Sök:

Sökresultat:

1328 Uppsatser om Traditionell samhällssyn - Sida 24 av 89

En studir i utomhuspedagogik- Sju pedagogers syn pÄ utomhuspedagogik

Syfte Avsikten med följande uppsats Àr undersöka utomhuspedagogiken, med syfte att ta reda pÄ utomhuspedagogikens för- och nackdelar samt fÄ en bild av hur pedagogerna ser pÄ lÀrandet genom pedagogiken och hur den kan vara ett komplement till den traditionella klassrumsundervisningen. Metod Med hjÀlp av den kvalitativa undersökningsmetoden har vi genomfört strukturerade intervjuer med sju pedagoger som under flera Är har arbetat aktivt med utomhuspedagogik. Genom intervjuerna ville vi fÄ fram pedagogernas syn pÄ de aspekter av utomhuspedagogiken som finns i vÄra frÄgestÀllningar. Resultat Sammanfattningsvis ÄskÄdliggör resultaten pÄ en övervÀgande positiv syn pÄ pedagogiken med mÄnga fördelar och dÀr integration av traditionell klassrumsundervisning och utomhusundervisning skapar dynamik, helhet, sammanhang, konkretisering i lÀrandet för eleverna. Nackdelarna visar pÄ svÄrigheter med omfattande förberedelsetid, schema, ekonomi, klÀder och problem vid dÄlig vÀderlek. Dessutom upptÀckte vi att det fanns en betydande social dimension som har en inverkan pÄ elevernas lÀrande..

En studie i utomhuspedagogik- Sju pedagogers syn pÄ utomhuspedagogik

Syfte Avsikten med följande uppsats Àr undersöka utomhuspedagogiken, med syfte att ta reda pÄ utomhuspedagogikens för- och nackdelar samt fÄ en bild av hur pedagogerna ser pÄ lÀrandet genom pedagogiken och hur den kan vara ett komplement till den traditionella klassrumsundervisningen. Metod Med hjÀlp av den kvalitativa undersökningsmetoden har vi genomfört strukturerade intervjuer med sju pedagoger som under flera Är har arbetat aktivt med utomhuspedagogik. Genom intervjuerna ville vi fÄ fram pedagogernas syn pÄ de aspekter av utomhuspedagogiken som finns i vÄra frÄgestÀllningar. Resultat Sammanfattningsvis ÄskÄdliggör resultaten pÄ en övervÀgande positiv syn pÄ pedagogiken med mÄnga fördelar och dÀr integration av traditionell klassrumsundervisning och utomhusundervisning skapar dynamik, helhet, sammanhang, konkretisering i lÀrandet för eleverna. Nackdelarna visar pÄ svÄrigheter med omfattande förberedelsetid, schema, ekonomi, klÀder och problem vid dÄlig vÀderlek. Dessutom upptÀckte vi att det fanns en betydande social dimension som har en inverkan pÄ elevernas lÀrande..

Den samhÀlleliga nyttan av stadskvaliteter.

Vi stÄr idag inför stora utmaningar eftersom vÄr miljöpÄverkan resulterat i en rad miljöproblem. För att fÄ bukt med dessa mÄste vi hitta alternativa sÀtt att göra saker pÄ. Vi mÄste konsumera mindre globalt och mer lokalt. Traditionell Ekologisk Kunskap(TEK), som Àr ett begrepp för praktisk, erfarenhetsbaserad kunskap om djur, vÀxter och natur, kan kanske bidra till lösningar pÄ problemen. Innan vÄrt jordbruk blev beroende av fossila brÀnslen arbetade lÄngt fler Àn idag inom jordbruket och det fanns en stor kunskap om hur naturen fungerade och hur man skulle bruka den pÄ bÀsta sÀtt.

Finns det plats för musik? En undersökning om kommunala skolpolitikers uppfattning om musikÀmnets frÀmsta uppgift i grundskolan

Syftet med studien Àr att undersöka kommunala skolpolitikers uppfattning om musikÀmnets betydelse i grundskolan. Studien har sin fokus pÄ de första Ären i grundskolan. UtifrÄn syftet har följande frÄgor stÀllts till fem olika respondenter i tvÄ kommuner. Vilken uppfattning har kommunala skolpolitiker om musikundervisningens frÀmsta uppgift i skolan? Hur arbetar kommunen för att grundskolan ska nÄ lÀroplanens mÄl i musikÀmnet? Kvalitativa intervjuer har anvÀnts intervjutillfÀllena.Studien visar att de Kommunpolitiker som medverkat i undersökningen inte uppfattar musikÀmnet i skolan som ett svagt obetydligt Àmne för eleverna.

FrÄn Traditionell handel till Elektronisk handel : med avseende pÄ Internethandel mellan specialvaruföretag och konsument.

MÀnniskan har under lÄng tid bedrivit handel med varor och tjÀnster. Genom att nya hjÀlpmedel för handel utvecklas, förÀndras handeln och dess former. Elektronisk handel kan bedrivas via Internet. Elektronisk handel via Internet medför flera fördelar, men ocksÄ nackdelar, problem, konsekvenser och risker för företag som inför/bedriver Internethandel.Det finns skilda meningar om huruvida specialvaror bör sÀljas via Internet, och om företag som tillverkar och/eller saluför denna typ av varor bör bedriva Internethandel mot konsument. En litteraturstudie och en intervjustudie har genomförts för att undersöka om det Àr lÀmpligt för specialvaruföretag att införa Internethandel mellan företag och konsument.

SAB-systemet och Yahoo! En jÀmförelse rörande traditionell och ny klassifikation

The aim of this Master thesis is to investigate the similarities and differences between a traditional and a new classification scheme. Two classification systems are compared, "The Swedish Library Classification System" the SAB-system - and Yahoo!. The SAB-system has been used in Swedish libraries since the beginning of the 20^th century, and Yahoo! has been online since 1994. Yahoo! has a Swedish version of its international original, which is used in this study to get a similar starting point with the SAB-system. The method used for this is a content analysis, which in this case is not a quantitative analysis.

Konsten att fÄ pappa att stanna hemma.

Vi stÄr idag inför stora utmaningar eftersom vÄr miljöpÄverkan resulterat i en rad miljöproblem. För att fÄ bukt med dessa mÄste vi hitta alternativa sÀtt att göra saker pÄ. Vi mÄste konsumera mindre globalt och mer lokalt. Traditionell Ekologisk Kunskap(TEK), som Àr ett begrepp för praktisk, erfarenhetsbaserad kunskap om djur, vÀxter och natur, kan kanske bidra till lösningar pÄ problemen. Innan vÄrt jordbruk blev beroende av fossila brÀnslen arbetade lÄngt fler Àn idag inom jordbruket och det fanns en stor kunskap om hur naturen fungerade och hur man skulle bruka den pÄ bÀsta sÀtt.

Visioner och Projekt - Legitimitetssökande eller FörÀndring.

Vi stÄr idag inför stora utmaningar eftersom vÄr miljöpÄverkan resulterat i en rad miljöproblem. För att fÄ bukt med dessa mÄste vi hitta alternativa sÀtt att göra saker pÄ. Vi mÄste konsumera mindre globalt och mer lokalt. Traditionell Ekologisk Kunskap(TEK), som Àr ett begrepp för praktisk, erfarenhetsbaserad kunskap om djur, vÀxter och natur, kan kanske bidra till lösningar pÄ problemen. Innan vÄrt jordbruk blev beroende av fossila brÀnslen arbetade lÄngt fler Àn idag inom jordbruket och det fanns en stor kunskap om hur naturen fungerade och hur man skulle bruka den pÄ bÀsta sÀtt.

Ett bilfritt Stockholm?: Riksdagspartiernas vision om bilens framtida roll i Stockholms stad

Vi stÄr idag inför stora utmaningar eftersom vÄr miljöpÄverkan resulterat i en rad miljöproblem. För att fÄ bukt med dessa mÄste vi hitta alternativa sÀtt att göra saker pÄ. Vi mÄste konsumera mindre globalt och mer lokalt. Traditionell Ekologisk Kunskap(TEK), som Àr ett begrepp för praktisk, erfarenhetsbaserad kunskap om djur, vÀxter och natur, kan kanske bidra till lösningar pÄ problemen. Innan vÄrt jordbruk blev beroende av fossila brÀnslen arbetade lÄngt fler Àn idag inom jordbruket och det fanns en stor kunskap om hur naturen fungerade och hur man skulle bruka den pÄ bÀsta sÀtt.

Tre lÀsinlÀrningsmetoder : en studie om lÀsinlÀrningen i Är 1

Syftet med denna studie har varit att dels fÄ en teoretisk kunskap om tre olika lÀsinlÀrningsmetoder. Jag var medveten om att Den traditionella lÀsinlÀrningsmetoden och LTG tillÀmpas flitigt i den svenska skolans undervisning och ville dÀrför skaffa mig kunskap om dessa tvÄ metoders metodik. Wittingmetoden hade jag endast hört talas om och blev dÀrför intresserad av att ta reda pÄ mer om den. I den empiriska delen av studien har jag intervjuat tre verksamma lÀrare som har erfarenhet av att arbeta med lÀsinlÀrningen i Är 1. IntervjufrÄgorna belyser framförallt hur lÀrarna metodiskt arbetar med lÀsinlÀrningen.

Budgetparadoxen : Varför företag vÀljer att behÄlla traditionell budget eller budgetliknande processer trots den kritik som riktats mot den

Bakgrund och problem: Under 1980-talet riktades hÄrd kritik mot  konomistyrningen i den sÄkallade ?Relevance Lost? - debatten. Kritiken styrdes senare mer specifikt mot budgeten, dÀr kritiker som Jan Wallander (1995) samt Hope & Fraser (2003) menade att budgeteringen tillförde lite vÀrde i modern affÀrsverksamhet och att den borde avskaffas helt. Trots kritiken visar nyare studier av Ekholm & Wallin (2000) samt Libby & Lindsay (2009) att majoriteten av företag fortfarande anvÀnder sig av budget som en viktig del av sin ekonomistyrning trots att företagen Àr medvetna om budgetens nackdelar. Detta fenomen kallar vi för ?budgetparadoxen? och kan sammanfattas i studiens huvudfrÄga ?Varför lever budgeten och budgetsliknande processer vidare trots all kritik som riktats mot den?? Syfte: Studiens syfte Àr att beskriva och förklara hur tvÄ företag valt att hantera kritiken riktad mot den traditionella budgeteringn samt att konstruera en förklarande modell som visar hur budgeten kan ersÀttas eller utvecklas.

Könsdiskriminerande marknadsföring: Finns det behov av lagstiftning?

Det huvudsakliga syftet med den hÀr uppsatsen har varit att göra en rÀttsutredning kring den aktuella frÄgan om stötande och könsdiskriminerande reklam. Genom att anvÀnda oss av traditionell juridisk metod har vi kartlagt hur lagstiftningen kring diskriminerande marknadsföring ser ut. Arbetet beskriver att MFL inte kan tillÀmpas pÄ könsdiskriminerande reklam eftersom det skulle strida mot lagens huvudsakliga syfte som Àr att endast skydda nÀringsidkare och konsumenter i deras egenskap som dessa. Ingen hÀnsyn tas till den personliga integriteten. MFL Àr bara tillÀmpbar pÄ den kommersiella marknadsföringen vilket leder till att all annan marknadsföring faller utanför lagen.

Förskolematematik - En jÀmförelse mellan Montessori- och traditionell förskola

Syftet med denna uppsats Àr att titta nÀrmare pÄ i vilka sammanhang och under vilka former pedagogerna arbetar med matematiken i fyra förskolor. Vi gör Àven en jÀmförelse mellan den traditionella förskolan och Montessoriförskolan utifrÄn Vygotsky och lÀroplanen. För att ta reda pÄ detta besökte vi fyra olika förskolor för att göra intervjuer och observationer. Genom vÄr undersökning fick vi reda pÄ olika sÀtt som förskolorna arbetade med att synliggöra flera av matematikens delar och inte i första hand rÀknande av antal. Problemlösning, geometri, sortering och klassificering Àr bara ett urval av vad pedagogerna arbetade med.

Vad pÄverkar mÀns och kvinnors uttag av förÀldraledighet.

Vi stÄr idag inför stora utmaningar eftersom vÄr miljöpÄverkan resulterat i en rad miljöproblem. För att fÄ bukt med dessa mÄste vi hitta alternativa sÀtt att göra saker pÄ. Vi mÄste konsumera mindre globalt och mer lokalt. Traditionell Ekologisk Kunskap(TEK), som Àr ett begrepp för praktisk, erfarenhetsbaserad kunskap om djur, vÀxter och natur, kan kanske bidra till lösningar pÄ problemen. Innan vÄrt jordbruk blev beroende av fossila brÀnslen arbetade lÄngt fler Àn idag inom jordbruket och det fanns en stor kunskap om hur naturen fungerade och hur man skulle bruka den pÄ bÀsta sÀtt.

BevisvÀrdering i brottmÄl

Syftet med den hÀr uppsatsen har varit att utreda hur det gÄr till i en rÀttegÄng nÀr domstolarna vÀrderar olika bevismedel i sexualbrottmÄl. Avsikten har framförallt varit att jÀmföra domstolarnas praktik med doktrinens synsÀtt. Ett av det vanligaste bevismedlet Àr den muntliga utsagan och troligen Àr det ocksÄ det bevismedel som Àr svÄrast att vÀrdera. En stor del av uppsatsen har dÀrför Àgnats Ät vÀrdering av muntliga utsagor. Uppsatsen har indelats i tvÄ delar.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->