Sök:

Sökresultat:

1058 Uppsatser om Transportörer - Sida 32 av 71

Quantification of Tripeptidyl-peptidase II : Optimisation and evaluation of 3 assays

Abstract Tripeptidyl-peptidase II (TPPII), is present in most eukaryotic cells. It cuts tripeptides from the N-terminus of peptides and is especially important for degrading peptides longer than 15 amino acids. TPPII also tailors long peptides into suitable substrates for the enzymes which transport and produce the peptides that MHC I present. Increased levels of TPPII have also been found in certain cancer cells, thus it is of interest to determine if TPPII could be used as a tumour marker.The aim of this study was to optimise and evaluate 3 different methods for quantifying TPPII. Western blot, enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) and fluorophore-linked immunosorbent assay (FLISA) protocols were optimised regarding incubation times and antibody dilutions.

Styrning av hydraulisk ventilprovkrets

Den hÀr rapporten redogör för det examensarbete som utfördes pÄ Cargotec ABsutvecklingslaboratorium i Hudiksvall vÄren 2012. Cargotec AB Àr en vÀrldsledande leverantörav lasthanteringslösningar för lokal transport, terminaler, hamnar, distributionscenter ochfartyg. I Hudiksvall tillverkas lastbilskranar för hantering av timmer och styckegods.Hudrauliska ventiler utgör en viktig del av de system de ingÄr i och deras egenskaper, bÄdestatiska och dynamiska, har en enorm betydelse för systemet som helhet. Det Àr dÀrför viktigtatt kunna identifiera egenskaperna hos de ventiler som anvÀnds. För att tillgodose detta behovfinns en provkrets för ventiler pÄ Cargotecs utvecklingslaboratorium i Hudiksvall.

VoIP-plattformar för smÄ projekt: utvÀrdering och konstruktion

Voice-over-IP (VoIP) Àr en samling teknologier för transport av digitaliserat tal över IP-nÀtverk. Den mest kÀnda applikationen för VoIP-teknik Àr internettelefoni. Processorer och grÀnssnittskretsar som kan realisera ett VoIP-system har utvÀrderats för anvÀndning i produkter med lÄga produktionsvolymer spridda över flera Är. Komponentkostnad, utvecklingskostnad och Àven hur lÀnge komponenterna kommer att tillverkas Àr viktiga faktorer att ta hÀnsyn till. Resultatet av studien Àr att generella signalprocessorer av den nya generationen, med arkitekturförbÀttringar som ger mer microcontrolleregenskaper, Àr de bÀsta kandidaterna.

SamhĂ€llsplanering för fysisk aktivitet : En studie över VĂ€sterĂ„s kommun och Öster MĂ€larstrand

Den hÀr uppsatsen tar en nÀrmare blick pÄ karismatiskt ledarskap vilket ofta sÀgs vara en personlig egenskap som vissa föds med. Det sÀgs att personer som Gandhi, Barack Obama och Olof Palme har haft denna egenskap. En egenskap som fÄr folk att följa ledaren oavsett uppoffringen för följaren, och som gör vad Àn ledaren vill att de skall göra. Arbetet vill problematisera synen pÄ karisma som en personlig egenskap. Med hjÀlp av karismaforskningens fader, Max Weber, tillsammans med annan forskning om ledarskap och karisma formar denna uppsats en modell för att förstÄ karismatiskt ledarskap.

"Gratis kaffe eller en transport frÄn destination A till destination B" - Hur hanterar kabinpersonal kombinationen intern effektivitet och goda servicemöten?

Vi har genom att studera de olika delarna Servicemötet, Servicekvalitet samt Kabinpersonalens roll kommit fram till att kabinpersonalens roll har förÀndrats och att detta i sin tur inverkar pÄ hur de interagerar i servicemötet. Faktorer som lett till vÄra slutsatser Àr bland annat den tekniska utvecklingen, som utgör en del i den interna effektivisering, vilket har bidragit till att servicemötet kommit att förflyttas in i kabinen. Detta ger kabinpersonalens roll en ökad betydelse i servicemötet. I och med att företagen ofta reducerar kringtjÀnster som tidigare varit gratis, mÄste kabinpersonalen ge mer av sig sjÀlva dÄ de inte har möjlighet att erbjuda materiell service gratis. Kabinpersonalens arbetsuppgifter har Àven förÀndrats och de arbetar ofta mer och lÀngre pass Àn förr.

Transport Logistik : Projekt Slussen

Slussen Àr Stockholms andra största mötespunkt efter T-centralen. För den omfattande ombyggnation som Slussen stÄr inför Àr projektets prioritering att minimera störningar i kollektivtrafik, gÄng ? och cykeltrafik samt biltrafik dÄ detta Àr en knutpunkt för sÄvÀl bilar, bÄtar kollektivtrafik samt fotgÀngare och cyklister. HÀr passerar 300 000 resenÀrer dagligen.För att ta reda pÄ hur andra stora projekt har löst sina logistiska problem utfördes intervjuer pÄ personer med insikt pÄ logistik i deras verksamhet. EnkÀter delades Àven ut till de olika delomrÄdena i projekts Slussens byggledning för att fÄ bÀttre förstÄelse för hur projektet vill arbeta.För att fÄ en bra översikt över hur mÄnga transporter som kommer behöva passera ut och in genom entreprenadernas grÀnser utfördes berÀkningar.Resultatet av undersökningarna visar att det viktigaste Àr att produkter levereras i rÀtt tid till rÀtt plats utan mellanlagring.

Farliga Àmnen i Norrbottens lÀn: En förstudie om förekomst och förmÄga

Denna rapport Àr en bestÀllning av den regionala samordningsfunktion som finns i lÀnet kring farliga Àmnen. Rapporten behandlar förekomst av farliga Àmnen pÄ fasta industrianlÀggningar, pÄ vÀg och jÀrnvÀg samt kommunal rÀddningstjÀnsts och övriga berörda myndigheters förmÄga att hantera olyckor med farliga Àmnen inom Norrbottens lÀn.I dagens samhÀlle lagras, hanteras och transporteras Àmnen med farliga egenskaper rutinmÀssigt i stora mÀngder. Farliga Àmnen transporteras pÄ vÀg, jÀrnvÀg, till sjöss och i luften. PÄ land stÄr vÀgtransporterna för den största mÀngden farligt gods. Allvarliga hÀndelser med farliga Àmnen Àr ovanliga men intrÀffar varje Är i Sverige.

HÄllbar utveckling av transportsystem : en studie av hur Mobility Management implementerats i Lunds kommun

Mobility Management Àr en teori för utveckling av hÄllbara transportsystem. Teorin tar avstamp i beteendepÄverkande ÄtgÀrder med syfte att förÀndra resan innan den Àger rum. Genom att förÀndra sÀttet vi ser pÄ resor, anvÀnder transportmedel och gör vÄra vardagliga val, kan obefogat bilanvÀndande bytas ut mot kollektivtransport, cykel och gÄng, vilka ses som mer miljövÀnliga. Genom samordning och ett effektivt anvÀndande av transportsystemet kan energi och resande sparas in vilket leder till en bÀttre miljö bÄde i form av mindre utslÀpp, buller och gÀstvÀnligare stÀder. Den hÀr uppsatsen tar utgÄngspunkt i Lunds kommun för att undersöka hur Mobility Management kan tillÀmpas i praktiken och vilka effekter som uppkommer.

SL.se frÄn anvÀndarens perspektiv : En granskning av Storstockholms Lokaltrafiks hemsida

This study is a thorough comparison between what people think about the website www.sl.se, which is a Swedish web-based travel planner for Stockholm metropolitan public transport (such as subways, busses and suburban trains), and how these views compares to the design of the actual website itself. The travel planner offers a wide range of functions and services for their targeted audience to find the fastest route between their current location and their destination. These functions are for example real time information on hold ups and malfunctions on different travel routes, and an interactive map of specific destinations so that the user can get a clear view of the area and nearby traffic stops. But how much does the average user care for these functions, and how often are they used on an average visit? What are the users? motivations when they visit the site? Earlier research suggested that there are services and functions on this website that are useful and well crafted, but that some people may not be aware of.

Alternativa transportlösningar för minskade
transportkostnader och högre transporteffektivitet vid
Billeruds pappersbruk i samarbete med Bottenvikens Stuveri AB

För att kunna effektivisera en transportprocess finns i teorin mÄnga olika tÀnkbara förbÀttringsförslag. Att förkorta transportstrÀckan, lasta mer gods per rutt eller minska antal manuella hanteringsmoment för lastekipage Àr nÄgra av dem. I praktiken Àr det dock inte lika genomförbart, eftersom rÄdande trafikreglerna dÄ transport sker pÄ allmÀn mÄste följas. Inom skogsindustrin finns dessutom sÀrskilda bestÀmmelser mellan köpare och sÀljare att virket skall vÀgas och mÀtas pÄ ett opartiskt och korrekt sÀtt. Examensarbetets problemformulering, att minska transportkostnaderna genom ökad transporteffektivitet, krÀvde ett omfattande forskningsarbete pÄ mÄnga olika omrÄden.

Magasin för lagring av vatten och vÀxtnÀring

Structural rationalizations and regionalization of the agricultural sector in Sweden has lead to unevenness in thedistribution of plant nutrients. Nutrients are lost from crop producing farms as harvest products are sold, whilefarms with animal production often have manure in excess of their needs. In addition to this the retention ofwater and nutrients in naturally occurring wetlands has decreased due to a reduction of wetlands in number andsize in the agricultural landscape. This increases nutrient levels in agricultural run-off and causes eutrophicationas well as nutrient losses from arable soils. One potential solution to both problems would be to store nutrientrichsurface water from agricultural areas and use it for irrigation of agricultural crops.

Miljöbelastning vid förtida utbyte av enstegstÀtad putsfasad : Orsakad av fuktskador

NÀr en konstruktion blir fuktskadad pÄverkas de ingÄende materialen pÄ olika sÀtt och i vissa fall uppstÄr sÄ kallad mikrobiell tillvÀxt som kan pÄverka mÀnniskans hÀlsa. Det finns studier om hur mÀnniskor reagerar pÄ sÄdan mikrobiell tillvÀxt, hur materialen pÄverkas av olika fuktbelastningar och hur mycket pengar det kostar att byta ut denna konstruktion. Vad som inte finns Àr hur miljön pÄverkas att i förtid behöva byta ut en fuktskadad konstruktion.UtifrÄn ovan nÀmnda har detta examensarbete vid högskoleingenjörsprogrammet i Byggteknik och design vid Kungliga Tekniska Högskolan utförts.  Det har utförts tillsammans med AK-konsult Indoor Air AB och har i uppdrag att belysa vikten i att fuktsÀkerhetsprojektera rÀtt utifrÄn ett miljöperspektiv, och att fÄ faktiska siffror pÄ hur mycket koldioxid det genererar att i förtid behöva byta ut en konstruktion.Rapporten Àr avgrÀnsad till en putsad enstegstÀtad regelvÀgg som Àr uppbyggd enligt följande: utvÀndig puts, putsbÀrare av EPS, vindskyddsskiva, trÀreglar med mellanliggande vÀrmeisolering, luft- och ÄngspÀrr och invÀndig skiva. MiljöpÄverkan har berÀknats i hur mycket koldioxid 1 m2 av denna konstruktion genererar. KoldioxidutslÀppen för de ingÄende materialen har i största möjliga mÄn beaktats och berÀknats utifrÄn rÄvaruutvinning, transport av rÄmaterial, tillverkning av produkter och transport fram till byggarbetsplatsen.

Ergonomiska och produktionsmÀssiga förbÀttringar kring lockning av spirorör

Den hÀr rapporten redogör för det examensarbete som utfördes pÄ Cargotec ABsutvecklingslaboratorium i Hudiksvall vÄren 2012. Cargotec AB Àr en vÀrldsledande leverantörav lasthanteringslösningar för lokal transport, terminaler, hamnar, distributionscenter ochfartyg. I Hudiksvall tillverkas lastbilskranar för hantering av timmer och styckegods.Hudrauliska ventiler utgör en viktig del av de system de ingÄr i och deras egenskaper, bÄdestatiska och dynamiska, har en enorm betydelse för systemet som helhet. Det Àr dÀrför viktigtatt kunna identifiera egenskaperna hos de ventiler som anvÀnds. För att tillgodose detta behovfinns en provkrets för ventiler pÄ Cargotecs utvecklingslaboratorium i Hudiksvall.

Databas i FileMaker för fysiologkliniken pÄ Karolinska Universitetssjukhuset i Solna

Den hÀr rapporten redogör för det examensarbete som utfördes pÄ Cargotec ABsutvecklingslaboratorium i Hudiksvall vÄren 2012. Cargotec AB Àr en vÀrldsledande leverantörav lasthanteringslösningar för lokal transport, terminaler, hamnar, distributionscenter ochfartyg. I Hudiksvall tillverkas lastbilskranar för hantering av timmer och styckegods.Hudrauliska ventiler utgör en viktig del av de system de ingÄr i och deras egenskaper, bÄdestatiska och dynamiska, har en enorm betydelse för systemet som helhet. Det Àr dÀrför viktigtatt kunna identifiera egenskaperna hos de ventiler som anvÀnds. För att tillgodose detta behovfinns en provkrets för ventiler pÄ Cargotecs utvecklingslaboratorium i Hudiksvall.

ErsÀttning för markÄtkomst avseende tredimensionellt (tunnel) intrÄng i fastighet

Chapter 1. 1 § jordabalken (1970:994) defines property as land that includes area, which is divided into properties.A three-dimensional property must be firm with a closed volume where top and bottom are specified. The property boundaries are described clearly according to Chapter 4. § 27 fastighetsbildningslagen. A three-dimensional property can undermine a traditional property, as well as a three-dimensional property.

<- FöregÄende sida 32 NÀsta sida ->