scenarios for Sweden show a warmer climate, especially during the autumn, winter and spring. The same climate scenarios also show that the precipitation will increase during this part of the year, however, during the summer the opposite is expected to occur. The purpose of this essay is to examine how future climate change will affect Stockholm especially the expected increase in precipitation, which may lead to a rising level of the Lake Mälaren. During 2000/2001 was Stockholm hit by a flood. This flood nearly resulted in major consequences and showed that there were significant risks for the city of Stockholm and increasing precipitation will result in even more water in the drainage systems of Lake Mälaren. The results presented here show that it is important to increase the drainage capacity of Lake Mälaren in order to reduce the risks of flooding in the central parts of Stockholm.

Trycksättning och dimensionering av brandhiss för berganläggning

This thesis deals with the design of a combinated rescue-, personal-, and firefighting elevator for a nuclear waste storage facility to be constructed by the client SKB, Svensk Kärnbränslehantering AB. SKB:s mission is to dispose of all nuclear waste from all swedish nuclear power plants. The storage facility will be built in the rock 450 m under the surface and will consist of several kilometers of Tunnel where capsules containing the nuclear waste will be placed. It will also hold a central area which contains spaces necessary for the operation and construction of the facility, such as elevator hall, storage hall etc. The facility will have two ways of access: a vehicle ramp and an elevator shaft.

Där järnvägen möter staden : Hur bidrar Västlänken till en hållbar stadsutveckling i Haga?

This thesis aims to study the effects of the infrastructure project Västlänken in Gothenburg, a rail Tunnel to be built through the city center. The study focuses on the community of Haga where one of the three exits will be constructed and also the surrounding urban environment, to see if the project can be sustainable. Sustainable urban development was selected as the theory, and the term "sustainable" is defined in this study using a number of criteria that two scientists developed. The criteria include economic, ecological and social perspectives on how a place or a geographical area can meet today's needs as well as possible needs in the future. The methods used were semi-structured interviews and content analysis of government documents. Interviews were conducted with various institutions in the city, and companies involved in the planning of the project in Gothenburg.

Ekvin virtuell anatomi : ljuset i tunneln

Summary:The Clinical Training Center at the Swedish University of Agricultural Sciences in Uppsala uses new methods for educating and training veterinary students. Among these methods are computer programs. The aim of this study was to create an interactive application based on data from horses CT-scanned at the Center for Medical Image and Visualization at Linköping University Hospital. The purpose of this application is for veterinary students to be able to use multidimensional visualization to study equine anatomy. The resulting application named "EQUINE VIRTUAL ANATOMY - Flash in the Tunnel" consists of data from six heads, one left foreleg and a wooden dalahorse.

Utveckling av provmetodik för HVAC på lastbil : Klimatprovning i klimatvindtunneln CD7

The issue about how Scania shall perform HVAC tests in the climatic wind Tunnel CD7, which Scania is about to complete by year 2013, has resulted in four test methods for truck HVAC and also a test method structure. The test methods have been chosen to focus on sun, snow and rain simulations. These are adapted and developed according to what should be tested and to what can be tested in CD7, which has been the object. With CD7 different climates can be simulated in a controlled environment for complete truck level, from desert with high sun load to arctic cold and snow.The test methods represents a basis to start from, for designers and test engineers which make the testing more repetitive as well as time eventually can be saved. Before the test methods can be applied they must be verified as they are based on theoretical and empirical assumptions.

Investigation of the reward cycle associated with play behaviour in lambs

The aim of this study was to investigate if behaviour, ear positions and cortisol in lamb which were given access to play followed the different phases of the reward cycle of anticipation, consumption and relaxation. The study was done on 8 Dorset and 12 Dorset x Fine Wool uncastrated male lambs with an average age of 10 weeks. The lambs were housed pairwise in litter pens (2 x 3 m). Pairs of lambs were taken to a play arena (5.9 x 5.5 m) three times a week during five weeks (first week for learning). They were then first kept in a holding pen where they could look into the play arena for 5 minutes and thereafter released for 20 minutes in the play arena which had a ball, two chains and a Tunnel.

Luftföroreningar i Örnsköldsvik tätort: hur påverkas
utsläppen av en ändrad dragning av E4 och en
ökad anslutning till fjärrvärme?

Örnsköldsvik kommun vill förbättra luftkvalitetssituationen i tätorten. Både trafiken och uppvärmningssystemen är betydande källor till utsläpp av luftföroreningar. För att minska utsläppen från trafiken förespråkar kommunen dels en ändrad dragning av E4, och för att minska utsläppen från uppvärmningssystemen planeras fjärrvärmenätet att byggas ut. I dagsläget går E4 genom centrum. Genom att bygga en förbifart i form av en Tunnel vid sidan av centrum förväntas trafiken i centrum minska med ca 30%, och därigenom minska utsläppen och risken för att överskrida miljökvalitetsnormer (MKN).

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->