Sök:

Sökresultat:

356 Uppsatser om Trafik - Sida 2 av 24

GIS-samordning i Tekniska förvaltningen, Örebro kommun

Tekniska förvaltningen i Örebro kommun ansvarar för bl.a. vatten, avlopp, renhållning, vägar, Trafik samt parkskötsel. De har i nuläget inget uttalat samordningsansvar mellan de olika avdelningarna och syftet var därför att ge förslag på nya tillämpningar och jämföra med andra kommuner. Målet var att efter undersökningar hitta eventuella problem, definiera dessa och sedan ge förslag på lösningar. Att undersöka hela förvaltningen fanns ej tid till och arbetet koncentrerades till områden som rör Trafik och gator.

Ett spårvägssystems förutsättningar som stadsbildande element : tillämpning för spårväg till Ensjön i Norrköping

Norrköping med närmare 100 000 invånare är en av få städer i Sverige med spårväg. En utbyggnad av systemet till Navestad har länge diskuterats. En detaljplan för spårvägsutbyggnad finns, men spårvägen är ännu inte byggd. Frågan har väckts igen, där man även diskuterar en dragning vidare till Ensjön. Från kommunens sida ser man det nu inte bara som en transportfråga utan en stadsbyggnadsfråga där spårvägen utgör en viktig del i utvecklingen av staden.

Om hållbar stadsplanering i Sverige

Hållbar utveckling är ett begrepp som hörs överallt idag. Men vad betyder det och vad är en hållbar stad? Som blivande landskapsarkitekt har jag blivit intresserad av vad jag kan göra i framtiden för att främja en hållbar stadsutveckling. Syftet med uppsatsen är således att öka min förståelse för hur planerare kan främja utvecklandet av en hållbar stad samt att andra inom samma yrkesområde skall kunna ta del av mina insikter. Jag har i denna uppsats fördjupat mig i hur svenska städer idag arbetar med hållbara lösningar med litteraturstudie som främsta metod. Inledningsvis i uppsatsen, tas grundläggande mål, riktlinjer och regler upp för att ge en grund till följande redogörelser.

Ett spårvägssystems förutsättningar som stadsbildande element - tillämpning för spårväg till Ensjön i Norrköping

Norrköping med närmare 100 000 invånare är en av få städer i Sverige med spårväg. En utbyggnad av systemet till Navestad har länge diskuterats. En detaljplan för spårvägsutbyggnad finns, men spårvägen är ännu inte byggd. Frågan har väckts igen, där man även diskuterar en dragning vidare till Ensjön. Från kommunens sida ser man det nu inte bara som en transportfråga utan en stadsbyggnadsfråga där spårvägen utgör en viktig del i utvecklingen av staden.

Ljudet av vind i träd och dess inverkan på störning orsakad av trafikbuller

Behovet av att skapa en hållbar stadsljudmiljö ökar i takt med att mängden oönskade ljud ökar och kunskapen om dess negativa konsekvenser uppmärksammas. I stadsmiljö är det främst ljudet av Trafik som anses som oönskade, att dämpa dessa ljud har länge varit den enda åtgärd som använts i stor utsträckning. Under senare tid har andra metoder uppmärksammats, däribland maskering som med hjälp av ett liknande men positivt upplevt ljud minskar effekten av det oönskade ljudet. Typiska positiva ljud som kan uppfylla kraven för maskering av Trafikljud är naturljud som vatten. Detta ljud är användbart pga.

Trafikskolors utbildning mot rattonykterhet : En kvalitativ undersökning

Intresset för ämnet alkohol och Trafik uppkom med den intensiva debatt som förts i media den senaste tiden när det gäller det ökande rattfylleriet i allmänhet och i synnerhet rattfylleriet bland ungdomar. En vanlig dag kör omkring 16 000 personer påverkade på våra vägar. Alkohol i samband med bilkörning är en vanlig orsak till dödsolyckor. Syftet med denna studie är att undersöka vilka krav som finns från myndigheterna, på hur en Trafikskola ska bedriva sin utbildning, och hur Trafikskolan anser att de utbildar sina elever i ämnet alkohol och Trafik. Vi har använt oss av kvalitativ metod, för att få en bättre helhetssyn inom ämnet och en djupare förståelse.

ITS och Logistik : Skogsåkeriernas behov av väg- och trafikinformation jämfört med Vägverkets tillhandahållna information

Jag har i detta examensarbete analyserat behovet av väg- och Trafikinformation i samband med skogstransporter och jämfört behovet med den information som Vägverket tillhandahåller. Arbetet har utförts på uppdrag av Vägverkets ITS-sektion, den avdelning som ansvarar för Vägverkets uppdrag att öka användningen av IT i Trafiken. Målet med arbetet har varit att undersöka hur väg- och Trafikinformation kan bidra till bättre skogstransporter och bättre Trafik. Syftet har varit att ta reda på hur en perspektivväxling mellan Trafik och transport påverkar tjänsteutvecklingen när det gäller väg- och Trafikinformation. De metoder jag har använt har varit kvalitativa intervjuer, litteratur- och dokumentstudier samt komponenterna problem- och målanalys i metoden Förändringsanalys enligt FA/SIMM.

Enterprise Voice Simulation (EVS) för mobila enheter i BYOD miljö.

Denna rapport introducerar Umeå universitets bakgrund till införandet av Lync Server 2013 som etablerades stabilt år 2014. Det trådlösa nätverket vid Umeå universitet Trafikeras av studenter och anställda med mobila enheter som smartphones och laptops. Vid användandet av mobila enheter stiger flödesströmningen I det trådlösa nätverket med olika typer av Trafiker. I denna rapport omfattas närmare ?Voice UDP? och ?Lync Enterprise Voice? med fokus på trängselkontroller vid överföringar av RTP-Trafik mellan mobila klienter och 802.11 för att identifiera kvalitén i Lync-samtal, ?VoIP over WLAN?.

Bostadsplanering i centrala Monterrey, Mexico

Vår planet har sedan länge varit överbefolkad och fått utstå människors ständigabehov av att exploatera nya områden. Vi blir hela tiden fler och stora städer behöverständigt nya lösningar för bostäder och Trafik. Men hur ska man kunna planera ettområde och ta hänsyn till naturen och dess naturliga former, för att skapa ett områdedär bostäder, Trafik och natur samspelar?I denna rapport kan man följa hur ett arbete fortskridit med att planera ett område i Monterrey, Mexico. Området kommer att planeras så att det kan bidra till enförbättrad bostadssituation i staden eftersom bristen på bostäder är stor.

Tunnling av IPv6 över IPv4 : En prestandajämförelse mellan teknikerna Teredo och 6to4

Rapporten beskriver arbetet och resultaten av en prestandajämförelse mellan Teredo och 6to4, som används för att tunnla IPv6-Trafik över publika IPv4-nätverk. Detta gjordes då ingen tidigare forskning hittats som jämför dessa tekniker ur prestandasynpunkt. Tre separata testmiljöer, en vardera för Teredo, 6to4 och 6to4 bakom NAT, sattes upp i en labbmiljö. I varje testmiljö skickades genererad Trafik i åtta omgångar mellan två klienter, som samlade in testdata. Insamlad testdata bearbetades med formler för Throughput, End to End Delay, Round Trip Time och Jitter och ett medelresultat för varje räknades ut.

Hur lär vi våra barn hantera trafikmiljön : Del II: En fallstudie om förskolebarns trafikförståelse

Utgångspunkten i mina arbeten om barn och Trafik har varit Trafiksäkerheten som ett genomgripande samhällsproblem, med barnens utsatta läge i fokus. Arbetet är uppdelat i två delar, där ett examensarbete på C-nivå, som är en översikt, utgör Del I. Del II utgörs av detta examensarbete på D-nivå och består av en empirisk undersökning om förskolebarns Trafikförståelse. Syftet med föreliggande studie har varit att undersöka femåriga förskolebarns Trafikförståelse utifrån tre olika aktörers perspektiv: barnens, förskolans och föräldrarnas. De frågeställningar som studerades var: vilka föreställningar som barnen har om Trafik; hur barnen har tillägnat sig dessa föreställningar; hur barnen uppträder i Trafiken samt hur förskolepersonalen och föräldrar arbetar med barnens Trafikfostran.

Miljövänligare inflygningar

 Detta examensarbete handlar om miljövänligare inflygningar. Gröna- och kurvade inflygningar gör flyget mer miljövänligt. Det är ett effektivt sätt att minska flygets miljöpåverkan. Varje grön- och kurvad inflygning innebär minskad bränsleförbrukning, utsläpp samt betydligt lägre buller vid landning. Vid en grön inflygning, sjunker flygplanet kontinuerligt från sin marschhöjd till landningsbanan med motorerna på tomgång. En kurvad inflygning är en kombination av grön inflygning och kurvad inflygning.

Bebyggelsestrukturens betydelse för trafikarbetet och val av trafikslag : En jämförande studie av persontransporter i Kristianstad och Växjö kommun

Sammanfattning Kristianstad och Växjö har lika stor befolkning fördelad över respektive kommun men med olik geografisk struktur. Detta påverkar resor i vardera kommunen med ett transportmönster som skiljer sig åt. Denna studie vill påvisa den skillnad som olik bebyggelsestruktur ger med avseende på persontransporter. Detta i syfte att i framtiden bättre planera för ett hållbart samhälle med minimalt antal miljöbelastande Trafik. Som tjänsteman inom planeringsområdet är det viktigt ha kunskaper om skillnader och speciellt valsituationer i en kommun eller i en region om dess framtida långsiktiga utveckling.

Automatisk trafiksäkerhetskontroll i Jämtlands län

Vi blev intresserade och ville ta reda på hur automatisk Trafiksäkerhetskontroll (ATK) fungerar nationellt och regionalt i Jämtland. Även vilka brister och fördelar som finns samt vilka möjligheter systemet i framtiden kan erbjuda. Trots att Sverige ligger långt framme i Trafiksäkerhetsarbetet avlider eller invalidiseras mellan 4-5% av varje årskull av den svenska befolkningen till följd av Trafikolyckor. Årligen kostar överträdelser av hastigheten omkring 200 liv vilket gör dessa till vårt största Trafiksäkerhetsproblem. Av Vägverkets mätningar av hastighet inom Region Mitt framgår att på landsbygdsvägnätet uppgår andelen Trafik över hastighetsgränsen till drygt 50 %.

Lastbilstrafik - Inrikes och utrikes trafik med svenska lastbilar : Effektivare estimation med hjälpinformation?

Denna uppsats undersöker om användandet av stark hjälpinformation kan ge ökad precision i skattningarna i undersökningen LastbilsTrafik ? Inrikes och utrikes Trafik med svenska lastbilar som utges av Trafikanalys. Förutom att en ökad precision är önskvärd i sig, kan det också möjliggöra ett minskat urval. Detta innebär i sin tur att uppgiftslämnarbördan minskas.Tre parametrar undersöks: totalt antal körda kilometer, total lastad godsmängd och totalt transportarbete. För dessa finns precisionskravet att för den skattade årstotalen får den relativa osäkerhetsmarginalen vara högst fem procent (den relativa osäkerhetsmarginalen definieras som halva konfidensintervallets längd dividerat med punktskattningen).

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->