Sök:

Sökresultat:

1017 Uppsatser om Transactional leadership - Sida 39 av 68

Kommunikationens inverkan på prestation iett interkulturellt perspektiv

Ledaren har en avsevärd påverkan på medarbetarens prestationsförmåga ocharbetstillfredsställelse. Stöd är en kommunikationsaspekt som främjardelaktighet, tillfredställelse och prestationsutveckling för individen, menbidrar också till företagets lönsamhet. Första delstudien undersökersambandet mellan ledares kommunikationsförmåga och medarbetarnasprestationsförmåga. Data insamlad i interkulturellt, industriellt företag i sexländer, tre världsdelar (N=2568). Resultatet visar ett signifikant sambandmellan ledarens kommunikationsförmåga och medarbetares prestationsförmåga.Ifrågasätta predicerar medarbetarnas prestation i störstutsträckning i fem av sex länder.

Gruppträning som inslag i uppbyggnadsträning för lagidrottare : En kvalitativ studie om tränares uppfattningar kring gruppträning som inslag i uppbyggnadsträning för lagidrottare

This study was aimed to investigate why team sport coaches use group training as a part in their build-up training. Issues covered in this study are: "What motives have coaches in team sports that use group exercise as part of the build-up training?" and "What are the positive and negative aspects experienced trainers of using group exercise as part of build-up training in team sports?". It was a qualitative study, seven interviews were made with team sport coaches that has used group training as a type of exercise in their built-up training in collaboration with Friskvårdskompaniet. The results showed that the reasons why group exercise were used was different from coach to coach for example one motive was to increase the players physically ability.

Verksamhetsutveckling vid BT Products. : En uppföljning och fördjupad studie av en enkätundersökning.

Detta examensarbete handlar om en uppföljning av en enkätundersökning enligt EFQM modellen som genomförts vid BT Products. Uppföljningen består i en djupare analys av undersökningens resultat med fokus på vissa av dess delar. De områden som huvudsakligen behandlas är företagets medarbetare, processer och ledarskap. Tyngdpunkten ligger i att klargöra orsakssamband mellan enkätens olika områden samt att gå djupare in på- och identifiera samt beskriva starka och svaga sidor hos dem. Intervjuer, observationer och statistiska metoder har använts för detta syfte vilket resulterat i att det framkommit möjligheter att förbättra verksamheten i flera avseenden. De viktigaste förslagen till förändringar är: En förändrad organisationsmodell med fokus på värdekedjor Förändrade ansvarsförhållanden och tillhörigheter En långsiktig inriktning mot en styrmodell med utgångspunkt i värden och företagskultur.

Delat ledarskap : En ledningsform med potential - om stjärnorna står rätt

Denna kvalitativa intervjustudie fokuserar etablering av delat ledarskap inom offentlig sektor. Syftet är att belysa varför delat ledarskap uppkommer som en alternativ ledningsform.Förutom beslutsfattares medvetna val och motiveringar försöker studien även fånga underliggande bevekelsegrunder samt identifiera eventuellt andra faktorer som kan påverka uppkomsten av ledningsformen.En komplex bild av faktorer såsom faktisk situation, organisationens normer, förutsättningar och omgivningar liksom de individer som befolkar den, påverkar uppkomsten av ledningsformen.Tilltron till ledningsformens potential är stor och farhågor tonas ner. Ledningsformen ses kunna tillföra organisationen synergieffekter och symboliska mervärden och ses som en lösning på olika problem där den erbjuder ett alternativ. En öppen inställning till att pröva nya ledningsformer, pragmatiskt förhållningssätt liksom enskilda individers arbetsrelaterade egenintressen påverkar också uppkomsten av ledningsformen. .

Motivation at Work?

The purpose of this diagnostic master thesis is to examine the motivation of the individuals working in a specific section at Sony Ericsson BGNMVNL. In order to do this, we will distinguish motivational and de-motivational factors that influence the individuals? in their work. Further, we also have the aim of giving recommendations on how to act on these outcomes in order to improve the motivation in BGNMVNL. Our thesis is a diagnostic study in which data is collected by qualitative face-to-face interviews and observations with selected individuals at Sony Ericsson.

Myten om det karismatiska ledarskapet

Den här uppsatsen tar en närmare blick på karismatiskt ledarskap vilket ofta sägs vara en personlig egenskap som vissa föds med. Det sägs att personer som Gandhi, Barack Obama och Olof Palme har haft denna egenskap. En egenskap som får folk att följa ledaren oavsett uppoffringen för följaren, och som gör vad än ledaren vill att de skall göra. Arbetet vill problematisera synen på karisma som en personlig egenskap. Med hjälp av karismaforskningens fader, Max Weber, tillsammans med annan forskning om ledarskap och karisma formar denna uppsats en modell för att förstå karismatiskt ledarskap.

Påverkas den psykosociala arbetsmiljön och self-efficacy av olika ledarskapsstilar? : En kvantitativ studie

Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan ledarstilar, den psykosociala arbetsmiljön och self-efficacy. Detta för skapa större förståelse för hur olika ledarstilar kan påverka medarbetarnas välbefinnande och prestation. Deltagarna (N = 81, mellan 19-64 år) svarade på en enkät med bakgrundsvariabler, den generella self-efficacy skalan (GSE), psykosocialarbetsmiljökart-läggning (PAK, egenkontroll, arbetsledningklimat, arbetsstimulans, arbetsgemenskap och arbetsbelastning) och ledarskapsstilar (CPE, förändring-oriented-, strukturella och produktionsinriktad och relationsorienterade). Positiva associationer om ledarstilar och den psykosociala arbetsmiljön demonstrerades, särskilt för relationsorienterade ledarstil, vilket korrelerade med alla fem huvudfaktorer i PAK. Däremot korrelerade strukturella- och produktionorienterad och förändringsorienterad inte signifikant.

Feedback som grund för lär- & utvecklingsprocesser i ledarskapet : - "Det feedbackas alldeles för lite"

Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur ledare på en bank upplever att de kan lära och utvecklas som ledare. Detta genom feedback, medarbetare, omvärlden och om­organisationen. Studien är av kvalitativt slag och har ett fenomenologiskt perspektiv. Data­insamlingen gjordes genom sju semistrukturerade intervjuer. Resultatet i relation med tidigare forskning och teorier visar på att när reflektion görs så sker lärande och utveckling.

"Man måste brinna för det man gör": en studie av arbetsledarnas arbetssituation inom handikapp- och äldreomsorgen i Halmstad kommun.

The focus in this paper was on managers in the middle position in the care of the elderly and people with disabilities. The aim was to develop knowledge about the conditions of work among managers in the middle position and what they characterized as good leadership and which strategies they used in their work. The empirical data consisted of nine qualitative interviews with managers in the middle position in the municipality of Halmstad.The frameworks that mainly limited the middle managers' discretion were laws, political regulations and most of all it was the allocated budget. Their discretion was found closer to the operation such as working methods, recruitment and changes in job schedules. The middle managers spent the majority of their working hours with personnel administrative work and that they often had to prioritise among their tasks.

Att mäta bibliotek: en studie av två biblioteks verksamhetsberättelser.

During the late twentieth century, political and societal changes gave rise to an increased interest in performance evaluation in public organizations. This development also affected libraries in the public sector. The main concern for this master thesis is performance measurement in libraries. In this study two different types of libraries are investigated, one public and the other academic. My aim is to find out if and how performance measurement appears in the libraries annual activity reports.

Bildämnets betydelse för elevers kognitiva utveckling En litteraturstudie av aktuell forskning kring estetiska ämnen

Purpose: The purpose of this paper is to create an understanding of how customer engagement, communication / interaction and customer insight are driving forces behind the use of Social CRM from a leadership perspective.Method: The purpose of the study, we believed it was appropriate to use a qualitative approach to conduct the study. The empirical data were collected through semi-structured interviews. The sample consisted of 10 companies located in the Gävle area who are active on social media. The interviews were coded to obtain keywords and patterns. These patterns and keywords are then analyzed to arrive at the study's results.Results and contributions: Our results suggest that all the identified benefits, customer engagement, customer insight and communication are driving forces to make use of social CRM.

Från manskap till befäl : en studie om att ta steget inom samma verksamhet

The aim of this work was to investigate how it is to move in hierarchy from crew toofficer within the seafaring profession and how to be affected by this. How you areperceived by the crew when going from to represent a part of a system to represent adifferent part of the same system and if you are ready to assume the responsibilities of thenew role entails?This is relevant and interesting as we will soon is facing at this transition. The work isbased on a qualitative approach. The choice of this method gave the information neededfor a perfect result.Interviews were conducted through personal meetings with active officers which alsoprovided the opportunity to ask follow-up questions and the respondents were given theopportunity to share their experiences.

Projektstyrning av IT-projekt : En jämförelse av projektstyrningen av två IT-projekt

Course: Master's Thesis in Business AdministrationPurpose: The purpose with this paper is to give an insight, and to compare, the project management of two IT-projects ? one which product was implemented and put into use, and one, which was implemented but no longer exists on the market. Furthermore also examine the critical success factors that influence the success respectively the failure of the IT-projects. Method: To attain the purpose with our study we have chosen a qualitative method. We have carried out interviews with two of the project managers of the IT-project of the two large companies.Result: A couple of problems occurred within the IT-projects of the large companies.

Läxor ur tre perspektiv - Lärarens, Förälderns och Elevens berättelser om läxor.

The workplace has a direct impact on the physical, psychological, economic and social well-being of the workers. A healthy workplace leads to increased health among the employees which also makes the employees more productive (Källestål, 2004). A poor working environment can have negative consequences for individuals, companies and society (SOU, 2009:47).This is a qualitative study that investigates companies? view of health promotion and how they practice health promotion in working life. Five private and five public companies, with representatives from the management were interviewed.

Bakgrund till ohållbarhet: En kvalitativ organisationsstudie om orsakerna till en ekonomisk kris

Sveriges Aktiesparares Riksförbund är en ideell förening som står inför stora utmaningar. Organisationen är i grunden en ideell intresseorganisation för enskilda som sparar i aktier men har även en omfattande kommersiell verksamhet som står för majoriteten av intäkterna. Under senaste åren har intäkterna sjunkit samtidigt som kostnadssidan förblivit relativt konstant och rörelseunderskottet har eskalerat. Nu äventyras organisationens långsiktiga överlevnad om inte omfattande förändringar genomförs. Denna studie är menad att, med hjälp av fem olika teoretiska organisationsperspektiv, söka svar på varför Aktiespararna som organisation har hamnat i ett allvarligt ekonomiskt läge.

<- Föregående sida 39 Nästa sida ->