Sök:

Sökresultat:

1328 Uppsatser om Traditionell samhällssyn - Sida 36 av 89

Matematik i förskolan : Hur arbetar pedagoger med matematik utomhus pÄ förskolor med olika pedagogiska inriktningar (traditionell, i ur och skur och Reggio Emilia)?

In this essay, I have interviewed four pedagogues from three preschools whit different pedagogical purposes. The purpose was to find out how they work with mathematics outdoor. In addition to interviews, I have conducted observations at each preschool. The different preschools are one traditional, one Reggio Emilia and one ?all weather? (FriluftsfrÀmjandet) preschool.

Funktionsentreprenad med helhetsÄtagande :  ? en studie av Norrortsleden

 Detta examensarbete Àr en utvÀrdering av arbetssÀtten i byggprojektet Norrortsledenoch genomfördes pÄ Trafikverket i Solna under hösten 2010 och början av 2011.Norrortsleden Àr en tvÀrförbindelse mellan E4 och E18 norr om Stockholm.Byggprojektet Àr tvÄ-delat dÀr ena halvan genomfördes i en traditionell entreprenadformoch den andra i en sÄ kallad funktionsentreprenad med helhetsÄtagande. Denna rapportfokuserar pÄ den senare av dessa tvÄ. Examensarbetet Àmnar finna, genom att anvÀndaNorrortsleden som exempel, vilka för- och nackdelar som funktionsentreprenad medhelhetsÄtagande för med sig. Detta görs utifrÄn tre olika aspekter: organisatoriskt,ekonomiskt och kvalitetsmÀssigt. För att Ästadkomma detta har intervjuer medbestÀllarorganisationen (Trafikverket) och entreprenören (NCC), ekonomiskkalkyl ochen upplevelseenkÀt genomförts.

www?se: frÄgan om en Internethemsida kan utgöra ett driftstÀlle vid bedömningen av svensk domsrÀtt och tillÀmplig lag

Med utgÄngspunkt ur en grÀnsöverskridande kontraktsrÀttslig tvist, baserad pÄ ett webbrelaterat avtal - dÀr bestÀllning, betalning och leverans av digitala produkter skett via Internet, utreds ur ett svenskt internationellt privat- och processrÀttsligt perspektiv, frÄgan om en Internethemsida kan utgöra ett driftstÀlle vid bedömningen av domsrÀtt och tillÀmplig lag. I uppsatsen har inte behandlats frÄgor om erkÀnnande och verkstÀllighet av utlÀndska domar eller de materiella lagar, vilka skulle kunna komma att tillÀmpas pÄ sjÀlva tvistefrÄgan. Genom anvÀndande av traditionell juridisk metod konstaterar vi att en hemsida, beroende av omstÀndigheterna i det enskilda fallet, skulle kunna anses utgöra ett driftstÀlle enligt de befintliga lagvals- och domsrÀttsregler uppsatsen behandlat. RÀttslÀget Àr dock oklart. HÀnsyn mÄste Àven tas till de speciella sÀrdrag Internet besitter, bl.a.

MÄngfaldsperspektiv pÄ utstÀllningen Norvegiska rorna- norske sigÞynere

I denna uppsats presenteras en studie med syftet att undersöka hur ett fÄtal lÀrare som undervisar i svenska jobbar med texttyper i skrivundervisning samt hur dessa lÀrare skapar en sprÄklig miljö som frÀmjar alla elevers lÀrande. Uppsatsen vill dessutom utreda hur de medverkande svensklÀrarna stöttar andrasprÄkselevers sprÄk- och kunskapsutveckling och om lÀrarna anvÀnder sig av en explicit undervisning nÀr de undervisar i texttyper. Slutsatsen visar att undersökningens lÀrare anvÀnder sig av en ?traditionell? undervisning som verkar fokusera pÄ erfarenheter som elever med majoritetsbakgrund har. De begrepp och termer som lÀraren antar Àr nya eller okÀnda för eleverna förklaras i klass, dock Àr lÀrarna medvetna om att somliga andrasprÄkselever inte har förstÄtt dessa.

Icke farmakologiska omvÄrdnadsÄtgÀrder vid postoperativ smÀrta : En litteraturöversikt

Postoperativ smÀrta Àr nÄgot som merparten patienter som genomgÄr kirurgi upplever och som kan leda till lÀngre ÄterhÀmtning, sÀmre livskvalité och lÄngvariga smÀrttillstÄnd om den inte behandlas adekvat. Det finns förutom farmakologisk smÀrtbehandling Àven icke farmakologiska metoder för att lindra smÀrta. Syftet med denna studie var att göra en kunskapsöversikt över icke farmakologiska omvÄrdnadsÄtgÀrder vid postoperativ smÀrta. En litteratursökning gjordes i fyra databaser: Cinahl, PubMed, Amed/EBSCO samt Psychinfo. Nitton artiklar valdes ut för analys.

Samlingen som fenomen : En kvalitativ studie om barn och pedagogers intentioner under en samling i en förskola

Syftet med den hÀr studien Àr att synliggöra barns perspektiv i en samling och hur pedagogerna bemöter barns perspektiv i samlingen. En kvalitativ forskningsmetod ligger till grund för arbetet och bygger pÄ en fenomenologisk teori. Studiens data samlades in med hjÀlp av observationer pÄ en förskola norr om Stockholm. Resultatet visar att barnen kroppsligt uttrycker sina upplevelser och erfarenheter av samlingen, dÀr olika former av passivitet och motstÄnd var förekommande hos barnen. Studien visar Àven pÄ att barnen ofta söker sig till varandra med avsikten att ingÄ i sociala gemenskaper, dela glÀdje och upplevelser.

Laborativ matematik : Att variera undervisningen med alternativa metoder

Denna rapport handlar om hur man som lÀrare kan variera undervisningen i matematik med en fokusering pÄ laborativ matematik. Den riktar sig frÀmst mot gymnasiet men Àr Àven aktuell för bÄde för yngre och Àldre Äldrar. Rapporten behandlar lÀrares och elevers syn pÄ undervisning samt ger konkreta förslag pÄ hur sÄdan undervisning kan gÄ till. Syftet med rapporten Àr att undersöka vad det finns för alternativ till traditionell undervisning och presentera dessa. Metoden som anvÀnts Àr intervjuer dÀr jag tagit kontakt med lÀrare som Àr kÀnda för att anvÀnda alternativa undervisningsmetoder och laborativ matematik.

En jÀmförande studie av förskollÀrares syn pÄ naturvetenskap och teknik i förskolan/ A comparative study of preschool teachers? views of science and technology in pre-school

Bakgrunden till vÄr studie Àr att naturvetenskap och teknik fÄtt större plats i förskolans lÀroplan samtidigt som studier visat pÄ att det finns brister i arbetet med dessa Àmnen pÄ skolor och förskolor. Syftet med studien var att fÄ syn pÄ likheter och skillnader i hur fyra förskollÀrare, frÄn en Àmnesinriktad och en traditionell förskola, ser pÄ naturvetenskap och teknik samt arbetssÀtt och Àmneskunskapens betydelse. Vi har gjort en kvalitativ studie och som metod valde vi att göra enskilda intervjuer som spelades in med ljudupptagning. De teoretiska utgÄngspunkter som anvÀnts i analysen har fokus pÄ det sociokulturella perspektivet. Resultatet visar att de likheter som finns Àr att förskollÀrarna anser att grunden för barns lÀrande Àr ett utforskande och undersökande arbetsÀtt i samspel med barn och vuxna.

Distributionskontroll : Eller kontrolldistribution?

Denna undersökning behandlar vilka faktorer som pÄverkar multinationella tillverkande företag nÀr de vÀljer att placera kontrollen över sin internationella fysiska distribution (IPD) hos moderbolaget eller det utlÀndska dotterbolaget.Undersökningen Àr genomförd hos sju elektroniktillverkande företag i StockholmsomrÄdet. Datainsamlingen har frÀmst skett genom kvalitativa intervjuer med utvalda personer anstÀllda pÄ företagen, samt via elektroniska kÀllor som tillhandahölls av företagen.Undersökningen syftar till att analysera faktorer som pÄverkar multinationella företag nÀr de vÀljer placering av kontrollen över den internationella fysiska distributionen.Analysen visar pÄ att de faktorer som i störst utstrÀckning pÄverkar multinationella företag vid detta beslut Àr deras egen omsÀttning samt erfarenhet av att vara ett multinationellt företag.Slutsatsen för denna undersökning blir följaktligen att ett multinationellt företag vÀljer placering av kontrollen beroende pÄ vilken fas företaget befinner sig i. Dessa faser identifieras i denna undersökning som Traditionell centralisering, Effektiv decentralisering och HÄllbar centralisering..

Studie av krÀnkande behandling/mobbning : - likabehandlingsplanen, ett verktyg?

Uppsatsen ger en retorisk analys av tidningsdebatten Ranelidfejden 2003. Fejden startade med skribenten Linda Skugges recension i Expressen av Björn Ranelids bok Kvinnan Àr det första könet. Inom kort publicerades artiklar i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet som ifrÄgasatte Skugges kompetens som kritiker. Uppsatsen undersöker dessa artiklar och hur de argumenterar för att upprÀtthÄlla respektive bryta mot de normer som finns kring traditionell litteraturkritik. Detta görs genom att utgÄ frÄn Kenneth Burkes dramatistiska analys inklusive ett genusperspektiv.

Pedagogers syn pÄ relationen mellan lek och lÀrande

Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur pedagoger ser pÄ lek och dess relation till barns lÀrande. FrÄgestÀllningarna som vi i studien utgÄr ifrÄn Àr följande: ? Hur ser pedagogerna pÄ barns lek? ? Hur ser pedagoger pÄ relationen mellan barns lek och lÀrande? VÄr uppsats Àr en traditionell studie med en kvalitativ ansats med intervjuer som metod. Empirin samlades in genom intervjuer, intervjuerna genomfördes i en sexavdelnings förskola i SkÄne, till intervjuerna medverkade fyra förskollÀrare med lÄnga yrkeserfarenheter. Vi anvÀnde oss av ljudinspelningar nÀr intervjuerna genomfördes. Vi har anvÀnt oss av tvÄ kÀnda teoretiker, Lev Vygotskij (1896-1934) och Jean Piaget(1896- 1980) samt skandinaviska nutida forskare, för att analysera, förstÄ och fördjupa oss i det som pedagogerna har delat med sig av under intervjuerna. Resultatet av arbetet visar att pedagogerna anser att leken Àr en viktig del i förskolan och menar att det Àr i leken som barn utvecklar sitt mÄngsidiga lÀrande i olika ÀmnesomrÄden sÄ som matematik, natur, teknik, sprÄk och Àven skapar sociala fÀrdigheter.

Elevers lÀrande

Syftet med uppsatsen Àr att fÄ kunskap om elevers lÀrande i klassrummet. UtifrÄn syftet har forskningsfrÄgan "Hur ser elever pÄ sitt lÀrande avseende undervisningen i klassrummet?" formulerats. Avseende denna frÄga har jag intervjuat sex gymnasieelever. Det visar sig i undersökningen att eleverna ser pÄ sitt lÀrande i klassrummet som viktigt.

Grannar som drabbas av störningar frÄn lantbrukare

Detta arbetes syfte har varit att söka svaret pÄ hur rÀttslÀget Àr mellan Ä ena sidan lantbrukare och Ä andra sidan deras grannar i Sverige. Vilka rÀttigheter har grannar som drabbas av lukt, buller och andra störningar pÄ grund av ett nÀra belÀget jordbruk? Med början vid tidigare lagar fram till dagens miljöbalk och jordabalk och sedan behandla rÀttsfall frÄn Miljööverdomstolen har ett svar pÄ dessa frÄgor framkommit. Arbetet innehÄller Àven en detaljstudie över ett rÀttsfall som visat hur ett Àrende gÄr till, frÄn första början till slutet vid Miljööverdomstolen. DÀr visas hur domstolen ser pÄ störningar som skapas pÄ grund av lantbruk och vilka ÄtgÀrder som lantbrukaren var tvungen att vidta sÄ att grannen kunde fÄ acceptabla levnadsförhÄllanden.

Konstruktionen av ?Det svenska? : Nationalism och Nordiska museet

I denna uppsats presenteras en studie med syftet att undersöka hur ett fÄtal lÀrare som undervisar i svenska jobbar med texttyper i skrivundervisning samt hur dessa lÀrare skapar en sprÄklig miljö som frÀmjar alla elevers lÀrande. Uppsatsen vill dessutom utreda hur de medverkande svensklÀrarna stöttar andrasprÄkselevers sprÄk- och kunskapsutveckling och om lÀrarna anvÀnder sig av en explicit undervisning nÀr de undervisar i texttyper. Slutsatsen visar att undersökningens lÀrare anvÀnder sig av en ?traditionell? undervisning som verkar fokusera pÄ erfarenheter som elever med majoritetsbakgrund har. De begrepp och termer som lÀraren antar Àr nya eller okÀnda för eleverna förklaras i klass, dock Àr lÀrarna medvetna om att somliga andrasprÄkselever inte har förstÄtt dessa.

Disruptive Innovation Som Nyckel Till Framtidens LĂ€rande

Denna studie behandlar teorin om disruption samt hur högskolan kan med hjĂ€lp av denna teori skapa nya utbildningar som Ă€r mera meningsfulla för studenterna. Fokus ligger pĂ„ hur vĂ€rlden runt omkring högskolan förĂ€ndras vilket gör att högskolan behöver förĂ€ndras för att kunna erbjuda utbildningar som Ă€r relevanta för studenter i framtiden. För att klara av detta behövs en ny affĂ€rsmodell utvecklas som kan skrĂ€ddarsy utbildningar till studenter efter deras unika behov. Orsaken till varför inte den traditionella högskolan kan erbjuda skrĂ€ddarsydda utbildningar Ă€r för att affĂ€rsmodellen Ă€r standardiserad och ömsesidigt beroende. Även sĂ€ttet att leverera kunskap pĂ„ behöver förĂ€ndras frĂ„n traditionell undervisning till en datorbaserad undervisning.

<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->