Sök:

Skapandet av lojala e-handelskunder


Antalet webbutiker med inriktning på kläder och accessoarer ökar ständigt. Dessutom visar forskning på att konsumenter är mindre lojala på Internet än i traditionell handel. Fördelarna ur företagsperspektiv med lojala kunder är flera och ett klassiskt exempel är att det kostar fem gånger så mycket att attrahera en ny kund som att behålla en befintlig. För konsumenterna medför lojalitet att de skapar starka band till företaget. Uppsatsens syfte är att ur ett konsumentperspektiv beskriva vilka faktorer som ligger till grund för att en kund ska bli lojal mot en specifik Internethandelsplats. De resultat vi kommit fram till genom kvalitativa intervjuer visar att faktorerna snabbhet, tydlighet, upplevd förväntan och förtroende är väsentliga för att konsumenterna ska bli lojala. Dessa fyra faktorer är återkommande i de svar som respondenterna lämnat i de olika kategorier frågorna kretsat kring.

Författare

Tomas Andersson Marcus Sjölin

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..