Sök:

Miljöundervisning i skolan


AbstractStudiens utgångspunkt är att studera elevers och lärares miljömedvetenhet utifrån två olika arbetssätt. Dels är det två skolor som arbetar med traditionell miljöundervisning och dels är det en skola som arbetar utefter Grön Flaggmodellen. I arbetet framkommer det även vilka faktorer som under elevernas skoltid påverkar deras miljömedvetenhet. Vi vill även lyfta fram vilka olika miljökunskaper som eleverna har. Undersökningen visar att skillnaden finns när det handlar om miljömedvetenhet hos eleverna. När det gäller miljöundervisningen på de olika skolorna skiljer det sig inte något nämnvärt. Elever och lärare på skolor utan Grön Flagg har stor miljömedvetenhet när det gäller att se miljön som helhet. Eleverna och lärarna på skolan med Grön Flagg har utvecklad miljömedvetet men den är mer koncentrerad på närmiljön.

Författare

Ingela Eriksson Maria Jansson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..