Sök:

Sökresultat:

47 Uppsatser om Tinker Tailor Soldier Spy - Sida 3 av 4

Uppförandekoder - En fallstudie i hur fyra svenska textilföretag arbetar med uppförandekoder

Idag använder sig många textilföretag av långa leverantörskedjor över stora avstånd samtidigtsom företagens omgivning ställer allt högre krav på dem i samband med sociala frågor. Dethar resulterat i ett allt större behov av att kunna kontrollera företagens produktion. På grundav det har uppförandekoder blivit allt vanligare. Uppförandekoder är ett sätt för företagen attförsäkra sig om att deras produkter tillverkas på ett socialt ansvarstagande sätt. Dock finns detflera frågetecken i samband med om uppförandekoder verkligen fyller sitt syfte.Syftet med uppsatsen är att utvärdera hur fyra svenska textilföretag arbetar meduppförandekoder för att minimera de sociala problem som finns i deras leverantörskedjor.

Krigare i blå basker eller fredssoldater?

Uppsatsen syftar till att försöka belysa vissa av de krav som ställs på svenska soldater och officerare som idag tjänstgör i utlandsstyrkan och hur deras utbildning möter de krav de ställs inför. Jag har undersökt vad doktrinen säger om hur försvarsmakten ska lösa sina uppgifter utomlands och vilken inriktning soldatutbildningen ska ha. Jag har sedan försökt arbeta mig nedåt i kedjan genom att undersöka kursbeskrivningar för officersutbildningen vid Markstridsskolan, jag har undersökt utbildningsdirektiv för soldater vid stridande förband för att till sist intervjuat en officer med lång erfarenhet av förbandstjänst. Jag har sedan skapat en kravlista som endast är exempel på de krav som kan ställas på svenskasoldater utomlands idag. Kravlistan skapades genom att studera litteratur som avhandlaroperationer liknande de fredsoperationer svenska försvarsmakten deltar i idag, samt litteratur som avhandlar de psykiska och fysiska reaktioner soldaten utsätts för när denne utsätts för stress iframför allt stridssituationer.

Automatiserad Konstruktion av Varmkanalsystem

The thesis has been carried out in cooperation with Master Flow AB, Västervik owned by the EWEBE Group. The company produces and sells hot runner systems that are tailor made for the customers.The problem that MasterFlow AB has encountered is in the construction of complex hot runner systems in SolidWorks. With several different lengths, fronts and endcaps that builds the nozzles of the hot runner systems, is affecting the problems for MasterFlow AB. The purpose of this work is to automate the design of hot runner systems so it does not overload the CAD-system SolidWorks.To gain an understanding of the problem, there have been several studies and observations at the company, where the focus has been on how the work is done with the design of hot runner systems. By using help from the corporate management, enough information has been collected to find a solution to these problems.The implementation of design automation has been based on a flowchart that was created.

Metadata för språkresurser : en Application Profile inom området kulturarv

The EU-funded project European Cultural Heritage Online (ECHO) aims to integrateresources from various domains within the field of cultural heritage, and make them availableon the Internet. To accomplish this integration it is necessary to describe the various resourcesin a way that will achieve cross-domain interoperability. This description of digital resourcesis commonly referred to as metadata. The most well known and used metadata standard is theDublin Core Metadata Element Set, a general standard developed for the purpose ofdescribing all types of digital resources. Since the mid-1990's a large number of specializedstandards have emerged in different communities, for example IMDI, designed for detaileddescription of language resources.This thesis aims to examine the possibility of combining a general and a specialized metadatastandard to achieve cross-domain interoperability and at the same time provide a sufficientlydetailed description of language resources for researchers within the field of linguistics.

Tillit från soldat till officer : En förutsättning för att lyckas i ett yrkesförsvar

Försvarsmakten som organisation är inne i en spännande fas där den är i full fart med att ställas om till ett yrkesförsvar, med anställda soldater. I en nyutkommen studie från Försvarshögskolan observeras en problematik i samspelet mellan officerare och soldater i den nya organisationen. Ett begrepp som används flitigt inom den militära professionen är tillit, vilket blir utgångspunkten i arbetet för att analysera problematiken från studien. Syftet med arbetet är att kartlägga om det finns förutsättningar för att skapa tillit från soldaten till officeren i dagens svenska yrkesförsvar.I arbetet sammanfattas fyra situationer i studien för att skapa en övergripande bild av problematiken. Vidare analyseras studien utifrån de faktorer som skapar tillit enligt teorier från den svenska och den kanadensiska försvarshögskolorna.

Krav på utbildaren : Framtida krav på utbildaren efter införandet av kontraktsanställning av soldater

Försvarsmakten får fler och svårare uppgifter att lösa i framtiden. Internationella insatser blir en allt större del av Försvarsmaktens verksamhet. Konflikterna i insatsområdena är komplexa och kräver att Försvarsmakten har välutbildade officerare och soldater. Samtidigt strävar Försvarsmakten efter att ha förband redo att sättas in och genomföra insats på kort varsel. Detta har medfört att Försvarsmakten i framtiden kommer rekrytera soldater på frivillig grund och det innebär att värnplikten avskaffas.

Relationsmarknadsföring : En fallstudie av reklambyråer

AbstractThe development of new economies from the industrial revolution to the information society of today has led to an increase in goods, services and information technology. It has also affected the way that organizations are formed and shown that organizations transform more and more into networks. This has left an impact on the concept of marketing and an increase in the handling of internal relations within companies. The marketing concept has developed from the 4P:s, price, place, product and promotion, to relations marketing as a new perspective.This study focuses on a description of relations marketing in medium - sized advertising agencies. The advertising business has a long history of close customer relations and advertising agencies strongly depend on new customers.

Intresset för soldatanställning lokalt : En studie på gymnasieungdomar boende i en garnisonsort

Hotet mot Sveriges säkerhet ser idag annorlunda ut än för 20 år sedan. Därför har Försvarsmakten infört ett nytt personalförsörjningssystem av soldater byggt på frivillighet. De närmsta åren behöver organisationen rekrytera 3 250 kontinuerligt tjänstgörande och 4 650 tidvis tjänstgörande gruppbefäl, soldater och sjömän. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur gymnasieungdomar boende i en garnisonsort ställde sig till möjligheten att söka anställning som soldat i Försvarsmakten, både inom de lokala förbanden och inom övriga förband i Sverige. Studien skulle utvisa vilka gymnasieungdomar som kunde tänka sig en soldatanställning i hemorten vilket syftade till att ge en fingervisning för ungefär hur många man kunde tänkas rekrytera inom kommunen samt för att underlätta lokal rekrytering till soldatbefattningarna.

Underhållskoncept : tillståndsbaserat underhåll på smörj- och hydrauloljesystem

AbstractThis report describes our ten week long thesis work which is the last task in our education in mechanical engineering at Linköpings University. The project has been performed at Siemens Industrial Turbomachinery AB?s service department. The company which is located in Finspång produces, sells and provides service for steam and gas turbines around the world.The purpose of this project is to help Siemens develop their maintenance programs for two of the auxiliary systems which are a part of the complete steam turbine system. These are lube and control oil systems.The project is restricted to two of Siemens maintenance products, No Stop Check (NSC) and the annual Safety Inspection (SI).

Lojalitetsskapande genom Mass Customization : Hur skapas kundlojalitet när kunden är chefsdesigner?

Konfektionsbranschen har sedan tidigt 1900-talat fungerat genom ett massproducerande maskineri som erbjudit ett likriktat utbud till sina kunder, kunder som ansetts vara en enda stor massa, idag har konsumenter en större insikt i sin egen konsumtion och en stor vilja att påverka. Tack vare den tredje industriella revolutionen är ett nytt paradigmskifte på väg, kunden involveras i design- och produktutvecklingsprocessen och resultatet är att en unik produkt kan produceras samtidigt som företaget uppnår stordriftsfördelar genom modularisering, detta kallas för Mass Customization. Forskning visar att kundinvolvering ofta leder till en lojal kund och utifrån detta är uppsatsens syfte undersöka hur konfektionsföretag inom Mass Customization arbetar med att skapa kundlojalitet. Uppsatsen utgår från en kvalitativ metod där intervjuer med företagen Tailor Store Sweden AB och Suitopia Scandinavia AB är grunden för informationsinsamlingen. Analysarbetet har en teoretisk syntes som utgångspunkt, syntesen bygger på teorier gällande relationsmarknadsföring, kundanpassningar, hur företag skapar lojala kunder samt e-lojalitet.

Webbaserat resultat och uppföljningsprogram för idrottsförening

Students at the School of Engineering at Jönköping University have on behalf of the swimming organization ?Nässjö Sim och Livräddningssällskap? conducted research on how to monitor and evaluate swimmers and swimming groups in a simple and efficient manner with a focus on usability and user friendliness. Since no system existed that could meet these requirements, the client had a desire to tailor and develop such a system. The purpose of this work was to develop a system that would work as a tool to be used by coaches and swimmers alike and allow them to eventually follow the development of swimmers and swimming groups. The organization also wanted to have the ability to create tests and exams, both for land and water training, register these in the system and in a structured way know which swimmers took and passed these.For this thesis, the following questions functioned as a framework for progress.UsabilityHow to design a usable system and what is required?SystemWhat type of system is best suited to meet the client's requirements and preferences?Competition resultsHow can one retrieve all the competition results for swimmers of Nässjö SLS?DatabaseWhat type of database is best suited to easily share data with an external existing database?Usability has been the main focus throughout the project.

Optimization of Burner Kiln 7, Cementa Slite

In this report focus is put on the combustion process at a cement plant. Combustion is the heart of the cement making process and absolutely crucial to have under full control and well optimized. The fuel is put into the process through a burner pipe and this burner pipe is modified to reach a more efficient combustion. The primary target is to enable burning of heterogeneous alternative fuels and increase the production level. Other positive effects from this type of optimization is lowered specific fuel consumption and lowered CO2 emissions. A redundant burner is chosen for the project and overall the project steps are the following: 1. Installing a Jet air nozzle ring in a way so it can move both axially and radially due to temperature changes. 2.

Effects of brown bear (Ursus arctos) odour on the patch choice and behaviour of different ungulate species

The return of large predators to regions where they were previously extirpated has created a need for knowledge about their effect on prey species, not only their lethal but also their behavioural or risk effects. In this study the behavioural risk effects of brown bear (Ursus arctos) were tested on fallow deer (Dama dama), roe deer (Capreolus capreolus), red deer (Cervus elaphus), moose (Alces alces) and wild boar (Sus scrofa). This was done by using patches of fur to simulate the presence of the novel predator (brown bear), a novel nonpredator (reindeer (Rangifer tarandus) and no fur as control. These three treatments were then compared. The response variables measured were increased vigilance, decreased feeding time and change in patch use.

Blod, svett, tårar? och Word of Mouth? ? Att arbeta aktivt med Word of Mouth

Det blir allt svårare för företag att särskilja sig på marknaden. Traditionell marknadsföring är inte längre lika effektiv som förr, och idag finns flera olika strategier för att sticka ut i bruset. Kring varumärken och produkter skapas ofta ett rykte, som ibland antingen kan vara positivt eller negativt. Ibland har detta rykte uppkommit utan påverkan ifrån företaget, men det finns även strategier för att skapa och påverka sitt eget rykte. Ett positivt rykte kan leda till ökad försäljning och vinst.

Möjligheterna för teknikkonsultföretag att bidra till positiv indirekt miljöpåverkan : En studie hur teknikkonsultföretag kan genomföra fler miljörelaterade uppdrag

As the environmental requirements on businesses increase from various stakeholders, the incentives for businesses to work more with environmental issues also increase. Historically, the requirements were focusing on companies with direct emissions from operations. Lately, the environmental impacts that occur indirectly as results of corporate activities have become more topical. Companies and organizations that mainly offer services often have a greater indirect than direct environmental impact. This is because they are affecting third parties, which in turn have a direct environmental impact.

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->