Sök:

Historia och det mångkulturella klassrummet

Lärares strategier för en meningsfull historieundervisning


Examensarbetets syfte är att undersöka vilka strategier lärare har för att historieundervisningen skall bli meningsfull i ett mångkulturellt klassrum. Med meningsfull i detta sammanhang menas att även andra länders historia, utöver den svenska historien, belyses i undervisningen. Ur syftet formulerades två frågeställningar, som avsåg undersöka hur historieundervisningens ser ut vad gäller val av innehåll och genomförande i ett mångkulturellt klassrum, samt hur historieundervisningen motiveras av lärare i ett mångkulturellt klassrum. För att finna dessa meningsfulla strategier har ett antal kvalitativa intervjuer med lärare som är verksamma i mångkulturella klasser genomförts.Den tidigare forskningen visar på en monokulturell historieundervisning baserad på historisk tradition, normer, styrdokument, läromedel och lärares inställning. Utgångspunkt har därför varit att lärarna försätts i en situation där undervisningen inte kan bli annat än monokulturell.Undersökningen visar på en historieplanering som främjar den svenska historien. Lärarna motiverar detta genom styrdokument, läromedel och tidsbrist. Vissa lärare har dock utvecklat olika strategier för att skapa en meningsfull historieundervisning för elever med rötter i andra länder. Jämförande anknytningar till andra länder görs genom den svenska historien och traditioner undervisningen. Modersmålsundervisningen åläggs också ett ansvar att låta respektive elever studera sitt ursprungs historia.

Författare

Jonas Gummeson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Karlstads universitet

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..