Sök:

Sökresultat:

5978 Uppsatser om Traditional media - Sida 54 av 399

Tre kärnkrafthändelser : Från händelse till publicering

I studien har jag ställt frågorna; vad är masskommunikation och hur kan den beskrivas? Vilken väg transporteras en händelse i massmedias infrastruktur? Ambitionen är att undersöka hur masskommunikationen fungerar, därför har tre specifika händelser valts ut för att studeras. Teoretiskt utgår studien ifrån ett mediefilosofiskt synsätt i en postmodern tradition med medieteori av McLuhan, Baudrillard och Bourdieu. Undersökningen har genomförts med kvalitativ fallstudie. Tre händelser har identifierats och kategoriserats i empirisk, definitiv och producerad händelse.

Bilder av konflikternas Sydafrika : Två svenska lokaltidningars rapporteringar om Sowetoupproret i Sydafrika 1976

In the year of 2006 I moved to South Africa for a year, a land that has fascinated me because of its history. During the time of my stay I became very surprised how strongly apartheid permeates the community where the white South Africans today are building walls around themselves. Through media we get surrounded with pictures that media creates and to find information regarding what?s happening in the world this is, most often, the primary source. Therefore I believe it?s interesting to explore how two different local newspapers from the county of Kalmar, with two different ideologies, present pictures of the same event, namely the revolt of Soweto in 1976 and how these two newspapers relates to racial policies.

Brytningstid i Internkommunikationen? : vilken roll har Intranät och e-post i organisationers kommunikation?

Having a functioning internal communication is necessary for the survival and existence of every company. Traditional communication channels are for example meetings, noteboards and personnel newspapers. During the last ten years we have witnessed an explosion of new channels, who are based on information technology. IT is a natural part in new IT-companies, like Framfab and Icon Medialab, but what role does IT have in a large, manufacturing company with a long history? The purpose with this thesis is to investigate how IT has influenced the internal communication in a company.

SAB-systemet och ämnet religion en studie av ett klassifikationssystems förmåga att klassificera en vetenskaplig discipline.

Classification systems express an idea of the world as it was when the systems was made. If the classification system is not revised there is a possibility that the system will become antique and hard to apply to different subjects. The purpose of this study is to see if the SAB-system is a classification system which shows a reflection of the subject Religion that is equivalent with that of Swedish universities. The ideas which are behind the classification of the subject religion in the SAB-system have been analysed, as well as the structuring of the scientific discipline Religion at the universities. The result will show if the SAB-system can classify the subject religion in a satisfying way at university libraries.

En människas tillvaro : en analys av verklighetsuppfattningar utifrån filmen "The Truman show"

Filmen "The Truman show" har använts som utgångspunkt för att diskutera hur människor uppfattar verkligheten utifrån sin livssituation. Tankar angående verklighet, media och tillvaro används för att diskutera filmens karaktärers medvetenhet och kunskap om sin egen situation. Då filmen handlar om Truman som filmas dygnet runt och sänds i en direktsänd TV-show över hela världen, utan att han vet om det, diskuteras även vilken roll media har för att skapa mening i människors vardagliga liv. Media används också för att förklara, enligt Truman, konstiga händelser vilket är meningen för att kunna hålla honom fortsatt omedveten om sin sanna tillvaro. Då personerna i filmen har olika kunskaper och erfarenheter om sin tillvaro, tas även tankar om detta upp för att visa på vad det är som gör att människor accepterar eller ifrågasätter sin situation.

Digital marknadsföring : framväxten av nya verktyg för marknadsföring

Syfte Syftet med arbetet a?r att so?ka fo?rsta?else fo?r utvecklingen fra?n traditionell till digitalmarknadsfo?ring samt att analysera hur fo?retag praktiskt arbetar med detta.Studien anva?nder en kvalitativ metod och data har inha?mtats fra?n ba?de prima?ra och sekunda?ra ka?llor. Empirin har samlats in genom 10 intervjuer, vilket har analyserats med hja?lp av teori och det har sedan lett till studiens slutsatser.Studien visar varfo?r det finns en o?verga?ng fra?n traditionella marknadsfo?ringsmetoder till digitala marknadsfo?ringsmetoder, hur de kompletterar varandra och vilka verktyg som fra?mst anva?nds av fo?retagen i studien.Fo?rslag till fortsattforskning är Facebook-annonsering, ma?tinstrument, SEO och Web 3.0. Dessa termer ga?r att arbeta vidare med och det a?r na?got som va?r studie har pa?visat vara viktigt.I va?r studie bidrar vi till en fo?rsta?else av va?gen fra?n de traditionella marknadsfo?ringsmetoderna till de digitala marknadsfo?ringsmetoderna.

"Många tror att det är knepiga personer som mobbas men det är tvärtom" : En diskursanalytisk studie om den medialt konstruerade bilden av mobbning bland vuxna i arbetslivet

Nio procent av svenskarna uppger att de har blivit mobbade på sin arbetsplats. För det mesta är det en överordnad som är förövaren. Mobbningen yttrar sig genom olika handlingar men gemensamt för de individer som drabbas är att det innebär stora konsekvenser för hälsan, och det är inte ovanligt att de slås ut ur arbetslivet helt. Mobbning innebär också stora ekonomiska kostnader för organisationen där den sker och för samhället i stort. Syftet med denna studie har varit att genom en diskursanalytisk ansats med retoriska inslag studera hur bilden av mobbning bland vuxna i arbetslivet konstrueras i och genom media.

Medias roll för döva ungdomars identitet

Examensarbetet handlar om döva ungdomars identitet och medias roll under tiden döva ungdomar skapar och formar sin identitet. Undersökningsgruppen är döva ungdomar 12-17 år, flickor och pojkar. Samt media- drama/rörelse lärare. Frågeställnignarna är: "Hur skapar och formar döva ungdomar sin identitet? "Vad är avgörande för döva ungdomars identitetsskapande? "Vilken roll spelar media för döva ungdomars identitet?" "Vad för slags medieformer använder döva undomar sig mest av?".

Vad är det på tv ikväll? : En kvalitativ studie om svenska gymnasieelevers användning av och attityd till tv-mediet

Abstract Authors:                           Emmy Davidsson and Fredrik Doohan PehrmanTitle:                                  What?s on TV tonight?Swedish title:                  Vad är det på tv ikväll?Level:                                BA Thesis in Media and Communication StudiesLanguage:                                             Swedish Number of pages:          53 Aim: The purpose of this study is to chart and explain Swedish high school students? TV viewing and their attitude towards the TV medium. The aim is also to discuss the students? views on news and citizenship. The purpose is also to, through the term habitus, explore how the background of a person reflects on their choice of TV content, in what way they watch television and on their purpose of TV viewing.

Att skilja på sak och person - Hur ökad personifiering i media kan leda till bättre politisk kunskap hos mottagarna

Mass media is becoming more and more personalized and despite common ideas it could actually be a good thing. Instead of affecting the actual content of news coverage it might only have an effect on the way in which news are presented. Famous politicians more regularly become symbols and synonyms for their parties or for the government and are being used to create interest in the beginning of articles.Those are the results from a content analysis of the newspaper coverage of the Swedish parliamentary election in 1976 and 2006 in which the scientist categorized each article in one of four ideal types, counted quotes and analyzed whether personal names were interchangeable with party names without affecting the content. All three methods showing that it is the presentation, not the content, which has been personalized.At the same time, psychology-science tells us about the human brains associative learning processes, where memorizing becomes far more efficient when the information can be connected to an already known person. Increased personalization of news might therefore increase the political knowledge of the receivers..

Den skeva bilden : En studie i hur brottsrapporteringen i Efterlyst ser ut jämfört med brottsstatistiken, samt hur programmets tittare upplever att de påverkas

The purpose of this thesis was to determine the tv-show Efterlyst?s (Wanted)effects on viewers when it comes to how crime, criminals and victims are portrayed in the show. In order to achieve the purpose of our the study, both  quantitative and  qualitative approaches were used We compared the image Efterlyst gives of crime, criminals and victims to statistical information from The Swedish National Council for Crime Prevention and The Central Bureau of Statistiscs. By using focus-groups we also studied how Efterlyst portrays, in the season of 2009, and how it may have affected its viewers. Our conclusion was that there are important differences between how Efterlyst portrays crime and the image of crime the statistics gives.

Sociala medier för marknadsföring : En fallstudie om vilka strategier som finns för marknadsföring via Facebook hos svenska researrangörer

In this study, we have examined how Swedish tour operators are using social media as part of their marketing plan. Our purpose was to find out which strategies they use in the area of social marketing. The companies that were examined were Ving, Fritidsresor and Jambo tours, and the social network site that the research focused on was Facebook. The examination was conducted with a content analysis of the companies' Facebook pages and qualitative, structured interviews with the companies. The aim was to compare the various tour operators Facebook pages in order to get a broader overview of the companies marketing strategies.

Digital mediehantering i Försvarsmakten

Det senaste året har jag arbeta med analys av digital mediehantering, digital media som ett informationsverktyg samt tekniken bakom det. ?Hur kan man göra saker mer effektivt?, ?är webb-tv något för Försvarsmakten att använda sig av i syfte att göra sitt informationsflöde mer effektivt?, både internt och mot allmänheten. Föreliggande arbete tar upp tekniken bakom dessa områden, jag försöker även förklara hur relativt enkelt det kan vara att integrera dem i en existerande organisation utan att göra dyra omorganisationer. Jag har även inventerat AMF och FM media på deras utrustning, teknik och gjort en lista på vad som är användbart och på vad som bör tas bort inför en omstrukturering.

Om sambandet mellan psykisk ohälsa hos gymnasieungdomar, deras sömnvanor och uppkoppling på sociala media.

I dag lider ca 25-35 % av skolungdomar av psykisk ohälsa. Tidigare forskning har visat att denna ohälsa beror på att ungdomar sover alltför lite, vilket i sin tur associerats till en ökad användning av sociala media. Orsakssambanden är emellertid oklara och varierar mellan studier. Av den anledningen genomfördes en enkätstudie på gymnasielever, för att ytterligare belysa hur sambanden ser hos svenska ungdomar.I undersökningen användes två frågeformulär bestående av en reducerad version av KASAM, ett sömnformulär, samt frågor angående sociala media.I studien deltog 51 elever (M: 18.0 år, SD 0.35), varav 22 kvinnliga och 28 manliga elever i ÅK 3. Resultatet visade att cirka hälften av eleverna (49 %) ansåg sig sova signifikant kortare tid än vad de önskade (p<0.0001).

Gender, labor and decision-making : the woman?s situation in family businesses in a Swedish agricultural setting

The inequality and separation of sexes seen in organizations may lead to inefficient use of human resources. Therefor, a more equal organization could lead to higher productivity and efficiency. Inequality within organizations is a problem also for the society as a whole since who is chosen for a position is not depended upon merits, leading to inefficiency. To not reflect upon traditional division of labor and decision-making could also lead to an undemocratic and unjust society. The aim of this thesis is to explore women and men?s engagement a family business in an agricultural setting. Gender theorists argue that gender arises from the social situation in society.

<- Föregående sida 54 Nästa sida ->