Sök:

Sökresultat:

828 Uppsatser om Trade label - Sida 54 av 56

Blåtand och Service Management ? en fallstudie om lojalitet genom service från produkttillverkare till återförsäljare

Upprinnelsen till denna fallstudie är berättelsen om en konsument som efter lång tids övervägande bestämt sig för att inhandla en mobiltelefon av ett specifikt varumärke. Efter att ha besökt butiken, där han övertalats av en säljare, finner han sig vara nybliven ägare av en helt annan mobiltelefon och ett annat varumärke än vad han ursprungligen önskade. Säljaren påverkade konsumenten att köpa en mobiltelefon av ett märke som denne själv föredrar. Vad beror det på? Fallstudiens problematik koncentreras på relationen mellan tillverkaren och återförsäljaren på den svenska mobiltelefonmarknaden.

Lobbying - sunt förnuft eller lagstiftad reglering? : En studie om politikers och PR-praktikers åsikter om lobbyreglering i Sverige

Sweden currently has no legislated regulation of lobbying, but the professional lobbyist can voluntarily subscribe to, among others, the professional code of standars created by the trade association of Public Relations, Precis. There is an ongoing discussion in Sweden to regulate lobbying, both in mass media and in politics. This study examines this debate and focus on which arguments there are for and against lobbying regulation in Sweden. It also attempts to identify the differences, if there are any, between left and rights parties with regards to their views on regulation of lobbying.Tha main method used was document analysis of parliamentary bills which have been raised concerning a lobbying regulation in Sweden. In the theory section, I include four different types of requirements placed on democratic lobbying (se for example Jaatinen 1998, Kitchen 1999, Larsson 2005, Möller 2009 and Naurin 2001).

Kulturell Globalisering : en litteraturstudie

Today we are living in a time were impulses from other places and cultures constantly grow and the contact over the boundary is getting bigger. We se satellites pictures over the world, we hear about worldwide ecological problems, we learn about other different lifestyles, we cock food that are inspired from the worlds many kitchens, we shop more and we can travel to different parts of the world. My problem was to find out how cultural phenomenon spreads to a greater extent global and how this transference take place, but also be able to se what factors that has a part in the cultural spread.What I found with help from my literature study was that trough improved communication and transports has gained mobility in the world and people can take part off others culture.The world is shrinking and this means that human beings identity is changing and this create a so-called hybrid mixture. Culture is what we human beings create. Culture can be seen as a community phenomenon for the most parts.

Kombination av egna och etablerade varumärken - Ett företags liv eller död?

Konkurrensen i klädbranschen växer och blir allt intensivare. Det krävs idag mer från ett företag för att kunna skilja sig från mängden. En rad olika faktorer påverkar en konsuments beteende och attityd gentemot ett företag och en butiks val av varumärken och sortimentsutbud spelar en betydande roll för att kunna kommunicera ut ett budskap som lockar den tänkta målgruppen. Det blir allt vanligare att detaljistföretag som erbjuder etablerade varumärken integrerar bakåt och producerar egna märkesvaror. Lager 157 är ett företag som på senare tid har följt denna trend.

Kartläggning av upphandlingsprocessen inom vatten- och avloppsbranschen ? användning av livscykelkostnader i processen

Syftet med offentlig upphandling är att konkurrensutsätta marknader och skapa bästa möjligaaffär för de offentliga medel som den upphandlande myndigheten har till sitt förfogande.Offentlig upphandling ska ske med långsiktigt perspektiv och det finns verktyg för att tillse attett långsiktigt synsätt erhålls. Ett av dessa verktyg är livscykelkostnader (LCC) som beaktaren produkts anskaffning, ägande och avveckling. En produkt som har ett högtanskaffningsvärde men låga framtida kostnader, kan bli det mest kostnadseffektiva inköpet.LCC används för att göra en ekonomisk värdering av olika investeringsalternativ,diskonterade över produktens livslängd. Livscykelkostnader är ett synsätt som utforskar deolika investeringsalternativen och används aktivt för att föra en dialog mellan aktörerna iupphandlingsprocessen.Användningen av livscykelkostnader, kan antas vara till god hjälp för beslutsfattarna i vattenoch avloppsbranschen (VA) om de vill ta långsiktigt korrekta beslut. Problematiken är attingen har kartlagt hur ett livscykelkostnadsverktyg påverkar beslutsprocessen i offentligaupphandlingar inom VA-branschen och om det ger beställaren ett tydligt beslutsstöd.

Råvarumarknaden Vs Aktiemarknaden : En studie av råvaror och råvarumarknadens prestationer samt reaktioner i relation till aktiemarknaden

Syfte: Syftet med denna undersökning är att studera råvaruprisets samt aktiemarknadens prestationer i form av procentuell avkastning under olika konjunkturlägen från år 1969 och fram till 2009. Samt att studera råvarumarknadens reaktion vid börsfall. Marknaderna ställs dessutom i relation till varandra. Detta görs genom tre delsyften: Hur presterar råvaror i relation till aktiemarknaden i hög- respektive lågkonjunktur? Ökar råvarupriset och aktiemarknaden i samma konjunkturlägen? Hur har råvarumarknaden till skillnad från aktiemarknaden reagerat vid större börsfall?Metod: Undersökningen är kvantitativ, deduktiv samt utgår från primärdata ansamlad via vedertagna källor och databaser.

Konkurrensbegränsning genom selektiva distributionsavtal inom den schweiziska klockindustrin

Sammanfattning Selektiva distributionsavtal används inom många branscher som ett sätt att reglera handeln med produkter och som ett verktyg för att selektera återförsäljarna. Det senaste året har dessa avtal kommit att nyttjas även inom klockbranschen. Det är en speciell bransch där varumärkena får allt större betydelse och det bidrar till en starkare position för de företag som äger och levererar produkter av de specifika varumärkena. Syftet med detta arbete är att utreda huruvida de selektiva distributionsavtalen medför en begränsning av konkurrensen och om så sker, vilka faktorer det är som skapar begränsningarna. Vidare har en diskussion förts om de villkor som nyttjas verkligen är förenliga med lagstiftningen.

Etablering i Australien - En komparativ fallstudie om anpassning av marknadsmixen och identifiering av framgångsfaktorer hos tre svenska företag

Globalization has stimulated the free markets and has made possible for Swedish companiesto expand internationally. Some markets have been deemed attractive and companies havechosen to enter them. The decisions concerning internationalization and marketing havedetermined the success of the companies on the new market. Therefore, several elementsbecome important: the motives behind the new market entry, the local marketcharacteristics and the adaptation of the four components of the marketing mix ? product,price, place and promotion.The purpose of this thesis is to study how three Swedish companies adapt their marketingmix to the local conditions in Australia and identifies success factors in order to help othercompanies considering a market entry.

Lastbilsinvesteringar. : En fallstudie av två åkerier i Umeå.

SAMMANFATTNINGFöretagens största syfte är att ge ägarna värde. Värde uppstår genom att tillgångar genererarett lönsamt kassaflöde. För att åkerier ska kunna konkurrera med andra behöver deminvestera i lastbilar. Investeringar innebär både möjlighet till framtida avkastning men ävenrisk. Hantering av risk kan ske genom en strävan mot optimal kapitalstruktur, det vill sägafördelningen av eget kapital och lån, vilket dessutom skiljer sig mellan olika företag ochbranscher.

Inhyrd i arbetsgrupp: en studie av arbetsgrupperna inom Luleå kommmuns vårdcentraler

Samtliga av Norrbottens vårdcentraler har länge haft problem i form av underbemanning av läkare. Landstinget har mött det problemet genom att använda sig av bemanningsföretagsanställda stafettläkare. Vårdcentralernas beroende av stafettläkare skildrades i denna studie ur arbetsgruppens perspektiv. Inom socialpsykologin finns ett flertal modeller för hur bland annat arbetsgrupper fungerar, utvecklas och påverkas. Faktorer som kontinuitet, målinriktning och ledarskap är alla begrepp som kan sägas påverka grupperna.

En marknadsundersökning om regelvirke : kvaliteter och kunduppfattningar

Today there is a widespread opinion that the woodmarket and the forest industry are dominated by a traditional way of thinking and not adapted to the customers of today; a lot of products are produced purely on routine. Also, there is a demand for improving the quality of sawn woodproducts. AB Karl Hedin wants to sort this out by increasingly adapt their products to the demands of the market, i.e. through introducing a short wallstud of standard length, "Hedinregeln". At tirst, the wallstud will be produced in lengths of 2,70 m and of guaranteed quality.

Kan ett plastkort laddas med lojalitet? - En fallstudie av IKEA Family Älmhult

Problem: Idag har de flesta detaljhandelsföretag någon form av kundklubb för att stärka banden mellan sig och sina kunder. Men skapar kundklubbar lojala kunder per automatik, eller krävs det mer än vad de flesta företag erbjuder idag? IKEA Family är en av de kundklubbar som funnits längst och på varuhuset i Älmhult upplever man inte att potentialen med kundklubben utnyttjas fullt ut då relationerna med medlemmarna inte utvecklas i önskvärd utsträckning. I detta arbete undersöks huruvida detta beror på konceptuella brister, val av strategi eller implementeringen av konceptet på varuhusnivå eller om det finns andra förklaringar. Syfte: Syftet med uppsatsen är att utifrån vår fallstudie på IKEA-varuhuset i Älmhult, samt med hjälp av utvalda teorier kring lojalitet, relationsmarknadsföring och strategi, skapa förståelse för hur en kundklubbsstrategi bör utformas och förverkligas samt visa på vilka problem som kan uppstå.

Behovsanpassad bevakning

The market for security is one filled with great opportunities. The security services companies are numerous and diverse, the Swedish market is dominated by two large companies: Securitas Bevakning AB and Falck Security AB. In this study we have focused on the bigger of the two, Securitas. This report describes and analysis the security service branch and its surroundings in an involved manner. The target group of the result is mainly people within the security branch.

Reklamlandskap : utomhusreklamens inverkan på stadsmiljö och stadsliv

Outdoor advertising is not very often discussed within city planning even though the commercial messages occupy much of public space. The advertising signs affects not only the physical environment but also social life. In this report I would like to acknowledge and question the presence of advertising in our everyday environment. Outdoor advertising is not a new phenomena, technical progress however, results constantly in new expansions in the environment. Today advertising occurs in all sorts of shapes in the cities, both as free standing signs and as signs attached to facades, incorporated in city furniture such as bus shelters and on vehicles moving along the city streets. Grouping advertising into two categories; local and national, reveals that the different categories have different impact on public space.

?Sumpighet och Vattensjuka? en centralmakts påverkan på ettlokalt landskap

The purpose of this study was to examine the goals, possibilities and rationales that could be found in the discussions concerning the digging of ditches by governmental subsidiaries in order to drain the peat bogs of late nineteenth century Sweden. A further aim was to look at the effect on the landscape on a local level i.e. Släthults moss in Bäckaby parish, Småland in the south eastern part of Sweden. In order to be able to explain the connections between politics and landscape changes in a local population and its deciding bodies, influenced by ideas, science and production, a quadruple helix model developed from a triple helix model by Björn-Ola Linér was used. As a model of environmental history, three step thought was used, borrowed from Donald Worster.

<- Föregående sida 54 Nästa sida ->