Sök:

Medias roll för döva ungdomars identitet


Examensarbetet handlar om döva ungdomars identitet och medias roll under tiden döva ungdomar skapar och formar sin identitet. Undersökningsgruppen är döva ungdomar 12-17 år, flickor och pojkar. Samt media- drama/rörelse lärare. Frågeställnignarna är: "Hur skapar och formar döva ungdomar sin identitet? "Vad är avgörande för döva ungdomars identitetsskapande? "Vilken roll spelar media för döva ungdomars identitet?" "Vad för slags medieformer använder döva undomar sig mest av?". Syftet är att besvara de viktiga frågeställnignarna, tillföra kvalitativa fakta som andra kan ta del av i olika sammanhang. Samt tillföra intressanta resultat om ungdomarnas åsikter gentemot olika medier, musik, kulurer m.m. Metoderna är intervjuer, postenkäter, läsning av äldre litteratur, rapporter och en jämförelse mellan döva respektive hörande jämnåriga kamrater. Samt illustration i form av diagram, en sammanfattning över postenkäterna. Resultatet lyder att döva ungdomar skapar och formar sin identitet genom en stark grundtrygghet hos familjen och döva vänner. Samt att media såsom TV och film spelar en stor roll för dem, eftersom deras främsta kommunikationskanal är synen som måste få bli stimmulerad via bilder. Resultatet antyder också att ett positivt handikappmedvetande är extremt viktigt m.m.

Författare

Natalie Kopasz

Lärosäte och institution

Luleå/Musikhögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..