Sök:

Sökresultat:

1320 Uppsatser om Transport of goods - Sida 60 av 88

Ledtidsreducering vid Saab Training Systems Ab : Lead time reduction at Saab Training Systems AB

Detta examensarbete är utfört på Saab Training Systems AB i Huskvarna. Saab Training Systems utvecklar, tillverkar och säljer kompletta militära träningssystem.Syftet med arbetet var att minska ledtiderna, då korta leveranstider blir ett allt viktigare konkurrensmedel. Arbetet innebar en kartläggning av nuvarande reserv- och reparationsflöde samt att identifiera problem och komma fram till förbättringsförslag.Vidare har vi studerat reservdelslagrets lagernivå och dess kapitalbindning.Arbetet genomfördes med hjälp av intervjuer med berörd personal, observationer, enkätundersökning samt statistiska studier. Vi har även arbetat med Supply Chain Operations Reference Model som är en öppen referensmodell med vars hjälp man kan kartlägga, förändra och optimera sin verksamhet.Saab Training Systems har som mål att ledtiderna för reservdelsflödet och reparationsflödet skall vara 14 dagar, men i själva verket är det inte så. Dessa ledtider är idag längre, hur långa är dock oklart.De långa ledtiderna beror främst på att i flödena förekommer det mycket passiv tid.

Bakomliggande orsaker och åtgärder till variation i transportledtiden.

Bakgrund: För de flesta framgångsrika företag är det viktigt att ha en leveransförmågasom är konkurrenskraftig för att kunna uppnå den servicenivån som marknaden kräver.Ledtid är benämning på den tid det tar från att företaget har lagt sin order till dess attordern har levererats. Den tidsskillnad som uppkommer mellan den planerade ledtidenoch den faktiska ledtiden gör att det uppstår en osäkerhet kring leveransplaneringen.Den största orsaken till osäkerheter eller variation i transportledtiden utgörs avtransporterna av konsumentprodukterna.Syfte:Syftet med studien är att identifiera vad det kan finnas för bakomliggande orsakertill variationer som uppstår under transportledtiden då konsumentproduktertransporteras från en leverantör fram till ett distributionscenter eller varuhus. Det skaäven undersökas ifall det finns några åtgärder för att kunna begränsa variationer itransportledtiden.Metod: Detta är en fallstudie med en deduktiv inriktning, ett positivistiskt perspektivoch med en kvalitativ undersökningsdesign. Den vetenskapliga trovärdigheten är byggdpå de sanningskriterium som tillhör fallstudien; trovärdighet och äkthet.Slutsats: De största bakomliggande orsakerna till variation är, konsolidering,volymskillnader över åren, transporter kommer förtidigt eller försenat, färjeförseningar,strejker, väderförhållanden, strejker, byte av transportör eller transportsätt, omlastning,kontroller i tullen, felaktiga dokument, hantering av stora volymer, IT-system. Deåtgärder som finns för att kunna begränsa variationer är, automatiserade terminaler,bättre kommunikation, ökad flexibilitet, semi-trailrar, elektronisk deklaration,säkerställa korrekt tulldokumentation, koppla samman container till enheter, flexibeltIT-system..

En hållbar trafikplanering i Täby kommun? : ? Trafikplanering nu som då

I uppsatsen används plandokument och intervjuer för att studera hur trafikplaneringen i Täby kommuns har förändrats genom åren och hur planerare och politiker idag ser på hållbara transporter och kommunens trafiklösningar utifrån hållbarhetsperspektivet.Uppsatsen visar att strategierna för trafikplaneringen har förändrats och att det framförallt varit på grund av rådande ideologier som kommunen planerats som den gjort. Bilismen fick störst inflyttande under 50-, 60- och 70-talet, men även Roslagsbanan som kollektiv-led var viktig. Planerna i Täby pekade på att bilsamhället skulle förverkligas med stora parkeringsytor och separering tillsammans med det arkitektoniska synintrycket från motorvägen. Detta i likhet med tidigare forskning där bland annat Lundin påpekat att bebyggelsen fick underkasta sig bilens krav. Idag planerar kommunen istället för en integrerad stad, med funktionsblandning och ett finmaskit vägnät eftersom det möjliggör en mer naturlig förflyttning med mer hållbara transporter.Ur hållbarhetssynpunkt lyfts frågan upp som komplex och där politiker och tjänstemän hade olika syn på vad som är en hållbar transportlösning.

Oljeprischocker ? En studie på de svenska och brittiska aktiemarknaderna

ABSTRACT TITLE: Oil price shocks impact on the British and the Swedish stock markets SEMINAR DATE: 2007-06-07 COURSE: Bachelor thesis in Business Administration and Economics, 10 Swedish credits (15 ECTS) AUTHORS: Carl Hersaeus, Sven Piehl Trygg ADVISORS: Hossein Asgharian, Göran Andersson KEY WORDS: Dummy Variables, United Kingdom, Oil Price, OLS, Regressions, Stock Markets, and Sweden PURPOSE: The purpose of this paper is to study whether, and how, oil price shocks have an impact on British and Swedish stock markets. METHODOLOGY: Our paper is based on secondary data, focused on historical spot prices on Brent oil and stock indices from Sweden and UK. We construct dummy variables to register positive and negative disturbances in the oil price. Furthermore we try to find a relation between the price disturbances and the different stock indices. THEORY: We take off from earlier studies, which prove that there is a relation between oil prices and stock markets.

Bioenergi från röjningsgallringar : en jämförande studie av fyra flödeskedjor från avlägg till förbrukare

When the Swedish Forestry Act was changed in 1994, brushing of young stands became non mandatory. Since then the annual need for brushing in the country has increased by about 100 000 hectares per year. In later years the price for biomass energy has increased to the same level as pulp wood. The high price on biomass energy and the large areas of stands in the need of brushing has created a new market with its own technical, economical and environmental conditions. There is a development of various techniques to manage the forestry stands with late brushing.

Marknadsinriktad miljökommunikation på Internet : försäkringsbolaget Folksam

Many companies are presently investing in different types of environmental strategies, and it is varying to what level they channel their resources to environmental efforts. It is also diverging to what extent organizations effort to profile themselves as environmentally conscious. This can be due to difficulties in reaching out to customers and to finding the most efficient method of green marketing communication. The aim of this study is to analyse how an insurance company more actively can communicate environmental matters foremost in their contact with customers. One can in different mediums daily follow debates and discussions concerning the environment. Many insurance companies have also identified their role in performing green work.

Mindre åkeriföretags konkurrensstrategier

The amount of cargo has since the 1970s increased in Sweden and the road traffic accounts for a large part of the transported volume. In Stockholm County the amount of cargo is calculated to be doubled in size from year 2001 to 2020 which means a greater need for transport is required. Much of these transports are being carried out by haulage companies of varying sizes which acts externally as carriers for their customers. All of this despite a greater awareness, laws and demands regarding environmental performance.The trend shows that the haulage industry in Sweden are moving towards fewer but larger haulage companies, which means that the competition is getting tougher for the smaller haulage companies. Smaller haulage companies and research about their competitive strategies is a neglected part of this industry.

Analys av potentiell kostnadsbesparing vid införande av ST-kran

Virkestransporter står för ca 25 % av de totala anskaffningskostnaderna för skogsindustrin. Implementeringen av High Capacity Transports (HCT) i syfte att reducera transportkostnaderna och minska miljöpåverkan för att bibehålla en hög konkurrenskraft för svensk skogsindustri har på senare tid fått ett ökat intresse. Ett av dessa HCT-fordon är ST-kran, där ST står för ?Större Travar? och är en kranbil som utvecklats för rundvirkestransporter med en bruttovikt på 74 ton vilket är 23 % högre än en konventionell 60 tons kranbil. Syftet med detta examensarbete var att undersöka besparingsmöjligheter för rundvirkestransporter genom införande av ST-kran hos Södra Skogs eget åkeri. Studien delades upp i tre faser.

Sociala krav i byggentreprenader : En tillfällig trend eller här för att stanna?

Europe has, since the economic crisis of 2007, gained increasing social segregation. The gap between rich and poor has increased and the large number of hidden statistics regarding people excluded from the labor market is greater than in many years. Social exclusion has thus taken a toll on community groups that already before the crisis had a hard time getting included. Groups such as young, elderly, immigrants and people with mental of physical disabilities. To curb this development, the European Commission have, since the 2004 directives, enabled public sector clients to, through procurement of goods, services and contracts, include measures that promote social consideration.Social consideration is a term that have been a part of Swedish procurement legislation since 2007, and was updated in 2010.

Materialhantering till och från robot

Material handling is a term that includes all kinds of handling of material from a raw product to a finished one. ABB is active in the following segments; foundry, packaging and palletizing, metal industry and plastics industry.The demands for efficiency and reliability have been set very high in the industrial sector. Optimizing of the material handling will give the company higher cost-effectiveness. Around the robot there are different kinds of material flows, to optimize the cycle time, consisting of carriages combined in different ways.Motion Control is a complex system with main functions such as; positioning, synchronizing, indexing and more. The products in the system need to cooperate to make these functions possible therefore integration of motor- and servo products are important.

Utveckling av personlyft till badkar

This thesis is performed as a summarizing project for the mechanical engineering education at School of Engineering in Jönköping. All knowledge necessary to complete this thesis was gathered from previous courses and education.This project was to develop a new product for the company TR Equipment AB in Tranås. The new product is going to be based on an already existing product, TR 1700. TR 1700 is a bathtub equipped with a height adjustable function. This product is used in retirement homes and in the care of disabled people.

Svensk förpackningsdesign. : Vem/Vad/Vilka påverkar?

Package design constitutes an important marketing and differentiation tool in an increasingly competitive food market, particularly in the category of daily consumer goods where the turnover rate is high and the purchases are based on self-service (Hine, 1997; Spethmann, 1994; Underwood, 1999). Media fragmentation undermines the traditional marketing tools and the demands for packaging are bigger than ever. A package must not only sell a product, but also tell, through design, how the product is used and express the values that the trademark owner wishes to convey to the end customer (Underwood, 1998). The understanding of the role of packaging as a marketing tool has increased, but the initiators inside the packaging industry in Sweden still think that the Swedish packaging industry is developing slowly. They often describe Swedish packages as homogeneous and unimaginative.

Fri rörlighet av varor : Art 34 FEUF och åtgärder med motsvarande verkan - "från Dassonville till Trailers målet"

The characteristics of free movement is the elimination of obstacles to trade between Member States and thus by such, create free movement within the entire union. Therefore art 34 in the Treaty of Lisabon (FEUF) states that all quantative restrictions on imports and measures of equivalent effect are prohibited. The legal approach to measures having equivalent effect is still unclear and the purpose of this paper is therefore to propose a solution to that particular problem. What can be said when it comes to this rule is that the EU-Court has gone from applying a discrimination test to a market access doctrine.According to the Court´s case law, measures having equivalent effects to quantative restrictions are ?All trading rules enacted by Member States which are capable of hindering, directly or indirectly, actually or potentially, intra-community trade?.  The question of how to apply the test when it comes to a potential hinder to intra-community trade is still unclear.

Från fikamöte till beslut : en studie om intresseorganisationers påverkan på den politiska beslutsprocessen och dess utfall

Syfte - Syftet med denna uppsats är att redogöra för förslaget om en skrotningspremie på lastbilar som lagts fram av Sveriges Åkeriföretag till regeringen samt redogöra för de påverkansmöjligheter olika aktörer har i denna beslutsprocess. Dessutom ämnar författaren spekulera i utsikterna för ett faktiskt genomförande av detta förslag.Metod - Denna undersökning bygger på intervjuer med representanter för fyra intresseorganisationer, två politiker och två statstjänstemän.Teoretiskt perspektiv - De teorier som används i uppsatsen behandlar politiska beslut och påverkansmetoder genom pluralism (innebär att staten sätter inte upp några tillträdeshinder för intressegrupperna) och korporativism.Analys - Empirin finner gott stöd i teorin om den politiska och institutionella beslutsprocessen. Vidare får empirin störst stöd i teorin om pluralism. Dock är det inte enhälligt fastställt om en beslutsprocess är öppen för alla eller om det är resurserna som avgör tillträde. Den skandinaviska korporativismen och producentkorporativismen får ett relativt svagt stöd i denna uppsats.Slutsats - Pluralismens två sidor får störst stöd i uppsatsen.

Trafikinformation i realtid i samband med vägarbete

I rapporten har vi förklarat vilka problem som kan uppstå med dagens teknik och vilka eventuella lösningar som man kan förbättra med tiden. Med hjälp av Trafikverket har vi genomfört detta examensarbete.Vi hade fått tydliga direktiv från Trafikverket gällande examensarbetets syfte. Det gjorde det enkelt för oss att avgränsa arbetet efter de riktlinjer som var angivna och möjliga att genomföra.Studiens syfte var att förstå varför det inte går ge ut relevant trafikinformation. I dagsläget har man tekniken för ett väl fungerande system. Ett system där man enkelt kan få realtidsinformation i samband med trafiken, vägarbeten och eventuella hinder.I rapporten har vi även sammanfattat alla navigationssystem som man kan ha användning av som trafikant.

<- Föregående sida 60 Nästa sida ->