Sökresultat:
1347 Uppsatser om Traditionell samhällssyn - Sida 66 av 90
RevisionsbyrÄers organisering kring balansgÄngen mellan profession och vinstintresse
Civilekonomuppsats i företagsekonomi: Redovisning. Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i VÀxjö.Titel: RevisionsbyrÄers organisering kring balansgÄngen mellan profession och vinstintresse.Författare: Therese TimmHandledare: Ulf Larsson OlaisonInledning: RevisionsbyrÄer utgör organisationer som drivs av Ä ena sidan en profession, Ä andra sidan en vinststrÀvan. TvÄ faktorer som delvis kan stÄ i kontrast till varandra, men som bÄde Àr nödvÀndiga för byrÄerna att ta hÀnsyn till. Den hÀr studien kommer att behandla ett antal sÀrdrag som revisionsbyrÄer anvÀnder sig av för att organisera sig kring balansgÄngen mellan profession och vinstintresse.Problem: Hur organiseras revisionsbyrÄer för att hantera balansgÄngen mellan profession och vinstintresse?Syfte: Syftet med min studie Àr att förstÄ hur revisionsbyrÄer organiseras för att hantera balansgÄngen mellan profession och vinstintresse.Metod: Min studie har genomförts genom flerfallstudier pÄ tre fallbyrÄer.
Podcasting, topp eller flopp? : - En undersökning av lyssnarnas attityder tillsponsring inom podcasting
Bakgrund: Podcasten Àr ett fÀrskt tillskott till nuvarande marknadsföringsmedier och har pÄkort tid visat stor potential inom marknadsföringskommunikation. Den lÄgaproduktionskostnaden och enkelheten attraherar annonsörer som vill skapa riktad reklam tillsina kunder. De flesta marknadsförare Àr överens om att det bÀsta sÀttet att göra reklam i enpodcast Àr genom sponsring. Hur konsumenter uppfattar denna typ av reklam Àr dock oklartdÄ tidigare studier har adresserat mer traditionella medium.Syfte: Vi vill skapa en förstÄelse för hur konsumenter uppfattar sponsormeddelanden i enpodcast samt vilket presentationssÀtt de tycker Àr bÀst.Genomförande: För att uppnÄ syftet med studien har en kvalitativ undersökning genomförts.Vi har valt att intervjua Ätta personer i Äldrarna 21-29 Är som finns i vÄra bekantkretsar. Dehar alla lyssnat pÄ en podcast vid mer Àn ett tillfÀlle och nÄgra Àr regelbundna lyssnare.Resultat: VÄr undersökning visar blandade kÀnslor angÄende attityd till reklam i podcasts.
Reglerna om rÀnteavdragsbegrÀnsningar : Àr tioprocentsregeln och ventilen i behov av en skÀrpning?
Den 1 januari 2009 infördes regler som begrÀnsar rÀtten för företag att göra rÀnteavdrag, vilket har till syfte att förhindra aggressiv skatteplanering som sker genom rÀnteupplÀgg. TvÄ undantag till denna begrÀnsade rÀtt till rÀnteavdrag benÀmns tioprocentsregeln och ventilen. Genom dessa fÄr rÀnteavdrag göras om mottagaren av rÀnteinkomsten beskattas med tio procent eller om förfarandet Àr affÀrsmÀssigt motiverat. Dessa undantagsregler har dock blivit utsatts för kritik. Kritiken som har framförts Àr att den aggressiva skatteplaneringen som sker genom rÀnteupplÀgg inte minskat trots tillkomsten av reglerna om rÀnteavdragsbegrÀnsningar och det finns Àven frÄgetecken om tioprocentsregeln Àr förenlig med etableringsfriheten inom EU.
FörbÀttra Internetsystem genom implementation av AJAX-teknik
Webbapplikationer har en stadigt ökande anvÀndning i affÀrsvÀrlden. Fördelarna ÀrmÄnga, nÄgra Àr enkelhet i teknisk implementering, geografisk spridning ochunderhÄll. De flesta webbapplikationer och webbplatser har fram tills nu byggts pÄ engammal traditionell modell. Modellen innebÀr att anvÀndaren klickar pÄ en lÀnk för fÄny information. En förfrÄgan skickas dÄ till informationsservern som i sin turbehandlar och returnerar all information.
Kadenssensor med en accelerometer och ANT+
Rapporten presenterar det examensarbetet som har gÄtt ut pÄ att undersöka möjligheterna att konstruera en sensor som mÀter kadens med hjÀlp av en accelerometer. Implementation av kadensprofilen till ANT+ har gjorts för att möjliggöra synkronisering mellan en sportklocka och sensorn. Kadens Àr hur fort cyklisten trampar med pedalerna mÀtt i enheten Varv per minut vanligt förkortat RPM frÄn engelskans Revolutions Per Minute. Hur fort en cyklist trampar pÄverkar kroppen pÄ mÄnga olika sÀtt och ofta vill cyklisten veta vad aktuell kadens Àr för att optimera sin prestation. Den undersökta principen att anvÀnda en accelerometer för att mÀta kadens syftar till att en eventuell prototyp skulle vara lÀmplig till inomhuscykling Àven kallad spinning.
Planering och tidsestimering i agila projekt : En jÀmförelse med den traditionella projektplaneringsteorin
Enligt den traditionella projektteorin ska det lÀggas stor vikt vid att genomföra ett gediget och detaljrikt planeringsarbete. För systemutvecklingsprojekt som lever i en dynamisk omvÀrld dÀr nya system och funktioner kan uppkomma Àr det svÄrt att i ett tidigt skede detaljplanera och specificera krav för det kommande arbetet. Av denna anledning har nya projektmodeller för systemutvecklingsprojekt uppkommit, vilka skiljer sig frÄn den traditionella projektteorin. Dessa modeller kallas för agila modeller. Tanken med de agila modellerna Àr att det ska vara lÀtt att förÀndra och omprioritera uppgifter och funktioner under projektets gÄng.
Sociala medier i marknadsföring : En studie av modebranschen och teknik- och industribranschen
SammanfattningSociala medier va?xer som marknadsfo?ringsverktyg och det a?r enligt forskare ett utma?rkt sa?tt fo?r fo?retag att skapa dialog och bygga relationer med sina kunder. Flera tidigare studier som behandlar sociala medier och dess effekter har genomfo?rts de senaste a?ren och det finns fortfarande ett stort intresse inom a?mnet. Det vi har valt att underso?ka a?r hur fo?retag idag anva?nder sig av sociala medier i sitt marknadsfo?ringsarbete, vi har a?ven valt att ja?mfo?ra tva? olika branscher fo?r att uto?ka kunskapen inom det redan utforskade omra?det.
E-marknadsföring och Traditionell marknadsföring : Möjliga kombinatoriska effekter inom bilindustrin
A change is gradually taking place in the media industry. Traditional communication channels are being replaced by new, electronic, ones (Johnson, 2003). Segmented marketing is gaining popularity, as the mass-marketing model is becoming more or less obsolete (Kotler et al. 2001). At the same time, the consumers? attention span is more divided than ever (Neff, 2004).
Laborera mera Kan laborativt arbetssÀtt under de tidiga skolÄren förebygga matematiksvÄrigheter?
Persson, K., Rooth, P., Sundblad, S. och Uthas, K. (20008). Laborera mera ? Kan ett laborativt arbetssÀtt i de tidiga skolÄren förebygga matematiksvÄrigheter? (Explore more ? Can difficulties in mathematics be prevented with laboratory work in the early school years?) Högskolan, Kristianstad.
Trashanken, Offret och Hon som Àr som vi ? En textanalys med diskursiv ansats av ett antal artiklar om hemlöshet i GP
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka diskursen kring hemlöshet i Göteborgs-Posten utifrÄn ett antal utvalda artiklar samt att undersöka hur hemlöshet och hemlösa framstÀlls i dessa artiklar. Uppsatsens frÄgestÀllningar lyder: Finns det i de utvalda artiklarna en dominerande diskurs kring hemlöshet och hur ser den i sÄ fall ut? Hur beskrivs hemlöshet och hemlösa personer? Hur kan beskrivningarna pÄverka hemlösas identitet? Metoden som anvÀnds i uppsatsen Àr kvalitativ textanalys med diskursiv ansats. Som analysredskap anvÀnds olika idealtyper för att hitta det vanligaste och viktigaste i beskrivningarna av hemlösa. Empirin utgörs av 45 artiklar frÄn GP som har samlats in med hjÀlp av Internet.
Mobbning i det moderna samhÀllet : Sju kuratorers upplevelser av högstadieskolors arbete och ansvarstagande i mobbningsfrÄgan.
The aim of this study was to increase our understanding of how secondary schools handle the different forms of bullying in different arenas. The questions we were asking us was how schools work to prevent and treat against bullying based on plans of action, how the schools are responsible in the bullying issues and how the schools and welfare officers have taken account of sex linkage in bullying issues. Our study is based on the result from seven qualitative semi- structured interviews with secondary school welfare officers in Sweden. Â The study results show that traditional form of bullying takes place through verbal assault, physical violence, ostracism and glances. Welfare officers coincide that there are gender differences in the approach of bullying.
Lyckade metoder för att marknadsföra en webbplats
Internet Àr idag det snabbast vÀxande mediet i vÀrlden. Syns man som företag inte pÄ Internet sÄ finns man inte. Det gÀller att nÄ ut till allmÀnheten och sprida kÀnnedomen om företaget och dess webbplats. För att lyckas med marknadsföringen krÀvs tÄlamod och Àven en hel del vetskap om vilka marknadsföringskanaler som ger bÀst effekt.Uppdragsgivaren NyDebatt.se Àr i behov av en marknadsföringsstrategi som Àr utformad med hÀnsyn till knappa ekonomiska förutsÀttningar. DÀrför kommer rapporten att forska i hur framgÄngsrika webbplatser, med liknande bakgrund som NyDebatt.se, har utformat sin marknadsföring.Genom en kvalitativ analys i form av fallstudie har arbetet genomfört i form av telefonintervjuer för att utreda vilka marknadsföringskanaler lyckade webbplatser har anvÀnt.
"Det Àr ofta jag som samtalar" - om förekomsten av jÀmlika samtal mellan lÀrare och elever i klassrummet pÄ grundskolans senare Är
Denna uppsats avhandlar i vilken utstrĂ€ckning det förekommer jĂ€mlika samtal mellan lĂ€rare och elever i klassrummet. Vi valde att anvĂ€nda oss av intervjuformen för att kunna besvara den frĂ„gan, samt vĂ„ra fyra grundlĂ€ggande forskningsfrĂ„gor som gĂ€llde de variabler som enligt tidigare forskning kan ha pĂ„verkan pĂ„ samtal i klassrummet. För att definiera vad vi menar med jĂ€mlika samtal bestĂ€mde vi oss för Jan Einarssons definition: ?samtal Ă€r ett naturligt samspel mellan nĂ„gorlunda jĂ€mlika deltagare?. Urvalsgruppen som lĂ„g till grund för under-sökningen bestod av Ă„tta informanter, fyra lĂ€rare och fyra elever, samtliga frĂ„n en Ă„r 7-9-skola i ett av Ărebros skolomrĂ„den.
Att anvÀnda bedömningsmatriser för att synliggöra bedömning och lÀrande - Exempel pÄ uppfattningar frÄn en 7-9-skola
Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka lÀrares och elevers uppfattningar och
erfarenheter av arbete med bedömningsmatriser. Uppsatsen skrivs i samband med ett VALprojekt pÄ fakulteten för lÀrande och samhÀlle pÄ Malmö högskola under 2010 och 2011.
Arbetet presenterar en kunskapsbakgrund som sammanfattar huvuddragen i den forskning
kring matriser som finns i Sverige idag samt en studie kring hur nÄgra lÀrare och elever i
Ärskurs 9 pÄ en grundskola i SkÄne uppfattar arbetet med bedömningsmatriser. Med stöd av
det jag tagit till mig dÄ jag studerat samtida forskningsmetodik har jag valt att göra
kvalitativa intervjuer med tre ÀmneslÀrare samt 10 elever i Ärskurs 9, vilka Àgde rum i slutet
av november 2010. Resultatet av min undersökning visar att sÄvÀl elever som lÀrare Àr
positivt instÀllda till bedömningsmatriser.
Strategiskt tankesÀtt i reklambranschen
PÄ bara nÄgra Är har svensk reklam gÄtt frÄn nionde plats till tjugotredje plats bland vÀrldens mest prisbelönade lÀnder. Uttalanden i media om en försÀmrad traditionell svensk reklam pÄstÄs bero pÄ ett flertal faktorer, den hÄrda konkurrensen om svensk talang inom reklam Àr en. Den digitala framgÄngen visar Ä andra sidan en ny sida av svensk reklam; fyra av vÀrldens tio mest framgÄngsrika byrÄer inom digital kommunikation Àr svenska. SÄvÀl yttre som inre mer branschspecifika krafter pÄverkar den svenska reklambranschen.Av uttalanden i media Àr det tydligt att förÀndringar ses pÄ olika sÀtt. Det torde i sin tur ha en inverkan pÄ hur en aktör med ledande befattning sedan förhÄller sig till dessa i den egna verksamheten.