Sökresultat:
2011 Uppsatser om Tolkning av skattelag - Sida 43 av 135
Hantverk som konstart
Sammanfattning:Denna rapport är en del i utformandet av ett konstnärligt förhållningssätt till hantverk. Det ären presentation av hur en konstärlig process kan se ut då den grundar sig i varmsmidetskaraktäristiska egenskaper. Den beskriver hur materialets egenskaper utnyttjas genom intuitivthantverksmässigt formande och driver ett konstnärligt arbete framåt. Det konstnärliga arbetethar gått ut på att undersöka och gestalta någonting som från början inte formulerats i ord.Detta sker genom en rundgång mellan handens formande, materialets förutsättningar,människans sinnen, hennes upplevelser, tolkning av dessa och tillbaka till händernasformande.Rapporten för en diskussion som grundar sig i påståenden formulerade i två förarbeten och depraktiska erfarenheter projektet gett. Diskussionen behandlar olika konstnärliga och estetiskakvalitéer och hur dessa genom material och teknik uppstått.
Sjuksköterskors smärtbedömning av barn med postoperativ smärta
Bakgrund: Det är inte ovanligt att barn ligger på sjukhus för postoperativ
vård. För sjuksköterskan är en viktig del i den postoperativa vården att
försöka lindra den postoperativa smärtan. För att detta ska ske på ett säkert
sätt utför sjuksköterskor smärtbedömningar. Det finns en del hjälpmedel att
tillgå men det krävs också en viss erfarenhet och kunskap om hur barn uttrycker
smärta.
Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskors smärtbedömning, med hjälp av
smärtskattningshjälpmedel, hos barn med postoperativ smärta.
Metod: Studien utfördes som en litteraturstudie där 8 vetenskapliga artiklar
använts. Artiklarna analyserades med hjälp av Graneheim och Lundmans (2004)
analysmodell.
Resultat: De mest uttalade tillvägagångssätten som sjuksköterskor använder sig
av i sin smärtbedömning redovisas i fyra kategorier; Bristande kontinuitet i
smärtbedömningar, Förhållningssätt till smärtskattningshjälpmedel, Observation
av smärtbeteende och Individuell tolkning av smärtbedömning.
Slutsats: Studien visar att sjuksköterskor använder sig av olika
tillvägagångssätt när de skulle bedöma barns postoperativa smärta.
Alla vinner! Det är ju det som är själva idén! : En intervjustudie av fem pedagogers uppfattningar om genus och jämställdhet.
Studiens syfte är att ur ett genusperspektiv synliggöra hur ett urval pedagoger resonerar kring jämställdhet och genus. Pedagogens uppdrag genom läroplanen är att låta varje barn utvecklas utan begränsningar från stereotypa könsroller. Samtidigt visar studier att det oftast är barnen själva som initierar könsöverskridande lek medan de vuxna har en relativt könsstereotyp syn på barnens lek och lärande.Intervjustudien har gjorts med fem pedagoger verksamma inom förskolan. Deras ålder, utbildning och erfarenheter av arbete med barn har stor variation. Genom intervjuerna har pedagogerna fått resonera kring frågor rörande genus och jämställdhet, i samhället i stort men också i deras vardagliga arbete med barnen.
Utematematik: Vad står det i styrdokumenten och hur fungerar det i praktiken?
Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på lärarnas attityder till utomhusmatematik och dess koppling mellan teori och praktik i grundskolans tidigare årskurs 1-3. Vi vill veta hur utomhusmatematik förhåller sig till styrdokumenten, samt hur lärarna som använder utomhusmatematik omsätter styrdokumenten i sin undervisning utomhus. I vår studie har vi använt kvalitativ metod i form av intervju och observation samt videoinspelning som ett redskap för vårt studieresultat. Vi har intervjuat sammanlagt sex stycken lärare, tre som använder utomhusmatematik i sin undervisning, vars lektioner vi även observerat, och två som inte använder det så ofta samt en som inte alls använder utomhusmatematik. Resultatet av vår undersökning visar, att undervisning utomhus i matematik gör eleverna mer verksamma och nyfikna.
"Livet måste levas framlänges men förstås baklänges" : en empirisk studie om lärares inställning till begreppen historiemedvetande samt genetiskt och genealogiskt perspektiv
Som historielärare finns olika nyckelbegrepp som är centrala för ämnet historia. Tre av dessa kommer studeras i denna uppsats där syftet är att studera historiemedvetande samt de genetiska och genealogiska perspektiven i relation till lärares verklighet och de båda läroplanerna Lpf94 och Gy11. Dessa tre begrepp är därmed uppsatsens teoretiska utgångspunkter. Kvalitativa intervjuer har utförts för att söka svar på uppsatsens frågeställningar och då texter och intervjusvaren varit i behov av tolkning har den hermeneutiska metoden använts.Studien visar att begreppet historiemedvetande är mångtydigt och svårdefinierat, både för lärare, teoretiker och forskare. En annan slutsats som kunde dras av studien visar att historieundervisningen är präglad av den kronologiska traditionen, vilket även kan benämnas som det genetiska perspektivet.
Vad betyder min novell? : Författaren tolkar sin okända text
All my short stories have been written in an intuitive way according to which no outline of characters, intrigue or plot was made in advance. A consequence of this process is that not even myself as the author is aware of the meaning of the texts and therefore I too have to interpret the stories. Because of the character of the text, I use an analysis of archetypes according to C. G. Jung?s analytic psychology.
En studie om förskollärares och grundskollärares upplevelser
av samverkan för att främja elevers lärande
I vår kommande lärarprofession kommer vi att samverka med andra lärare och därför tycker vi att det är viktigt att få en djupare förståelse av samverkan och hur det främjar elevens lärande. Syftet med vår studie är att beskriva och analysera hur förskollärare och grundskollärare upplever samverkan mellan varandra så att elevernas lärande främjas. Vårt arbete utgår från frågeställningarna: varför samverkar lärarna med varandra och vad är det i deras samverkan som gör att elevers lärande främjas? Vi har valt att göra en kvalitativ studie genom att intervjua lärare, för att få fram deras upplevelse kring detta begrepp. I Läroplanen för det obligatoriska skolväsendet för förskoleklassen och fritidshemmet, ingår begreppen samarbete och samverkan för att främja elevers lärande.
Att leda i förändring : ? En fallstudie av intern styrning under en större förändringsprocess
I samband med avregleringen av den svenska postmarknaden är PostNord AB ett företag som de senaste decennierna stått inför många utmaningar. Syftet med denna studie är att studera PostNords interna styrning under en större omorganisation. Detta sker i dagsläget inom PostNords verksamhet i samband med omstruktureringen av enheterna för distribution av paket och pallgods i Stockholmsområdet och vi har därför valt att basera vår studie på denna process. För att uppfylla syftet har vi genomfört ett flertal kvalitativa intervjuer, vilka även har underbyggts av företagets offentliga och interna dokument. Genom att använda oss av en teoretisk referensram med utgångspunkt i nyinstitutionell teori och organisationskommunikation framträder en bild av fallföretagets interna styrning.
Omprövning av skadedstånd för personskada och Trafikskadenämndens ställning i det ersättningsrättsliga systemet
Rättsläget beträffande omprövning av skadestånd för personskada är osäkert. För att rätt till omprövning skall föreligga krävs att något förhållande som låg till grund för den ursprungliga bedömningen av skadeståndet ändras väsentligt. På senare år har HD prövat frågan ett flertal gånger utan att några tydliga riktlinjer för tillämpningen av väsentlighetsrekvisitet kunnat utläsas. Detta har öppnat för olika tolkningar av rekvisitet. Trafikskadenämnden, som prövar och lämnar ersättningsförslag i ett stort antal skadeärenden, har tillsammans med bolagen gjort en tolkning som man från skadelidande- och ombudshåll menar är skild från den som HD förespråkar.
Teamets verklighet : En undersökning om ett teams funktion och samspel i en myndighetsorganisation
Målet med undersökningen var att finna insikter om arbetsgruppens verklighet. Syftet: att forma en förståelse för hur en grupp förhåller sig till sin uppgift, sin funktion som team och sina teamroller. Vi ville även belysa hur inflytandet i gruppen tar sig uttryck och vilka motivationsfaktorer som fanns inom gruppen.I resultat och analys visar det sig att gruppen vi arbetat med är ett team. Vi upptäcker mönster i rolltagande och formar förståelse för uppdragets position i teamets tolkning av sin uppgift. Vi sittar närmare på teamets upplevelse av inflytande och hur det påverkas av ansvarsfullhet och ledarskap.
Arbetstagarinflytande vid aktieöverlåtelse - tolkning och tillämpning av utvecklingsavtalets bestämmelse om arbetstagarkonsult
Uppsatsen ger en generell överblick över de regler rörande arbetstagarinflytande som aktualiseras för målbolag vid en aktieöverlåtelse. Den centrala lagstiftningen på området, medbestämmandelagen, reglerar enbart förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det innebär att aktieägarna i ett företag inte omfattas av medbestämmandelagen och att frågor som beslutas på ägarnivå i princip faller utanför de anställdas rätt till inflytande. Uppsatsen syftar till att undersöka vilka alternativa vägar till arbetstagarinflytande som återstår för målbolaget vid en aktieöverlåtelse. Fokus ligger främst på utvecklingsavtalet, ett medbestämmandeavtal slutet mellan Svenskt Näringsliv, Landsorganisationen i Sverige samt Privattjänstemannakartellen.
Tänk om hon ville leka titt ut? : En essä om olika förutsättningar till kommunikation hos barn med flerfunktionshinder
My essay begins with a story in which I portray different communicative situations at the preschool unit Myran. The children in my story are at an early stage of development and they all suffer from multiple disabilities which inhibit their ways of communicating. Through my story, I describe how I perceive different communication dilemmas in my work place. A difficulty I cover in my essay is how the educator knows if he or she has interpreted a child correctly when it does not have a verbal communication and therefore is completely dependent on the educators? interpretations of its communication efforts.
Kommunikation i användbarhetstester : En kommunikationsanalys utförd på användbarhetstester
I och med att informationsteknologin (IT) har utvecklats så har det uppkommit nyamöjligheter att kommunicera över allt längre avstånd. Samtidigt har marknaden förmånga IT-företag blivit allt mer global vilket innebär att produkter behöver anpassasoch utformas så de kan användas i flera olika länder. Inom interaktionsdesign försökerman jobba nära de presumtiva användarna för att utvärdera produkter, genom såkalladeanvändbarhetstester, innan de lanseras. Syftet med denna uppsats är att undersöka omkommunikationen mellan deltagare som befinner sig på samma fysiska plats somtestledare skiljer sig stort från kommunikationen mellan deltagare och testledare sominte gör det och hur detta påverkar användbarhetstestet och dess tolkning. Dettaundersöks genom kommunikationsanalys av inspelningar av två användbarhetstest, tvådär testledare och deltagare befinner sig på samma plats och två då de inte gör det.
Vad är hälsa i idrott och hälsa? : En undersökning av idrottslärares arbete med hälsa i grundskolans senare år
Hälsa är ett ämne som ständigt är aktuellt i vårt samhälle och nya idéer kring hälsosamma och ohälsosamma livsmedel, dieter och träning får ett stort utrymme i media. Arbetets syfte är att undersöka idrottslärares förhållningssätt till hälsoundervisning i ämnet idrott och hälsa i grundskolans senare år samt undersöka om det finns ett gemensamt tolkningssätt av arbetsuppgifterna. Undersökningen syftar till att undersöka om idrottslärarnas yrkesverksamma år inom yrket och kön påverkar deras syn på undervisningen. Detta görs genom att en enkätundersökning skickas ut till de 91 stycken idrottslärare i grundskolans senare år som ingår i undersökningen. Forskning har visat att det saknas ett gemensamt tolkningssätt kring hälsa hos idrottslärare och att hälsa är något diffust för många inom yrket.
Orientalismens vindar blåser ännu : En kritisk diskursanalys av Dagens Nyheters och Aftonbladets nyhetsrapportering om Stockholm respektive Oslo- och Utøyadåden
Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att få förståelse för hur socialsekreterarnas handlingsutrymme och kunskap används vid placeringsöverväganden av barn och unga i samhällsvård. Med hjälp av våra frågeställningar ville vi få svar på, dels hur socialsekreterarna beskriver sitt handlingsutrymme vid placeringsöverväganden, dels hur socialsekreterarna förhåller sig till kunskap vid dessa bedömningar. Studiens intervjupersoner var socialsekreterare som har arbetat eller arbetar med att placera barn och unga. Utifrån det våra intervjupersoner har berättat är vår slutsats att socialsekreterarnas bedömningar påverkas av flera faktorer. Dessa faktorer var bland annat resursbrist, lagstiftning samt vägledning av arbetsledning.