Sök:

Ljudet av vind i träd och dess inverkan på störning orsakad av trafikbuller


Behovet av att skapa en hållbar stadsljudmiljö ökar i takt med att mängden oönskade ljud ökar och kunskapen om dess negativa konsekvenser uppmärksammas. I stadsmiljö är det främst ljudet av trafik som anses som oönskade, att dämpa dessa ljud har länge varit den enda åtgärd som använts i stor utsträckning. Under senare tid har andra metoder uppmärksammats, däribland maskering som med hjälp av ett liknande men positivt upplevt ljud minskar effekten av det oönskade ljudet. Typiska positiva ljud som kan uppfylla kraven för maskering av trafikljud är naturljud som vatten. Detta ljud är användbart pga. dess likhet med trafikljud, samt att dess temporala karaktär är kontinuerlig. Ett annat naturljud med liknande egenskaper är ljudet av vindi träd, detta ljud och dess brukbarhet har till skillnad från vattenljud inte lika grundligt undersökts. Syftet i denna rapport är att undersöka ljudet av vind i träds förmåga att maskera ljudet av trafik, samt att ta reda på om vetskapen av att det finns träd i samband med trafikljud påverkar resultatet. Metoden för denna undersökning har varit ett lyssningstest där testets deltagare fått lyssna på 21 ljud där trädljud och trafikljud blandats. Hälften av deltagarna tilldelades en kort beskrivning av den visuella miljö de kunde förvänta sig under testet (en trädbevuxen stadspark), resterande deltagare utförde testet helt utan miljöbeskrivning. Inspelningarna av trädljuden är utförda på tysta platser i Lunds Kommun där endast ljudet av vind i träd dominerar bakgrundsljudet. Ljuden av trafik är inspelade i Malmö stad där ljudet av trafik dominerar bakgrundsljudet. Den slutgiltiga blandningen av träd- och trafikljud skapades i efterhand. 41 personer deltog i lyssningstestet, var deltagare fick bedöma om de ljud det hörde upplevdes som obehagliga till behagliga på en skala mellan 1-100. De 21 ljud som användes under testet bestod av 4 olika trädarter; björk, ek, gran och en kombination av björk och bok. Trädljuden redigerades i efterhand till två typer av ljud för vart träd, den ena typen innehöll temporala skiftningar i vindstyrka, och det andra liknande ett konstant brus. Resultat och analys visar att ljudstimuli innehållande trafik och träd generellt bedömdes som mer behagligt än ljudstimuli endast innehållande trafik, trots höjd ljudnivå. Fanns inte trafikljudet med, bedömdes däremot ljud med högre ljudnivå som mindre behagligt. Försökspersoner som fått en beskrivning tenderade att bedöma ljudinnehållande trafik som mindre behagligt än de utan beskrivning. Detta skulle kunna kopplas till att testdeltagare med beskrivning hade högre förväntningar på ljudmiljön. Trädljud som innehöll temporala variationer bedömdes som mer behagligt än konstanta totalt sett, denna effekt var tydlig för de ljudstimuli som endast innehöll trädljud, för ljudstimuli även innehållande trafikljud uteblev dock effekten. Följande slutsatser kan dras för de försökspersoner som deltagit i testet; Störning orsakad av trafik minskar när ljudet av träd finns närvarande i ljudbilden, oavsett vilken typ trädljud samt ljudnivå. Vetskapen om att det finns träd närvarande ökar störning av trafik på grund av höjda förväntningar på ljudmiljön. Resultatet av denna studie visar på att träd har en potential att maskera trafikbuller och skulle kunna tillämpas som en del i planeringen av innerstadsmiljö.

Författare

Martin Tunbjörk

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..