Sök:

Sökresultat:

1058 Uppsatser om Transportörer - Sida 10 av 71

Nu rullar hjulet : En kvantitativ studie om aktiv transport

SammanfattningSyfteSyftet med studien Àr att undersöka hur studenter i Stockholm transporterar sig till och frÄnhögskola/universitet samt se deras förÀndringsbenÀgenhet att gÄ frÄn inaktiv transport till aktivtransport.FrÄgestÀllning? Hur tar sig studenterna till sin högskola/universitet?? Vad pÄverkar deras val av transportmedel?? Vad kan fÄ dem att vÀlja ett aktivt transportmedel?MetodEn kvantitativ studie genomfördes dÀr datainsamlingsmetoden var en webenkÀtundersökning viaprogrammet Defgo. Ett riktat urval skedde pÄ mÄlgruppspopulationen dÀr samtliga rektorer förhögskolor samt universitet inom Stockholm stad tillhörande portalen ?Studera i Stockholm?tillfrÄgades via mail om deltagande, totalt nitton av tjugoen högskolor Àr anslutna till portalen. Urvalsgruppen kom att bestÄ av 541 respondenter pÄ enkÀten frÄn tolv högskolor av totalt tjugoeninom Stockholm stad.

Motivation : Fallstudie i Nybro Transport AB

Bakgrund:Motivation handlar till grunden om en önskan att vilja förbÀttras eller förÀndras och kan dÀrmed beskrivas som en kemisk process i kroppens egna belöningssystem och om arbetet i sig Àr tillfredsstÀllande sÄ ökar motivationen. Den inre och yttre motivationen skiljer sig Ät, genom att den inre kommer frÄn ens egen vilja att Ästadkomma nÄgot och den yttre frÄn ett utomstÄende förhÄllande, exempelvis genom ökad lön eller en befordran. Motivation kan ses som en riktning och intensitet i ens strÀvan att Ästadkomma nÄgot och det kan ske av tvÄ orsaker, att sjÀlv vilja det eller att andra vill, men Àven ses som ett temporÀrt tillstÄnd. Syfte:Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur Nybro Transport AB motiverar sina medarbetare för att uppnÄ företagets gemensamma mÄl, samt vad som enligt medarbetarna motiverar dem. Metod:I uppsatsen har vi valt att anvÀnda oss av en kvalitativ forskningsansats med bÄde primÀr- och sekundÀrdata, genom att arbeta efter det abduktiva arbetssÀttet.

Auditiv Transport : Skillnader mellan auditiva dramer och film

Finns det skillnader i hur vi upplever auditiva dramer gentemot hur vi upplever film? Med hjÀlp av transporteringsteori och radiodramats historia undersöker detta examensarbete hur vi upplever auditiva dramer gentemot film. En historia har framstÀllts som ett auditivt drama och som ett audiovisuellt drama och ett tidigare kÀnt verk Àven det skapat bÄde som auditivt drama och audiovisuellt drama har anvÀnts för att lÄta 26 respondenter uppleva tvÄ historier i tvÄ olika medier. Detta för att se om det finns skillnader i hur transporterade Ähörare/ÄskÄdare blir av berÀttelser berÀttade genom olika medier.Undersökningens resultat pekar mot att skillnader i transport Àr smÄ.En slutsats man kan dra av detta Àr att auditiva dramer kan anvÀndas mer i marknadsföringssyften, ?hype?-skapande och franchising av spel, film och serier.

FĂ€llbar ROPS med tak/FOPS

Detta examensarbete har utförts i samarbete med Svedala Compaction Equipment AB. Examensarbetets primÀra mÄl var att reducera höjden pÄ ROPS tillhörande asfaltvÀlt CC 422. En sÀnkning medför ett friare vÀgval och billigare transporter. Hittills har vÀgvalet pÄverkats av broar, viadukter och andra hinder. Med hjÀlp av riktlinjer frÄn Svedala Compaction Equipment AB och Fredy Olssons modell för integrerad produktutveckling togs kriterier fram, vilka anvÀndes vid bedömning av olika lösningsförslag.

SnöovÀder i Sverige 2004-2014 : En statistisk sammanstÀllning samt en utvÀrdering av tidningsartiklar som kÀlla

Transport is an important aspect to take account in efforts to achieve sustainable tourism development. If we do not change our behavior regarding travel, the consequences will be significant for the environment. This study examines the various transport operators on the two Swedish ski resorts if their websites and marketing are different from each other in the mode selection. The destinations are Åre and Hemavan TĂ€rnaby. They studied modes are two Swedish airlines, two train companies, three bus companies and three taxi companies.These corporate websites are studied with a content analysis in which the results of the keywords that have been developed are scored according to different categories.

Att resa till och frÄn Arlanda med bil: Bakomliggande orsaker och motiv

The main purpose of this study is to clarify the underlying reasons as to why people choose to travel by car or taxi, and to do so by using peopleÂŽs choice of transportation to and from Arlanda Airport as an example. Furthermore it is also in our interest to see what changes are needed to make more travellers use the available public transportation.Because of the increasing pollution rate from the means of conveyance headed to and from Arlanda Airport, Luftfartsverket is attempting to decrease the amount of emission from the connecting transportation sources. Luftfartsverket has a pollution limit which is about to be reached in a few years, based on a prognosis made by ArlandaÂŽs office of environmental issues. In order to investigate peopleÂŽs travel mode choice a survey was conducted at Arlanda Airport, Stockholm. 82 travellers were interviewed on a three day basis inside terminal 4 and 5.

PrestandajÀmförelse av textbaserade och binÀra dataformat för AJAX

Introduktionen av AJAX har möjliggjort skapandet av dynamiska webbapplikationer pÄ Internet. Dessa dynamiska webbapplikationer bygger pÄ att skicka data mellan klient och server med hjÀlp av asynkrona förfrÄgningar. Detta görs med hjÀlp av ett serialiseringsformat som anvÀnds för att kompaktera data och möjliggöra kommunikation mellan olika programmeringssprÄk. BinÀra serialiseringsformat har konsistent visat sig prestera bÀttre Àn de textbaserade alternativen pÄ plattformar som tillÄter binÀr transport av data. AJAX Àr en plattform som endast tillÄter textbaserad transport av data.

UTVÄRDERING OCH UTVECKLING AV TRANSPORTFIXTURER FÖR BAKAXLAR :  

Examensarbetet har genomförts i samarbete med Meritor HVS AB i Lindesberg som tillverkar fram- och bakhjulsaxlar till buss- och lastbilsindustrin. Projektet behandlar de fixturer som anvÀnds vid transport av bakhjulsaxlar. MÄlet med arbetet var att utveckla en ny transportfixtur som passar majoriteten av deras bakaxelmodeller och som förebygger skador vid transport.Projektet har genomförts enligt metodiken systematisk konstruktion som beskrivs enligt Johannesson, Persson och Petterssons (2004). Systematisk konstruktion kan delas in i fem steg: produktspecificering, konceptgenerering, utvÀrdering och val av koncept, detaljkonstruktion samt slutkonstruktion.De problem som Meritor har med transportfixturerna Àr att de i hög grad slits och att skyddsbelÀggningarna inte hÄller. Det finns för projektet 30 aktuella bakaxelmodeller som skall kunna transporteras med samma fixtur.

Termisk analys av kompakta jordvĂ€rmesystem - Sensitivitetsanalys och korrektions faktorer baserat pĂ„ fĂ€ltmĂ€tningar i referensanlĂ€ggningar i Östergötland

Chapter 1 defines the aim of the project and gives a general orientation about ground heat extractors. In chapter 2 physical processes that could be expected to be involved in the heat transport around a ground heat exchanger are discussed. It is shown from a literature study what amount of moisture transport due to thermal gradients there could be expected in a ground heat exchanger. The conclusion is drawn that the moisture gradient (Sr) is of same magnitude as the driving temperature gradient (°C). At the expected amount of increased moisture around the pipes the moisture transport could be considered to have a little effect on the brine temperature.

FĂ€llbar ROPS med tak/FOPS

Detta examensarbete har utförts i samarbete med Svedala Compaction Equipment AB. Examensarbetets primÀra mÄl var att reducera höjden pÄ ROPS tillhörande asfaltvÀlt CC 422. En sÀnkning medför ett friare vÀgval och billigare transporter. Hittills har vÀgvalet pÄverkats av broar, viadukter och andra hinder. Med hjÀlp av riktlinjer frÄn Svedala Compaction Equipment AB och Fredy Olssons modell för integrerad produktutveckling togs kriterier fram, vilka anvÀndes vid bedömning av olika lösningsförslag. UtvÀrderingen resulterade i att tvÄ av de tio ursprungliga förslagen gick vidare till nÀsta steg i produktutvecklingsprocessen - primÀrkonstruktion. PrimÀrkonstruktionen inleddes med vidareutveckling av de tvÄ principförslagen.

Effektivare lotsallokering

Arbetet har utförts i syfte att belysa möjligheten för Sjöfartsverket att anvÀnda helikopter istÀllet för att allokera lotsar med lotsbÄttransport till fartyg. Detta har gjorts i ett ekonomiskt perspektiv genom att anvÀnda Payback-metoden. Metoden har anvÀnts explorativt dÀr det ekonomiska underlaget frÄn nuvarande verksamhet vid allokering med lotsbÄt jÀmförts med de berÀknade kostnaderna för Sjöfartsverkets SAR-helikoptrar om de utför samma transporter. Ingen vikt har lagts vid vilka eventuella processförbÀttringar detta skulle kunna leda till, utan enbart vad kostnaderna för samma transporter skulle bli med det nya transportsÀttet. Resultatet har tagits fram utifrÄn tre aspekter: Hur det ses frÄn lotsningens sida, hur det ses frÄn helikopterfunktionens sida och slutligen vad det kommer att innebÀra för Sjöfartsverket som helhet.

Fo?rutsa?ttningar fo?r elektrifierade lastbilar med eHighway inom svensk gruvindustri : En ja?mfo?relse av olika transportslag mellan Mertainen och Svappavaara

The Swedish government has a goal of achieving a fossil-free vehicle fleet in 2030. Heavy transport constitutes a significant part of Sweden's transportation sector and the vehicles are driven almost exclusively by fossil fuels. Siemens has developed eHighway, a concept for electric road systems enabling electrification of trucks, in order to reduce the environmental impact of heavy transports. This study aims to investigate the potential that eHighway has on transporting iron ore from the mine of Mertainen to a processing plant in Svappavaara. Electrified trucks are compared with conventional trucks, and diesel and electric trains.The evaluation was made with respect to energy consumption, environmental impact, and cost.

Lindehults handelstr?dg?rd: en fallstudie med fokus p? j?rnv?gens nytta f?r en ?kad marknad

This case study's aim was to strengthen the state of knowledge about how horticultural companies in Sweden used railway transports between 1900s and the 1950s. Economic theories and a micro-historical perspective have been used to analyze the collected source material, and to describe Lindehult's market garden. The investigation is based on document analyzes, qualitative interviews, archive studies and literature studies to evaluate the sources' information through a source pluralistic method. The work has been based on historical source material in the form of payment vouchers, giving an insight into how the company's products were transported by rail across Sweden. Sture Hjalmarsson's diary and interviews have described the case and events that affected the company internally.

Djurskyddslagen och renskötseln

The aim of this literature review was to discern which legislations and regulations related to animal welfare that comprises reindeer and their significance in reindeer husbandry. The Swedish Animal Welfare Act (1988:534) was enacted July 1, 1988 and its main purpose is to ensure a good animal health and environment. Animals that live in a good environment with good health is considered to have good welfare, which can be described as an individual's condition in relation to its surroundings. Reindeer herding is an extensive form without daily management. In reindeer husbandry there are eight specific seasons over the year and reindeer are handled as they migrates between pastures, get earmarks, are sorted for transport and slaughter.

Barns medvetenhet om matens ursprung

Syftet med vÄrt examensarbete Àr att ta reda pÄ vilken kunskap elever har om var maten kommer ifrÄn och om de vet vilken pÄverkan matens vÀg har mellan jord och hav till bord och tallrik..

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->