Sök:

Sökresultat:

87 Uppsatser om Tunnel drifting - Sida 3 av 6

Nyttan av LCC-analyser vid planering av underhållsarbete i SL:s spårtunnlar

Detta examensarbete syftar till att belysa hur LCC-analyser i dag används vid planeringen av underhållsarbeten i tunnelbanans bergtunnlar.SL är ett aktiebolag som ägs av Stockholms Läns Landsting och ansvarar för den landburna kollektivtrafiken i Stockholms län, vilken inbegriper tunnelbanan. Stockholms tunnelbana invigdes 1950 och har sedan dess byggts ut i etapper. Drygt hälften av sträckningen går i tunnlar.Ett ständigt pågående underhållsarbete av tunnlarna krävs för att säkerställa en god funktion. Ibland är även större underhållsåtgärder nödvändiga, vilka, genom exempelvis avstängning med ersättningstrafik, till större utsträckning påverkar omgivningen. Hur underhållet organiseras och planeras är av stor ekonomisk betydelse och hänger även direkt ihop med anläggningens standard.LCC-analyser resulterar i ett mått på en investerings sammanlagda ekonomiska konsekvenser under dess livstid, inkluderas gör med andra ord bland annat investerings-, drift-, och underhållskostnader.

Klimatförändringarnas inverkan på dimensionerande grundvattennivå

Helsingborg has the intention to build a train tunnel south of Knutpunkten. This report investigates the hydro geological aspects of the project. Questions at issue that will be answered: 1. Which parameters affect the groundwater level? 2. How will these parameters change within 100 years considering climate changes and what will be the consequences on the groundwater level. According to SMHI climate analysis the climate can change causing increasing precipitation, temperature, and a rising sea level.

En inblick i en byggmätares vardag vid LKAB:s anläggning i Kiruna

Målet med detta examensarbete var att jag skulle omvandla mina teoretiska kunskaper inom mätning till praktiska färdigheter. Resultatet blev denna skriftliga rapport, en muntlig presentation och en poster.Jag gjorde mitt examensarbete hos Svenska Mätcenter AB. Projektet hette KK4 och innefattade kulsinterverk, utfrakt och bangård på LKAB:s anläggning i Kiruna. Svenska Mätcenter AB var även utsättare nere i gruvan där LKAB drev en ny väg. Under mitt examensarbete var jag runt på alla delarna av projektet för att lära mig så mycket som möjligt.När mina fem veckors praktik var över hade jag lärt mig en hel del om mätning i allmänhet och byggmätning i synnerhet.

Att förlänga odlingssäsongen och samtidigt behålla markens bördighet

En litteratursökning har gjorts i syfte att ta reda på vilka metoder som kan användas för att uppnå en längre odlingssäsong för grönsaker samtidigt som markens bördighet bibehålls. Åtta vanliga grönsaksfamiljer beskrivs med fokus på egenskaper kopplade till skördetidpunkt och hur de kan passas in i en växtföljd. Familjerna som behandlas är Amaranthaceae, Apiaceae, Cucurbitaceae, Asteraceae, Brassiceae, Alliaceae, Solanaceae och Fabaceae. Odlingssäsongen kan förlängas genom att styra mikroklimatet på olika sätt. De metoder som behandlas här är förkultivering, odling i upphöjda bäddar, odling i tunnel, mark- och kulturtäckning, samt val av arter och sorter.

Extern Web-service-lösning vid SSAB Tunnplåt i Borlänge- för kommunikation med sina distributions lager

Detta examensarbete har utförts på SSAB- Tunnplåt i Borlänge under vårterminen 2004 och omfattar 10 veckors arbete.SSAB sköter idag sin kommunikation med distributionslagren via fax, telefon eller e-post. Eftersom detta är ett ganska tidskrävande kommunikationssätt, vill SSAB ha en smidigare och snabbare kommunikationslösning. Den lösning som SSAB vill ha är en extern Web-service-lösning för att upprätta en säker kommunikation med sina distributionslager.Parallellt med byggandet av Web-service-lösningen arbetades en förvaltningsmodell fram. Den beskriver hur förvaltningsorganisationen med dess rutiner kan se ut vid implementering av lösningen.För att skapa en säker förbindelse med Web-servicen skall en webbklient användas som i sin tur anropar en COM+ komponent. Detta för att kunna skicka med certifikatet ifrån webbklienten till webbservern där Web-servicen ligger.

Dimensionering av bergförstärkningar : Exempel från vattenrörstunnel, Hauketo, Norge

Hur undviker man ras vid bergbebyggelse, svaret är bergförstärkningar. Det lättaste vore om det alltid byggdes tunnlar ochandra bergbebyggelser med säkra förstärkningar så skulle riskenför ras alltid vara liten. Klart är dock att det inte alltid behövsförstärkningar om bergkvaliteten är god. Att förstärka berg medmycket god kvalitet är både onödigt med avseende på tiden ochkostnader. En bedömning behöver alltså göras för att fastställaom förstärkning är nödvändig eller inte.

  Uppföljning av nyckeltal för större bro- och betongtunnelentreprenader :   Nyckeltal tänkta att användas för att kvalitetssäkra anbudsarbete

Uppdragsgivare för detta examensarbete är Skanska Sverige AB Region Stora Projekt, som arbetar med stora bro- och anläggningsprojekt. Störst behov ligger i att få ökad kunskap om de Allmännai projekten. Arbetet med anbudskalkyler innebär att förutse projektkostnader och kostnaderna Allmänna kostnader utgör en betydande del av projektets totalkostnad och är svårkalkylerade. Generellt uttryckt utgör denna post de byggkostnader som används gemensamt i projektet. Nyckeltal komprimerar information i syfte att göra den mer lättillgänglig för användaren.Syftet med denna rapport är att få fram nyckeltal tänkta att i första hand användas till att kvalitetssäkra kommande anbudsarbeten.Det material och data som rapporten baseras på är intern information om referensprojekten och slutrapporter.För två av resurserna kan nyckeltal presenteras, samma gäller för en tredje baserat på att referensprojekten har liknande utförande.

Observationsmetodens tillämpning på inläckande grundvatten i bergtunnlar Fallstudie: Norra länken i Stockholm

 På senare år har samhället ställt allt högre miljökrav, när nya tunnlar ska anläggas. Ett område där kraven har höjts, är dräneringen av grundvatten på grund av inläckage till tunneln. Detta kan ge upphov till bland annat sinande brunnar, sättningsskador på byggnader samt påverkan på vegetation och naturmiljö. För att minimera problemen genomförs ett omfattande tät­ningsarbete i tunneln. Fullständig täthet uppnås dock sällan.

Utmattning av järnvägsbroar i armerad betong : Enligt eurokoder

Commissioned for this report is Ramboll, Bridge and Tunnel Unit in Stockholm. Theidea throughout the work has been to primarily help bridge designers compilingadvice and instructions on how fatigue verification for railway bridges in reinforcedconcrete shall be performed under the new rules, the Eurocodes.After the introduction of the Eurocodes in 2011 has major problems emerged amongdesigners around Sweden. In some areas, it differs in the calculation rules comparedwith rules from the Swedish Transport Administration and the National Board ofHousing, Building and Planning calculation. Fatigue verification is one area where thenew calculation rules are different from the past.A large part of the report has been to interpret and find the relevant information inthe Eurocodes concerning fatigue. When questions or doubts have surfaced, this hasbeen discussed with Elisabeth Helsing at the Swedish Transport Administration andbridge designers at Ramboll.The result is a report where the structure is organized in the way that the bridgedesigners can move from cover to cover and realize that fatigue verification in realityfollows the same order as the report's sections.

Trygghet och säkerhet i offentlig stadsmiljö :

To thoroughly think with safety and security in mind is an important issue in planning of public city spaces. Spaces intended to be available to all inhabitants of a city should have a welcoming appearance. Unfortu-nately, this is not the situation in many pedestrian walkways, parks and such spaces, possibly due to lack in safety and security. This master thesis intend to examine questions at this issue ? what makes you feel safe and what causes insecurity in public city spaces. The safety aspect treats the human psychological and sociological ways of perceiving her milieu and other humans in it, and how the physical shape of her surroundings can affect the sense of safety.

Att genomgå en magnetkameraundersökning. Patientens upplevelser och påverkande faktorer

Bakgrund: Den högteknologiska miljön vid en magnetkamera kan vara svår att ta till sig för patienten. Magnetkameran är uppbyggd av en smal tunnel och vid bildtagning uppstår höga ljud. För att få bilder med bra kvalitet måste patienten ligga still under undersökningarna somkan ta upp till en timme. Syfte: Att undersöka varför många patienter upplever en magnetkameraundersökning som obehaglig samt vilka faktorer som kan påverka patientens obehag. Metod: Detta arbete har utformats som en litteraturstudie där elva kvalitativa och kvantitativa artiklar ingått för att besvara syftet.

Ett attraktivt Söder : stadsförnyelse i Helsingborg

Arbetet inleds med en teoretisk del som behandlar begreppet attraktivitet och fysisk forms betydelse för denna. Först görs några allmänna reflektioner om attraktivitet samt en genomgång av olika aspekter av attraktivitet. Därefter görs en kunskapsöversikt med kopplingar mellan olika teorier om den fysiska miljöns betydelse för attraktiviteten samt vad denna attraktivitet består i. Avslutningsvis dras några allmänna slutsatser. Därefter tillämpas på Söder det som framkommit i den generella kunskapsöversikten.

En långsiktig järnvägslösning i Stockholmsregionen : En studie av vilka krav Trafikverket bör ta hänsyn till i sitt planeringsarbete

Travelling by train has increased during the last decades in Sweden. This has put pressure on the existing infrastructure and has created problems with delays and cancelled departures. The railway is a complex system with mutual dependencies and high vulnerability for disruptions. The situation for the railway system in the Stockholm region is today strained. The capacity is fully used.

Alternativt släckvattensystem för Hallandsåstunneln med förenklande antaganden

Den här rapporten undersöker om ett tänkbart alternativt släckvattensystem till Hallandsåstunneln, kan vara i praktiken genomförbart. Rapporten är en del av mitt examensarbete, som består av två delar. En teoretisk del som behandlar en enkel redogörelse om vilka krav det finns på brandsäkerhet i tunnlar och grundläggande förståelse om just släckvattensystem. Därefter presenteras brandsläckningssystem i andra befintliga tunnlar. Detta för att ge läsaren mer kunskap inom området innan redogörelsen för den praktiska delen.Den praktiska delen, har bestått av beräkningar och redogörelse av det tänkta alternativet till Hallandsåstunneln.Det planeras för att bygga ett släckvattensystem med pumpstationer vid båda mynningarna av tunneln.

Höjning av vattennivån i Mälaren : Ett hot mot Stockholms centrala delar vid en framtida klimatförändring?

In today?s World is climate change an important and hot topic. Climate scenarios for Sweden show a warmer climate, especially during the autumn, winter and spring. The same climate scenarios also show that the precipitation will increase during this part of the year, however, during the summer the opposite is expected to occur. The purpose of this essay is to examine how future climate change will affect Stockholm especially the expected increase in precipitation, which may lead to a rising level of the Lake Mälaren. During 2000/2001 was Stockholm hit by a flood. This flood nearly resulted in major consequences and showed that there were significant risks for the city of Stockholm and increasing precipitation will result in even more water in the drainage systems of Lake Mälaren. The results presented here show that it is important to increase the drainage capacity of Lake Mälaren in order to reduce the risks of flooding in the central parts of Stockholm.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->