Sök:

Lastbilsinvesteringar.

En fallstudie av två åkerier i Umeå.


SAMMANFATTNINGFöretagens största syfte är att ge ägarna värde. Värde uppstår genom att tillgångar genererarett lönsamt kassaflöde. För att åkerier ska kunna konkurrera med andra behöver deminvestera i lastbilar. Investeringar innebär både möjlighet till framtida avkastning men ävenrisk. Hantering av risk kan ske genom en strävan mot optimal kapitalstruktur, det vill sägafördelningen av eget kapital och lån, vilket dessutom skiljer sig mellan olika företag ochbranscher. Ju mer lån desto större hävstångseffekt, men samtidigt tillkommer risker påmarknader. I enlighet med trade-off teorin så gör företag därför en avvägning mellan dessaeffekter. En annan definition på optimal kapitalstruktur är att minimera kapitalkostnaden. Enaspekt som är viktig i detta sammanhang är därför hur lastbilens amortering och avskrivningmatchas då detta minskar kapitalkostnaden. Konjunktur och förändrade förutsättningar för lånoch konkurrens gör att bedömningen av en lastbilsinvesterings lönsamhet är komplex till sinnatur.Vi har i den här studien inriktat oss på problemet hur åkerier bedömer risk och lönsamhet vidlastbilsinvesteringar, samt hur bank och finansieringsbolag bedömer risk och lönsamhet vidlån till åkerier. Syftet är att genom två fallstudier analysera hur två åkerier går tillväga vidlastbilsinvesteringar, vilka risker som bedöms, hur finansieringen sker, samt vilkabedömningskriterier bank och finansieringsbolag utgår ifrån vid lån till åkerier.Vi har utfört studien genom en fallstudie av två åkerier i Umeå, Mångbergs Åkeri AB samtNSA Logistics AB. Vi har även intervjuat två banker, Swedbank och SEB i Umeå, samt gjorten enkätstudie av ett finansieringsbolag, Volvofinans bank. Studien skedde genom intervjuermed VD på åkerierna Mångbergs Åkeri AB och NSA Logistics AB i Umeå, samt medhandläggare på bankerna Swedbank och SEB:s kontor i Umeå, men även genom en enkät tillVolvofinans bank.Analysen visar att åkerierna hanterar lönsamhet och risk genom att skriva avtal med kund,bank och finansieringsbolag och leverantörer i förväg. I och med det har dem kontroll på enstor del av kostnader och efterfrågan och har därigenom en välplanerad ekonomistyrning.Största riskerna finns i räntornas fluktuation, konkurrens från utlandet och att inte fåkörningar. Lönsamheten uppstår genom att åkerierna följer sina affärsidéer och har godarelationer med kunder och därmed ger dem värde. Bank och finansieringsbolag utgår ifrånoch analyserar åkeriernas redovisningsdata och en stor del av bedömningen uppstår genombra relationer mellan åkeri och bank.Vi föreslår slutligen att åkerierna bör använda sig av en DuPont-analys för att få störrekontroll över risk och lönsamhet genom att analysera vinstmarginal och kapitalbindning.Nyckelord: lönsamhet, risk, investering, avskrivning, finansiering, kapitalstruktur, relationer,åkerier, finansieringsbolag, bank.

Författare

Atena Moghilan Linda Lindström

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Handelshögskolan vid Umeå universitet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..