Sök:

Sökresultat:

1139 Uppsatser om Tradition möter samtid - Sida 47 av 76

Stöd av handledare under verksamhetsförlagd utbildning

Sjuksköterskeutbildningen pÄ högskolor i Sverige utgörs av teoretiska och praktiska studier, uppdelat pÄ sex terminer. I den svenska utbildningstraditionen var upplÀgget att en person, lÀrare eller handledare, hade kunskapen om ett Àmne dÀr studenten skulle stÀlla frÄgor för att fÄ ta del av denna kunskap. Denna tradition Äterfanns Àven i yrkesutbildningar sÄ som sjuksköterskeutbildningen, Àven om den dÄ lade mycket ansvar hos bÄde studenten och handledaren. Syfte: Syftet med studien var att kartlÀgga hur sjuksköterskestudenter i termin 4 uppfattade det stöd de fick av sina handledare (kliniska sjuksköterskor) under VFU placeringarna i termin 4. Dessutom efterfrÄgades de egenskaper studenterna ansÄg att en god handledare bör ha.

Synen pÄ aktiekapitalet : - En kritisk studie med utgÄngspunkt i Sverige samt en jÀmförelse med andra rÀttsordningar

Currently there is a tendency in the EU to adjust the minimum-capital requirement. In France and Germany the requirement for private limited liabilities has been totally abolished, whilst other countries have chosen to reduce their requirement. The Swedish law concerning the minimum-capital requirement is from 1st of April 2010 being lowered to 50 000 SEK. In common law jurisdictions such as United Kingdom and USA a minimum-capital requirement does not exist. The european main argument to keep such a requirement is that it accomplishes a creditor protection.

LÀrplattan frÄn pedagogens perspektiv

Studie- och yrkesvÀgledning ska bidra till att ge eleverna anvÀndbara kunskaper och fÀrdigheter i form av praktiska arbetslivserfarenheter, studiebesök eller utbildningsinformation. Möten med studie- och yrkesvÀgledare ska bidra till att öka möjligheten för elever att fatta vÀl övervÀgda studie- och yrkesval. Uppsatsen syftar till att fÄ en fördjupad kunskap om arbetet med studie- och yrkesvÀgledning. Fokus ligger pÄ hur studie- och yrkesvÀgledare upplever organisation, ledarskap och kommunikation pÄ skolorna.. Empirin Àr grundad pÄ sammanlagt nio intervjuer med rektorer och studie- och yrkesvÀgledare som arbetar pÄ fem olika skolor i fyra olika kommuner i Norrbotten.Resultatet pÄvisar att det fortfarande finns mycket att utveckla i arbetet med studie- och yrkesvÀgledning inte minst nÀr det gÀller samarbetsformer, kommunikation och ledarskap.

Kartellbrott - vilka Àr alternativen? En studie över konkurrensrÀttens olika sanktionsmöjligheter

Sammanfattning: Uppsatsen tar upp problematiken med hur konkurrensrÀtten, frÀmst karteller, upprÀtthÄlls pÄ det mest effektiva sÀttet. Huvudfokus ligger pÄ frÄgan om inblandning i karteller skall vara straffbart för den enskilde individen. I dagslÀget innehÄller den svenska konkurrensrÀtten inga individuella straff utan Àr enbart inriktad pÄ företagen. I bland annat USA och Storbritannien finns dÀremot möjlighet att döma till böter och fÀngelse för deltagande i vissa konkurrensbegrÀnsande samarbeten. FrÄgan har diskuterats flertalet gÄnger vid svenskt lagstiftningsarbete och uppsatsen redogör genomgÄende för dessa diskussioner.

Samma mÄl men olika vÀgar - tradition och förnyelse i andrasprÄksundervisning

I föreliggagande uppsats undersöks hur sprÄksyn lyser igenom undervisningen i svenska som andrasprÄk i tvÄ nya upplÀgg i den kommunala skolan. BÄda skolformerna Àr startgrupper för nyanlÀnda invandrare och kallas vanligtvis för Sfi (svenska för invandrare) och IMSPR (Individuella programmet, sprÄkintroduktion). Den förstnÀmnda Àr för vuxna och den sistnÀmnda för ungdomar. UtifrÄn en diskussion i teoriavsnittet om skillnader mellan grammatikbaserad undervisning och sociolingvistisk undervisning Àr uppsatsens teoretiska utgÄngspunkt att studera hur lÀrarna uppfattar sin egen undervisning. BÄda inriktningarna har en sociolingvistisk prÀgel med funktionell sprÄkundervisning men grammatiska och över huvud taget sprÄksystematiska moment förekommer.

PÄ vilka grunder bedöms elevernas insatser under APU:n? : En granskning av det nuvarande bedömningsunderlaget för elevernas APU pÄ Sjömansskolan i Stockholm och ett förslag till bÀttre bedömningsunderlag med portfolio som hjÀlpmedel.

Vi har pĂ„ förslag frĂ„n Johan Östergren, rektor pĂ„ Sjömansskolan i Stockholm, kartlagt vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra med det nuvarande systemet för bedömning av elevernas insatser nĂ€r de Ă€r ute pĂ„ APU (Arbetsplatsförlagd utbildning). Genom att intervjua elever, handledare, lĂ€rare och rektor, har vi bland annat undersökt hur kommunikationen mellan grupperna ser ut och vad de olika grupperna anser om de nuvarande dokumenten som eleverna arbetar med under APU:n. NĂ€r elevens APU Ă€r slut ska handledaren lĂ€mna en betygsrekommendation till lĂ€raren, men pĂ„ vilka grunder görs denna bedömning? Vi gör en historisk Ă„terblick för att ge lĂ€saren förstĂ„else för den yrkeskultur och tradition som finns inom sjömansyrket. Den svenska sjömansutbildningen jĂ€mförs i ett internationellt perspektiv med den lĂ€rlingsanpassade sjömansutbildningen i Danmark.

Antagonism och konflikt i förskolans utvÀrderingsuppdrag : En diskursteoretisk studie om utvÀrdering av förskolans verksamhet och förskollÀrarens positionering i relation till detta uppdrag

The aim of this study was to investigate how the position of the preschool teacher could come across in interviews with six teachers about their assignment to document and evaluate the preschool activity. The research done so far in this area shows that it can be a complex and difficult part of the preschool teachers work. A dilemma often described is how the teachers can be able to analyze and document the childrenÂŽs learning with the aim to evaluate and develop the preschool activity without judging and mapping the children. A special focus of the study was to see how the methods and dsicourses described by the teachers possibly could affect the teachersÂŽs position in the area of documentation and evaluation. To analyze the empirical data Ernesto Laclau (1935-2014) & Chantal MouffeÂŽs discourse theory was used, a prespective witch also figured to be the theoretical foundation of the master thesis.

SprÄkutvecklande arbete pÄ förskolan : i relation till reviderad lÀroplan (1998;2010)

Syftet med den hÀr studien Àr att undersöka förskollÀrares kunskap, synsÀtt, erfarenhet och vilket arbetssÀtt det genererar i arbetet med alla barns sprÄkutveckling efter förskolans reviderade lÀroplans införande (1998; 2010) gÀllande det förtydligade mÄlet sprÄk och kommunikation samt hur begreppet undervisning tolkas.                                                             För att fÄ en förstÄelse för förskolan och det förÀndrade uppdraget beskrivs förskolan ur ett historiskt perspektiv till nutid.  Förskolan har en tradition av ett görande men vi funderar kring pÄ vilket sÀtt det görs och om det förÀndrats gÀllande alla barns sprÄkutveckling och vissa barns sprÄksvÄrigheter i och med att förskolan fÄtt förtydligade mÄl, dÀr ett av mÄlen gÀller sprÄk och kommunikation.           Studien vilar pÄ en hermeneutisk forskningsansats och Àr genomförd som en kvalitativ studie med intervjuer  av Ätta yrkesverksamma förskollÀrare i en kommun. Följande frÄgestÀllningar har bearbetats i studien: Vilket arbetssÀtt anvÀnder sig förskollÀrare av i förskolan för att möta alla barns sprÄkutveckling? Vilken kunskap har förskollÀrare om barns generella sprÄkutveckling? Vilken erfarenhet har förskollÀrare om vilka faktorer som kan pÄverka att ett barn kan fÄ sprÄksvÄrigheter? Vilket synsÀtt har förskollÀrare om barns generella sprÄkutveckling? Hur tolkar förskollÀrare begreppet undervisning? Resultatet visar att den viktigaste sprÄkutvecklande faktorn i den hÀr studien Àr vikten av att prata med barnen, det dagliga samtalet, att benÀmna, uppmuntra förtydliga och bekrÀfta. .

Förekomst av miswak anvÀndning bland mÀn i den turkiska församlingen i Malmö (en pilotstudie)

Sammanfattning I mÄnga delar av Afrika och Asien anvÀnds miswak (tandrengöringspinne) av muslimer istÀllet för den traditionella tandborsten. Miswak har visat sig vara effektiv i flera studier och medför en bÀttre munhÀlsa. DÀrför har WHO rekommenderat och uppmuntrat anvÀndning av miswak i de delar av vÀrlden dÀr det Àr en tradition. Vi kÀnner inte till prevalensen avseende miswak anvÀndning bland Malmös invÄnare frÄn ovanstÄende delar av vÀrlden. DÀrför Àr syftet med denna enkÀtstudie att undersöka frekvensen av miswak anvÀndning bland muslimska församlingsmedlemmar i Malmö. Material och metod: En enkÀt pÄ engelska sprÄket som översattes till svenska sprÄket anvÀndes.

Sitter ekorren fortfarande i granen? : SÄngrepertoar i grundskolan nu och dÄ.

AbstractEva Kjellander: Sitter ekorren fortfarande i granen? SÄngrepertoar i grundskolan nu och dÄ. VÀxjö: Musikvetenskap 2005. 60p.Syftet med denna uppsats har dels varit att undersöka hur sÄngrepertoaren ser ut idag i grundskolan och dels att se hur den Àndrats sedan cirka 1970. Metoden för undersökningen grundar sig i en enkÀtundersökning vid Lunds 47 grundskolor.

Potential för produktion i kantzoner att gynna bÄde miljön och mÀnniskan : En litteraturstudie med fokus pÄ kolinlagring, nÀringslÀckage och biologisk mÄngfald

Kantzoner har en lÄng tradition i odlingslandskapet och anvÀnds i dag som en miljöÄtgÀrd som finansieras med ersÀttningar för att minska nÀringslÀckage frÄn Äkrarna och bevara biologisk mÄngfald. Behovet av denna typ av ÄtgÀrder Àr en konsekvens av mÀnniskans utnyttjande av naturen, dÀr denna formats för att anpassa mÀnskliga behov med begrÀnsad hÀnsyn för hur naturen pÄverkas av detta. Metoder för hÄllbar utveckling efterfrÄgas och med detta i Ätanke tillÀgnas fokus i denna litteraturstudie kantzonernas potential att bidra med vÀrden för bÄde miljö och mÀnniska.Studien riktar sig mot möjligheten att skapa naturliga habitat dÀr de mÀnskliga insatserna bidrar med positiva vÀrden för naturen, samtidigt som hon kan ta del av de vÀrden som produceras i kantzonen. Resultatet visar pÄ att det finns en god möjlighet att producera biomassa samtidigt som produktionen i sig gynnar inbindningen av kol, minskar nÀringslÀckage och ökar den biologiska mÄngfalden. Potentialen för kolinbindning berÀknas vara 31% högre i grÀsmarker jÀmfört med Äkermark vilket genererar en möjlig kolinlagring pÄ 95 ton/hektar.

Debatten om Biblioteksdatoriseringen : tendenser i Biblioteksbladet, Bis och DIK-forum 1970-1999

The purpose of this thesis was to trace and discuss tendencies in the debate of the computerization of the libraries, in Swedish library press during the period of 1970-1999. The set-out was the issue of how the library journals, as representatives and mouthpieces of a by tradition humanistic profession, coped with a revolutionary innovation related to a field (data technology) which they hadn't any knowledge or even interest in. The examination included three Swedish library journals: Biblioteksbladet with connection to Sweden?s most established library organization (SAB); Bis which is founded upon a socialistic base and; DIK-forum rooted in the union. The analysis of the debate was partly based on three different sets of values related to data and systems development.

BostÀder i kvarteret TjÀllet

I detta projekt har jag arbetat uteifrÄn en frÄgestÀllning om smÄ ytor. Hur mycket yta behöver en ensamstÄende mÀnniska för att kunna leva bekvÀmt? Hur behÄller man bekvÀmligheter trots en ytminimering? Vad hÀnder med flexibiliteten i ett sÄdant hem?Kvarteret TjÀllet har historieskt sett haft en tradition av trÄngboddhet, i synnerhet runt sekelskiftet dÄ platsbristen var mycket kÀnnbar. Mitt mÄl har varit att göra denna trÄngboddhet till en positiv upplevelse. I detta hus finns enbart enrumslÀgenheter anpassade för ensamstÄende, troligtvis unga och barnlösa.

PÄ luffen : för att undersöka publika landsbygdsrum

Det Àr inte som att lÀsa en deckare, det finns ingen löst gÄta beskriven pÄ skriftens sista sidor. LÀser man delar av den hÀr skriften deltar man i delar av ett sammanhang. Jag föreslÄr att man lÀser den som en upplevelse. Mening skapas mellan delarna, mellan raderna, den blir till i mellanrummet. För att kunna lÀsa mellan raderna mÄste man först lÀsa raderna. DÄ Àr det möjligt att det jag vill berÀtta kan förmedlas. Varje del i den hÀr texten har egen mening.

MÄl & MÀtning : Management by numbers vs. Management by empowerment

VÄrt huvudsyfte med denna uppsats Àr att tolka och förstÄ hur företag av olika storlek och karaktÀr arbetar med mÄl och om dem mÀter sina mÄl. Vi har valt att sÀtta upp tvÄ delsyften för att nÄ vÄrt huvudsyfte. Det första delsyftet Àr att beskriva mÄl och mÀtning genom MBN- och MBE-traditionerna samt vilken kritik som Àr riktad mot dessa. Detta för att ge lÀsaren en förstÄelse för att det finns olika syn pÄ hur företag bör arbeta med mÄl och mÀtning. Det andra delsyftet Àr att beskriva hur 2 tjÀnsteföretag och 2 produktionsföretag i praktiken arbetar med mÄl och mÀtning.För att uppnÄ huvudsyftet har vi valt att se pÄ Àmnet med ett hermeneutiskt synsÀtt.

<- FöregÄende sida 47 NÀsta sida ->