
Sökresultat:
1139 Uppsatser om Tradition möter samtid - Sida 46 av 76
För Sverige i tiden? : En studie om den svenska monarkins relation till samhÀllet och sekulariseringsprocessen mellan 1858-2012
Christendom has under a long period of time in Swedish history been the central component in legitimating the monarchs' power, a continuous process than can be clearly observed through the customs of royal coronation and baptism rites. However, during the 20th century those close ties between the state and the church of Sweden have been dissolving at a steady rate, alongside a growing societal democratization and modernization process. Officially the monarch still had a clear constitutional power legitimated through the transcendent, but unofficially his power was in reality heavily reduced. How do the Swedish monarchy relate to a rapidly changing society and secularization process? This pilot study investigates this relation by analyzing the news reports of the royal coronation and baptism rites between 1858 and 2012 from two leading newspapers, Aftonbladet and Dagens Nyheter.
Enbarnspolitik och saknade kvinnor : en fallstudie av rÀtten till liv i Indien
It is not unusual that women and children fall behind in development countries. It is not even unusual that these groups are exposed to all forms of discrimination due to the countries lack of capacity to erase poverty. We also know that women and children in a larger extent suffers from the shortage of proper health conditions. India is one of these countries. It is a country where women even before birth are exposed to discriminatory family planning.
LÀrarkompetens för dagens skola : om lÀrarkompetens i lÀrarutbildningen och nÄgra skolledares syn pÄ lÀrarkompetens
Den debatt om skolan som förs idag Àr kritisk till kvalitén i den svenska skolan. Det har Àven riktats kritik gentemot dagens lÀrarutbildning. Som snart nyutexaminerade lÀrare finner vi det intressant att i skenet av detta belysa vilka kompetenser som den utbildning vi snart avslutar har syftat till att ge oss. Vi finner det Àven intressant att se vad skolledare tÀnker om lÀrarkompetens i allmÀnhet och i synnerhet i förhÄllande till lÀrarutbildningen och vilken kompetens de uppfattar att nyutbildade lÀrare har med sig ut i arbetslivet.Syftet med den hÀr studien Àr att ta del av skolledares sÀtt att se pÄ lÀrarkompetens i allmÀnhet men ocksÄ i förhÄllande till lÀrarutbildningen, samt att studera den utredning som ligger till grund för dagens lÀrarutbildning, SOU 1999:63.Studien har genomförts ur ett hermeneutiskt perspektiv och empirisk data har samlats in genom att intervjua nÄgra skolledare. Resultaten visar att skolledare i sina svar angÄende lÀrarkompetens lutar sig mot en hermeneutisk tradition.
Snille och smak och mord: En litteratursociologisk studie av Nobelpriset och det högkulturella i Karin Alvtegens Skugga
This master thesis deals with the Nobel Prize and highbrow culture as portrayed in Karin Alvtegen?s Skugga. From a sociology of literature perspective, it aims to analyze how these highbrow themes can be understood in relation to Alvtegen?s position in the literary field as a lowbrow crime novelist. The method used is hermeneutic, and the analysis is based on two theoretical models: Pierre Bourdieu?s cultural sociology, and the postmodern tradition where the distinction high/low and its traditional hierarchy is said to be decomposed.
Erfarenhetsbaserat lÀrande i skolan : Belyst genom en kvalitativ fallstudie av en studieresa
Larsson, Linda (2012) ErfarenhetslÀrande i skolan: - Belyst genom en kvalitativ fallstudie av en studieresa. Examensarbete pÄ avancerad nivÄ i pedagogik. Akademin för utbildning och ekonomi. LÀrarprogrammet pÄ högskolan i GÀvle.Syftet med denna kvalitativa studie Àr att undersöka erfarenhetsbaserat lÀrande i skolan. För att göra det har jag valt en skola som har infört en tradition att deras niondeklassare fÄr arbeta fram pengar och Äka pÄ en studieresa till Auschwitz i Polen.
LÀsförstÄelse eller litterÀra förestÀllningsvÀrldar : Litteraturpedagogisk diskurs inom gymnasieÀmnet engelska
Reading and analyzing literature has a long tradition of being an essential part of the teaching of English in Sweden. As the offers of entertainment have increased in popular culture with the introduction of computer games, internet and other media, interest in reading novels has decreased. Literature is still a compulsory part of English teaching and the question is how teachers of today use literature and what kind of literary instruction they use.The aim of this study is to explore and discuss the literary instruction discourse in pedagogical texts, lessons, created by and for English teachers of Swedish Upper Secondary Schools. The lessons have been collected from the site lektion.se, where teachers are able to share knowledge and lessons. The study uses an analytical method based on Norman FaircloughÂŽs Critical Discourse Analysis in order to analyze the lessons.
Politik och ideologi i samtidskonsten - Rondellhundsdebatten 2007
The purpose of the thesis is to examine the relation between art, politics and ideology in contemporary art, focusing on the drawings depicting Mohammed the prophet as a dog, made by the Swedish artist Lars Vilks. His work is contextual in accordance with current art practice, thus letting everything related to the artwork become part of it, a circumstance the thesis tries to grasp in the widest respect possible. The drawings were published and spread throughout Swedish media, where they were later defended and criticized by a number of writers. Many debaters argued that the art work represents Western freedom of speech, and that to criticize them is to criticize fundamental democratic rights. This discourse tended to disqualify all arguments that questioned why such force was put into defending and spreading offensive pictures.
Matematik och genus : en studie av lÀrares agerande och attityder
Syftet med denna undersökning var att studera vilka förutsÀttningar tjejer och killar har i matematikundervisningen pÄ gymnasiet utifrÄn lÀrarens agerande och attityder. För att undersöka detta observerades fyra matematiklÀrare pÄ ett gymnasium under totalt femton lektioner och dÀrefter intervjuades lÀrarna. Min observationsstudie visade att lÀrarna inte behandlade eleverna olika under genomgÄngarna, men att tjejerna hade mest lÀrarkontakt under lektionernas rÀkneövningar. Dessutom hade tjejerna generellt lÀngre samtal och fler samtal med ett matematiskt innehÄll jÀmfört med killarna. De flesta av lÀrar-elev-interaktionerna startade eleverna sjÀlva, men tjejerna inledde fler lÀrarinteraktioner Àn killarna.
Vad beror det pÄ att man vÀljer Àmnesundervisning framför tematisk undervisning?
VÄr definition av begreppet Tematisk undervisning har gjorts utifrÄn litteratur inom omrÄdet och utifrÄn intervjuer. Med tematisk undervisning menar vi att man arbetar Àmnesintegrerande i form av olika teman som kan variera i lÀngd. Denna definition kommer vi att bygga vÄr studie pÄ.Syftet med studien Àr att bidra till förstÄelse för tematisk undervisning och framför allt dess fördelar och nackdelar. VÄrt arbete utgÄr frÄn dessa forskningsfrÄgor: Varför anvÀnds inte tematisk undervisning i större utstrÀckning i skolorna? Vilka Àr faktorerna till att lÀrare vÀljer Àmnesundervisning framför tematisk undervisning? Ger lÀrarutbildningen kunskap om tematisk undervisning? Vilka Àr fördelarna med tematisk undervisning? Vilka Àr nackdelarna med tematisk undervisning?Metoden som har anvÀnts i detta arbete Àr öppen intervju.
Branschpraxis juridiska betydelse i svensk redovisning
RedovisningsrÀtten Àr ett rÀttsomrÄde som av tradition tillmÀter sedvanerÀtten, dÀr ibland branschspecifik praxis, stor betydelse som rÀttskÀlla. I takt med att redovisningen blivit mer detaljstyrd i lag, samtidigt som antalet redovisningsrekommendationer frÄn normgivande organ som BFN och RR tenderar att tillmÀtas en allt större betydelse som rÀttskÀlla, rÄder dock osÀkerhet om vilken betydelse branschspecifik praxis skall tillmÀtas som rÀttskÀlla. Detta Àr framförallt svÄrt att avgöra eftersom redovisningsrÀtten saknar nÄgon utförligare rÀttskÀllelÀra som förmÄr klargöra vilken inbördes hierarki som skall gÀlla mellan olika rÀttskÀllor.Uppsatsen har funnit att branschspecifik praxis bör tillmÀtas betydelse som rÀttskÀlla och god redovisningssed. Detta gÀller under förutsÀttning att sedvanerÀtt föreligger, praxisen överensstÀmmer med lagstiftningen, Àr kvalitativt godtagbar, den aktuella branschen uppvisar sÀrdrag som inte kan tillgodoses med hjÀlp av övriga rÀttskÀllor och slutligen att den aktuella praxisen anpassas efter och utvecklas i takt med övriga rÀttskÀllorna. Studien har vidare funnit att allmÀnt vedertagen rÀttskÀllelÀra kan fungera som lÀmplig utgÄngspunkt för att avgöra vilken inbördes dignitet en rÀttskÀlla skall tillmÀtas inom redovisningsrÀtten.
Historia och det mÄngkulturella klassrummet : LÀrares strategier för en meningsfull historieundervisning
Examensarbetets syfte Àr att undersöka vilka strategier lÀrare har för att historieundervisningen skall bli meningsfull i ett mÄngkulturellt klassrum. Med meningsfull i detta sammanhang menas att Àven andra lÀnders historia, utöver den svenska historien, belyses i undervisningen. Ur syftet formulerades tvÄ frÄgestÀllningar, som avsÄg undersöka hur historieundervisningens ser ut vad gÀller val av innehÄll och genomförande i ett mÄngkulturellt klassrum, samt hur historieundervisningen motiveras av lÀrare i ett mÄngkulturellt klassrum. För att finna dessa meningsfulla strategier har ett antal kvalitativa intervjuer med lÀrare som Àr verksamma i mÄngkulturella klasser genomförts.Den tidigare forskningen visar pÄ en monokulturell historieundervisning baserad pÄ historisk tradition, normer, styrdokument, lÀromedel och lÀrares instÀllning. UtgÄngspunkt har dÀrför varit att lÀrarna försÀtts i en situation dÀr undervisningen inte kan bli annat Àn monokulturell.Undersökningen visar pÄ en historieplanering som frÀmjar den svenska historien.
Det Àr inte som att öppna en kran och tömma ett badkar : En intervjustudie om dialyssjuksköterskors kliniska beslutsfattande avseende ultrafiltration
Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur dialyssjuksköterskor motiverar de kliniska beslut de fattar avseende ultrafiltration (UF), och att undersöka pÄ vad de baserar sin bedömning om vad som Àr rimlig ultrafiltrationshastighet (UFR).Metod: Studien Àr kvalitativ, med explorativ design. Sex sjuksköterskor pÄ en dialysmottagning i Mellansverige intervjuades, och insamlat data analyserades med kvalitativ innehÄllsanalys.Resultat: Genom analysen definierades fem kategorier och 14 subkategorier, som speglar meningsenheternas manifesta innehÄll. Huvudkategorierna var: datainsamling, kommunikation, erfarenhet och kompetens, ÄtgÀrder för att förebygga dialysrelaterade komplikationer samt förutsÀttningar för implementering av UFR som kvalitetsvariabel.Slutsats: Sjuksköterskornas beslut avseende UF pÄverkades i hög grad av bÄde patienters och kollegors Äsikter, medan ansvarig lÀkare i ringa utstrÀckning var delaktig i beslutsprocessen. Beslutet komplicerades av att bÄde ankomstvikt och torrvikt ofta var inkorrekta. Informanterna kÀnde, och tog genom egna initiativ, ansvar för att förebygga dialysrelaterade komplikationer.
"Varder lekare sÄrad..." : Musik, politik och ideologi i tidigmedeltidens Norden
The aim of this paper is to illuminate and discuss the political and ideological aspects of Early Medieval Nordic music. Due to shortage of sources, this issue has been overlooked until now. Did Early Medieval Nordic music meet the requirements for political and ideological use? In what ways could music potentially be used politically and ideologically? Was music used as a political and ideological tool? This is examined by a contextual analysis combining music history and historical archaeology. The survey consists of a background account, focusing on the potential of music and some requests for political use, and three case studies, where musical reflections of societal tensions is investigated in folk music lyrics, Icelandic sagas and church art.
UtstÀllningar för barn pÄ VÀrmlands Museum : Utvecklingen genom tre decennier
Uppsatsen handlar om arbetet med pedagogisk dokumentation i förskolan. Studiens syfte Àr att fÄ en fördjupad bild av pedagogisk dokumentation sÄvÀl i den traditionella svenska förskolan som i den Reggio Emilia inspirerade förskolan. Vi har dÀrför valt att genomföra vÄr studie pÄ tvÄ olika förskolor. Vi fann det intressant att ha med en Reggio Emilia förskola i vÄr studie dÄ de uttalat jobbar med pedagogisk dokumentation. Detta för att urskilja eventuella skillnader i arbetsÀtt med pedagogisk dokumentation mellan de tvÄ förskolorna.
Petrus Raattamaas liv och författarskap
Syftet med uppsatsen har varit att belysa livet, tron och författarskapet av Petrus Raattamaa (1885-197?). Petrus Raattamaa har hittills varit okÀnd i den litterÀra vÀrlden. Till analysen har jag anvÀnt den biografiska metoden. Undersökningsmaterialet bestÄr av hans fyra böcker, av vilka en Àr skriven pÄ finska, de övriga pÄ svenska.